20 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

20 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Habeş - italyan Anlaşamamazlı- (| TELGRAF, TELEFON, TE ğında Bir Unsur Habeşletanla İtalya arasındaki an- laşamamazlığın sebepleri, İtalyanın uluorla meydana çıkıp da bir takım toprak taiebinde bulunmasile başlamış değildir. İtalya, gözünü diktiği Habe- geven avucunun içine ahp kıskıvrak hale getirmek işin evvelâ icap eden dış manevraları yapıp tamam” lamiş, ondan sonra avını ele geçir- k için fili harekete (geçmiştir. aş Habeşi kontrolu altına al» mi için aldığı tedbirlerden biri de onun gümüş parasını murakabesi al. tına almış olmasıdır. Hâdise gerip olmakla beraber (ovâkidir. Ve bu, göyle olmuştur : Avuaturya - Macaristan imparatör“ lüğü iabilâl #ttikten sonra Avustur- yanın gümüş talerlerini de malt bir gurup gümüş flama satın almıştı, Bu gurubun içinde, mühim bir lagiliz erita firma dahi vardı, Bu gurup, az zaman sonra bunlara, talip çikan büyük bir İtslyan bankasına devretti, Bu sırada Habeş hükümeti de talari ismini verdiği yeni gümüş paralar çıkarmak latiyordu. Açılan münaka- saya giren müesseseler arasında bu Ralyan bankam vardı. Hüsusi mak- satla İleri sürdüğü teklif çok müsait olduğu ve kabul edildi. O gün, bugün beşistanın gümüş para müteahhitliğini yapar. Bu arada da türlü möşkülât pa Ialyan- Habeş geçimsizliğinin başlıca sebeplerinden biri de işte bu İtalyan bnkasınin para meselesinden Habeş hükümetine çıkardığı rorluklardır. — Süreyya Berlinde Yeni Bir Çarpışma PolisDirektörüÇekildi, Berlin, 19 (A.A) — Berlin po- lis müdürü Kontramiral Levetzow | istifa etmiştir. Berlin 20 (A. A.) — Büyükçe bir polis müfrezesl ile çelik miğ- ferliler arasında bir © çarpışma olmuştur. Çelik miğferlilerin şefleri tev- kif edilmiş, müşevvikler hakkında takibata başlanılmıştır. Şeflerin malları da müsadere edilmektedir. Müesseselerin Muamele Vergisi Ankara 19 — Müşterilerden ahnan muamele vergisi tutarısın müessesenin vermesi İcap eden munsmole vergisi matrahları me- “ yannda” olduğuna karar, verik miştir. SON POSTA Tem 9 | LSİZ HABERLERİ Yeni Çaldaris Kabinesi Kondilis Ve Maksimos Kabinede Kaldılar. 8 Cumuriyetçi Bakan Ve Müsteşar Kabineden mdğardr 3 Kabine Buhranı Hükümet Güç Gir Durumda Bulunuyor Madrit, 19 (A. A.) — Hükü- met durumunda güçlük tehlikesi vardır. Çünkü sokluklardan pek azı parlâmentoya devam stmek- tedir. Hükümet ihtiyaç olduğu zaman bunların yerlerine güvene- miyecektir, Parlâmentonun cumar- tesi günü tatil edileceği zannolu- muyordu, fakat çokluğa dahil olan Çiftçi gurupu, tarım alanında yapılacak düzeltmelerin yeniden gözden geçirilmesi projesinin bu toplantının kapanmasından evvel konuşulmasını istemektedir. Genel düşünüş hükümetin güç bir durumda bulunduğunu göster mektedir. Paristeki Nümayişler Nümayişçiler Arasında Ko- münistler De Varmış Paris, 20 (A. A. ) — Hükü- metin çıkardığı yeni kanuna karşı dün akşam saat 8,30 da yapılan nümayişler (mühim (hadiselere sebebiyet vermemiştir. Nümayiş- çiler 10,12 bin kişi kadar tahmin edilmektedir. Bunlardan (o binlercesi tevkif edilmiş, fakat hüviyyet ve ikamet- güblari tesbit (o edildikten sonra serbest bırakılmıştır. Bu nüme- yişçiler arasında (memurlardan ziyade komünistlerin obulnduğu söylenmektedir. “Türk - Bulgar Ticaret Mukavelesi Bu Mukaveleye Göre İki Taraf Birbirinden Neler Alacaklar ? Sofya, 19 (Özel) — Imzalanan - Bulgar ticaret muahedesi neşredilmiştir. Mukavele 5 mad- ağ el ay ie li ce, İgaristan e'den şunları alacaktır: ii Taze balık, zeytin ve yağı, kuru özüm ve incir, portakal, pa- lamut, 50 bin