15 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

15 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Japonyadaki Siyasal Cinayetler Japon ordu dairesi (o müdürünün Tokyo süel oku'u müdürü tarafından kılıçla Harbiye Nozeretindeki o make- mında öl'dürülmesi, o sırada araya giren bir diğer zatın de ağır bir yara alması gösteriyor ki Japonyada, ikti- dar mevkiini elinde (bulunduranlar arasında esaslı bir fikir enlaşamamaz- liği vardır. Bu müessef cinayet İçin ileri sürülen o esbabı mucibe, cinayeti işleyenle maktul arasında, Japon ors dusunun ulusal Ölküsü münasebetile bir münakaşa o çıktığını, süsl okul Müdürünün, ordudaki müfrit ulusal grupa mensup olduğunu bildirmekte- dir. Dememek oluyor ki Japon ordü- sunda, memleketin hedef ve gayeleri hakkında iki düşünüş vardır. Bir zümrâ, mevcui mevzuata riayetkâr olarak mutedilâne bir ulusal siyasa gütmeyi istiyor; diğer kınm herçibadı- abât ve hiçbir mevzu tanımayarak Japon emellerinin ulu orta tahakku- kuna doğru gitmekte wrar ediyor. Bundan evval öldürülen bir başve- kil ile harbiye na: büyük bir maliyecinin ve işlenen diğer siya- sal cinayetlerin sebepleri de, yine bu Hidal ile ifrat taraftarlarının çarpışan fikirlerinden doğmuştu. Japon ordu- sunun genç unaurları, Samuray Japon asiller zümresi )ların ananesine sadık kalarak Garbin oyalayıcı ve ivicaçlı müzakere yollarını birakip doğrudan doğruya ve kendi kuvvetine dayanarak hareket etmek isteğindedir. Halbuki Japon devletinin arsulusal teahhütlerile bu düşünüşü telif etmek mümkün olamıyor. Japonyada zaman zaman vukuuna şahit olunan siyasal cinayetler bundan İleri geliyor. Bu hâdiseler de gösteriyor ki Japonya birtakım hâdiselere gebedir. Bu ge- beliğin hamil tarihini şimdiden tesbit etmek mümkün değildir. — Süreyya Çerez Kabilinden Hepsi Bu Kadar Mı? Üstadım Ahmet Rasimin, bizden sonra gelecek olanlara da tanıttır- dığı Muhsin merhum belki de eşi bulunamıyacak bir tipti. Onun tu- haflığı yalnız anlattığı hikâyelere, pek büyük bir muvaflakıyetle yap- tığı tak'iilere İnhisar etmezdi. Aşa- ğı yukarı bütün tavırları, bütün sözleri, bütün hareketleri de tuhaltı, Bir gün, Borazan Tevfikle beraber Beyazı da çıkmak üzere, Eminö- nünden bir paylon arabaya bin- mişlerdi. Araba hareket edipte, on, onbeş adım İleriye gider gitmez, hilkaten akai üstelik de yorgun olan hayvan- lar birdenbire durup, tekme atmıya, sağa sola seğirtmeye, ve şahlanmı- ya başlayıp, nihayet arabanın oku baoaklarının arasına geçmekle ade- ta susta durunca: hemen aşağıya atlıyan Muhsin, arabacıya, en ciddi tavrile sordü: ok Çok hoş — Maşallah ! e amma,. Başka hünerleri yok mu ? Tıflı Hepsi bu kadarmı ?. Altın Ve Demir Madenleri Ş. Karahisar'da Birçok Madenler Bulundu Karahisar, 14 (A. — Başbakan imi İnlete b Ni. mizi teşriflerinde gördükleri .ve örneklerinin Ekonomi Bakanlığına gönderilmesini emrettikleri, ilimiz içinde bulunan, madenler şün- lardır: Altın, simli kurşun, kömür, alçı, kara boya, demir, tebeşir. Bu madenlerin örnekleri “dün Ekonomi Bakanlığına gönderil- miştir, İlkmektepler Program Daha Pratik Bir Şekle Konacak Ankara, 14 — likmekteplerin çalışma programları sadeleştirilmek ve daha ameli bir şekle konul mak üzere bir komisyon seçik miştir. Bu komisyon yeni yapı lacak köy mektepleriniı tiplerini birer proje halinde tesbit ede cektir. SE ON DAKİKA ELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ ELA A la İngiltere Habeş işinde Ağır SON. POSTA: - sama Basmağa Başladı Konuşmalar Boşa Çıkarsa Habeşistana Silâh Gönderilmesine İzin Verilecek KONFERANSTA BARIŞ YOLU BULUNABİLECEK Mİ? Paris, 15 ( Özel) — Habeş - Italya anlaşamamazlığı, İngiliz ve Fransız matbüatının dil birliğile söyledikleri gibi, hakikaten en ciddi ve önemli bir safhaya bir rünmüştür. Burada bulunan Ingiliz ve Fransız