8 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

8 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Kemaliyede Kaç Dükkân Var? Kemaliye (Hususi) — Eski adı Eğin olan bugünkü Kemaliyenin çarşısı 30 yıl Öönce yanmış, o za- man belediye reisi olan Hazine- dar oğlu tarafından tekrar yap- tırılmıştı. Hatta o zaman yangın- dan — mütcessir — olan Eğinliler Hazinedar oğlunun — Istanbulda bulunması dolayısile şu türküyü de çıkarmışlardı : Eğinin karşıları Köl oldu çarşıları Hazinedar oğlu gelirse Yaptırır. çarşıları Işte Hazinedar oğlunun yap- tırdığı bu çarşıda şimdi hemen hemen bütün dükkânlar toplanm!ş bulunmaktadır. Demirciler, kasap- lar, kalaycılar ayrı ayrı sokakta- dırlar. Bütün Eğinde 12 fırın, S kahve, 10 berber, 11 kasap, 3 lokanta, birkaç kebapçı, 6 ku- yumcu, 9 kunduracı, 70 çapula ve ayakkapıcı, 36 manifatura ve kumaş tüccarı, 13 terzi, 2 ma- rangor, | fabrika, — birçok halı tezgühı, 3 saatçi, 20 demirci, 22 aktar, 45 bakkal, 4 saraç, 6 han bir garaj vardır ve bütün dükkân- larin yekünu Üçyüzü geçmektedir. Bütün devlet dalreleri, hususl ve resmi müesseseler, Parti ve Halkevi binası cümhuriyet mey- danındadır ve hükümet caddesi üzerindedir. Kemaliyede biri beş sınıflı, diğeri yatılı olmak üzere 2 okul vardır. Yakında bir de orta okul açılacaktır. Mardinde Her Şey Ateş Bahasına Satılıyor Mardin, ( Hususi) — Burada gümüş ve kâğıt para farkı halkı çok büyük zorluklara düşürmek- tedir. Birkaç gün evvel gümüş para ile 52 kuruşa geçen kâğıt lira 32 kuruşa — düşmüştür. Belediyenin yiyecek fiyatlarına narh koyduğu haberi yanlıştır. Burada ekmek 25, yoğurt 12,5, sakız kabağının tanesi 5 kuruş, domates, 35 kuruş kâğıt paraya satılmaktadır. ŞEreZabiye, Çatalçeşmn TOk İSTANBUL udale zetemizde- — çıkan Germkie (e peşitdir. Adrcs Abooe bedeli değişlirmek 28 burdytur. Golen evrak geri verilmes. Hânlardan mes'uliyot olınmaz. , Cevap için mektuplara 10 kuruşluk ( M0 İ0i AYA n ee SON POSTA Temmüz 8 A yvalıkla BalıkesirArasında Balıkesirin En Iyi Tarafı Sokaklarının Köpeksiz Oluşudur Ayvalık ( Hususi ) — Ayvalıkla Balıkesir arasında bozuk yollar Gömece kadar devam ediyor. Gömeç çok güzel bir yer. Nahi- yenin İhtiyar heyeti müntazam teş- kilâtlı bir belediyo gibl çalışmış ve kasabanın temizliğ'nde, güzel- leşmes'nde çok m: vaffak o'muş- tur. Gömeçle Kırkağaç ararında- ki yol çok güzeldir. Yol üzerin- deki Bostancı köyü pek bakımaız, Yolları pis ve köpekleri korkunç. Edremitte çok güzelleşmiş iyi bir park yapılmış, fakat her ne- denae park ağaçlanmamıştır. Havran yolu pek © kadar iyi değildir. Balıkesirde evler halâ kafesli ve kadınlar cidden şık medeni ke lıklarına rağmen hâlâ üstlük de- nilen garip baş örtüsünü kullanı- yorlar. Yüksek ökçeli podösüet is- karpinler, en son moda şık man- tolar Üzerinde bu üstlük ne tuhaf duruyor. Balikesirde şehir dahi- lindekl bütün nakil vasıtaları fay- ton. Balıkesirin en mühim hususi- yeti sokaklarında bir tek köpeğe tesadüf edilmemekte olmasıdır. Yiyecek ucuzdur. Şehir sineması görülmeğe değer bir bina. Güzel bir bahçeside var. Istasyon şehrin bir başka eğlenti ve gezinti yeri olmuş. Hülâsa Bahkesir birinci sı- nıf şehirlerimizden biri olmıya başlamış. Uşakta 8 Çocuklu 45 Torunlu Dede 8 çocuklu 45 torunlu dede Uşak (Hususi) — Uşağın Sek- vi oğlu köyünde Mehmet adlı 68 yaşında 8 