4 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

4 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

SON POSTA OSMANLI SALTANATI GÜCERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) > Her hakkı mahfuzdur. 4 Bekir Sami Bey Garbi Anadolu Vaziye- | » Yazan: Zipa Şakir N.c135 4« //35 « tini Cevat Paşaya Etrafile Anlatmıştı ç Mayısın 261ncı günü sababı, Ak- hisarda, Miralay Bokir Sami Bey- den ayrılarak İstanbula hareket eden Mıralay Kâzim Bey; bir kere Bandırma ve Balıkesirdeki vaziyetleri de tetkik etmek için birkaç gün oralarda kaldıktan Sonra, hazizanın Sinci akşamı Bandırmadan vapura binmiş; er- tesl sabah İstanbula muvasalat etmiş; doğruca Harbiye Nozare- tünde — Erkânıharbiyel umumiye reisi Cevat Paşaya giderek İzmi- rin İşgali gününden o güne ka- dar Garbi Anadoludakl meşhu- datı hakkında mufassalan malü- mat yvermişti. Henüz o bavali hakkında ciddi ve kat'I bir ma- lümat alamamış olan Cevat Paşa, Kâzım Beyin beyanatını büyük bir alâka ile dinledikten sonra, henliz (Havza)da bulunan Mus- tafa Kemal Paşanın bu mesole ile pek esaalı bir surette meşgul olduğundan bahsetmiş; kendisinin de yunanlılara karçı milli ve müsellah bir kuvetle mukabeleye taraftar olduğunu İlâve eylemişti. Hattâ : — Moşhudatınıza, ve Yunan İşgeal kuvvetlerine karşı ne suretle mukabelenin mümkün olacağına dair derhal bir rapor yazınız. Bana veriniz. Ben büu raporu Vükelâ Melisinade okurum. Bazı tekliflerde bulunurum. Demişti. Miralay Kâzım Bey hemen bu raporu yazmış, Cevat Paşaya vermişti. Raporun — münderecatı * Hulâsaten - (İzmir ve havali- tinde mevcut olan zabitan ve efradın derhal milli bir mahiyet Iktisap ederek Yunanlılara karşı mukavemet etmelorinden ve aha- liyi de bu mllli mücadeleye İştirak ettirmekten; vo ancak bu suretle Yunan İstilâsının önüne geçile- bileceğinden) Ibaretti. Cevat Paşa, Küâzım Beyin bu raporunu memnuniyetle telâk- | ki etmiş ve kendisine : — Siz, hemen avdet ediniz. Bandırmadaki Fırkanın kuman- dastnı deruhte ediniz, ne yapa- bilirseniz, yapmıya çalışınız. Emrini vermişti. Miralay Kâzım Bey ertesi gü- nü Bandırmaya avdet etmiş; mer- kezi Bandırmada ve bazı kat'aları Balıkesir. ve civarında bulunan (61 Inci fırka ) nın kumandasını dernhte | eylemişti. Bu —sırada, (172 inel alay kumandanı kay- makam Âli Bey) o civar halkın- dan bir haylı gönüllü toplamış, kuvvetli bir cephe tesis etmişti. Ayni zamanda etrafta bulunan halk da silâhlanarak düşmana mukavemet hislerini kuvvetlendir: mişti. AlI Beyin bu hareketini gözden kaçırmıyan Yunanlılar der- hal harekete geçmişler; (Berga» ma) yı İşgal etmişlerdi. (9 haziran) Bu suretle Ali Boyin tesiş ot- tiği Ayvalık cephesinin yan ve gerilerini tehlikoye düşürecekler ve ( Soma ) İstikametine doğru ilerliyeceklerdi. Fakat Ali Bey, derhal düşman tehdidirin önüne geçmiş; kendisine (Kara efe) na« Bunı veren binbaşı Halit Bey de, 130 kişilik seçme bir kuvvetle gelerek aynı mıntakada bir cep- heye yerleşmişti. Işte, miralay Kâzım Bey Ban- dırmaya gelerek Gl Inci fırkanın kumandanlığını deruhte ettiği za- man, vaziyet bu merkezde ldi. Küzım