4 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

4 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Seyfa SON POSTA Uluslar Kurulu Bugün Toplanıyor Uluslar Kurulu ne vakitten berl sabırsızlıkla beklenilmekte olan top- lantısını bugün yapacaktır. Ruznamesi tıklım tiklim dolüdür, fakat içinde en mübim maddeyi İtalya ile Habeşiz- tan arasındaki anlaşamamazlık teşkil etmektedir. Binaenaley hönemi şimdiye kadar yapılmış olan bütün toplantıs ların üstündedir, hattâ Kurulun ha- yatı, gerefi ve nüfuzu ile de ilgilidir. » Hatırlarda olduğu üzere takriban üç hafta önce İtalya —hükümeti Kurulun toplantısına etmemel Fakat u, ortaya attığı düşünce 22 inci mad- kayıtlıdır, Kurulun müza- ettiği » Bu gelmemesi, getirilme nin ikinel bir topl sonraya atılması, pek mümkündür. * Fakat bilâhara İtalya fikrini de- glştirdi. — Frana: İ meselenin — ko: geleceğe atılmasına lüzum ğörmedi. Bilâkis toplantıya iştirak edecek ve meselenin bütün açıklığı ile komu- şulmasını İsteyecektir. Noktal nazarı malümdür: Habeşistan — iptidal — bir memlekettir, elân vahşet ve esaret devri yaşamaktadır, ve bu duruma İtalyanın — müdahalede bulunmasına müsaade edilmelidir. . Konseyin kararı ne olacak? İtal- yenın müspet bir karar almıyacağı muhakkaktır. Buna rağmen harekete geçmek İister göründüğü de öylece mubakkaktır. O halde konsey mü yapacak?. Bu dakikada İagilterenin konseyden İtalyaya karşı zecrl tedbir alınmasını — istemekten vaz geçtiği anlaşılmaktadır ve öyle görünüyor ki Uluslar Kurülü — meselede — sadece zahiri vamtalara baş vurarak hay- siyetini korumiya çalışmakla iktifa edecek, aml oyun da kulis — arasında ma Çerez Kabilinden İtibar Mes 1 n kazanılması Eski sadrazamlardan Küçük Sait Paşa oldüm — olam . hazıroavaplığı kadar haslaliğile de Ün ualmıştı. Daha henliz orta derecede bir me- mur iken bir ramazan günü, kapı yoldaşlarından birisi ile Fatih oamil avlusundan geçiyorl , O sırada yanlarına yaklaşan, yırtık pırtik kiyaletli, yüzü gözü, elleri çarpılmış bir dilenci, Sait Paşaya elini uzatarak sadaka İstedi: — On para verin Beyler.. Size dua ederim. Benim duam Cenabı Hakkın indinde makbuldür . Sait Paşar — Vazgeç babal dedi. Herhalde seni bu hale koyduğuna bakılırsa, Alla- hiın yanında senin on paralık İtibarın olmıyacak. .Tij Kraliçenin Conazesini Kral Ağlayarak Takip Ediyordu Erüksel, 3 (A.A) — Kraliçe Ostridin cenazesi bugün törenle kaldırılmış ve çok kalabalık bir halk yığını hazır. bulunmuştur. Kral cenaze arabasının arka- sından yayan yürüyor ve arasıra gözyaşlarını siliyordu. Kralın ar- kasından İIsveçli prens Charles, Belçikalı prens Charles, İtalyan veliahdı. Bumberto, Danimarkalı prens Axel, Norveç - velinhdı ile Eransa Cumurbaşkanının mümes- lli Marin ve elçiler gidiyordu. Sainte Gudul kilisesinde yapı- lan âyinden sonra Lackken kili- #esire gidilmiş ve tabut Kral ve Kardinal tarafından aile meza- rına İndirilmiştir. Kraliçe Kral Albertin yakininde yatacaktır. Siyaset Âlemi | & — SON DAKİKA TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ Adisababadaki İtalyan Sefareti