23 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

— |Halkın Sest Kuvvetli Olmak İster Misiniz ? Bon günlerde herkesin ağzında tek bir münakaşanın aklsleri do« laşıyor: Dinarlı Mehmet, Mülâ« yim, Çoban Mehmet vesair peh- livanların gür . Bu mevzü bizim batırımıza yukarıdaki suali getirdi ve bir mubharririmiz raste geldiği kimselere bunu sorarak sevaplarını şöyle topladı:! Halim Lütfi (Üniversite ede- biyat fakültesi talebelerinden ) — Azizim, kuvvetli olmak, her hülde zayıf kalmaktan çok iyldir. Kuvvet, birçok hüdiseler karşısında işe yarayan manevi bir varlıktır. Ancak ben kuvveti, haksızlık yapmıya bir vasıta gibi kullanmıya hiç tas raftar — değilim, Kuvvetli — bünyeler hastalık gibi şeylere karşı mü- kavemet — gösterirlör. Ancak — öyle küvvetliler vardırki bunlar pazuları« nın sertliklerini baksızlık etmek yo- lunda kullanıyorlar. Bence haksızlığa kaçan kuvvetler, hem kendileri, hem dt cemiyet namına fenalıklı açar. Kuvvet, sadece hakkıu olduğu zaman İşe yarar, »- Emin Onur ( Sultanahmet Akbıyık ) — Kuvvet denildiği zaman ben daima kafa kuvveti hatırlarım. Vücut küvveti bence Ikinci derecede gelir. Bizlimm gibi, ilerlemeyen muhtaç olan cemiyetlerde fertlerin kafa ve zekâ kuvvetine — zahip olmaları lâzımdır. Bazan görüyoruz ve iftihar ediyoruz: İri bir vücut, kan fışkıran yanaklar, kuvvetli pazılar ve snire, Fakat bu gibilerin iki lâkırdıyı bir araya götirip aÖyliyemediklerini, en basit meseleler karşısında zekâlarını İşletemediklerini ve hüle her şeyi yumruk kuvvetile halletmeye kalkış- tıklarını görünce canımız sıkılıyor, değil mi? İşte böyle kuvvetler kiç bir işe yaramaz. üdafil * Enver Kadri ( Beşiktaş, So- rence Bey ) — Azizim kuvvetli olmak - gibi güzel şey var mıdır? Kuvvet herşeye muktedirdir. Fakat benim söylemek istedeğim kuvvet para kuvvetidir. - Bence para kuvveti, çok müdhiştir, İasan para küvveti sayesinde herşeye sakip olur. Benim başka türlü kuv- vetlerle alışverişiim yoktur. Para, para ve yine para! Para kuvvatini, hiçbir kuvvet alaşağı edemez. Otomobil Çarpmaları Son 24 gaatta şehrimizde üç kanlı kaza olmuştur: £ — Abdullahın kullandığı 3575 sayılı otomobil Pongaltıda Artin oğlu 4 yaşında Çilofe çarp- tığından şolör yakalanmıştır. 2 — Şolför Mustafanın idare- sindeki 2154 sayılı otomobil köprü Üstünde 12 yaşlarında Yasefe çapmış, yaralamıştır. Şoför yakalanmıştır. 3 — Yahyanın idaresindeki (4083) sayılı yük arabası 4 yaşın da Nilüfer çocuğa çarpmıştır. — Hasan Böyeiğim! Gramofon Hırsızları Gramofon tamircisi — Kirkor oğlu Serap ile elektrik tamircisi Ali oğlu Lütfü 120 lira kiymetin- de bir gramofon hırsızlığı suçile mahkemeye — çıkarılmış, — Lütfü tevkif edilerek, — Serap serbost ilmıştır. Son günlerde dünyayı dolaşan ve bu arada Top Seslerinden Korkmuş Bir Suçlu Muvazenesi Bozulduğunu Söylüyor şehrimizden geçen otomobilli seyyahlar çoğaldı. Dün de, bir otomobille dünyayı devre çıkan iki Fransız şehrimize gelmiştir. Bu Fransızlar dün geceyi burada geçirmişlerdir ve bugün yollarına devam edeceklerdir. Resimda bun- ları görliyorsunuz. Filoryada Bayındırlık İşleri Vapurlar