10 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

10 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

i G qyıfı Slyaset Aleml Sulhün Anahtarı Kimin Elinde ? Sulhun Akıbetini tayin edecek olan Cenevre müzakereleri, denilebilir ki bötün siyasal faaliyetleri durdurdu. Çünkü bir defa dananın kuyruğu kopacak olursa, İşin nerelere varaca- gn Allah bilir, diyorlar kl bu kuyru- ğun kopmamasını ancak Fransa temin edebilir, çünkü kıt'avi — Avrupada Almanyaya karşı İngiltere ile anlaş- ması vardır. Eğer Fransa, Habeş işinde İngiltereyi yalmız bırakırsa, oda Al- m.nyamıa karşısında Fransayı yalnız bırakır bu, madalyanın bir tarafıdır. Franso, İtalya i'e yedi. temmuzda bir anlaşma yaparak larındaki bütün pürüzleri temizlemiştir. Ağlebi Ihtimal, Habeş meselesini hal şekli de ©o sırada karar altına alınmıştır. İcap ederse, İtalyaya karşı zecri tedbir- lere boşvurulmasını isteyen İngiltere- nin karşısında Fransanın bu işe yanaş- maması da, Löyle bir kararın alınmış olması ihtimalindendir. Binacnaleyh, eğer İngilttere, tasavvurunda İsrar ederse, harp onun yüzünden patlar. Bu da İyanın öbür tarafıdır. Binaena'leyh, Cenevrede, İta'yaya karşı, Habeş davasını Uluslar Kurumu çerçivesi içinde kal hslletmek Tâzımgeldiğini ayrı ayı bir gibi bir dil ile söyleyen ile İngiltere, eğer İtalya ha Alemin ister göründüğü muama'eyi tatbik ederlerse febiha. Etmezlerse kı- yamet o zaman evvelâ Habeşle İtalya Arasında, sonra da galiba devletler arasında kopar, Bu ba,, yı siz “muhakkak,, a alabilirsiniz. Sürey: egali- Çerez Kabilinden Dılkıvukluk Abdülüziz gayet şedit, — hiddetli, tere, aksi bir adamdı. Maiyeti onu idare etmekte pek büyük güçlükler le kargılaşırlardı. Bir gün, şair Ziya Paşa ile otur. Aklı bu işlere katiy halde, Füzülicin ( Leylâ ile Mec- nun ) u uluorta tenkide kalkışmış, saçına sapan mütaleslar yürütü- yordu. Ziya Paşa İse, dili döndüğü kadar Fözüliyi müdafaa ediyor, eserinin gözelliklerini. Hünkâra anlatınıya çalışıyordu. Fakat Abdülâziz, buna tahammtül edecek hilkatte değildi. — Bir iki defasında Ziya Paşa bunu denemiş olduğu halde, hakikat ve — san'at açkı galebe ettiğinden müdalaala- ada biraz ileriye gitti, Bunun üzerine Abdülâzis — ölkelendi ve Ziya Paşayı tekdir ile huzurundan kovdu. Paşa dışanya çıkırhnh nöbetgi mabeyaci İle karşılaştı. ıbenal. ne olduğunu sorunca, Ziya P: — Hiç! dedi; Efendimiz hını bir dere verdiler. Bundan sönra, here hangi bir bahlste hakı gördükçe, mübarek rak etmek lâzımgeleceği Doğu İllerinde Tetkikat Üçüncü Müfettiş Tetkik Gezisine Çıkıyor Ankara, 10 (Özel) — Üçüncü Genel müfettiş Tahsin ile bera- ber Ekonomi bakanlığı namına küçük Endistri direktörü Saffet ve mütehassıs bir hey'et bugün- lerde doğu illerinde tetkikata çı- kacaklardıer. Heyet Tarım baka- nınin tetkiklerini Ekonomi bakı- mından tamamlayacaktır. Ormanların Korunması İçin Yeni Kanun Ankara, 9 — Tarım Bakanlığı ormanları muhafaza için gümrük- lerde olduğu gibi