Taşa tutuldu Habeşliler Istiklâl Için Silâh ( Baştarafı 1 inol yüzde ) denize giderek ana filoya iltlihak edecektir. Malta adasında da teslihat yapılıyor. Maltada topçu ve istihkâm sınıfları silâh altına çağırıldı. Hükümet, Ingiliz tebeasından olanların başka bir devlet ordu- sunda vazife aldıkları takdirde bunların ağır hapls cezalarına mahküm olacağını ilân etti. Ingiliz faşistleri Habeş - Ita- ya kızışmasında İtalyayı tutuüyor- lar. — Faşistler, Italya aleyhine zecri tedbirler alınmasını istiyen hükümeti protesto İçin nümayiş- ler tertip ediyorlar. Habeşistanda Harp Hazır- lıkları Devam Ediyor Londra, 4 (Özel) — Habeşle- tandan gelen haberler gittikçe önemleniyor. Habeş İmperatoru 400000 Ingiliz lirası tutan zati eşyasını ve 660000 İngiliz İlrası kıymetindeki hükümet mallarını harp sigortası ettirmek için İngi- liz Loyt kumpanyasına müracaat etmiştir. İmperatorun iki milyon Ingiliz Hralık serveti Paris ban- kalarındadır. Adisababa'da İmperator ta- rafından çıkarılan “sulhün ışığı,, adındaki mecmuada İmparator, Habeş milletini Habeşistanın İs- tiklâli için ellâh başına çağırı- or. Habeş papazları - kilise- lerde halka vaız vererek, va- tan İçin ölenlerin cennetlik ol- duklarını söyliyorlar. Italya- Habeş harbinde Habeş ordusu yerli ku- mandanlar tarafından İdare edi- lecektir. Adisababadaki İtalyan elçiliği, elçilik binasının müdafaası için 200 Afrikalı askerin getirilmesine müsaade etmesini Habeş hüküme tinden İstemiştir. Hükümet, bua isteğe henüz cevap vermemiştir. Başka bir habere göre, Habe- şistanda Cimme ilbayı, halkın nefretini uyandıran İdare ölstem- leri tatbik ettiğinden meçbul kim- seler tarafından öldürülmüştür. Deyli Ekspres gazetesinin ha- ber verdiğine göre, Adisababa- daki Italyan elçiliği taşlanınış ve gürültü arasında Harrar ' güm- rükleri şefi, rovelver attığı İçin imperator tarafından Adisababa zindanında zincire vurulmuştur. Iki İtalyan evi de aynı suretle taşlanmıştır. İmtiyazı Alan Şirket Neler Yapacakmış? Adisababa, 3 (A.A.) — Petrol kontrat B göre, İmtiyaz sahl- binin senede 2,500,000 ton petrol istihsal etmeye ve işletmeye baş- ladıktan sonra dört yıl içinde Hmanların bağlı bulunduğu dev- letlerle anlaşarak denize kadar borular döşemeye, böyle olmazsa imtiyazı Habeş hükümetine bırak- miya mecbur olduğu tasrih edil- mektedir. Konturatonun finansal hüküm- leri gizli tutulmaktadır. Cibuti, 3 (A. A.) — Habeşis- tanın — verdiği son —mukaveleyi kumpanya — namına — imzalayan Riket mensup olduğu sosyetenin yüzde yüz Amerikan — sosyetesi olduğunu Röyter Ajansına söyle- miş ve şunları ilâve etmiştir: “Sosyete, yol, demir borular, demiryolları yapmak ve kendi F Uluslar Kurumu lik Toplantısını Bugün Yapıyor Cenevre, 4 (Özel) — Fransız Başbakanı Laval, İngiliz mümenili Eden ve diğer devletlerin mümes- silikri buraya geldiler, Uluslar Ku rumu — Konseyi, Habeş - İtalya gerginliğini görüşmek Üzere bugün ilk toplantısını yapacaktır. Konseye Arjantin mümessili başkanlık ede- gektir. Frosanin, bu işte İtalya ve İngiltereya karşı namıl bir vaziyet takınacağı