20 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

7 20 Temmuz Dedikodu © Ziyaretçi Hemşireler € * Dedikodu Dedikodu, propağandanın en müessir, en kötü şeklidir. Bir adamı, bir müesseseyi, bir İşi batırmak istiyor musunuz? O adam, o müessese ve o İş ecir fında ortaya bir dedikodu alınız. Bu dedikodu kulaktan kulağa bir yıldırım sür'atile yayılır. Kulaktan kulağa fısıldandığı için de çabuk inanılr ve tesiri çabuk görülür. Dedikodu, bir adam, bir iş Veya bir müessese hakkında ge zetede © yazı yazmaktan daha kuvvet'idir. Küçük bir hesap bu hakikati Canlandırmıya kâfidir. Siz on kişiye bir rivayet fısk | dayızız. Bunların her biri onar $iye aynı rivayeti tekerrür etse ve bu tekerrlir bu şekilde devam else, aynı rivâyeli bir günde Yüz bin kişi işitmiş olur. Yöz bin kişi hiç bir gazetenin erişe- miyeceği bir kalabalıktır. Dedikodu, serbest konuşula” Miyan mevzular Üzerinde yapılır. Onun içindir ki dedikodu, Mat- buatı hür olmıyan memleketlerde daha çok rağbettedir ve halk en İnanılmıyacak dedikodular içinde çalkanıp durur. » Ziyaretçi Hemşireler Iki üç gündür Son Posta mw- harrirlerinden bırinin bir ziyaretçi hemşire ile birlikte sefaletin elle tutulacak kadar kesif olduğu ma- ballelerde yaptığı dolaşmıya ait Yazıları okumuşsunuzdur. Bu yazılar, bize yeni bir ufuk açıyor. Muharrir, halkın ıstırap- larına ve sefaletine projektörtünü çevirince, bize yeni bir Alem gösteriyor. Ziyaretçi o bemşire, doktorun tedavinin hastaya ve halka sne hizmet eden bir vasr- tadır. Bizde, klinikler ve hasta- neler hastanın gelmesini beklerler, Awerikada hastane hastaya gi der, Bizde ilk defa tatbik edilen bu usul o kadar büyük bir mu- vaffakiyet kazanmıştır ki, ziya retçi hemşirelere halk “Melâike- ler,, sıfatın vermekten çekin tecrübe, halkın ihtiyacma karşı gözlerimizi açmağa kâfidir. Yalsız hastane açmak, yak niz İalinik bulundurmak kâfi de- Hastanın ayağına kadar l aile İçinde boğmak gerektir. Bunun için de bu tecrübeyi diğer sahalara teşmil etmek ve tte, yahut her hastanede yaretçi hemşireler teşkilâtı de getirmek lâzımdır. Bu teş kilât hem birçok vatandaşları ölümden kurtaracak, hem de orlara sıhhat telekkisini aşılamış olacakiır, eçen gün de yazdığımız gibi, Istanbulda kazancı hiç de- necek kadar &z yüzlerce doktor vardır. Hükümet doktorluğu dev- etleştirerek bu teşkilâtı kurabilir ve büşük bir ihtiyaca cevap ver- miş olur, Bir hastane açmak büyük sraf istese bile, bu teşki- yapmak, okadar masraflı bir ay ni ZKadıköyünde Muhakkak Define Yar?ı| Maka e > DEE Resimli varidatını, hatlâ dış faydasız İş'erde Onun Eskiden devlet, bütün ketlerden borç aldığı paral bir mirasyedi gibi yer kurtulamadık, ve biç dik. Cümhuriyet idaresi, parayı demiryo'una, sanayle ktebe yatırıyor. Yani randıman veren İşlerde kul'anıyor. Onun kullanır, için de borç'an için de İ geçim vai ay5fa 5 memles | bir çok Bayındırlık iş'eri meydana çıkmış bulunuyor. de böyledir, biz de paramızı abur cubura yerlere — yatırıp Fertler İçin sarfeder, lüzum: gidersek elimizde avucumuzda bir şey kalmaz. Fakat ig'erde kullanırsak, hem paramız elimizde kalır hem de bir etmiş oluruz, paramız ası temi -DAHİLİ HABERLER Ekmek Narhı Neden inemiyor Zahire Borsasında Bir Tetkik, Akla Ge- lenler Ve Borsa Komiserinin Dedikleri Ankaradı ökmek narkının utunlatılmasına; Amar dolu borsalarında da devamlı düşüşlere rağmen