delegeleri dün ilk toplantılarını yaptılar. Habeş - Italyan kızışmasının halli için ba- sırladıkları plânları gözden ge bak > vE yle (anlaşılıyor transa ile İngiltere, yarın açılacak olan üçler konferansına bir fikir bera- berliğile girebilmek imkânlarına varmak emelindedir. Bununla be- raber bugünkü Laval - Eden arasındaki konuşma çok gizli tutuluyor. Fakat sızan haber lere göre, İngiltere (delegesi Eden, eğer Afrikada harp çıkacak olursa İngilterenin bunu Uluslar Kurumuna (indirilmiş bir balta darbesi sayacağını (ve Avrupa işlerile alâkasını keseceğini anlat- mıştır. Öte yandan Eden, İtak yanın Üçler konferansının, Ha- beş « İtalyan o uzlaşmasını gecik- #rmek Içla bir takım manevralar çevireceği kanaatindedir. Fakat İngiltere bu man ralara yanaş- mıyacaktır. Paris Gazeteleri Endişe İçindedir Paris, 14 (A. A.) — Bugünkü gazeteler, Pariste toplanacak olan üç devlet konferansında bilhassa İngilterenin (o alacağı durumdan endişe etmektedir. Pötl OParizyen (gazetesinin Londra aytarı şunları yarıyor: “ Bütün İngiltere, Üyelerin den birinin diğerine saldır. masına (müsande (etmemesini uluslar sosyetesinden İstemekte, ve arsıulusal teşkilâta böyle bir darbe © vurulmasını (o menetmek üzere hükümetin, elinden geleni yoyo kesin olarak dilemek- tedir.,, Eko dö Parinin Londra aytarı, gâzttesine şu telgrafı çekmiştir; — Edenin, val nezdinde şu ezici delili kullanacağı Londra» da gizlenmemektedir. “Eğer Fransa, İngiliz tezine arka olmaz ve İtalyanın Habe- tana esine karş! gelmezse ir Ae kollektif üvonlik sistemine indirilmiş öldürücü bir darbe olacaktır. Bu takdirde In- giltere, bir Alman tehdidi kar- şısında Fransaya bundan böyle yardım etmekten çekinecek ve bilhassa Avusturya egemenliğinin muhafazası meselesile olan ilgi- sini kesecektir.,, Maboş Hükümetinin Yeni Bir Protestosu Cenevre, 14 (A.A.) — Habeş hükümeti, Italya açıkça bir fütu- hat harbi hazırlarken, uluslar s0s- yotesi üyelerinin Habeşistana silâh ihracatına müsaade etmemelerini sosyete nezdinde şiddetle protesto etmiştir. Habeş notasının uöülen 4 Eylül toplantısında konseye su- nulması muhtemeldir. İtalya Sevkiyatının Ardı Hiç Kesilmiyor Roma, (A.A) Giornale d'ltalin gazetesi, Masavva lima nındaki faaliyetin, altı ay içinde, | İtalyanlar 12 Idare llân Ettiler Tahkim Edilen Leros Adası Mü- himmat Deposu Halindedir Atina, 14 (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor; On iki adada Rumlar hakkında sıkı bir kontrol tatbik edil mektedir. Bu adalarda örfi idare ve muhasara durumu vardır. Italyanlar tarafından tahkim edilen Leros adası silâh ve mi- himmat deposu halindedir. Rodos ve Leros adasında bir çok evlere el konmuştur. Bunlar Eritredeki gelecek hasta ve yaralılara tahsis edilecektir. Kalya 1914 Doğumluları Da Silâh Altına Çağırdı Roma, 14 (A.A.) — 1914 doğumlular üç ay askerlik etmek Bzere silah altına çağırılmışlardır. Bu sinif kur'a erlerinin filen silâh altına alınmaları adet değildir. Amerikada Abdülhamit sdindaki gö- nüllü şef Habeş hesabına gönüllü yaziyor günde 600 tondan, 3600 tona çık- tığını baber vermektedir. 109 kilometro yol onarılmış 386 kilo- metro yeni yol yapılmış, 79 kuyu açılmıştır. Şimdi, nüfusu 4500 den 55 bine çıkan osmara için bir bend yapılmaktadır. Napoli, 14 (A. A. ) — Dün, Merano vapuru, 480 O esker ve ereç yükliyerek Masnvvaya hare- ket etmiştir. Bugünde Gange vapura 58 zabit ve Iki bin altmış beş asker götürecektir. $ Faydası Ne? Neryork, 14 (A. A.) — Itak yan - Habeş anlaşmazlığını çöze- İeyen Nevyork Taymis gazetesi, İtalyanın Habeşistanda elde ede- ceği barı küçük kazançlara mu- kabil bütün dünyanın şikâyet ve nefretini uyandırdığı taktirde, bu kazançlardan nasıl bir fayda elde edeceğini sormuştur. Yabancı Memleket- lerdeki İtalyanlar Roma, 15 (A.A.) — B. Muso- Mal