10 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

10 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

10 Eylül AA 10-09-935 —— Na. 9 Zindan Köşelerinden Yıldız Sarayına Yazanı Z. $. Her hakkı mahfuzdur Abdülhamide Sunulan Arize, Onu Ev- hamdan Evhama Sokmağa Kâfi Gelmişti Fehim — Paşa, — eğlencesinin *muvakkaten olgun- bozu!mazından öfkeli bir halde gelmiş, elindeki * hipopotam derisinden ta yapılmış altın saplı bastonu gös- tererek: — Ulan Süreyya, eğer beni saçma sapan bir şey için yerim- den kaldırdınsa, vallahi kemikle- rini kırarım, Demişti. Fakat Süreyya, bu tehdide hiç ehemmiyet vermemiş; ellerini birbirine sürterek büyük bir sevinç içinde cavap vermişti: — Paşam, enfes bir İş çıktı; enfes.. Hatta ( matmazel Margı- ritjten daha enfes. — Hani.. Nerede?. Aşağıya mı bıraktın? Niçin beraber getir- medin?. — Kimi?. — Karıyı — Paşam, ben sana karıdan değil, işten bahsediyorum. — E ulan, Margiriti ne ka- rıştırıyorsun ? — İşin nefaseti hakkında sana bir fikir verebilmek için. — Hay Allah belâmı versin ben de kadın dalaveresi zawnettim. Hadi ne söyliyeceksen çabuk söyle, Süreyya, cebindekl kâğıtları çıkarmış, sarhoş Mihalin - tercl- mesini okumuya başlamıştı. Fehim Paşa, — bunu dinledikten sonra derin derin Süreyyânın yüzüne bakmış: — Ulan Süreyya, şimdi ne yapalım sana?.. Bunun için ml benim rahatımı bozdun ?.. Daha ortada fol yok, yumurta yok. Ne diye, bu İşe burnumuzu 80- kalım ? Hem fol var, hem de yumurta var. Hele burnumuzu bu İşe sok- mak için de o kadar mühim bir sebep 'mevcut ki... — Ne?.. — Bunlar buraya niçin geli- yorlar, biliyor musunuz ?.. — Niç'n geliyorlar ?.. — Şehzade Salâhattin Efen- diyi kaçırıp Rusyaya götürmek İçin. Fehim Paşa, sarsıldı. Kaşlarını çallı : — Sahi mi ?., — Yok canım, — O balde?.. — Sen, hadi git zevkine bak. Ben şimdi juraalı hazırlarım. Fa- kat bu jurmalın yarın sabah er- kenden — zatışahaneye — takdimi lâzımdır. Eğer geç kalırsak; bu dolgun işi başka açıkgözlere kap- tarirız. — Süreyya, dikkat et. Başı- mıza bir iş çıkarırız. — Merak etme, Paşam. Sen, #Badece jurnalı vaktinde gönder. — Ulan, Süreyya l.. Amma, Rtoğlu it imişsin ha. — İşte sivri alnekten davul tokmağı çıkarınak buna derler, — Ne yaparsın, Paşam. Ge- çim dünyası. Sayei şahanede, sizin Büyen'zde geçisip gideceğiz. — Gel bir şampanya İç. — Ziyade o'sın, Paşam. Ha- di git te, benim yerime sen iç, Amma Üstüne, bir şeftali mezesi Almayı da unutma. * Kahvecibaşı Ali Bey, Abdül ham'din odasna girmiş; elindeki kahve tepsls'ni küçük- bir lâke masanın Üztüne koyduktan sonra geri geri çekilip gitmişti. Tepsi- ( Ha üstünde, ağzı kapaklı ve aba- noz saplı büyücek bir cezve ile iki tane boş ve düz beyaz kah- ve fincanı vardı. Abdülhamit, bir sigara yaktı. Cezvenin sapından tutarak kah- veyi ağır ağır — fincanın birine boşalttı. Arka arkaya Üç yatum aldı. Sonra biraz evvel takdim ecilen bir zarfı, caketinin yan cebinden çıkardı. Açtı. İçinden çıkan kâğıdı okumıya başladı. Zati akdesi hazretli mülükâneye Arizel memlükânemdir; Hakamı sabık merhum Murat Efendinin tarafdarlarından bazı- larının, Rusya ve Kafkasyadakl ahalii islâmiye İle muhabere ede- rek bir cemiyeti fesadiyo - teşkil ettikleri baber alınmamı Üzerine bu bapda öureti mahsusada tah- kikata girişilmiş ve bu cemiyetb- fesadiyenin — maksadı tamamen tezahlir etmiştir. Işbu cemiyeti fe- sadiyeye, bizzat Rus çarı dahi dahil olup maksatları ise merhum Mu- rat Efendinin mahtumu şehzade Salâhaddin Efendiyi bir takrip ile Istanbuldan kaçırmak ve Kafkas- * yaya götürerek orada muvakkaten bir padişahlık kurmak ve sonra , Rüsya ve Hindistandaki islâm | üleması tarafından çıkarılacak bir fetva ile zati şahanelerini - htida göstermesin - saltanattan hal'edip Salâhadein Efendiyi tahta çıkar- maktan ibaretlir. Rus Çarının riyaseti altında Içtima