20 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

20 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

Hint Denizlerinde Türkler Yazan: M. Turhan *PiriReis- Murat Rois - Hadım Süleyman Bahâdir Şah, sevgilisile birleşme gününün belirsiz görünüşüne ve gösterilişine karşı kendini tutamadı. Safer Reisin yakasına yapıştı. — Yoldaş, dedi, yurda yarar iş görmek için ufak tefek düzenlera yer vardır. Sen gu kâğıdı İstanbulda Sadrazım kimse ona elinle verecek- sin, armağanları da Hünkâra verilmek Üzere sunacaksın. Sonra — Gücerat ülkesini ve ardından bütün Hindistanı ele geçirimek için bundan daha güzel fırsat bulunamıyacağını, çünkü Bahâ- dir. Şahın tahtımnı, tacını — yürüstü koyup bir frenk yoszmasının ardına düştüğünü anlatacaksın. unutmar — Yol üzerinde, Hint İline ordular rşırmak güç iştir derlorse yazık olur, buraları Portekizli eline geçer. Ordu yürü- temerlerse donanma yollasınlar, Ben gemilerdekl her neferi buzada bir başbuğ yaparım, yanlırına birer alay asker katarım. Ve elçiyi kucaklay:p öptü. — Haydi, dedi, uğurun açık olsun. İatanlulda güzel bir iş görürsen adını ölmerzleş'irirsin. Hazineler Mekkeye ve elçi İstane bula yo' andıktan sonra sıra Bahâdir Şah sinir. dişna atmaya gelmişti. Şahda sabırsızlanıyordu. Evip daru- yordu. Onun Safer Reisi çağırıp da: — Ey, bize yol görünmedi mi?... Portakalçiçeğini a!'tın saksıya koymak için daha ne bekliyoruz? Demediği gün yoktu. Fakat Safer Reia, haz melerle elçinin uzaklaşma- ediği için hükümdaerin bu karşı ağır davranıyordu, halkın kafasında kuşku uyandırmamak için biraz dayanıklı olmasını söylü- yöordu. Bahâdir Şah belki onun bu ağır davranışına kulak asmazdı, heman yola çıkmıya kalkışırd. Lâükin Jan da Safer Reisten aldığı buyruklar üzerine yolcu'uğa çıkmak için beş on gün beklemek gerek olduğunu — Bahâdir Şab fısıldamışt. Güzel Portekizli bu bekleyişe sebep olarak — kardeşinin nedense işkilli davrandığını, kendini göz bapsinde tuttu, Bahâdir Şah, bu pürmüyor değildi, kaç para eder, hele bis yala çikalım, © elinden geleni yapsın, donanma ile karada ardımıza mı düşecek? , diye kızı açıkça kaçmıya da rorlamak istiyordu. Lâkin Jan, bu işin gürültü. süz olmasında 1arar ediyordu, kaçtığı- nin belli olmasını doğru bulmuyordu. Hükümdar — Hle kızın, bu durumu, Safer Reis İle yine kız arasında da belirmişti.. O durumda — durmadan kaçmayı lsteyen Jandı, biraz bekle- meyi ileri süren Safer Reisti. Bununla beraber Safer Relis, yeman bir çıkmaza döndüğünü de seziyordu. Piânının bir yanını becermiş olan bu engin ülkülü Türk ayoı plânın en güç tarafına gel- diğini görerek sık sık dalgınlaşıyordu. ©. 