asker muhafaza teşkilâtı yapılmasına lüzum gös- termiştir. Bunun için bir kanun Jâyıhası hazırlanmış, başbakanlığa verilmiştir. SON PO& I'A Eluddi - SON DAKİKA - TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ ingiliz Filosu Hazır! italya Ordusunun Taar- ruzu Yakınlaşıyor Londra, 10 (Özel) — Ingiliz donanmasınin altm tan fazla harp gemisinden mürekkep büyük bir fi- losu şu günlerde iki aylık kömür ve su İle manev: raya çıkacaktır. Böyle uzun müddetli manevralar Ingiliz donanmasında nâdir görülmüştür. Bu sebeple, seferber vaziyete giriyor demek olan bu filonun yapacağı manevraya büyük bir önem veriliyor. Hayfa, 9 (A.A) — Bilinmiyen bir Istikamete doğru hareket eden 7 Ingiliz torpidosu yerine İn- giltereden buraya 9 torpido gelmiştir. İtalya Durmadan Asker günderiyor Nopoli, 9 (A. A.) — Birkaç gemi Massun'ya hareket etmek zere hazır. bulunmaktadır. 4000 “alyah gömlekli,, taşıyan “Saturnia,; 1,500 neler taşıyan “Leonardo de Vinci,, 1,350 nefer yüklü olan “Cesare Battili,, gemileri bunların arasındadır. Cephane ve gereç (malzeme) taşıyan iki gemi de dün akşam Massua'ya hareket etmiştir. 1,000 ton et taşıyan Aamara vapuru da İiman- dan ayrılmıştır. şistan içlenndı oturan İtalyan tebeasının, durumun veha' sebebile, muvakkaten Adisababaya gelme- lerini tavsiye etmek hususunda konsoloslara İzin vermiştir. Kaffa ili Misyonerleri bu bölgede süküne mev- cut — olduğundan, muvakkaten oldukları — yerde kalacaklardır. Habeşte Gazeteler Kapandı Adisababa, 9 (A.A)— Iç işleri bakanı, 3 gaze- tenin, yani Habeş basınının yarısının kapatılması emrini vermiştir. Bu gazetelerin baş yazıcıları, Ital- ya aleyhtarı yazılar yazarak, kamoyu teşvik etmekle suçludurlar. Bakanlığın bu tedbiri, halk arasında büyük bir memnunlyetsizlik uyandırmıştır. Harp Yakınlaşıyor Adisababa, (A.A.) — Bu sabab çıkarılan retmi blr bildiriğde, Eritre'de Italyan kıtaatının bazı ha- reketleri bildirilmektedir. Bu hareketlerin Habeşle- tana karşı yakın bir taarruzu gösterdiği bildiriliyor. Muhtelif Habeş vilâyetlerinden gelen telgraflarda birçok | Habeşistandaki İtalyanlar Adisababa, 9 (A.A.) — Italyan elçiliği, İtalyan Habe« kıtaatının sınırın muhtelif noktalarında ta- lıı"lıt etmakte olduğu blldidlmektıdır Habeş Vesayet Altına Alınacak Habeş lmparatoruna Göre Sulh Ölmüştür Atinada Gürültü Koptu İtalya Bize Yeniden Sipariş Veriyor Ankara, 10 (Özel) — Roma Türko- Ha şubesinden gelen son haberlere göre İtalya bizden peşla para ve s#erbest dövizle alınmak üzere 300000 | ton arpa ve 500000 ton yulaf iste- | miştir. t İtalya bunları toptan alacağı gibi Ükm kisim da alacaktır. Türkofir vaziyeti tacirlerimize bildirmiştir. ( Baştaralı 1 (a0i yüzde ) Beşler komitesi öğleden sonra Ttalyan- Habeş anlaşmazlığının bü- tün veçbelerini tetkik etmiş ve Habeşistana memlekette İntizamı kurmak imkânını verebilecek ted- birler hakkında hukuki bir ragör edinmeyi kararlaştırmıştır. Uluslar Kurumu Assamblesi De