20 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül ıResim li Makale Hergün e İngiltcr;_ Süveyş Kanalını Kaparsa! * Süveyş Kanalı Cebelüttarıkın kapatıldığı, Ak- denizde Ingiliz donanmasının top- lanmakta bulunduğu haberi, der- hal zibinlere Süveyş kanalının variyetini getiriyor. İtalyanın Habeşistana giden yolu üzerindeki kapıların anah- tarları Ingilizlerin elindedir. Dün- kü Son Postada çıkan bir harita, Afrikaya gitmek için Süveyş ve Adenden geçmek — mecburiyeti olduğunu ve bu iki kapının da hogilizlerin elinde bulunduğunu Hıtırmklıdk. Bu bakımdan yu- rıdaki haberlerin büöyük ehem- miyeti vardır. * Uluslar sosyetesi, Fransanın İngiltere — görüşüne katılışından #onra, İtalyanın alçyhine dönmüş demektir. Uluslar — Sosyotesine Mensup milletlerin çoğu harbin Sönünü almak taraftarıdır. Barış yolu İle bunu temin mümkün olmayınca, Uluslar Sosyetesi mu- #hedelerinin tatbiki meeburiyeti hasıl olacaktır. Bu takdirde ulus- sosyetesi, geri alınması müm- in olmıyan adımlar atmadan vel, İngiltereye Süveyş kanalını pamasını teklif ederse ne ola- aktlır? Bu bakımdan da Süveyş malının böyük ehemmiyeli var- dır. İtalyayı harbe girmekten me- Betmek İstiyonlerin başında İn- giltere vardır. Uluslar sosyetosi- hin ekonomik müleyyideler tatbiki Buretiyle harbın Önüne geçebil- Mesi için uluslar sosyetesi azası- Bin ittifakı lâzımdır. Bu ittifaki temin mümkün değildir. O halde Uluslar sosyetesi, İngiltereyo, sos- yete namına, elindeki kapıları ka- Ppamasını teklif edebilir. Böyle bir teklif karşısında İngiltere ne ya- pabllir? * Süyeyş kanalında İngilterenin Vaziyeti şudur: Süveyş kanalı bir şirketin mas lidır. Bu şirketin 400 bin hissesi Vardır. İngiltere bu hisselerin ya- rısından fazlasına sahiptir. Fazla olarak Süveyş kanalı, İngiliz pro- tektorası olan Mısır ve Sudan topraklarından geçer. Binaena- leyh Süveyş kanalı hakikatte In- gilizlerin elindedir. Yalnız 1888 de, Süveyş kanalı hakkında alâkadar devletler ara- tinda bir muahede aktedilmiştir. Bu muahedeyi İngiltere 1904 ta- tihinde tekit — etmiştir. Rusya, İngiltere, Almanya, Fransa, Italya ve Türkiyenin imzası bulunan bu Muahedeye göre Süveyş kanalı =uk harp, gerek sulh halinda tün — milletlere açık buluna- caktır. Ingiltere şimdiye kadar bu kayda rinyet etmiştir. Yalnız ci- han harbinde kanalı düşman ge- Mmilerine kapamış, fakat harpten tonra kanalın açık bulundurul- Ması lâzımgeldiğini tekrar kabul Ve tekit etmiştir. x Şimdi —Uluslar Sosyetesinde lunan bu — muahedeye imza oymuş — devletler, — İogiltereye veyş kanalını kapamasını teklif #debilirler, Ingilterede — Uluslar Sosyetesi namına, donanma ve a kuvvetlerini kullanarak ka- Bahı kapayabilir. Bu hareketi, İtalyaya karşı bir husumet ma- Basına da alınamaz. Çünkü İvogile tera burada Uluslar Soayetesl Ve 1888 muahedesine imza ko- Yan devletler namına hareket #tmiştir. Ingiliz donanmasının hizde, Mısır sularında ve Süveyş kanalı civarında toplanması da, ıİllyıyı bunun İçin kuşkulandır- Mak'adır. Italya da buna karşi denizaltı gemilerini Sicilya sabil- inde toplamaktadır. Akde- | | | Uluk — kararıyor tayyareler görünüyor. Harp, yaklaşmamıştı. Barut kokusu Avrupa havasını, 1914 tenberi bu kadar yakından sarmamıştı. Bugün bir müstemleke, bir Alrika harbi olarak başlayacak olan harbın, yarın bütün Avrapayı sarmayacağını kimse temin edemez. ve ufukta — alyah hiçbir SON POSTA noktalar — halinde zsaman bu kadar B Ufak Kararıyor Bi Bu defaki harp bir makine harbidir. Makine medeniyeti