çok merak ediliyor. Başına Çağırılıyor 'İı'ı"ğıı"itğr'ğww v 'Manevra Mı | Kiöp Çeviriyor! | Roma, 4 (A. A.) — İltalyan basını, Habeşistanın verdiği son ı imtiyazdan bahsederek, bu İşte | Ingilizlerin gayet açık bir manev- | rasını ve Habeşistanın da fena İniyetlerinin bir belgesini görmektedir Harp Cephesine Pirinç! Bombay, 4 (A.A.) — Konya vapuru 200 bin çuval pirinci ha- milen Somaliye hareket etmiştir. Son Dakika italya Donanması Ro- tasını Değiştirdi ! Napoli, 4 (ALA.) — Ayın ah tıncı günü Doğu Afrikamına ha- reket etmek için emir almış bulunan “Avantino,, ve “Çelyo,, vapurları, başka bir istikamete doğru hare- ket emrini almıştır. Çıkan rivayotlere göre bu ge- miler Adalar denizine doğru hare- ket etmişlerdir. Napolide bulunan harp gemlleri de diğer bir deniz Gssüne doğru hareket edeceklerdir. Son Posta: Ingiliz donan- masının ana vatan filosundan mü- him bir kısmının Malta civarında toplanması Üzerine, İtalya donan- masının bir ihtiyat tedbir! alde ğgına hükmedilebilir. Her halde vaziyetin tevazrzuh iİçin mütem- mim haberlerin gelmesini bek- lemek zaruridir. Türk - Bulgar Dostluğu Sofya Gazet sebetleri hakkında Dr. Tevfik Rüştü Arasla elerinde Ha- raretli Yazılar Okunuyor Sofya, 3 ( A.A ) — Sofya gazeteleri, Türk - Bulgar dostluk müna- Bulgar Dış Bakanı Köse İvanof tarafından yapılan diyevi müsalt surette tefsire devam ediyorlar. Novodni gazetesi diyor ki: “Türklerle Bulgarların anlaşması ve dostluğu, Balkanlarda ba- rışın ve Balkan ulusları genliğinin sağlam temelini ve Balkan mede- niyetinin muvaffakıyetini teşkil eder.,, Zabla gazetesi yazıyor: *Bu kadar karışık bir zaman şöyle dursun, her hangi — ahvalde olursa olgun Türkiye ile Bulgarlstan arasında Itimatsızlık uyandırabi- lecek hallere asla müsamaha etmemelidir. ,, “— La Bulgarle gazetesi, mu kaydettikten sonra diyor ki: İki ulus, karşılıklı tanışmayi, tlaka samimilik ve safvet havasını hürmete ve anlayışa daynan İyl komşuluk münasebetleri idamesinin lüzumunu tarihten öğrenmişler- dir. Bugün bu lüzum, her zamankinden daha ziyade şiddetlidir. ,, telefon ve radyo istasyonlarını kurmak hakkına sahiptir.,, Riket, silah satın alınması için imperatora hiçbir para veril- mediğini söylemiştir. Habeşistanda Bir Fransız Casusu Yakalandı Adisababa, 3 (A.A.) — Fran- sız elçiliğinden de teyit edildiğine göre Cicigad Dörüketföy isminde bir Eransız casusluk yapmak su- çundan tevkif edilmiştir. Zevcesi- nin de tevkif edilip edilmediği belli değildir. Fransız konsolosu yarın hâdise mahalline giderek keyfiyeti tetkik edecektir. Roma, 3 (A.A) — Bu akşam Venedik meydanında büyük bir siyasi halk tezahürü tertip edik miştir. B. Musolini çok mühim bir nutuk söyliyecektir. Habeş Milletinin Müdafa: Bütün Dünya Hukuk Mü selerine Müracaat Yapıldı Paris, 3 (A.A.) — Bugün bu- rada Habeş milletinin müdafaası için arsıulusal bir toplantı yapıl» mıştır. Nöbel barış mükâfatını kazanan Amele partisi üyesinden Norman Angel Fransa ile Ingil- tere arasında Cenevrede sıkı bir teşriki mesaide bulunmasını İste- miştir. Birçok hatiplerin