12 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

12 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

SÜ ı_junanistanda ı Yunanistan'da Kanlı Çarpışmalar Atina, 11 (Özel) — Dün Pat- ras'ta bütün işçilerin iştirâk ettiği bir grev ilân edilmiştir. Grevci- lerle jandarma ve askerler ara- sında zuhura gelen çarpışmalarda iki askoer ile bir sivil ölmüş ve ikl taraftan da birçok yaralılar bulunmuştur. Bugün Patras ve Navpliyos grevcileri dağılmışlar- dır. Eğiyo'da grev yapanlar polis karakolunun içine d'namitli kap- sul atmışlardır. Bunlardan beş kişi yakalanmıştır. Çaldaris'in Yunan Ulusuna Bildiriği Atina, 11 (A.A) — Çaldarla, Yunan ulusuna bitap ettiği bildi- tesi günü cereyan erden dolayı dyduğu nefreti bildirmiştir. Çaldarla, bazı çevenlerin gösterdiği nsabiyetin yerinde olmadığını söylemiş ve demiştir. ki: “Geneloy yapılacağını daima söylemiştim. Mütaleamı vaktinden evvel söyleyerek bir kııııl-!ılığı sebep olmak İstemiyordum. Fakat, tavsiye ettiğim rejimin “taçlı de- mokrasi,, olduğunu söylerken, bu mütaleamı ifade etmiş oldum.,, Çaldaris, sözünü sükün tavsiye ederek bitirmiştir. İtalyan Harp Gemileri Yu- nan Limanlarına Neden Girmişler Roma, 11 (A.A.) — Yarı res- mi çevenlere göre, izin almadan Yunan İlimanlarına girmiş olan Italyan gemileri, fırtınadan barın- mak isteyen bazı sarnıç vapur- larıdır. Şimdiye kadar Yunan hükü- meti, Protestoda bulunmamıştır. Atina, 11 (ALA.) — Deniz Kurmay Bakanı, Italyan gemileri- nin, Yunan limanlarına girmesinin Yunan hükümetinin müsaadesi olmamasına rağmen, pek meşru bir hareket olduğunu, çünkü arsıulusal kaildelerin, fena hava- larda yahut geminin acele tamiri veya İaşesi gerektiği zamanlarda buna cevaz verdiğini gazetecilere söylemiştir. Eski Kralın Yunanistana Döneceği Zaman Şimdi- den Belli Mi? 11 (A.LA.) — Dally sski Yunan Kralı, Ikinciteşrinin ikinci, — yahut Üçüncü haftası içinde Yunaniş- tan'a dönecektir. ——— | SON POSTA Eylâl 12 SON D—A—Iç—İKA “——Iı İllerden î # (TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ| — İzmirde Bir İngiltere Hiçbir Devlet e Karşı İrkilmiyecek ——— — İngiliz Dış Bakanı Hep Birden Tehlikeye Atılalım Dedi Ingiliz Dış Bakanı Çok Ağır bastı Cenevre, 12 (Özel) — Ingiliz Dış Bakanı — Samuel Hoar, Uluslar Kurumunun dünkü ge- nel heyet toplantısında, İtalyanın takındığı harp vaziyetine karşı çok ağır cümleleri ihtiva eden uzun bir söylev verdi. Bu söylev, Ingilterenin bir Italya - Habeş harbine kat'iyen muhalif olduğunu ve bunun önüne geçmek için, icabı ederse kuyvet ve şiddete bile müracaat edeceğini açıkça anla- tıyordu, Sir Samuel Hoar dedi kl: “ — Uluslar sosyetesinin yükü ve mes'uliyeti çok ağır — bir hale — gelmiştir.. Fakat gerçek olan bir şey vardır ki, o da bu yük taşınacaksa müştereken ta- şınması ve eğer barış için tehli- keye atılmak lâzımsa yine buna da müştereken atılmak Icap ede- ceğidir. Müşterek emniyet, ne kadar kuvvetli olurga olsun yalmız bir kaç devletin gayretiyle temin edilemez. ,, Ingiliz Dış Bakanı, barışın de- vamı ve harbin uzaklaşması İçin, yalnız Uluslar Sosyetesi Paktının 16 mcı maddesine