Boğazın Sularını Kirletiyorlar Gelecek Pazara Kadar Her|Bir Vapur Mazot Pislikle- Şey Bitmiş Olacak Filoryada bayındırlık çalışma- ları ilerlemektedir. Deniz evinin ışık tertibatı çok güzel olmuş, ev saçakları modern usulde elek- trik ışığile süslenmiş, medhalde gizli aşık terlibatı yapılmıştır. Şimdi kumlukta güzel bir bahçe tesle edilmektedir. Vilâyet makamı için yapılan köşk şimdilik bayındırlık bürosu olarak kullanılmaktadır. Bayındır- hk çalışmaları gelecek yıl banyo mevsimine kadar devam edecek- tir. Filorya için bir imar projesi hazırlanmaktadır. — Henüz — ana hatları belli olmamakla beraber bu proje Fileryayı dünyanın sayılı plâjlarından biri haline koyacak şekilde olacaktır. İlk iş olarak önümüzdeki yıl plâjlar 1slah edi- Tecektir. Sahil kumları elenecek, duş tertibâtı yapılacak, Şimdiki gibi salaş mahiyetinde kabineler yerine modern kabine ve kama- ralar tesiz edilecektir. Plâj, kum ve su eglenceleri tertibatı vücuda getirileceği söye lenmektedir. Şosenin kara kısmına biri Çekmece diğeri Yeşilköy tarafında olmak Üzere iki büyük ötel inşa edilecektir. Bu ote'le- rin de gelecek banyo mevsimine kadar yetiştirilmesi muhtemeldir. rini Boğaza Fışkırmış Boğazda oturanlar dün sabah bütün koyların ve kuylu yorlerin kalın bir mazot tabakasile örtülü olduğunu gördüler. Dün gece de mevsimin en sıcak gecesi olduğu için denize girdikten sonra yatak- larına uzananlar sabahleyin kar gibi çarşaflarının yağlı bir siyaha boyandığını gördüler. Bütün san- dalların ve bilhassa beyaz boyalı: ların suya gelen kısımları simsiyah olmuştur. Deniz mevsiminde Boğa- zın bu şekilde kirletilmesi her- kesl sinirlendirmiştir. Yalı sahip- leri Belediyeye ve Liman daijre- sine şikâyetler yapmışlardır. Bu plsliğir sebobi biraz sonra öğre- nilmiştir, Liman dairesi mazot ve gaz vapurlarının İstanbul suların- da temizlenmelerini kat'i sarette yasak etmiştir. Bu yasağa rağ- men dün gece bir vapur, mazotlu Bafrasım ve mazot ambarlarını Beykoz önünde pompa ederek Boğaza — vermiştir. Öteden beri yapurlar bu çeşit temizlik ameli- yelerini açık denizde yaparlar- mış. Liman İdaresi şimdi tahki- kat yapmaktadır. Barutla Lâğam Açıyormuş Erenköyünde Tellikavak soka- ğanda otuşan adamın, bahçesinde izinsiz barşt yakarak lağım açtığı görülerek yakalanmıştır. Öğrendiğimize göre Müddel- umumiliğe Jirayer adında bir suçlu verilmiştir. Henüz genç yaşta olan bu suçlu, bir Ermeni papa- zının oğludur ve suçu da önemli bir yasağa riayet etmemektir. Jirayer Adliyeye verilince, sl- nirleri bozuk olduğunu ve arasıra iradesine sahip olabilmek iktida- rını kaybettiğini Öne sürmüştür. Babası da şu iddiayı ortayg at- mıştır: “ — Oğlum Jirayer geçenler- de bir ulusal bayramda atılan toplardan korkmuş, akli muvaze- nesini kaybetmiştir. Bu yüzden de aylarca hastanelerde yatmıştır.,, Bu Iddia üzerins Müddelumu- milik bu seçluyu Adliye doktoruna muayene ettirmiye karar vermiş- tir. Tahkikata bu muayeneden sonra devam edilecektir. Esnaf Sayısı 100 Bini Aşkın Loknntmemîyeti Hepsinden Kalabalık Istanbul belediyesi — esnafın teselline devam etmektedir. Es- nafın hakiki