yabancı memleketlerde otu- ran Ialyanlardan dört bin kişilik Adada Örfi Italyan cephesinden Takas Yolsuzlu- ğundan Sonra Birçok Büyük Memur Mahkemeye Verildi İlbaylık idare heyetince takas yolsuzluğundan Odolayı lüzumu muhakemelerine karar verilenler içerisinde eski Tecim Direktörü Muhsin, Ticaret Odası Genel Sekreteri Vehbi, zahire bor sasından Akif, eski Ticaret Komiserlerinden (Bahri Doğan, Sanayl Müdürü Refik, Deniz Ticaret Müdürü Müfit Necdet, eski müdür Zeki, Sanayi mü fettişi Daniş, Ticaret Odas dan Taip Servet, havlucu Hacı Recep, #lgortacı (Rıfkı, eczacı Necip, Suat Kara Osman, or- man cibayet memuru Süleyman, Samim, gümrükten Cemal, Hakkı, Bürhanettin, Yahya, Kemal, Sahip, Nurullah, Faruk, Enver, Servet, Celâl, Mahmut, M. Enver, Agâh ile daha 48 gümrük memuru vardır. Haklarında karar verilen" lerin hepsi 81 kişidir. İstanbul - Ankara Asfalt Yolu Istanbul » Ankara asfalt yolu- nun İki yıl içinde bitirilmesi ka- rarlaştırılmıştır. İlk Şili Elçisi Şili hükümetinin ilk defa Tür kiye olçiliğine tayip ettiği Frau- çisko dün şehrimize gelmiştir. bir siyah gömlekli gönüllü alayı kuralmasına karar vermiştir. İngilterenin Kararı Londra, 15 (Hususi) — Paris konuşmaları neticesiz kaldığı tak- dirde Ingiltere, Habeşlstana silâh Arastes s5 ay a Romanya'ya Mal Göndereceklere Hususi Müsaadesi Olmı- yan Mallar Gümrükler- den Çıkarılmıyacak Ankara, 14 (A.A,) — Türke fis Başkanlığından: Romanya hükümeti, konten- jana tabi tutulan malların Re manya ulusal bankasından trans fer vizesile birlikte ithalât müsa- adesi alınmaksızın oRomanyaya ihracı birçok zorluklar doğurdu- ğunu bildirmektedir. Romanyada kontenjana tabi tululın o eşyanın OoObu ülkeye ibroci ancak Romanya Ulusal bankasından evvelce (alınacak hususi müsaadesile mümkündür. Aksi taktirde bu gibi eşyanın gü. rüklerden çıkarılmaması hak- kında (ORomanya (hükümetinin kat'i emri vardır. Ugililerimizin buna göre hare- ket etmeleri tavsiye olunur. İş Artık Zora Bindi Kondilig Kıralı Zor Kuv- vetile Getirecekmiş Atina, 15 (Özel )— Rejim için yapılacak gen oyun (reyiâmın gs.İ bırkılmasının pek muhtem olduğunu (gören koyu kralcılar arasındaki faaliyet artmıştır. Bunlar arasında bulunan ge neral (o Kondilisin zor kuv- vetile getirmek için serbest kak mak maksadile kabineden çeki- leceği söyleniyor. Ordu Ve Rejim Atina, 14 ( Özel) — Yunan İ ordusu ileri gelenlerinin rejim işini zorla halledeceklerine dair gaze“ telerde çıkan haberleri General Kondilis yalanlamıştı. Bir Fransada Rezalet Daha Paris, 15 (A. A.) — Müstantik, telsiz lâmba ve aletlerinin güm- rükten kaçırılması işinde Havre'in büyük taşıma ve transit sosyete- lerinden birinin direktörü olan Folinyinin tevkifini emretmiştir. Beserabya'da Gizli Bir Şebeke Romanya Hükümeti 58 Kişiyi Tevkif Etti Sofya, 14 (Özel) — “Zora,, gar zeteslne Bükreşten bildirildiğine göre, (OBeserabyada, gi bir şebeke meydana çıkarılmış, 58 kişi tevkif edilmiştir. Gizli teş kilâtın o Üyeleri, (oarsulusal bir komitenin emrile hareket etmekteymişler. Ve bunların baş- larında bir kadın bulunmakta imiş, Nöbetçi Eczaneler Bu akşamki nöbetçi sosaneler şunlardır: Bahçekapı; ( Mehmet Kâzim ), Küçükpazar; ( Necati), Alemdar; (Sırrı Rasim ), Beyazıt; ( Asador); Şehzadebaşı; (İsmail Hakkı ), Şehremini; ( Ahmet Hamdi), Sa- matya; ( Teofiloa ), Fener; (Arf), Aksaray; (A, Kemal), Bakirköy; ( İstepan ), Şişli; O ( Kurtüluş, Di- mitel ), Galata; (o ( Asri İttihat), Beyoğlu; (Parih ve Limonsiyan eczaneleri ), (Beşiktaş (o (Rıza), Hasköy; ( Halk), Kasımpaşa: (Mer- kes ), Kadıköy; (Leon Çubuke'- yan ve Osman Hulüsi ), Büyükada ( Mehmet), (o Heybeli; O( Yusuf), Üsküdar; ( Ahmadiye ), Beykoz, ( Beykoz ), Paşabahçe; ( Paşabah- çe ), Anadoluhisarı; ( Avadoluhisar rı), Rumelihisarı; ( Sarım ), Sarr- yer; ( Orman ). Ki