Istanbul borsasında göz çeken bir yükseliş vardır. Bu, neden böyledir? Niçin Anadolu ve Trakya borsalarında mal ucuz satıldığı halde İstanbul borsasınba flat yüksektir? Bunun sebepleri etrafında söylenenleri iki kısma ayırmak lâzimgeliyor. Ekmek narhının yökselişinde sebebi göyle anlatanlar var: — Borsada haftanın bir iki gününde yüksek fiatlı mal satışı yapılıyor. Bu satış azdır ve onda birl geçmemektedir. Fakat fiat yüksek olduğu için haftalık borsa vasatisi yükselmekte, narbda bu vaşatiye göre fırlatılmaktadır. Borsada buğdayın yükselişi için de şöyle diyenler vardır: — Buğdayı yükseltenler elinde satılık malı bu- lunanlardır. Bunlar borsa resmini vererek havadan yüksek fiatla satış yapmakta, yani ticaret ve zahire borsasında hava ovunu oyriyarak buğdayı yükselt- mekte ve bu suretle ellerindeki malı yüksek fiatla satmak fırsatım aramakta, ekser ahvalde de bul- maktadır. lik bakışta pek mümkün görülen bu iki dale vereli muamelenin borsada nasıl olupta “göz. çek- mediğini borsa genel sekreteri Akiften sorduk. Dediki: — Bahsedilen bu iki muameleye de borsada yer verilmiş değildir. Esasen böyle muamele pılmasını Mahkeme Teftişleri Adliye müfettişleri | Beşiktaş sulh mahkemesinde teftişe başla” Bu (münasebetle de Şevki Üsküdar sulh ceza hâkimliğine nakledilmiştir. Bir Kadı : Yaralandı Fenerde oturan 8,5 aylık gebe Hatice komşuları tarafından ya- ralanmış ve derbal imdadı sıhhı otomobilile Hasekinisa hastane- sine kaldırılmıştır. | genci te İSTER İNAN Yol parası vereceklerin isimlerini havi listeler he- rırlanıyor, wemurlar ev ev dolişıp nüfusları yazıyor ve listeleri dolduruyorlar. Fakat Beyoğlu taraflarında birçok ki lerinden manda köpeklerinin de isimleri larmış. . Meselâ ev sahibinin adı Jorj, köpeğinin adı Con, dar para cezası, ma cezasi mışlardır. hâkim be ISTER INANMA/ ler kendi- yazdırıyor- i tayin edilir. Yedi Fırına Ceza Belediya Fatih mıntakasında | 7 fırına 20 liradan 50 liraya ka vermiştir. patılması ancak sulh hâkiminin tasdikinden geçtikten sonra tat- bik edilebilecektir. Bir Yaprak Hırsızı Sultanahmet sulh birine ceza hâkimi dün Hüsameddin adlı bir genci tevkif etmiştir. Iddinya göre imkân da yoktur. Farzımuhal kasten miktarı az, fakat fiatı yüksek bir un satışı yapılsa (bu borsa vasalisini yükseltmez. çünkü flat vasatisi kalemlere göre değil satış miktarına göre yapılır. Bllfarz iki kalemde biri 500 kuruştan bin O çuval, diğeri 800 kuruştan 10 çuval un satılsa biz flatı vasatlsini 510 çuval unun kaç kuruşa satıldığını hesap ederk bu- laruz, yoksa 800 kuruşla ( 500 kuruşun vasatisini hesap ederek degil. Bu suretle azn çoğa tesiri olmaz.Havadan buğday satışı ile sipekülasyon yapıl masına gelince buna da imkân yoktur. Çünkü biz tüccarların elinde ne kadar bulunduğunu bilir, buna göre satışını kontrol ederiz. Alıcının da alış kabiliyeti bizce malümdur. Sonra Borsada satılan malın Ve bu malın teslim zamanı da tesliminde muhakkak nümune alırız. Nümune getirilmezse satışm netice- sini alıcıdan ve satıcıdan sorarız. Binaenaleyh bu- rada hava oyunu yapılamaz ve yapılmamaktadır. * Dün Borsaya 377 ton buğday, 60 ton un gel- miş, 314 ton yumuşak, 108 ton sert buğday, 327 çuval da un satılmıştır. Unlar 790 kuruşla 475 kuruş arasında, yumuşak (buğdaylar 70 kuruş 25 para ile 6 kuruş 20 para arasında, sert buğdaylar 4 kuruş 30 para ile 5 kuruş