kilogram havyar, 250 bin kilogram balmumu, 350 bin kilogram yün, 50 bin kilog- ram fındık, 50 bin kilogram fın- dık içi, kemik, tırnak, 50 bin kilogram boynuz, 20 bin kilog- ram kuzu, koyun ve keçi derileri, 100 bin kilogram pamuk ve 250 bin kilogram susam. Türkiyenin de Bulgaristandan alacağı şunlardır: Gliserin, kao- lin, tutkal, pancar tohumu (Eko- nomi bakanlığının müsaadesile), 15 bin kilogram ağaç kömürü, 100 bin kilogram kaşar peyniri ve 2000 baş domuz. Denizlide iki Deprem Oldu Denizli, 19 (Özel) — Şehri ınizde biri hafif diğeri hızlı iki Telefon Sosyetesi 20 Yılda 920 Bin Isterlin istiyor Ankara, 19 — Telefon sosye- tesi delegeleri şirketin ve tesisatın satın alınması İçin 20 yıl müd- detle her yıl 46 bin sterlin tedi- ye rae Hükümet mukabil teklifini yapmış, dele; ler hissedarların kirlerini iii Için on gün mühletle Londa:ya bareket etmişlerdir. Ancak hükümet 21 tem- muzdan itibaren şirketin muame- lesini o fili Omurakabesi altına almasına karar vermiş ve bu iş için bir komisyan teşkil etmiştir. Komisyon yarın akşam “Istanbula hareket edecektir. Ankarada Ko'lej Avkara 19— Maarif Cemiyeti 100 bin lira sarfile Avkarada bir kollej binası yapılmasını karar laştırmıştır. luşanta bu yıl bap'a- ,sacaktır. depremi olmuş, hslk bayecana Tae pılmıştır. Zazar yoklur. Atina 20 (Özel- Telefonla) Çekildi — Çaldaris yeni kabinesini gece yarımaa doğru kurmuştur. Kabinede kıraliyetçi bakanlar ekseriyeti teşkil kurulmuştur. o Dış oğlu, Deniz Bakanı Düsmanis, etmektedir. Kabine Caldarisin Bakanı Maksimoş, başkanlığında şu şekilde Finans Bakanı Pasmaz Iç Bakanı Rallis, Hava Bakanı Nikolaldis, Bayındırlık Bakanı Sayyas, Tarım Bakanı Teodoridis, Tüze Bakanı Romanos, Kültür Bakanı Haciskos, Ökonomi Bakanı Stefano- polos, Başbakan muavini ve Sü Bakanı Kondilis, Atina heyecan içindedir. Gazeteler kabinenin kurulduğu habe rini ilâvelerle halka bildirmişlerdir. Yeni kabineye on bir kırali. yetçi bakan ve müsteşar girmiştir. Eski Çaldaris kabinesinde bü» lunan sekiz cumuriyetçi müsteşar Vo bakan yeni kabineye girme- mişlerdir. Bazı hâdiseler çıkmasından korkuluyor. * Xx Yunan Kabinesi Ku- rulmadan Önce Atina, 19 (Özel) — Çaldaris kabinesi geç vakit cumur relsine istifasını vermiştir. Kabinenin Is- tifasından önce seyahatten dönen neral Kondilis ve Teotokis ka- ineden çekilmişlerdir. Kabinenin istifasının rejim İşlerile ilgili ol- duğu söyleniyor. Cumur relsi yeni babineyi kurmağa yine ds'i memur etmiştir. Kaldırım Kabadayıları Atina, 19 (A.A) — Gazeteci- lerin sorusuna cevap veren Çal daris söyle demiştir: “Kabineyi, kendi telâkkileri- me göre ve milletin güvenine dayanarak kuracağım, yoksa kal dırım kabadayılarının güvenine Başbakanın İnce- .. leme Gezisi İsmet İnönü Dokuz Gün Sonra Tekrar Erzuruma Dönecek Erzurum, 19 Başbakan İsmet İnönü süel hastaneyi, yapıl» makta olan öğretmen okulanı, il ve şarbaylığı, kamutanlıkları ve partiyi ziyaret ( ettiler, Yarın Tortum ve Olti yolu ile Karsa decek, Ardahan, Artvin, Hopa, ize yolilş Trabzona gidip tekrar Erzuruma döneceklerdir. Bu gezi dokuz gün sürecektir. Köylüye Arazi Ankara, 19 — Oturdukları köy ve kosabalar içinde veya yakininde arazisi olmayan ve çiftik yapan köylülere (Uparası gekiz taksitte alınmak zere 200 dönüme kadar arazi verilmesi kararlaştırılmıştir. Öğretmenler Ve Mecburi Hizmet Ankara 19 — Mecburi hiz- metlerini obitirmedikçe başka İş alan öğretmenlerin bu işe kabul edilmeden evyel (durumlarının Kültür Bakanlığından sorulması ilgililere tamim edi'miştir. Sokak Ortasında Uyuyan Adam Ortaköyde Yalı çıkmazında oturan Etyen Benjamen adi bir . Macar