8 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

8 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

AÇ A ea *.—" a E aa L A AM A A ae F LEZ UY Y ĞŞ Gökyüzündc Iki Fena Tesadü merikanın Boston tayyara karargâhimın — Üzerinde, aynı zamanda ikl m iîıı olmuş, bere- ket versin ikisi de ölümsüz geç- miştir. Bu kazalardan birincisi iki tayyarenin yekdiğerile çarpış- masıdır, çarpışan tayyareler tu- tuşarak yere düşüp parçalanmış- larsa da, içindekiler ağır surette yaralanmakla kurtulmuşlardır. Ikinci kazaya gelince, o da, iki tayyare yekdiğerile çarpıştığı da- kikada, o civardan — geçmekte olan bir tayyarenin tutuşmaş ol- masıdır. Bu tayyarenin pilotu da kendisini tayyaresinden atmış ve paraşltü açıldığı için sağ salim yere inorek — ölümden — kurtuk muştur. * BoonorAynı şebrl kuruluşu- 'nun 400 Üncü yılıdönümünü kutlulamıya hazır: .“;;:;A'_ lııııılnıâır. Tarih : VÜS bilgisini tazeliye- yaşında | lim: Cemubi Ame- rikaya ayak basan (ilk İspanyol- lardan memleketlerine dönonler: — Peru adında bir yer var- dır, sokaklar gümüş, mabetleri altın kaplıdır, diyen bir rivayet getirmişlerdi. bunun Üzerine le- panya kralı S inci Şarl bu (Poru) denilen yere bir kuvvet yollamıya karar vermiş, bunun için Plata deresi üzerlede bir dayanma nok« tası vücuda getirilmesini emret- mişti. Işte Don Pedro dö Men- doza tarafından kurulan Boonos- Ayres şehrinin kuruluşuna — esas olan bu rivayet ve bu emirdir. Bugün bu gehrin (2,500,000) nüfusu vardır, büyüklük itibarile dünya şehirleri arasında doku- zuncu gelir. Boenos - Ayres İspanyolca (iyi hava) demektir, fakat bazılarının sandığı gibi bu şehire bu ad, müânası düşünülerek verilmiş de- gildir. Ispanyollar bu adı, “ermiş sanılan,, Santa Maria dö Boenos- Ayres ismindeki kadın - velinin adından — mülhem olarak yeni kurdukları şehre vermişlerdir. Bir Doktorun Günlük LN Notlarından (*) Şeker Hastalığı Yeni Bir İlâç Profesör Sakarov — lsminde bir Rus doktoru şeker hastalığın! te- davi etmek için yeni bir ilâç bulmuş ve buna Pankeretotoksin iamini vermiştir. Bu İlâçla yapı- lan tecrübeler neticesinde hasta- ların — kanında ve — idrarındaki geker miklarının azaldığı ve ilâcın tesirinin de diğer ilâçlardan daha devamlı olduğu söylenmektedir. Bu ilâçle tedavi odilen haslalar- da, mütemadi acıkma, susama hasıl olmakta ve hastalığın baş- hon ürüz hafiflemekte ve yahut tomamile zall olmakta, hastalar yeniden küvvet — bulmakta — ve çalışma — kabiliyetleri — hissedilir derecede artmaktadır. Profesör Sakarov'un bu kaşfi dünya tababet âleminde pek bü- yük bir alâka e karşılanmıştır. çin (©) Bu netları kesip saklayınız, yahut bir a'büne yapıştırıp kelleksiyon yapı- niz. Sıkınti samanınızda ba - motlar bir dökter gibi Imdadınıza yetişebil e. — —— SON POSTA Bizde İşler Nasıl Yürür! 6 Sene Evvel Açılan Bir Cadde, Bugün, Hâlâ Eski Halinde Duruyor Topkapı ve Şehremini ahalisi namına bir mazbata İle belediye» ye müracaat edilmiştir. Bu maz- batada 6 sene Önce açılmış olan Aksaray - Topkapı yolunun hâlâ yapılmadığından — bahsedilmekte ve yolun yapılması istenilmek- tedir. Mazbatayı hazırlıyanlara göre Topkapı ve Şehremininde bu yol- dan gelip geçen tam 50 bin kişi wardır. Edirnekapı ve Yedikuleye nisbetle en kalabalık — muhittir. Buna rağmen tramvay şirketi Top- kapıya İşliyen arabaların sayısını on beşten on bire indirmiştir. Bu- nuu sebebi Yedikule ve Edirne- kapıda otobüs rekabetf olmasıdır