Toplandı Cenevre, 10 (Özel) — Uluslar kurumunun assamblesi ( umumi heyeti ) dün yıllık — taplantısını yaptı. Toplantıya Çekoslovakya dış işleri bakanı Benes başkanlık etti. Birçok delegeler, Italya-Habeş kızışması hakkında hükümetlerinin düşüncelerini hararetle anlattılar. Delegelerden - bazıları — Italyan - Habeş anlaşmazlığının, dünyayı yeni, fakat geçenkinden daha müthiş ve yıkıcı bir harp felâke- tine sürükliyebilecegini söylediler. Fransız Gazete! Bedbin Ve Ümitsiz Paris, 10 (Özel) — Gazeteler, Cenevrede - vaziyetl ssakin gör- mekle beraber neticeden ümit- siz ve becdbin görü-üyorlar. Yarınki Top'antı Çok Önemli O'acak Cenevre, 10 (Özel) — Uluslar sos:etesi yarınki toplantısı çok önemli olacaktır. Bu top antıda İngi-iz Dış bakanı ların İştirak ettikleri bu toplantı, | Baştarafı 1 inci yüzde) denbesi Speça adasında bulunup da dün buraya dönen Sü Bakanı ve başbakan muavini General Kondilis, Atina — garnizonunun bir. gece önce aldığı ihti- yat tedbirleri görünce hiddet- lenmiş ve bunları cümhuriyet lehinde alınmış tedbirler sayarak birçok zabitleri azletmiş, yerlerine koyu kralcı zabitleri tayin etmiş, garnizon efradını da kralcılardan teşkil etmiştir. Birinel ordu kumandanı Gene- ral Panayotakosu da çağırarak aldığı ihtiyat tedbirleri dolayısile şiddetla muahaze etmiye kalkış- mış ise de General bu tedbirlerin, bilhassa Anarşistlerin harekete gelmesi ihtimaline karşı ittihaz edilmiş olduğunu bildirmiştir. Kabine Toplantısı Saylav- ların Hücumuna Uğradı Atlna, 10 (Özel) — General Kondilisin buraya döner dönmez bazı zabitleri azletmesi, kendi- sinin diktatörlük yapmak istediği hlssini vermiştir. Bunun Üzerine Çaldaris, gece saat on anlar Heyetini acele top- lantıya çağırmıştır. Bütün Bakan- 'ransız Başbakanı Laval söz alacaklardır. Söz söyliyeceklerin sayısı 20 kadar tahmin ediliyor. Doğu Afrikasında Ölen italyan İşçileri Roma, 10 (A. A.) — Resmi bir. bildiriğe göre, bu sene in idaci kâmımundan 31 ağustosuna kadar doğu Afrikasında bulunan 30.000 işciden ancak 150 işçi ölmüştür. | imparatorun Hiç Ümldi Kalmadı | dikleri darbenin Londra, 10 (Özel) — Adis- ababadan bildiri iyor: Impara- torun adamlarında 1 sızan haberlere büyük münakaşa fırtınaları ha- linde devam ederken koyu kıralcı saylavlardan otuz kadarı, toplan- tı salonuna girerek Çaldarise karşı bağırıp çağırmışlar ve kı-p rallık lehinde beyanatta bülun ” ması için tazyik etmiye — başla- mışlardır. Fakat Çaldaris bu tazyik karşısında soğukkanlılığını muha- faza etmiştir. Bu vaziyet karşı- sında kralcı saylavlar Çaldarise sövüp saymıya başlamışlar, Çal- di soğukkanlılığını yine muha- faza edince çekilip gitmişlerdir. Kondilis ile Çaldarlâ Karşı Karşıya Atina, 10 (Özel) — Umumi ıllclr fevkalâde — galeyandadır. Rejim işinin normal bir şekilde lıılll ihtimalleri gittikçe azalmak- tadır. Bu dakikada (durumun ne şekil alacağını tayin etmek İmkân haricindedir. Fakat Kondilis ile Çaldarisin fena halde