kendisini yine makine ile havada, deniz altında İşleyecek makineler, insan dehasının asırlardanberi yeryüzünde kurdukları makine medeniyetini ortadan — kaldırmaya düşmanı olmuştur. yıkacaktır. Karada, — denizde, çalışacaktır. Makine, —makinenin Dün 5 Otomobil Kazası Oldu 7 Yaşında Bir Çoı:uk Kam- yon Altında Can Verdi Dün yenl bir otomobil kazası olmuş ve yedi yaşında bir çocuk ölmüştür. Kazayı Beşiktaşlı şoför Ahmet oğlu Sabrinin kullandığı Karamürsel fabrikasına ait 3926 sayılı kamyon yapmıştır. Kamyon Zeyrekcaddesinden yukarı doğru çı- karken Romanyalı pazarcı Hakkının 7 yaşında Sedat adındaki çocuğuna çarparak çocüğu sol teker.ekleri altına almış ve iki metre kadar da sürüklemiştir. Hadiseyi müte- akip şoför Sabri kamyoneti bra- karak hemen k=pı da birkaç saat sonra yakalanmıştır. Sedat çocuk ölmüştür. Diğer otomobil kazaları şun- lardır: 1 — Şoför Süleymanın 2102 sayılı otomobili Taksim Cümhuri- yet caddesinde Belvu müsteciri Muhiddinin (5) yaşındaki çocuğu Yılmaza çarparak çocuğu başın- dan ve ayağından yaralamıştır. Şoför otomobille kaçmak isterken Aydede sokağı başında elektrik direğine çarpmıştır. Ön camm bu çarpışma neticesinde kırılmıştır. Otomobil — içindeki yolculardan Halis ve Ahmet burun, alın ve dudaklarından yaralanmışlardır. 2 — Şoför Hayrinin 1824 sa- yılı otomobili Tarlabaşından ge- çerken eczucı mütekaldi 70 yaşında Estinana çarpıyor. Ve — ihtiyarı ifade veremiyecek bir halde ya- ralıyor. 3 — Şoför Ârifin kullandığı otomobil Şehzade başında Ali adındaki yetmişlik bir ihtiyara çarparak gözünden yaralamıştır. 4 — Bostancı Kadıköy sefe- rini yapan vatman Hdlidin Idare- sindeki tramvay arabası Şaşkın- bakkalda hava gazi şirketine ait bir kamyona çarpmış, ön kısmını parçalamıştır. * 2038 mumaralı — otomobil evvelal gün Aksarayda — oturan daim? encümon azasından Hayri- nin refikası Bayan Neyire çarpa- rak ağır sürette yaralamıştır ya- ralı kendi evinde tedavi altına ( İSTER İN Bir yazıcı arkadaşımızın sütununda gözümüze çarptı: *“İzmirden aldığım M. Ali Seğenoğlu imzalı bir mak- tupta Türk bayrağına kargı gösterilen birkaç saygını- hk vak'ası, temkinli bir üslüba sarınmiş haklı bir teeş- sürle bildiriliyor: Balkan güreşlerinin dıvar ilânlarında Türk bayrağı alfaba sırasile en aşağı konmuş; bu sıra- Bir Kahvede Hiçten 4 Kişi Yaralandı Dün gece saat 21,30 da Bed- rettin mahallesinde Nidanın kak- vesinde bir hâdise olmuştur. Kö- mürcü Nurettin ile Yaşar adında biri evvelce aralarında geçen bir vak'adan dolayı kavgaya başlamış- lardır. Kavgaya kahvede bulunan- lardan kömürcü Kâni, Fehmi, Ce- mil, Sami, Ahmet, Kemaleddin, Âdil, Ibrahim, Ismall iştirak edin« ce içlerinden Fehmi belirden ta- bancasını çekerek ateş etmeğe başlamıştır. Çıkan kurşunlar Hu- lusi, Ahmet ve Hüseyine isabet ederek muhtelif yerlerinden ya- ralamıştır. Yarahllar — hasteneye kaldırılmış, şuçlular yakalanmıştır. Yeni Yollar Yapılıyor lstinye - Büyükdere asfalt yo- kanun inşaatı bitmiştir. Bu yolun küşat resmi 29 Teşrinievvelde ya- pılacaktır. Topkapı - Silivrl yolu 70 kilo- metrodur. Bunua 15 kilometrosu geçen yıl yapılmıştır. Bu yıl da 45 kilometrosu yapılmaktadır. Gorl kalan kısmı da gelecek yıl yapı lacaktır. Kırklareli ve Tekirdağ vilâ- yetleri dahilindeki kısımların da İnşaata başlanmak suretile Edir- ne * İstanbul asfalt yolu İnşa edi- lecektir. Dayak Atılmış Topanede Kafesçi sokağında oturan Âdil adlı bir genç dün müddeiumumtliğe müracaat ede- rek evine ercin aramak bahane- sile