ve girketin Topkapı hattında ra- kipsiz kalması, bu hat üzerinde belediyonin de fazla İlgili olma- masıdir. Aksaray - Topkapı yolu açı» Işlı 6 sene olmuştur. Yol Çapa- ki kuduz hastanesine kadar tamamen açılmış bulunmaktadır. Buradan Topkapıya kadar olan kısımda da yolun açılması için Istimlâk edilecek pek az bina kalmıştır. ve istimlâk işile uğra- şanların hesabına göre bu bina- ları yüz bin lira sarfile istimlâk etmek mümkündür. Şehremini ve Topkapı halkı bu binaların bir an evvel istim- lâkini, yolun bu yıl hemen yapıl- masını İstemekte ve Topkapının inkişafı İçin bunu zaruri görmek- tedirler. Topkapı, Filorya yolunun geç- Te Yusufpaşa caddesine bakış tiği noktadır. Topkapı İle Filorya arasında otobüs servisleri yapıl- ması için de bir teşebblls vardır. Otobis sarvisl başlayınca Eminö- nünden Filoryaya 25 kuruşa git- mek mümkün olacaktır. Bundan başka Topkapı ve Şehremini civarı halkı gittikçe çoğalmaktadır. Aksaray-Topkapı tramvay hattı üzerinde 4 büyük hastane, 3 devlet dairesi, 5 fab- rika, 3 rosml! mücssese, 3 hayır ve parti müessesesi, bir kışla, bir asker! yüksek mektep, bir mual- lim mektebi, bir lse, bir san'at mektebi, 4 likmektep ve 5 fab- rika vardır. Tramvay şirketi evvelce bu muhitte 20-30 bin kişi barınırken Topkapıya 15 araba İşletiyordu. Şimdi muhit halkı elli bine çık- miş, İlâve olarak - fabrika, kışla, mektep ve hastane gibi mücsse- seler de tesis odilmiş, oturan hak ka bir kaç bin nüfus da bu sw- rotle eklenmiştir. Bilhassa bu mü- esseselerle Mmekteplerde çalışan ve okuyanlar tramvayla gelip git. mek mecburiyetinde bulunmak- tadırlar. - Şirket buna rağmen tramvay sayısını on beşten on bire indirmiştir. Bu havalide oturan- lardan tek bir kişi tramvaylarda oturarak gidip gelmek şöyle dur- sun, rahatça tramvaya binmek imkâmna malik değildir. Beledi- yeye verilen mazbatada tramvay arabaları sayısının arttırılması ve yolun yapılması — beklenilmeden tramvay hattının ikileştirilmesi de istenilmiştir. Bu hususta ayrıca parti nezdinde de teşebbüste bu- lunulmuştar. Süngercilik Meselesi Dıyorlar Ki Süngercilik Sosyetesi Sün- geri Ucuzlatacak! Haydı Hayırlısı Çünkü, Yumak Kadar Süngerler Ateş Pahasına Satılıyor Harpten evvel, Ege denlizin- deki adaların elimizde bulunma- sından ötürü, süngercilik, mem- leketimizde, emiş bir Ürln kolu idi. Lâkin harpten sonra de- ğişen şartlar, — süngerciliğin de sönmesine sebep oldu. Sevinçle görülmekte Idi ki, son bir kaç yıl içinde sahil halkımız bu işe haves etmeğe başlamışlardı. Fakat ayrı | ayrı çalışmaları, sünger — çıkarma metotlarını ve bunu satabilmenin yollarını iyice bilmemeleri, işe girişenlerin hemen hepsinin ziyan etmesine sebep oluyordu. Bundan başka, sularımızdaki sünger tar- laları gerek — gelişi güzel İşletik mekten ve gerek bakımsızlıktan ç:: ziyan görmete ve çürümekte h Ölmeğe yüz tutan bu denizaltı servetimizden lstifade etmek için bir sosyete kuruldu. Hem istihsali düzeltmek ve müstahsillere yardım | etmek, hem de elde edilecek sün- gerleri dış ve iç piyasalara sat- mak İçin bu sosyetenin çalıştırıl- ması zarur! görüldü ve bu suretle süngercilik sosyetesi kuruldu. Denizaltı. tarlalarından — çıkarılıp yığılmış süngerler.. Sosyete, çalışmasını, iki kok dan yürütmektedir. Birincisi, sünger — müstahsille- rine kredi ve malzeme temin ede- rek onları istihsale teşvik etmek, Gün PAZARTESİ — Hısır 31 —8 TEMMUZ 938 Si Arabi Rumt 6 Rebillahar 1354 | 23 Haziran 1351 Vakit Jkzant |V V4 L Vahit |Ezanl |Vasatl Güneş | G SA| 4 30) Azşam l2 — | 15 43 Öğle | 435 |2 18| Yatsı !aoı n uj ikiadi |8 35 | 18 14| insök (6 33 12 16 ikincisi de, süngerlerimize doğ- rudan doğruya ecnebi İstihsal piyasalarında müşteri bulmaktır. Sosyete, birinci maksatla, şim- diye kadar, Bodrum, Marmaris, Imroz, Bozcasda ve Ayvalıktakl | sünger müstahsillarine 50000 lira« | ya yakın kredi dağıtmıştır. Bu yıl, | geçen yıla göre bir misli daha fazla istihsal yapılabileceği umul- maktadır ki, aşağı yukarı yirmi yirmi beş ton sünger avlanacak demektir. Bu süngerleri, Avrupa piya- | sasının istediği şekilde hazırlamak ayırmak işi ile de ayrıca uğraşık | l makta ve doğrudan doğruya dış Temmu 8 Kari Mektubları 'Sakaların Zorbalığından Kurtulamıyacak Mıyız ? Ben şişlide kehribarcı apartı« manında oturuyorum. Bundan bir bafta evvel Şişlide Etfal hastane- sinin önündeki Hamidiye çeşme: sinden bir teneke su almak lstedim; gittim, orada bulunan sakalar birden bire bana sataştılar, göme leğimi yırttılar ve tenekemi yamrı yumru ettiler. Sebep, benim kendİ elimle gidip su almamdır. Bura- daki sakalar su Üzerinde aralar rında bir tröst yapmışlardır. Evet, sakaların tröstü.. Hiç kimseye su aldırmazlar. Bütün çeşmeler sanki bâ tapu babalarından kalmadır. Sonra sakalar suyun teneke- sini 10 kuruştan satarlar. İstere seniz almayın. Susux kalır, terkos suyuna düşersiniz?. Halbuki biz fakirlerin bu - suyu 10 — kuürüşa almıya kudretimiz yok. Boyağluk nun her tarafında Hamldiye suyu: nun tenekesi beş kuruştur. a Belediye bütün bunlardan ha« berdar değil mi?. Ayrica emniyot müdürümüzün bu hususta nazari- dikkatini celbederim. Şişli kehribareı aparlımanı Hasan Nöbetçi Eczaneler Bu gece gşunlardırı İstanbul tarafır Şehzadebaşında ( Asaf ), Aksarayda ( Elhom Per- tev), Karagümrükte ( Suat ) Top- kapıda — (Nazım), — Samaiyada ( Teofilos ), Unkapamında ( Yorgi ), Eyüpte —( Hikmet), HKumkapıda (Belkas ), Balatta ( Tolidie ), Çem» berlitaşta ( Sırm Rasim), Bahçeka- pıda ( Hüsmmü Haydar), Bakırkö- yünde ( Hilâl), Beyoğlau tarafı Tünelde ( Matkoviç ), — İetiklülde ( Kemal Rebül ), Galatada ( Mor« koz ), Şişlide ( Şark Merkez ), Kae ampaşada ( Yenl Turan ), Hasköy- de ( Yeni Türkiye ), Kadıköy tas ratı Modada ( Alâeddin ), Pazar- yolunda ( Kıfat Mümtaz , Büyü- kadada ( Şinssi Rıza ). nöbetçi — eczaneler piyasaya satış yapılmıya çalışıkı maktadır. Sosyetenin bu seneki çalışması, bir tecrübe senesi olmak itibarile, tam olmamakla beraber, bütün istihsalin yüzde 70 1 sosyeteye bağlanmış gibidir. Süngerlerimiz kalite Itibarile, bütün Akdediz süngerler'a'n en Iyilerindendir. Marmaradan —- sino kadar her (mıntakada bulu- nan süngerlerimizden İç piyasada satılacak olanlar burada İşlene mekte ve kullanılabilecek — bir hale getirilmektedir. Dış piyasa ise gümrük mevzü- Atına göre, hem ham ve hem de İşlenmiş — sünger — İstediğinde$ burada ona göre çalışılmaktadır, Memleketimizde sünget hemen hiç kallanılmamaktadır. Halbukd her medeni memlekette, süngen, gerek tuvalet ve gerek her türlü temizlik İşlerinde ve endüstride çok miktarda kullanılmaktadır, Sosyete, halkımızı sünger kullan- miya alıştırmak ve harice verdik gimiz Iâstik ve salr mamulât para- larını, memleketimizin bu güzel mahsulüne vermek için de çalış- maktadır. Yakında, piyasaya her cins süngerlerimiz çıkacak, ve bunlar halkımız tarafından ucuzca alına: bilecektir.