miktarı henüz kati- yetle Ifada edilebilecek bir halda değildir. Gerçi birçok esnafın cemiyetleri vardır. Fakat bütün esnaf, cemiyetlerine yazılmış de- ğgildir. Belediyenin daha evvelce hazırlattığı bir istatistiğe göre Istanbulda esnafın sayısı (60) bindir, Yenl tahminlere göre bu miktar yüz bini aşkındır. Bununla beraber belediye Istanbulda faa- liyet halinde (39) esnaf cemiyeti tesbit etmiştir. Bunların azâ ye- künu da 38,088 dir. Âzâsı en kalabalık — cemiyet lokantacılar cemiyetidir. Bu kurumun ( 2884 ) öâzâm vardır. Âzâları çok olan diğer kurumlar da — şunlardır: Otomobilellerin 2672, hamalların 2500, ekmek yapıcıların 2141, kahvecilerin 2075, — arabacıların 2008, perüküârların 1737 âzâları vardır. İstanbulda (500) de müz- kirat âmili mevcuttur. Tarihi Hafriyat Son zamanlarda yapılan haf- riyatta çıkarılan eserler, müzeler idaresiace bir defter halinde zaptedilmektedir. Defterler, Arasta sokağındaki hafriyatın — neticesinde, müzeye gönderllecektir. Pazar Ola Hasan B. Diyor Kl: Şu noak hava- *« Üstüne yaslanıp, yan gelip, sefama bakmak istiyı “Ağustos 23 Bir İki Satırla Mezbahadaki Kan Bir firma belediyaye mürzonatla mezxbahadaki istihsal edilen kandı lstifade hakkının — 15 yıl müdde kendisinâ verilmesini istemişt. Bele. diye bu isteği tetkik etmiş, kandan şapka düğmesi, ayakkabı tokası ve fenni gübre yapmak istiyen bufirma« nın teklifini muvalfık bulmuştur, tek- Hf gşimdi dalmi aencümende tetkik edilmektedir. & Ce & Ticaret Odasında Ticaret Odam Meclisi önümüzdeki çarşçamba günü toplanacak, Odaya dit günlük işleri gözden geçirecektir. * * » Selânik Sergisinde İstanbul Ticaret Odamı Selânik panayırında İstanbul Odası namına teşhir. edilecek tarım ve endüstri nümunelerini bazırlamıştır. * * » Afyon İnhisarında Afyon inhisarına yardım için büte çeye konulan 3 milyon liralık tahsisat ile İnhisarın bankalara olan borcu Bdenecektir, * * * Tramvay Arabaları İş aaatlerinde Şişli, Maçka ve Kurtuluş ile Eminönü — arasındaki tramvaylarda pek fazla kalabalık olduğu içia araba sayısı arttırılacaktır. ,4 * * Yabancı Diller Üniversitede yabancı dil imtihan- ları ağustosun 3linde yapılacaktır. dt * * 800 Harita Dün İlkokallar için 800 harita alınmıştır. Bunlar yakında okullara dağıtılacaktır. &* * * Üniversitede ! Bu yıl, Üniversite, 1 inciteşrinde, Rektör Cemil Bilselin bir - söylevile açılacak — ve ertesi günü derslere başlanacaktır. * * » Azlıkların Vakıfları Evkaf Genel Müdürlüğü azlık vakıfların kontrolüne ait olmak üzere hazırlanan projeyi tamam« lamıştır. * * * Küçük Çocuklar On yaşından küçük çocukla« rın bisiklete binmemeleri Içla belediye alâkadarlara emir ver« miştir. » * * Yakalandılar Büyükderede Yaşarın kahvesinde Arif, Sabri, Nuri isimlerinde üÜç kiş! kumar oynarlarken yakalanmışlardır. * * * Heva Kurumunda Hava kurumu, hava haftasi münr« sebetile, her kaza şubesine, kendi kae zalarında yapucakları törenlerin bir programını hazırlamasını bildirmiştir. * * * Öğretmenler Konyada Konya, 29 — Bir etüt gezlal yap- makta olan İstanbul öğretmenlerinden 30 erkek, 30 kadın Öğretmen dün şehrimize galdiler.