Bey, Bandırmaya gelir gelmez, Balıkesirde bulunan Kolk- ordu Kumandanı Yusuf İzzet Pa- şa İle müzakerata girişmişti. Bu müzakere neticesinde, harekete geçilmeden evvel — Bandırmada bulunan İtilâf devletleri müme:- Almanya Ve Fran- saya Mal Satıyoruz ( Baştarafı 1 inol yüzde ) artırmalarının biç bir ekonomik sebebe dayanmadığı — meydana çıktığını, ihracatçıların aşağı fiat- larla teklif yapmıyacaklarını resmen taahhüt ettiklerini söyledi. Türk Ofis Başkanı, bu yıl Almanyanın bütün ihtiyacını bi- zim — üzümlerimizle — karşılamıya karar verdiğini, Sovyetlerin yap- tığımız bir anlaşma neticesinde 3 milyon liralık üzüm ve İncir al- malarının temin edildiğini, Fransız- larla yapılan anlaşma neticesinde de Merkez Bankasında Fransız blokajlarının Üzüm ve incir sa- tılarak kapatılacağını, bu arada Fransızlara ehemmiyetli miktarda moyankökü, palamut satılacağını, müstahsilin, elindeki malı yok bahasına çıkarmaması için bam- kalardan kredi açtırılacağını, inhi- sarın derhal mübayaata başlayaca- ğını bildirdi, Türk ofis başkanı, alınan bu tedbirlerle özümün her numa- rasının İzmir borsasında 30 para yükseldiğini, 10 bin çuval Uzüm satıldığını, spektlasyon mosele- sile fiat kontrolunun kökünden halledileceğini İlâve etti. Gün ÇARŞAMBA Hım ) 4 EYLÜL 935 m' Arabi 1354 | Ruml j351 — | fından Bandırmadaki - sillerine bir nota verilmesi takar- rür etmişti. Bu nota derhal ya- zılmış, bizzat Kâzım Bey tara- Ttlâf dev- letlerini — temsil eden - Ingiliz zabıtasına verilmişti. Bu notanm hulüsası da, şun- dan ibaretti: (Yunanlılar Izmiri İşgal ettiler. Işgalden sonra da hâkimiyet saha- smnı genişlettiler. Işgalin mahiyeti hakkında sarih bir fikir yoktur. (Arkası var) Fakültelerde Hukuk Fakültesinde Yeni- likler Yapılacak Bu yıl, hukuk fakültesi tedri- satında bazı yenilikler yapılacak- tır. Eski Profesör Mişon Ventu- ranın ayrılmasile boşalan Roma buküku kürsüsü, hukuk başlangıcı profesörü Richard —Hovnig lle medeni hukuk profesörü Andreas B. Chuvartz arasında taksim olunmuştur. Bundan maada — bu dersin borçlar kısmı da Doçent Doktor Şemsettin Tâlip tarafından oku- tu]ıcnkhr Blıı Iı:ıı Dıırıılndoııı llk borocun islifası için satılmasına karar verilen Biga kasabasının İstiklâl — cad. desinde kâin biri 856 lira kıymetli 47 diğeri yine 350 llra kıymetli 48 ve diğer biri 800 Hira kiymetli 49 numa- ralı üç adet dükkân 22 ağustos 936 tarihinden İtibaren açık arttırmaya ko- ntlduğundan arttırma şartnamesi mez- kür tarihten itibaren 20 eylül 085 ta- rihine kadar herkesin görebilmesi için açık bulunacak ve tahmin olunan kıye metlerin 247S1 bulduğu takdirde 80 eylül 435 tarihine rastlıyan pasartesi günü sasi 15 te ihalesi yapılacak ve bu kıymeti bulmadığı takdirde en çok artıranın taalıhüdü baki kalmak garti- le ihale 15 gün daha temdit ve onbı- şinci günü ayaı saatte en çok arttıra- na ihalesi İcra kılınacaktır. Arttırmıya Iştirak edeceklerin dükkânlara tahmin edilen kıymetin 47,5 nlsbetinde nak« den veya milli bir bankanın teminat mektubanu pey akçesi makamında ic- ra dairesine tevdi edeoeği ve urttırmı- ya iştirak