eden bu cemiyeti fesadiye, işbu kararın tatbikına da müte- casir olup yakın vakitte Istanbula prens ve prenses namı altında bazı kesanı gönderecekleri mev- sakan istihbar edilmiştir. Ancak nefsl mülükâneye olan sadakat ve ubudiyetim hasebile birçok Ffedakârlıklar nmeticesinde elde edilen bu malümatın Rusya sefarethanesine aksile neticenin maküs bir şekil alması ihtimaline mebni bu hususta fevkalâde öü- künet ve ketümiyet gösterilmesini ve bu suretle de mütecasirlerin cürmümeşhut halinde ele geçiri- mesini mingayrihaddin tavsıyeye cür'etyap olup bu baptaki tahkikata büyük bir dikkat ve ehemmiyetle devam olunduğu hasbessadâka arz olunur. Olbapta ve her halde emrü ferman ve - lütfu ihsan, pa- diçahı zişan efendimiz hazretleri- nindir. Abdi memlükleri Abdülhamidin rengi, sapsarı kesilmişti. Bu evhamlı hükümda- rın bir anda verdiği — hüküm, bu jurnalın lehinde idi. Bu da, sebepsiz değildi. Demek ki dün, Rusya - sefirinin ( Çar) namıma vukubulan ricası, böyle hainane bir maksada mebni idi. Abdülhamit, birinci fincandakl kahveyi içmiş, bitirmişil. Şimdi, yavaş yavaş ikinci boş fincanı da dolduruyor, kendi - kendine şu suali sorüyorda: — Haydi, Prenses Nadya ile kocasının — Istanbula — geldiğini bizim açıkgözler duydular da böy- le bir şey uydurmiya kalkıştılar, diye'im. Halbuki nereden duyabi- lirler. Dün, sefir üe mülükatımız esınsında, — yanımızda — kimse yoktu. F ÇArkamı var) SON POSTA - Tren Faciası Nasıl Old_u ?V Ölen Zav allılar Fac'a Esnâ- sında Vagonda Uyuyorlardı İzmit, 10 ( Sureti mahsusada giden muhabirimizden ) — Ârifi- yedeki tren facıasının manzarası şu saata kadar el'an değişmemiş bir vaziyettedir. Biribirine geçmiş, karmakarışık ve devrilmiş vagon- lar ile demiryolu kenarı bir hara- beye dözmüştür. Burada yaptığım tahkikat neticesinde en doğru olarak - edinebildiğim — malümatı bildiriyorum: Evvelki gece asaat 22,40 da Haydarpaşadan — kalkan — katar | İzmlti geçtikten sonra sabah saat 5,18 de Arifiyı İstazyonuna gel- miş ve makinist Selâhaddin semafora (makas işaretine) baka- rak İlerilemiştir. Fakat istasyona biraz daha yaklaşılınca Selâhaddin birden- bire yanlış yola girdiğini görmü, bütün kuvvetile frenlere ııılurıt treni durdurmak istemişlir. Fakat m.uhkçolı az olduğu için kıd:u hızını kesmemiş, ) ği yoldan bütün hınl:?o.ırfhl- fiye İstasyonunda yüklü —duran BU v zi Yol açıldıktan sonra eşya — vagonlarına müthiş — bir gürültü İle çarpmıştır. Blir anda, kulak — patlatıcı — bir sesle, açıp kapayıncaya kadar vukun — gelen — bu. — faclada kokomotifin arkasında bulunan iki tahta vagon paramparça olmuş, ve hattan fırlayarak kenarda dev- rilmiş ve yanmiya başlamıştır. Etraftan yetişenler ateşi dı hal söndürmüşler, — parçalanmış vagonların arasından gelen inilti- lere doğru koşmuş'ardır. Ankaz içinde evvelâ vücutları tamamen hurdehaş olmuş, ancak başları sağlam kalmış, mosmor bir vazl- yette iki kişi bulunmuştur. Yapı- lan muayene neticesinde bunların faci» âninde uykuda oldukları anlaşılmıştır. — Bavullarında — ka- rılarının ve çocuklarının resimleri çıkan — bu İiki — kazazedenin isimleri Ahmeat ve Şakirdir. Yino enkaz arasında şeftren Südi ağır, birkaç yolcu “da hafif yaralı ola- rak bulunmuştur. Ba sırada Am- kara ekspresi Ari!