1091. GÜL bem sa'a auncanca Bacan yvarmişti. Fakat kızın kendinden ayrı olarak böyle bir yolcu'uğa girlşece- #inl pek ummuyordu, pişmiş aşa su k İçin de hesaplı dav- ranmaya savaşıyordu. Emanuel, herçşeyi biliyordu. Kız Sefer Reis arasında mek- tupla veya konuşma yolile yapılan atışma — (münakaşa ) ları, neferla Iki yüz'ülüğü yüzi harfine öğreniyordu. Kend araya oymakla beraber Aşıkına ağır bir oyun oynayacaktı. Kız kardeşinin Safer Reisle Bahâdir Şah arasında nasıl paylaşılacağını bir türlü keatiremiyordu ve bunu anla- mak için çirpıniıp duruyordu. Elbeite bu karışık durumda ve Safer Reisin son adımı atmak yükü- müne (mecburiyetine) düştüğü bir sırada hiç umulmuyan bir hâdise oldu, Hindistanda Babür Şah tarafından kurulmuş olan yeni İimparatorluk prenalerinden Mehmet zaman Mirza« nın Ahmedâbüâda geldiği ve kendisini kovalayan Babür oğlu Hümayuna karşı Bahâdir Şahtan koruma (himaye) dilediği duyuldu. Bahâdir. Şah, bir ikl yıl önce ölmüş olan Babür Hanın yerine ye- çen Himayun ile kardeşerinin post kavgasına giriştiklerini ve o mrada Aksak Timur torunlarından, Hüma- yunun en yakın hisımlarından Meh- met Zaman Mirzanın da ayaklandığını biliyordu. Fakat o kavgaların böyle bir sonuç vereceğini, — prenslerden birinin kendine sığınacağımı hatırına bile getirmiyordu. Payitahttan ulaklar gelip de Meh- met Zaman Mirzanın sığınışını haber verdikleri — gün, Bahâdir. Şahın eli ayağı buz kesilivermişti. Çünkü bu işten çok işler çıkabileceğini çarçabuk kestirdiği gibi bac bahanesile yur- dundan uzaklaşmak ve Portakal çiçe- gile bir bal yılı geçirmek kuruntusu- nun suya düştüğünü de sezmişti. Artık yerinde duramıyordu, — bir yerde oturamıyordu. Yere, göğe kü- fürler savurmakla beraber Safer Reisi çağırtarak ağzına gelenl söylüyordu. Reiz, uzun bir zaman bu atıp tutma« ları, başı sonu olmiyan bombardıman- ları sessizce dinledi, sonra şöyle bir toplandı : — Ulu sultanım, dedi, Türklerin bir sözü vardırı Geç olsunda güç olmasın, derler. Sizde — üzülmeyin Mehmed Zaman Mirz bugün gelmiş ise yarın gider. — Gider amma hangi gün gider, Bunu düşünüyor — Onu düşünmüyorum. Yarınk! eşinizin sağ olduğunu, sizi sevdiğini, sizinle yola çıkmıya hâazır olduğunu düşünüyorum. Bu, böyle olunca tasa- lanmıya yer kalmaz. Değil mi — ulu sultan? (Bebam wei sağlam İrat olduğunu gösterir. * Son Posta 4 İstanbul golir ve para BORSASI ğ Lira 45 Harine B. 31,50 Dablli ietikraz 94,50 *7 $ T.B. W 2öç3s X7,$ T.BLM 2480 || Devlet Demiryolları Borçları Llra Lira 9500 «40 SıvasErzurum 8540 ( AL HL & 60 25,80 !A.ıu-mn 6495 || ., H & 100 4275 Sosyeteler Eshamı i 47,5 T.B. £ 28410 u Erganl Anadola Mü. Lira LAra İş BNU — 90 let. Tramvay — 24,00 - » Ha 9,50 || Bomonil 8,00 » » Nime — 9,50 || Terkon 1560 Merkezi. D 5800 ( A, Çinento — 1010 Çekler | Krş. VT.L tçi | İsterlin 82100 | Liret K, e4e F. Frangı 1203 | Doar 0,7957. || | Nakit Kra. Ke 20 F.Frangı 16850 | — 1 Wark « | Delar — 12600 J| 20 Drahmi — 300 Vlsteln — &6n 20 Leva v 20 Liret 209 2 Ley 1 Borsa Dışında L K. LK Kredi Fonsiyı $? Mübadil Bon. 76 | 1886 senesl 126 — | Gayril —» 1710 M » 85 Altın 93 »a 5 sı Mecidiye — 53 Paris Borsası | F. Pr. F. Fr. 91,8T. boreu 3U Do'ar 15,05 İsterlin T4,62 Tahvillerimizde Yükseklik Dün borsada bilhassa Türk borçları tahvilleri bütün devlet demiryolları tahvilleri yükselmiştir. Vükselme devam etmektedir. Bu hem devletin mali itibarının yük- sekliğini, hem de Devlet demiryolu tahvillerinin ( Ergani ve Erzurum - Sivas tahvilleri gibi) en iyi ve en AKAY Direktörlüğünden : Büyükadada — vapur iskelesi pasajında 3, 4, 9, 01 mumaralı dükkânlar 31/12/936 tarihine ka- dar arttırma ile ayrı ayrı veya toptan kiraya verileceklir. Arttır- ma, saat 16 da şefler encümeninde yapılacaktır. Şartmameler herglün levazım — şefliğinde — görülebilir. Isteklilerin * 7,5 misbetinde gü- venme akçelerile yazılı yakilte encümene gelmeleri. *3063,, ÜZÜM SATIŞI Feneryolunda — merhum — Göneral Mahmut Muhtar köşkündeki bağının 935 sencsi üzüm mahsulü bilmüzayede satılacağından taliplerin 21 Temmuz 935 tarihine müzadif Pzzar günü saat 14 de mezkür köşke muracantlırı, Sinir ve akıl hastalıkları mür. Or. ETEM VASSAF Cağr'oğlu Orhan B. apartımanı TeL2089 Üer. Ka ısöy Bahar ye lleri sokak TeL009 1 İl Y Gazetenin - esas yaztrila Bir sütunun Ükl satırı bir (santim) sayıtır.. —a Ber Sayfasına göre bir santi- min ilâm fiatı şanlardır: 24/1/935 Çarşamba günü | — YÜKSEK ZiRAAT Enstitüsü Rektörlüğünden : Bu yıl Ankara Yüksek Zirant Enstitüsünün Ziraat, Baytar Fakültesine Kız ve Erkek ve Orman Fakültesine yalnız *Erkek pa- rasız Leyli paralı Leyli ve nihari talebe alınacaktır. Enstitüye yar zılabilmek için aşağıdaki şartlara uymak gerektir. 1 — Lise mezuniyet imtihanını vererek Bakaloryasını yapmış veya Lise Olgunluk diplomasını almış olmak ( Bakaloryasımı yap- mamış veya olgunluk diplomasını almamış olanlar Enstitüye alına- maz) ve Türk Tabiyetinde bulunmak lâzımdır. 2 — Istanbul Üniversitesinin Fen Fakültesinden naklen gelecek olanlar orada okudukları sömestrelerden, muvaffak olmuşlar ise, ikisi kabul edilerek Baytar, Ziraat ve Orman Fakültelerinin Üçüncü sömes'relerine alınırlar. Ancak Baytar Fakültesine girenlerin bu Fakültenin birinci ikinel sömestrelerinde okunan Anatomi dersine de ayrıca devam etmeleri ve Ziraat Fakliltesine girenlerin Ziraat stajını yapmaları gerektir. 3 — Enstitüye girecek talebenin yaşı 17 den aşağı ve 25 den yakarı olamaz, Nihari talebe yüksek yaş kaydına bağlı değildir. 4 — Parasız Leyli talebeden mesleklerinin lüzum gösterdiği beden kabiliyeti ve sağlamlıkları hakkında tam teşekküllü bir has- ta evi kurulunun raporu lâzımdır. 5 — Enstlitüye yazılan talebe iki ay içinde, yeniden sağlık ve sağlamlık muayenesinden geçirilerek ertiklerinin lüzum gösterdiği beden kabiliyetini gösteremeyenlerin Enstitüden ilişiği kesilir. 