edoceklerin arttırma şarina- mesini okumuş ve İüzumlu malümatla- aai öğrenmiş ad olunacağı cihetle ta- lip olanların şartaamenin açık bulun- duğu müddetçe 935/157 dosya numa- rasile Biga lora dairesine ve belediye tollalına müracaat edebilecekleri ve Gzerine ihale olunan müşteri dellaliye ve edir rüsumu vermeye mecbur ola- cakları ilân olunur. Çarşamba Dikiş Yuıdunun Yıldonumu Fatihte Çarşambada 9 senedenberi çalışan ve şimdiye kadar 98 talebe yetiştiren biçki ve dikiş yurdunun 9 uncu yıldönümü kutlulan: mıştır. Resimde, görüyorsunuz. bu mütevazı müessesede yetişen genç kızlarımızı i Sayfa 9 Yeni Deniz Sül baylarımız Dıplomalarını Aldılar Bu yıl deniz harp mektebini bitiren gençlerin diplamaları dün Heybelideki mektep salonlarında törenle verilmiş, donanmanın ele- manları yeni vazifelerine ant iİçmişler ve davetlilere de çay ziyafeti verilmiştir. Rsimde donanmamıza iltihak eden genç deniz sübaylarını görüyorsunuz. .. .. w Kültür Bakanlığından: 915 numaralı kanuna göre Kültür Bakanlığına bağlı lise ve orta okullara seçme sınacı İle parasız yatılı talebe alınacaktır. 1 — Seçme sınaçları 23 Eylül Pazartesi günü başlıyacaktır. 2 — Seçme sınacına girmek isteyenler en son 21 Eylül Cumartesl günü saat 13 e kadar kabul edileceklerdir. Seçme sınacına gireceklerin şu şartları taşimaları gerektir. A — Türk olmak, B — Lise ve orta okullar yaşlarda bulunmak, C — İlletli, sakat, bedensel ve tinel kusurları olmamak, D — Baba - anasi kendisini okutmıyacak kadar fakir olmak, E — Zekâsı, çalışkanlığı, ahlâkı talebesi bulunduğu okuldan alacağı fotoğraflı bir belge ile saptanmak, F — Sınıfta kalmış olmamak, 3 — Seçme sınaçları aşağıda gösterilen yerlerde yapılacaktır. 4 — Bu iş için fazla malümat almak isteyonler lisa, orta okul veya Kültür Direktörlüklerine müracaat etmelidirler. Bakanlı- iımıza baş vurmak gerekmez. “2385,, öğreneğinin her sınıf için saptadığı — Beyoğlu - Tünelbaşı - Yeniyol Kız ve veTicaret ö0 ALMAN LiSESİ ua Tam devreli lise - Oria ticaret mektebi » Lisan öğrenmek Için ihzarl sınıfi Dorslere 9 Eylâl Pazartesi başlanacaktır. Kayıt muamelesi 2 Eylülden itibaren Pazardan başka hergün saat 8 den 12 ye kaday nüfas tezkeresi, resmi aşı kâğıdı, shhat raporu, tasdikname veya şehadetname ile müracaat edilmesi. Fazla tafsilât için mektebe müracaat veya 44941 -44949 ye telefon edilmesi, Hayrabolu Şarbaylığından : Her sene Sonbaharda yapılmakta olan meşhbur Hayrabolu hayvan ve emtea panayırı bu sene dahi “ 15 Eylti 935 Pazar günü açılarak üç gün devam edeceği ilân olunur. — “5153,, Asipin Kenan Sizi soğuk algınlığından, nezleden gripten, baş ve diş ağrılarından koruyacak en iyi İlâç budur. Ismine dikkat buyurulması METAMORFOZ Yüzdeki çilleri ve sivilceleri geçirir. Dr. ETEM VASSAF ... Sn 't Cağaloğlu Orhan B. apartamamı Tel21033 Ev. Kadıköy Bahariye Bezi sekalı Tel6079 Kültür Direktörlüğünden: LİSE VE ORTA OKULLARI PARASIZ YATILI TALEBE stunması İSTANBUL KIZ VE ERKEK LİSELERE Gi ölmektedir. Görekidi tüleilk “simik ve kayıt olunmak iİçin KIZLAR[N KIZ ER' KEKLERİN ERKEK LİSESİNE wmu- racaatları. *5016,,