çocuklu v 45torunlu bir ibtiyar yaşar. Bu ihtiyarın bütün çocukları ve torunları sağdır, kendiside evlâtları gibi dinçtir ve halâ çalışmaktadır. Mehmedin biricik arzusu, Atatürkü körmiye ve kavuşmadan ölmemektir. Taşköprüde Be'ediye Ete Ve Kuzu Ke- babına Narh Koydu Taşköprü (Hususi) — Beledi- ye etlere ve kuzu kebabına narh koymuştur. Bu narh koyma ka- sapların işine gelmemiş, kasaplar et kesmemeğe başlamışlardır. Fa- kat bu hal ancak iki gün devam etmiş, sonra tekrar — çalışmıya başlamışlardır. X Balıkesir İstasyonu Mürefte Bağcıları Ve Kabzımallar Bağcılar İstanbulda Kontrolsuz Meyva Satışı Yapılraasından Şikâyet Ediyor tede elde edilen üzümlerden bir kısmı her sene yemeklik olarak Istanbula sevkedilir. Bu üzümler Istanbul piyasasında oldukça iyi bir. Hiatla satıldığı halde ber nedense üzümcüler dalma zarar ederler bu hbususta bağcılar şun- ları söylüyorlar: * — Butttümlerin kemale erme- sine beş on gün kala Istanbulda bazı kabzımallarla uyuşur. Bun- lardan bir miktar para avans alarak Üzüm satışlarımızı onlara bırakırız, Üzümleri Istanbula gön- deririz. — Fakat — gönderdiğimiz Özümlerin — satışında —muntazam kontrol teşkilâtımız olmadığı için kabzımallar bize fazla fazla fire gösterir ve günlük satışlardan bir iki kuruş kırarak faturayı - dol- dururlar. Bazı defalar gönderdi- ğimiz mal aldığımız paranın değe- rini bile tutmaz. Senelerden beri bu satışlar bu şerait tahtında ve bu suretle devam edegelir ve hiç bir sene de zarardan kurtul- mayız. ,, Memleket mahsulâtının satış- ları kabzımalların insafına kalmış W olduğundan müstahsiller salışlar- | dan hiç istifade temin edemezler. Çok eskiden beri daima Uzüm- cülükle İşligal etmiş ve bu yüz« den - binlerce lira kaybetmiş bir bağcı da diyorki; — * Ben aşağı yukarı 10 sene #züm ticareti yaptım. Bu yüzden 15 bin liraya yakın mühim bir para kaybettim. İstanbulda meş- hur bir. kabzımalla anlaşmıştık aramız gayet iyi İdi. Ben her sene binlerce küfe Üzümü bu kabzımalın namına gönderir, sat- tırırdım. İlk zamanlar biraz İstifa» de temin eder gibi oldum. Fakat sonra her sene zararla karpılaş- tım. Elimdeki sermaye erimeye başladı ve en nihayet bu işi bırakmaya mecbur oldum. Zarara uğramakta başlıca sebep gönder- diğim —malın satış Ffiatını eksik göstermeleri ve her küfede fazla fazla fire çıkarmalarıdır. ,, Mürefte ( Hususi ) — Müref- l Bu adamcağızın sözlerindende anlaşılıyorki kabzımallar memle- ket müstahsllinin sırtından geçi- nir bir vaziyet almış bulunmakta- dırlar. Bu bütün kabzımallara teşmil edilmese bile bir iki istisna bütün — kabzımalları — lekeliyor demektir, meyva satışları kontrollu ve esaslı bir taşkilât tarafından yapılacak olursa o zaman müs- tahsilin bir istifade temin etmesi mümkün olacaktır. Alpulluda Düğüncülü Köyünde Yangın Alpullu (Husust ) — Düğüneli- lü köyünde Firuzun evinden yan- gin çıkmış, Alpullu atfaiyesi yeti- şerek yalnız bir ev yandığı halde söndürmüştür. Çorum Nahiyesin- de Yeni Bir Okul Kuruldu Sındırgının Çorum nahiyesinde yapılan mektep Sındırgı (Husust!) — Buradı; ceviz ağacı kesilmesi yasak edil- miştir. Yasağı saymıyanlar Genel Savmanlık tarafından takip edil- mektedirler. Kazanın Çorum na- hiyesinde yeni bir llk mektep ya- pılmıştır. Mektep son Maarif plân- larına uygundur. Karamanda Bekçi I(ılığı ütün Karaman (Hususi) — mahalle