değil, fakat bugün pakt ve andlaşmalardan doğan tekmil teahhütlere riayet edilmesi lâzım goldiğini de an- lattıktan sonra dedi ki: “— Bazı devletler silâhlanıyor. Bu suretle harp ejderi başkaldı. rıyor. Fakat sulhün tehlikeye girmesi, hepimizi korkutacak bir vaziyettir.,, amuel Hoar bu cümleden sonra dedi kl: *“İngiltere, Uluslar Kurumu paktının ortaya koyduğu taah- hütleri yerine getirmek için hiç bir devlet Bıunğı ürkmeyecek ve irkilmiyecektir. In, Dış Bakanı, Habeşista- nın Ulusla Kurumundan çıkarı- ması İsteğinde bulunan İtalyan talebini telmih ederek, Uluslar Kurumu paktının mevsimsiz veya faydasız değiştirilemiyeceğini, hele bunun zorla hiç yaptırılamıyaca- ğımı, harp veya harp tehdidile böyle bir İşe girişmenin doğru :lıııı:hdığını da öne sürerek de- “— Eğer arsıulusal münase- betlerde bir kanun hâkim ise bu kanun teyit edilmelidir.,, Samuel Hoar, Habeş mesele- Çerez Kabilinden | sinin bir toptük davası olmayıp Elçiye Cevap Keçeci zade meşhur Fuat Paşa Hariciye Nazıri ikev, büyük dev. letlerin İstanbuldaki elçilerini hayli sıkıya koyardı. Zira Fuat Paşa, Avrupanın o vakitki en önemli diplomatlarile omuz öpüşecek kude ret ve kabiliyette idi. Bir gün, Moskol elçisi Mençikol mel'unu ile görüşüyordu. Bu gö- Tüşme esnasında, Rusyanın o za« man — Osmanlı — devletine — karşı tüttürmüş olduğu tavru hareket- ton acı ve şiddetli bir leanla şikâ- yet ettikten sonra, Fuat Paşa, bazı tedbirlerin kaldırılmasını istedi, Mençikof sordu: . — Siz bu talepleri hükümetiniz mnamına mı, yoksa kendiliğinizden mi serdediyorsunuz? Fuat Paşa, elçinin maksadını der- hal çakığı — Elde edersem hükümetim namı- na,» Red. ile karşılanırsam kendi namaımnadır L dedi, Tıflı bir ekonomi meselesi olduğunu da söyleyerek ham maddelerin serbest taksimi hakkında yalnız müs- temlekelere mahsus — olmak Üzere bir tahkikat yapılmasını teklif otti. Ingiliz Dış Bakanının bu tek- lifinden sonra söz alan Habeş delegesi dedi ki: “— Habeşistan, ekonomik ve finanaal sevivesini — yükseltecek her teklifi kabul edecektir.,, Ingiliz Dış Bakanının Söy- levi Romada Fena Tesirler Bıraktı Roma, 1! |A.A| — Samuel Hoarun Coenevredeki söylevi Ro- mada çok fena bir tesir yapmış- tır. Gazeteler bu söylevin küçük bir hülâsasını hiç tefsirsiz - ver- mek'e iktifa etmektedirler. Tribuna gazetesi diyor ki; “ — İngilterenin çevirdiği en- teikalar ve tehditler karşısında, Italya, tedbirlerinde her zamandan —a z Harp Hazır_'lgkları“== Italya Boyuna Asker Gönderiyor Ve Harp Malzemesi Ismarlıyor Londra, 12 (Özel) — Italya hükümeti harp hazırlıklarını ve silâhlanma tedbirlerini çok iler- letmiştir. En yeni haberlere göre, Italyadan İngilteredeki silâh fab- rikalarına yeni siparişler gelmiştir. Diğer taraftan bazı İtalyan tacirleri de, Ingiliz ticaret evlerine borçlarını ödemeden yeni sipariş- ler vermişlerdir. Fakat bu ticaret evleri, İtalyanın bir moratoryom ilân etmesi ihtimalini göz önünde tutarak yeni siparişleri geri çe- virmişlerdir. Italya, Ingiltereye olan kömür borçlarını da ödeyemiyen bir du- rumdadır. İtalya Faşistleri Londra, İ1! (A.LA) — Londra- nın