îyıyı gelmiş, ekspreste bulunan bir — eczacı tarafından yaralıların ilk tedavi- leri yapılmış, — bir taraftan da Müddeiumumlliğine kaza haber verilmiş, — Izmitton lndat treni İstenmiştir. Sabah saat 7,5 de ilk sorgusu yapılan Istasyon hareket memuru Azmi ile makinist Selâhattin ka- babati birbirlerine atmaya başla- mışlar, — ifadesi alınan - şeftren Südi, katar İstasyona girerken semaforun açık — olduğunu — ve facia mes'uliyetinin hareket me- murunda — olduğunu — söylemiş!ir. Yapılan yeni bir — araştırmada katarın eşya vagonlarma bindir- diği sırada makasın asıl hatta çevrildiği ve kazaya da bu hare- ke'da sebebiyet verdiği anlaşık- mıştır. Müddelumum! sorgudan sonra parçalanan — vagonları — katarın diğer m ayırmış, Ankara eks, yaralılar- e aedla el ea aei A yit d lei Di Aritiye faclasından sonra İstasyona bir bakış şaya göndermiştir. Kaza hakkında şeftrenle ko- nuştum. - Çok müteheyyiç ve mi- tecasirdi. Bana dedi ki: «— Keşke ben ölseydim de bu kaza olmasaydı. Amma, ne yapalım ki, oldu. Hata maknişite değildir. Biz istasyona girerken semafor açık bulunuyordu.,, miryolları Haydarpaşa müfettişliğinden: Bugün 68 numaralı yük katan Ârifiye istesyonuna gideceği sırae da yanlışlıkla serbest — olmıyan yola alınarak dolu vagonlar yerk ne girm'ş ve bu yüzden bir fur» gön ve bir kömür vagonu devrik işelme işletme Müfettişliğinin ıııişuı Raporu Üç haf£f yaralı vardır. Iki kişi Istanbul, 9 (A.LA.) — D, De- | ölmüştür. Türk Anonim Elektrik Şirketinden — Sayın Halka ilân Anadolu ciheti ile Büyükada ve Heybelinda elektriği hakkında Hükümetle Türk Anonim Elektrik Şirketi arasında aktedilen 23 Nisan 1931 tarihli mukavelename, yukarda sözü geçen havaliye aydınlatına ve ev ihtiyaçları İçin verilen elektriğin fiatını 50,000 liralık bir meblâğ toplanincaya kadar, İstanbul tarifesine nisbetle yüzde 5 arttırmasına Elektrik Şirketini mezun kılmıştı. Bu şart şimdi yerine getirilmiş olduğundan bundan sonra Ana- dolu ciheti ile Büyükada ve Heybeliada elekirik sarfiyatına Rumeli cihetindeki fiatlar tatbik edilecektir ki bu da, aydınlatma fiatının kilovat saat başına aşağı yukarı 0,75 kurüş İnmesini temin edecektir. — Istanbul 3üncü — İcra Memurluğundan : Emniyet Sandığına 950 lira mukabilinde birinci derecede ipotekli olup paraya çevril- mesine —karar verilen ve tamamına ( 3600) lira kıymet takdir edilen Kadıköy'de Caferağa mahallesinde Bahariye Sakız sokağın- da eski 35 m. yeni 28 numaralarla murakkam maabahçe ev tamami açık arttırmaya vazedilmiştir. Arttırma peşindir. Arttırmaya iştirâk edecek müşterilerin kıymeti muhammenenin *6 7,5 nisbetinde pey akçesi veya milli bir bankanın teminat mektubunu hâmil olmaları icap eder. Müterakim vergi, tanzifat, tenviriye ve vakıf borçları borçluya aittir. Arttırma şartnamesi 25/9/935 tarihlae müsadif Çarşamba günü dairede mahalli mahsusuna talik edilecektir. Birinci arttır« ması 10/10/935 tarihine müsadif Pazartesi günü — dairemizde — saat 14 ten 16 ya kâdar İcra edilecek, birinci arttırmada bedel, kıy- meti mubammenenin ** 75 ini bulduğu takdirde üstte bırakılır. Aksi takdirde son arttıranın taahhüdü baki kalmak üzere arttırma on beş gün daha temdit edilerek 25/10/335 tarihine müsadif Cuma günü saat 14 ten 16 ya kadar Dairede yapılacak ikinci urtürma nelicesinde en çok artlıranın —Üüstünde — bırakılacaktır. 2004 mumaralı İcra ve iflâs kanununun 126 ıncı maddesine tevfi- kan hakları tapu sicillerile sabit olmıyan ipotekli alacaklarla diğer alâkadaranın ve irtifak hakkı sahiplerinin bu haklarını ve hususile falz ve masırife dair olan iddialarını ilân ta ih'nden itibaren 20 gün zarfında evrakı müsbitelerile birlikte Dairemize bildirmeleri Yâzımdır. Aksi takdirde hakları tapu sicillerile sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasından hariç kalırlar. Daha fazla malümat almak isteyenlerin 34/2223 numaralı dosyada mevcut evrak ve mahallen haciz ve takdiri kıymet raporunu görüp anlayacakları ilân olunur. — (5426) Gümrük Muhafaza Genel Kom;a—nl_ığı z . İstanbul Satınalma Komisyonundan : 1 — Tasınlanmış parası 6000 lira olan açık deniz motörlerin- 24 tane silindir başlığı 23/9/935 tarihinde sdat 15 de kapalı zarfla ekslitmesi yapılacaktır. 2 — Şartnamesi komisyondan parasız verilir. 3 — İsteküâler Muvakkat teminat olan 450 liralık vezne makbuzu yeya teminat mektuplarile birlikte sâat 14 de Komis, ona “Vermeleri. 405334