Ofazla (o miktarda uyku ilâcı almış ve Beyoğlunda bir sokağın kenarında düşüp uyumaya başlamıştır. - Gören (omemurlar Macırı © uyandırmaya o muvaffek olamamış ve Cerrshpaşa hastane- sine (okoldırmışlardır, Benjamen hâlâ uyumaktadır. dayanarak değil, çünkü umumi işlerden yalnız ben mes'ulüm.,, Plebisit , Atina, 19 (A.A) — Atanina ajansı bildiriyor: Gazetelerin elde etmiş olduk- ları bilgeye göre rejim meselesi- nin bir an önce kotarılması İçin plebisit ağustos ve eylül aylar içinde yapılacaktır. İstitadan Evvel Atina, 19 (A.A) — Havas ajansı bildiriyor: Krallığın ilânını İstiyen nazır“ Iyrın ve bilhassa Kondille ile Teo- tokls'in başbakana baş vurarak cumurluk rejimine bağlı oldukla- rını iddin eden bakanların yani iç bakanı Rallis ile sağlık koru- ma bakanı Kirkos'nn kabineden karılmalarını istemeleri Uzerine abine buhranı çıkmıştır. Bu İsteğe sebep olarak kabi- nenin bicins (mütecanis) bir hale getirilmesi lâzım geldiği ileri sü- rülmektedir. B. Çaldarla meclis karşısında plebistin samimi ol ması İçin plebisit sıralarında hü- kümetin bitaraf kalacağını bil- dirmiş olduğunu hatırlatarak bu isteği kabul etmemiştir. SİZ HABERLERİ || |Habeşlilerin Canına Tak De Baştarafı 1 inel yüzde) ! korkunç olduğunu bilmez ve ona! karşı kayıtsızdır. / Bombardman uçaklarına kargp* Habeşistanin nasıl bir kor tedbiri alacağı kandan ağ rulan Habeş memuru şu cevabi; vermiştir. Hiç, Fakat neyi bombardıman | edebilecekler? Muhesemat başldö | başlamaz, Adis - Ababa boşaltir" lacak ve halk dağlara ve yamaça/ lara sığınacaktır. Coğrafi durun | Habeşlere yardım edecektir. j Habeşlerin muvaffakiyetle das” yanıp dayanamıyacakları haklıy, ki Mp cevap veren Habâğ | memuru demiştir ki; “ ini Par harp ey | ece; er zaman sopası yük olan kazanamaz, Allah i vakit kalabalık taburlarla bera değildir. Habeşli menur, görüşmeniğ sonunda, Avrupa devletlerle e. geç bu işe karişmazlarsıa bu acı acı teensüf edeceklerini söy lemiş ve demiştir ki: — Eğer Italya Habeşistanı ie! geçirirse, bu durum, Afrikadâ, | bilhassa Mısırda ciddI âkisler yap pacaktır. Hakem Heyeti ! Cenevre, 16 (A.A) — Uluslar. sosyetesi genel sekreterliği, sos» | yete konseyinin Habeş - Italyan anlaşmazlığını Okotarmaya dört yargıç'ın (hakemin) 2$ eya a j tarihinde bir uzlaşma elda e memeleri lehinde beşluci yargig | seçmek üzere yeniden toplanmâğ, ğa 25 mayıs tarihinde karar vere, miş olduğunu bildirmektedir. Şu halde konsey, 25 temmi tarihinden sonra toplanacsi O zamana kadar da hakemlerig gerek beşinci hakemli seçmek ve gerek konseyin toplantısı tarihli tehir epikse hususunda anlaşs| maları mümkündür. Öz Türkçe Kurs Ankara 19 — Orta okul | retmenlerinin öz Türkçe bilgileri arttırmak için Ankarada bir kurg. açılacaktır. Bütün yurd öğretment leri bu kursa gireceklerdir. 4 Paraşütle Dakika Onu Altı Havada Sovyet Rusyalı Anokhin Hava Coreyan- larile Yükseklerde Sürüklendi, Durdu' Sovyetlerin maruf paraşütçü- lerinden Anokhin bir uçuş es rasında 600 metre yükseklikten © yö paraşüle yere inmek tecrübesini yapmıştır. Fakat paraşüt, kav vetli bir hava cereyanına pildığından, düşeceği yerde yük- selmiye başlamış, Anokhin tay- yareden (atıldığı (yükseklikten 100 metro yukarı çıktığını bay- ret, biraz da korku İle farket- miştir. Anokhin, © civarda bulunan bir ırmağın tam ortrsna düşmek tehlikesi karşısında bulunduğunu farkeder etmez rüzgâr önlemek için paraşltn iplerini çekmeye başlamıştır. Bu sayede paraşüt sür'atle düşmeye başlamış, ırmağın birkaç metre yakınına kazasız, belâsız İnmiştir. Paraşütçü bu yüzden 16 dakika havada kalarak korkunç dakikalar yaşamıştır.