Soho mahallesinde — oturan Italyan faşistleri Romadan gele- cek her hangi bir emri yerine getirmeğe hazır olduklarını bil- dirmişlerdir. Boyuna Sevkiyat Napoli, 11 (A.A) — Leonardi Da Vinçi vapuru, 110 sübay, 158 1200 siyah gömlekli harekat etmiştir. — İtalya Elçiliği Binası Muhafaza Altında Adisababa, 11 (A.A)— Habeş hükümeti, Italyan elçiliğinin, elçi- Hik binasını muhafaza için bir bö- lük asker getirtmesine İzin ver- İngiliz Filosu Kıbrısta - Nikosya, (Kıbrıs adası) 11 — İn- gilterenin Akdeniz filosuna mensup “Devonahire,, kruvazörü ile 13 tor- pito muhribi, bu ayın 11 inden 16 sına kadar kalmak üzere Limasol limanında toplanmaktadırlar. * İskenderiye, 12 — Limanımızda toplanan İngiliz harp gemilerinin sayısı £6 yı bulmuştur. * Maltaya Asker! Malta, 11 ( A. A. ) — Neuralia vapuru büaraya 1200 — askerle 140 subay, top ve cephane çıkarmıştır. İskenderiye, 11 (Özel) — 26 Ingiliz barp gemisi lmanımıza gelmiştir. miştir. Habeş İmparatoru “Adisababa, 11 (A.A)— Habeş imparatoru, Harrardakl özel mall- kânesini Kızılhaç'a armagan et- miştir. Ingilterenin Hazırlıkları Malta, 11 (ALA.) — Router bildiriyor: Neuralia vapuru bura- ya 1200 askerle 140 subay ve top ve cephane çıkarmıştır. Türkiye Hava Turu Mu- vaffakiyetle İlerliyor Dün sabah Türkiye turuna başlıyan süel uçaklarımızdan An- kara ve Sivas'dan kalkanlar dün Istanbula gelmişlerdir. Ankaradan kalkanlar Eskişehir yöolile sabah 8.54 de, İstanbul'a elmişler ve saat beşte İzmir'de gulunmık üzere, öğleden sonra Yeşliköyden — ayrılmışlardır. Bu tayyareler, geceyi İzmirde geçir- dikten sonra, Antalya'ya gide- ceklerdir. Sivastan kalkanlar, dün akşam 17 de Yeşilköye inmişler ve gece- yi burada geçirerek bu sabah İzmire havalanmışlardır. izmir Panayırı Kapandı İzmir, 11 (A.A.) — Arsıulusal İzmir panayırı bu gece kapana- caktır. Bu münasebetle buğgün ziyade azimkârdır. ,, L inglltere le Frensa Arasında Sıkılık Paris, 12 (Özel) — Gazeteler, Cenevredeki durumun çok fena olduğunu ve harp ihtimallerinin kuvvetlendiğini yazıyorlar. Fransız başkanı Laval ile In- giliz dış bakanı Samuel Hoar dün Cenevrede uzun boylu gö- rüşmüşlerdi. Paris gazeteleri, bu görüşmeyi önemli tahlil ediyorlar ve genel olarak şu mütalsayı İleri sürüyorlar: “Fransız - Ingiliz münasebet- leri çok sıkıdır. ve bütün fena alâmetlere rağmen bu — sıkılık tehlikeyo düşmemiştir.,, Övr gazetesi, Italyayı ittiham panayır komitesi tarafından pana- yır gazinosunda 300 — kişilik bir öğle şöleni verilmiştir. Bombalar Hedeflerine isabet Etti Tura giren tayyarelerimizden bir bölük dün Metris çiftliğinde Topçu mektebinin 6 kilometre açığındaki sahaya bomba atışları yapmıştır. Havanın — rüzgürli — olmasına rağmen filonun birlaci ve sonun- €u tayyarelerinden atılan bomba- lar büyük bir muvaffakıyetle tam hedefin ort. isabet etmiştir. Filonun diğer tayyareleri tarafın- dan atılan bombalar da iki metre yakına düşmüştür, Tur — muvaffakıyetle etmektedir. eder gibi bir durum alarak şun- ları yazıyor: “Tngilliz dış iş'eri bakanı Sa- müuel Hoar îlınovrıdıkl Italya baş delegesi Aloiziyi çağırıp ona, Ingilterenin Italya - Habeş İşin- doî(l «en son teklifini bildirecektir.,, Bundan, Ingiltereden Italyaya bir ihtar sadası yükselmek üzere olduğu manasını çıkaranlar çoktur. Harbin Önü Alınamıyacak Olursa Cenevre, 12 (Uzel) — Eğer Italyanın harbetmesinin önüne ge- çilemiyecek olursa İsveç, Norveç, Dazimarka, Holanda ve cenubi Amerika devletleri Uluslar Sos- yetesinden çekileceklerdir. italyaya Göre, Cenevre Safhası Artık Kapanmış Roma 11 (A.A.) — Röyter devam Cinayet İhtiyar Bir Adam Eski Karısını Öldürdü İzmir, 12 (Özel) — 78 Yaşın- da Abdullah adında bir ihtiyar, eski karısı olan 30 yaşında Ne- sibe adında bir kadını sabaha karşı 18 yerinden bıçaklamak suretiyle öldürmüştür. Bu cinaye- tin sebebi, sevgi ve kıskançlıktır. Bu kadın bir müddet evvel mah« kemeye müracaat ederek boşan- mâa kararı almış, buna tahammül edemiyen ihtiyar sevdazede, İşl cinayete kadar götürmüştür. Zam Alan İlk Muallimler Ankara, 11 — Istanbul ilk- mektep muallimlerinden bir kış- mına kidem zammı - verilmesi kabul edilmiş, liste tasdik olun: Mmuştur. Şiddetli Bir Zelzele Kandilli rasathanesi, dün mere kezi Istanbuldan 8600 kilometre uzakta şiddetli bir zelzele kay« detmiştir. eveeeseran a receeRARLEE. Ajansının — siyasal çevrenlerden öğrendiğine göre, Conevredekl Italyan Baş Delegesi Alcizi, ne Samuel Hoareın bügün söylediği ne de Lavalın cuma günü söylie yeceği nutka cevap vermiyecektir. ünkü Italya, Habeş meselesinin enevre safhasının artık kapam- dığı mütalâasındadır. Ingiliz Kabinesi Londra, 12 (Özel) — Ceneve reden akseden korku verici ha« berler üzerine İIngiliz kabinesl düm sabah toplanarak ordunun, hava kuvvetlerinin ve donanmanın vaziyetlerini tetkik etmiş, takviye tedbirlerinin — tesbit — edilmesine karar vermiştir. Beşler Komitesi Dağılmak Üzere Cenevre, 12 (Oıel) — Artık ufukların — simsiyah — kesildiğine inanmak lâzım geliyor. “ Çünkü komite namına kendi. lerinden bazı izahat İstiyen İspane ya murahhasına İtalya delegeleri sudan cevaplar vermişler ve Itak yanın neler istediğini bildirmeke ten çekinmişlerdir. Bundan başka Musolininin, Habeşistanı İşgal ve Italyaya ilhak etmek fikrinden şu dakikayo kadar vaz geçmemiş olduğu da anlaşılmıştır. Bu e- bepledir. ki beşler komitesinin sulhu kurtaramıyacağı yolundaki tahminler doğru çıkacak demektir, Bunun HÜzerine İngiliz delegesi, beşler komitesinin, Italyanın ta- kındığı menfi tavır Üzerine ne gibi zorluklar çektiğinin tesbit edilmesini istemiştir. Fakat Fran- sız baş delegesi Laval, komitenin bütün İncelemeleri ve araştırma- ları yapmadan önce her hangi bir karar almasının doğru olam- yacağını söylemiş ve bu hususta israr etmiştr. Laval bundan son- ra da telefon başına giderek Musolini ile uzunca bir telefon görüşmesi yapmıştır. Beşler komitesi bugün bir toplantı daha yapacaktır kl - bu- nun çok önemli olacağı kestirl- liyor. * Cenevre, 12 (Özel) — Beşler Komitesi bir barıştırma formülü bulmaktan âciz kalmış ve key- fiyetl bir raporla — Koaseye bildirmeye karar vermiştir. Fakat Fransız delegesi Roma ile ikinc bir görüşme yaptıktan sonra ba kararın 48 saat geciktirilmesini istemiştir,