söz aldığı bu toplantıdan sonra kabul edi- len karar suüretinde — arsıulusal hukuk miülesseselerinin ve Habeş milletinin müdafaası ve beşeriyat davasını ele almak üzere bütün barış teşebbüslerinin ve kuvvetle- rinin hemahenk kılınması Millet- ler Cemiyetinden istenmektedir. Genel Müfettişliklere Icrat Salâhiyetler Verilecek Ankare, 3 — Genel müfet- tişliklere icrai salâhiyetler ve- rilmesi hakkında bir kanun pro- jesi hazırlanmaktadır. Karadeniz, Ege ve Conup vilâyetlerinde ku- rulacak olan Genel Müfettişlik- lerin merkezleri henüz — teapit edilmemiştir. | ) | tir. Eylâl 4 r Ankarada;ı Elektrik Tetkikatı İlerliyor Yurdumuzdaki Sulardan 500 Bin Beygir Kuvvetin- de Enerji Elde Edilecek Ankara, 4 (Özel) — Elektrifi- kasyon tetkikleri, ekonomi ba- kanı buraya döndükten sonra mü tahassısların tetkikine verilecek» Bugünkü — yapılan * hesap-« lara göre memleketimizde 450 - 500 bin beygir kuvvetinde enerji istihsal edecek kadar su vardır. Bunun bugün ancak yüzde birl nisbetinde ve 5600 beygir kuvve- | tinde elektrik sudan istihsal edik mektedir. Ali Çetin Kayanın Şark Tetkikleri Ankara, 4 (Özel) — Bayın- dırlık Bakamı Ali ÇetinKaya, Şark illerinde yapacağı tetkik gezl- sinde, yurdumuzun bu parçasının Bayındırlığı için lâzım gelen plâ- nın esaslarını tespit edecektir. All Çetinkaya, yapılmakta olan demiryollarını da gözden geçire- cek, vilâyetler arası şca> yollarını da tetkik edecektir. Kayseri Fabrikası Ankara, 4 (Özel) — Kayserl mensucat fabrikası bu ayın 16 sında — törenle — işletmiye açıla- caktır. Çaldaris Atina'ya Dönüyor Atina, 3 (Özel) — Cenevreya gitmekte olan Dış Bakanı Maksi- mos Tiryestede Başbakan Çalda- ris'le karşılaşacaktır. Kralcıların organı olan gazetelere göre Mak- simos Başbakana ahali partisinin çoğunluğunun — krallıktan — yana olduğunu söyleyecek ve Başba- kan ile kendisi de kralcı olduk« larını bildireceklermiş. Yunanistan Eski Borçla- | rını Veremiyor Atina, 3 (Özel Finans Bakanı Pesmazoğlu Londra'da Yunanistanın alacaklıları ile yap- tığı konuşmalarda ilk önce teklif ettiği 9 35 in —Yunanistan'ın bugünkü Finansal durumuna göre en musait mıkdar — olduğunu bundan fazla bir şey verilmesinin mümkün — olmadiğini — söylediği haber verilmektedir. Meksikoda Bir Kasaba Harap Oldu Meksiko, 8 (ALA.) — Villa Lapaz patlaması — kurbanlarının — bugünkü sayısı 95 ölü, 16 yaralıdır. Kasaba, baştan aşagğı harap olmuştur. Bir Vapur Yehlikede Nevyork, 8 (A.A) — Radio Marine Corporation, güney Pasifikte bulunam Dixle vapuru tarafından çekilen bir imdat * telgrafi almıştir. Bu vapur Florida'da Aryafort — kayalıklarına oturmuştur. İçinde 275 yolcu bulunan lbdu' gemi, yeni Orlean'dan gelmekte Alman Gemisi Dançigden Ayrildı Dançig, 3 (A.A.) — Dançige resml bir. ziyaret yapan Amliral — Sterrin bayragını hamil Alman harp goemlel Umandan ayrılmıştır, Bir Defter İçin 12 Yaşında Bir Çocuk Arkadaşını Yaraladı Çeşmemeydanından 13 yaşın: da Nuri ile 12 yaşında Komal çocuklar bir defter meselesinden kavgaya tuluşmuşlar ve kavga kızışınca Kemal bıçakla — Nuriyi kolundan yaralamıştır.