arasında satılmıştır. Bir Çocuk Kireç Kuyu- suna Düştü | | Küçükpazarda Cami sokağında | oturan bay Kâzımm oğlu 12 yap | larında Haydar, o sokakta bulu- | nan kireçhanede oynamakta iken kireç kuyusuna düşerek vücudu- nun muhtelif yerlerinden yaralan Çocuğun hayatı tehlikede yor. ayrıca kapatık Fakat ka- sinama Zekeriyanın bir balye yaprağını çalmış olmasıdı Memur bu iki ismi birbirine karıştırıyor. İssanlar köpek köpekler insan oluyormuş. Bu karışıklığın önüne geçmek için memurlara dikkat edilmesi lüzumu bildirilecektir. Fakat listeler ay kadar biteceği lüzumlu bir işin sıhhatli bitirilmiş olcuğuna artık; DA için İSTER İNAN İSTER İNANMA! mmm randımanlı | | ların malarındaki | «| Marko ismindeki adamın | sinde bul Sözün Kısası Sun'i KE Sarı Saçlar Server Bedi dl Bazı anlerim oluyor ki altın- dav, kanaryadan, zerdeden, gü- neş batısından, kehribardan, por- İ takal kabuğandan nefret ediyo- | rum. Bunun sebebi de bazı ka- dınlardır. Onların papatya suyu, amonyak, oksijen ve daha bil ne karıştırarak yaptıkları ilâçlarla (o saçlarını (o boyamaları, bende sarı rengin en güzel ör- Deklerini teşiyan bütün madde- lere karşı tiksinti uyandırıyor. Bu kadınlar arasında ne kadar güzel eri ve zarifleri de var. On- gözel başlarını bir safra küpüne sokup çıkar- hikmeti mem ve. zarif anlayama- yorum. Bozı kadınla alacalı, kırçıl, da saçların rengi i olabilir; fakat ne kadar alacalı, kırçıl, kirli olursa olsun © garip kimyevi ilâçların saçlara) verdiği çil pa- rıltılı, madeni sarı renkten daha çirkin olamaz. Hem kim demişki sarı saç mutlaka güzeldir? Bir saçın rengi ancak tenin, elldin, gözlerin ren gile ahengi nisbetinde güzeldir. Gözbebeklerini de boyamanın ça- resini bulmadıkça bazı kadınları miz saçlarının rengiyle oynamak- tan vazgeçmelidirler. £ Simsiyeh gözlerle sapsarı saçlar, gece ile gündüz gibi biribirlerine dargın duruyorlar. Insan kendi kendine diyor ki: “ Ya bu saçlar takmadır, yahut da bu gözleri, Avrupada erkeklerin sarışınları tercih o ettiğine Odalir Oumumi bir kanaat, hattâ bu isimde bir roman da vardır. Doğrudur belki, Fakat erkeklerin sarışında are dıkları şey, tenin, gözlerin, tüyle- rin, hattâ mizacın ve tablatin sarı saçlarla ahengidir. Yoksa esmer bir ten üstünde simsiyah gözler, ihtiraslı, melânkolik, için için ya- nan bir tabiat inşa ederken saç- ların kimya lâboratuarında hazır lanmış sun'i sarısından cazibe ve neş'e um dasızdır. Dün Şehrimizde Zelzele Oldu dün geçe şid- detli bir yer sarsıntı kaydetmiştir. İstanbul ihanesi saat üçü bir dakika 57 seni İstanbuldan (9200 bulunduğundan tahmin o edik Üst merkezi kilometre mesafede Japonyada olduğu mektedir. Çocuk Barındırma Evi Çocuk Esirgeme Kurumu Şe- hiremini kolu bir çocuk barındır- ma evi tesis etmeye karar ver miştir. Bunun ilk tesis masrafına karşılık olmak üzere de bir gezinti tertip (etmiştir. Gezinti bugün snat 15 de başlayacak ve gece sabaha kadar devam edecektir. Gezintiden 300 Ilra kadar hesilât elde edilecektir. Kumar Oynayorlarmış Evvelki — gece, Tepebaşında idare- an Yıldız kırathane- sinde © cürmümeşhut © yapılmış, Nesim, Danyal, Yasef ve Yako isimlerinde dört Musevi kumar İ oynamak iddinsile tutulmuşlardır. Saat Meraklısı Hırsız Eyüp muvakithanesine Uç gece evvel meçhul bir hırsız girmiş ve 40 kadar saati aşırıp sırra kadem basmıştı, Ks dri isminde biri suçlu olarak tutulmuştur,