çarpışa- cakları anlaşılıyor. Son Karar Bugün Verilecek Atina, 10 (Telefonla; Saat onda) — Dün geceki gürültüler Üzerine Başbakon Çalderis bugln öğlepen sonra Bakablar Heyetini yeni bir toplantıya çağırmıştır. Bu toplantıda rejim İşi için son karar alınacaktır. Kıra'cılar Çaldarisin bu top- lantıda kırallık lehinde beyanatta bulunacağını ve bundan sonra cümhuriyetci olan — İç Bakanının istifa edeceğini iIddia ediyorlar. Yine bunlara göre General Kondilis istifa etmiyecektir. As- ker ve kumandanların aldıkları durum, kıralcıların yapmak - iste- şimdilik önünü almıştır. Imparator İtalıan - Habeş lığın barış yolile halle- trafında biç bir. Ümit bes'ememektedir. Eylül 10 İllerden / Bayındırlık Bakanı | Karakösede Karaköse, 9 (A.A.) — Bayın: dırlık Bakanı Ali Çetinkaya dün | şehrimize gelmiştir. Zonguldaktan İlk Telefon w Zonguldak Şarbayı İstan- bulluları Selâmladı Zonguldak'a da telefon konuş- masına dünden itibaren — baş- lanmıştır.! Dün yapılan konuşma- larda ses gayet iyi gelmiştir. Şehrimizle Zonguldak arasında ilk konuşma, Zonguldak Şarbay vekili Hilmi İle İstanbul Basıt Kurumu Başkanı Tarık Us ara« sında olmuştur. Zongüldak — Şarbay — vekill Istanbul — basınını ve — Iİstanbul halkını selâmlamış, Cümhuriyetin bu yeni eserinden dolayı sevinç- lerini bildirmiştir. Şarbay vekl- Hnden sonra da Zonguldak ar- kadaşımızın başyazıcısı Karaoğut da telefonla konuşmuştur. 50 kişi konuştu Ankara, 9 (Özel) — Bugün açılan Zonguldık Ankara teles fonunda (50) kişi konuşmuştur. Turizm . Kongresi Budapeşte, 9 (A.A.) — Tasare lanan Londra-Duvr-Kale-Brüksel Polonya ? Frankfort - Nurenberg - Linz - Budapeşte - Belgrad-Sofya: Edirne » Istanbul otostrad . yolu: nun — geçtiği uluslar — arasında yarın burada bir kongre toplan: maktadır. Kongre, Macar parle- mentosu binasında Macar Tecim Bakanı tarafından açılacaktır. Kızıl salipler arsıulusal sosye- tesi ile arsıulusal turizm ittifakı da kongreye İştirâk etmektedir. Türk - İngiliz Ticaret Odası Ankara, 9 (Özel) — Londrada tanınmış büyük kurumlar Türkiye He İngiltere arasındaki tecimel münasebatı inkişaf ettirmek için bir Türk - İngi'iz Ticarot Odası kurulmasını Büyük elçiliğimizden rica etmişlerdir. Ekonoml Bakan: lığı bu dileği yerinde bularak hazırlıklara başlamıştır. Fındık Fiatları Düzeltilecel Ankara, 10 (Özel) — Fındık Hatları üzerinde spekülâsyon ya- pıilmasının Önüne geçilmesi için Ekonomli —Bakanı alâkadarları Ankarada toplamıya karar ver- miştir. Alınacak çok cezri tedbirler sayesinde fındık fiatlarının, üzüme lerimiz gibi, — yükseleceği umus luyor. Yugoslavyada Köy- lülerle Jandarmalar Çarpıştılar Belgrat, 10 (Özel) — Progra- tağ yakınında Taborsky'de köy- lülerle jandarmalar arasında çar- pışmalar olmuştur. Üç ölü ve birçok yaralı vardır, “Almanya İtalya Dostluğu ! Paris, 10 ( Özel) — Övr ga- zetesi, İtalyanın, Alman - Leh itilâfina benzer bir dostluk mua- hedesi yapmak için Almanyaya tekliflerde bulunduğunu vazıvor.