6 — Ziraat Fakültesine girecek talabe Ankarada Orman Çift- liğinde 10 ay staj görmeğe mecburdurlar. Bu staj müddetince ta- labeye 30 Kra aylık verilr. Yatacak yer Çiftlikte parasız sağlanır. (Stajiyer talebenin yemesi ve içmesi de Enstitüce sağlandığı tak- dirde kezdilerine bu 30 lira verilmez ) T — Parasız yatı talebesinden staj veya okuma devresi içinde, sonradan meydana gelen mücbir haller dışında olmak Üzere, kon- diliğinden stajını veya okumasını bırakanlardan veya cezel olarak çıkarılanlardan Hükümetçe yapılan masrafları ödeyecekleri hakkın- da veri'ecek numuneye göre Noterlikten tasdikli bir kefaletname alınır, 8 — Enstitlüiye girmek isteyenler yukarda yazılı rapordan baş- ka nüfus kâğıdını, aşı kâğıdını, polis veya Urbaylardan alacakları Uzgidim kâğıdım; Orta mektep ve liselerde görmüş oldukları söcl dersler hakkındaki ehliyetnameleri iliştirerek el yazıları ile yaza< cakları pullu bir dilekçe ile ve altıtane fotoğrafı ile birlikte doğruca Ankarada Yüksek Ziraat Enstitüslüi Rektörlüğüne baş vururlar. 9 — Pulsuz olan ve 8 inci maddede yazılı kâğıtların - ilişik dilekçeler gelmemiş sayılır. 10 — Vaktinde tam kâğıtlarile başvuranlar arasından kabul edilecek talebe diploma derecesine ve başvurma tarihine göre seçilirler. 1 — Cevap İsteyenler ayrıca pul göndermelidirler. 12 — Başvurma zamanı Temmuzün on beşinci gününden Eylü- Iön 30 uncu günü akşamına kadardır. Bundan sonraki başvuranlar kabul edilmez. “17ST,, — "4080,, Türk Hava Kurumu Piyango Direktörlüğünden : Hava tehlikesini bilen üyeler için 100.000 adet rozet yaptırilar caktır. Münakasa kapalı zarf usulü ile 24/7/935 saat 14 — tedir. Istekli olanlar hergün Piyango Direktörlüğü muhasebesinde şartna- meyi görebilirler, *4134,, Inhisarlar U. Müdürlüğünden: Idaremizin Mamülhakat Düzce ve Hendek Hambarlarından Hay- dar Paşaya nakıl olunacak 1577009 kilo yaprak Tütün şartaamesi mucibince nakliyesi pazarlıkla eksiltmeye konulmoştur. Şartname Kabataşta Levazım ve Mübayaat şubesinden bilâ bedel alınacaktır. Pazarlığa iştirak etmek istiyenleria 1/8/935 Perşembe günü enat 14 de * 7,5 güvenme paralarile Kabataşta Levazım ve Mübayaat Şubesindeki alım komisyonuna müracaatları. Türk Hava kurumu BÜYÜK PİYANGOSU Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir. 189.cu Tertip 4. cü Keşide 11 Ağustos 935 dedir. Büyük ikramiye: — 35 .OO0 tinür. Ayrıca : 15.000, 12.000, 10.000 liralık ikramiyelerle (20.000 ) liralık mükâfat vardır... Ankarada Kiralık Oda Aile yanında, temiz, döşeli ve ucuf bir oda, Yenişehir, Tuna caddesi Y” gltkozun sokağı No, 11 Boyoğlu dördüncü sulh hu- kuk mahkemesinden: Terekes'ne mahkemece el konulan ölü Fatmanın mutasarrıf — bulunduğu Feriköyünde Ökmeydam caddesinde (69) (67)No.lı evin ankazı açık arttırma süreti ile ge Dr. ibrahim Zati 23-7-935 salı sant 15 de entilacaktır, Belediye k la Piyerlotl İstekli — olanlar gösterilen gün ve cadder No. 21 saatte mahallinde hazır bulunmaları Hergün öğleden sonra hı:ı.ı'ıl' kabul eder. b lzumu İlân olunur. 1198 —) İ | | |