ve çarşı bekçileri teşki- Jâtlandırılmış, hepsine bir örnek elbise geydirilmiştir. Küdülda Hava Kurumuna Üye Olanlar Küdül (Hususi) — Kamün bey Kâmi, Şarbay Arif Aatlay, nüfus memuru Emir Alpaslan, öğretmen Avni Çakır, Mehmet Ünlü, Hu- seyin Çetin, tüccar Mehmet, hur- davatçı Hasan Erdoğan, tiftikçi Mehmet, Yanık Mehmet, Durmuş A — —— — Hafta Içinde Neler Duyduk? Yeni rekolte başı olmak — müunse- betile bütün piyasalarda umumi bir kararsızlık ve intizar hali — vardır. Aşağıdaki satırlarda ber maddenin vaziyetini ayın ayrı bulacaksınız; Afyon — Bu piyasada büyük bir faaliyet beklemek — zamanı olmadığıni geçen — yazılarımızda anlatmıştık, Rekoltenin bir çok yerlerde toplanmış olmasına rağ- men İstanbula henüz döküm ha- Hnde yeni yıl malı gelmiş değil- dir. Bu gelen ve gelecek malla- rın inhisarın 1 Haziran — tarıbli tebliği üzerine açılmış olan de- poya konulmakta olduğu da ma- lâmdur. Serbest piyasada iş ok mamıştır. Tiftik — Tiftik piyasasında bu hafta içinde de sükünet var» dı. Yeni anlaşmanın tatbik vazi- yetine girmesine rağmen İngiltere ile bir iş olmamıştır. Sovyet Rus- ya ticaret mümessilliği de — bir buçuk ay evvel durdurduğu alış- larına başlamamıştır. — Almanya için fiat idare etmediğinden iş olmadığı söylenmektedir. Mahaza hafta içinde — Almanya için mal alan bazı müesseseler 100 balya kadar verimli mal — almiışlerdir. Flatlar da bir değişiklik yoktur. Satıcılar plyasanın sağlamlaşma- sına ve bu fiatların kırılmama- sına İntizar etmekte ve dış pas» zarlardan — İsteklerin gelmesi ve böylelikle — piyasanın — faaliyete geçmesi beklenmektedir. Ya — Ya iyasa- sında d'ı.!yııı ııııl:lık*ı pv.:rdır. Dış pazarlar — hesabına hiç bir istek — yoktur. — Yerli — fabri- kalarda —honüz — alıcı — ola-« rak —meydana çıkmamışlardır. Bunların — piyasalarda fiyatların kırılmasına İatizar — ettikleri ve istoklarını tamamlamak için yeni rekoltenin açıkça — anlaşılmasını bekledikleri anlaşılmaktadır. Buğday — piyasası ilk gördü- ğgümüz ve İşaret ettiğimiz seyrli takip etmektedir. Hafta içinde ekstra beyaz buğdaylar bir aralık yedi kuruşa kadar da - satıldı ise de hafta sonunda bunların fiat- | larını altı kuruş otüz beş ile altı buçuk arasında gördük. Ziraat Bankası fiatı kırmamakta ve böy- lelikle buğday piyasası elde et- tiği durumu tutmaktadır. — Yeni rekoltenin dölkümüne kadar bu halin muhafaza — edilmesi imkân dahilinde ise de yeni rekolte meb- zülen lmeğe başlayınca fiat- lırdı-ıı'u.lııkkıwk b:ı—.lg:rileme olae cağı da tobil görülmektedir. Mev- sim başında kuraklık yüzünden mahsulöün çok bozulduğıı yolunda çıkarılan haberlerin bir az mü- balâgalı olduğu anlaşılmıştır. Bu bakımdan da piyasanın normal bir duruma biran evvel - döneceği kestirilmektedir. Arpa — piyasasında Anadolu malı kendini aratmaktadır. Piya- sada bugünlerde görülen mallar Tekirdağ arpalarıdır. Yemlik için aranan bu me, iskele fiyatı Üç kuruş on beş paradır. Dışardan istek yoktur. Fındık — piyasasında henüz yeni rekolte iyice anlaşılmış de- gildir. Eski mahsulden istok kak mamıştır. Ağustos ve eylül yüke lemesi için vadeli satışlar devam etmektedir. Fiat yükleme tari- hine göre 45 ile 47 kuruş ara: sındadır. -gkın. Çil Hüseyin, Osman Yağlı yirm'şer lira vererek hava tehli- kesini bilen üye yazılmışlardır. Ilk adımda burada 800 İl a to lan: mışlır.