giren Hakkı Şinasi ve Neş'et isminde iki muhbir tarafından dö- vüldüğünü ve burun kemiğinin kırıldığını İlerl sürmüştür. Müddel- umumilik adit doktora muayene ettirmiştir. alınmıştır. Tabibi adl! Enver dün kendisin! evlnde muayene etmiştir. Müddelumumilik şoför hakkında takibata devam etmektedir. AN İSTER DAHİLİ HABERLER | Serserilere Aman Verilmiyecek Esrar Kullanan 17 Serseri Mahkemeye Verildi Polis serserilerle çok çetin mü- cadeleye başlamıştır. Bunlar mah- kemelere gönderilmektedir. Bu arada bir çok da esrar kullanan serseri bu'unmakta, bunlar da İl- tisas mahkemesine gönderilmek- tedir. Ya'nız dün Ihtisas mahke- mesine esrar kullanan 17 serseri verilmişlir. Bunlar Tıbbı adliye gönderilmekte, esrar müptelâsı oldukları anlaşıldığı takdirde ka- nun mucibince altı aydan az ok mamak Üzore timarhanede teda- vi edilmeğe gönderilmektedirler. Esrar kullandiktan başka baş- kalarına da esrar tedarik edenler ayrıca hapis cezasile cezalandı- rılmaktadır . Uyuşturucu madde kullanmı: yan ve serserilikten başka suçu olmıyanlarda Belediyoe hizmetle- rinde çalışmaya mahküm edilmek- tedirler. Belediye bunları yollar- da çalıştırmak için tedbir almıştır. Mükerreren serserilikten mah- küm olanlar da diğer şehir boledi- ye hizmetlerinde çalışmaya ve sürgüne gönderilmeğe mahküm edilmektedirler. Belediye Daireleri Be'ediye binasının bahçesinde bazı münferit binalar vardır. ve bunlar muhtelif belediye dairele- rini barındırmaktadır. Gelecek yıl bütün bu münferit binalar y kılacak, yerine büyük bir bina yapılacak, bu yeni bina şimdiki belediye binası ile birleştirilecek- tir. Biçkidere Köyünde Bir Cinayet Şilenin Bıçkıdere köyünden Keskin oğlu Ömek yatsı namazı- nı camide kildiktan sonra evine dönerken meçhul bir şahıs tara: fından öldürülmüştür. Katil aran- meoktadır. İNANMA! ya ancak ecnebi devletlerin bayrakları için rlayet edil- mek ve Türk bayrağı başta gösterilmek lâzım geldiğini haber veren okuyucumuz, İzmir panayırında da komşu bir devletin bayrağını bizim bayrağımızın Üstüne ne- mak suretiyle gösterdiği saygısızlıktan da pek haklı olarak şikâyetçidir.,, İSTER İNAN İSTBR INANMA! Sav'a 3 —. Sözün Kısası Asmaaltı Ek- Ta Fransanın beş tane edebiyat ve lim akademisini saçağının altında toplayan Enstitü binasının kap- sında uzun senelerdenberi, yeşerip meyva veren, kışın da kuruyan bir asma varmış. Parisin meraklı manzaraların- dan birini teşkil eden bu asmaya bütün Enstitü azası hürmet ettik- lerinden onu bugüne kadar mu- hafaza etmişler; bundan sonra da muhafaza edilmemesine bir sebep görmüyorlarmış. Hakları var. Salt Fransa gibl bir memleketin değil, bütün dün- ya edebiyatçılarile ilim ve fen adamları için bu asma bir sem- boldür. Bir kere, içeride aktedilen ilmi ve edebi toplantılarda, sayın azanın söyliyecekleri söz tükenip te, lâkırdı kıtlığına — düştükleri anda bunu bol bol budamakta sorbesttirler. Saniyen, asma altı, bitmerz, tükenmez bir ilham kaynağıdır. Bu iddiamın doğruluğuna, gelmiş, geçmiş bütün Osmanlı şalrlerini, hatta bütün şark ediplerini, filo- zoflarını, ozanlarını şahit göste- rebilirim. Iranlı ( Ömer Hayyam )dan tutun da bizim Nedime, hatta Yahya Kemale kadar, ilham peri- sinin asma dalından gayrısina konmadığını eserlerile ispat eden yüzlerce şalr vardır. Garbin birçok şalrleri de bun- lardan aşağı kalmamışlardır. Ver- lenin, Bodler'in ölmez şah eserleri hep birer asmaaltının. mahsul- leridir. Asma, gölgesile, meyvasile ve ve bilkassa meyvasının — suyu İle, dünya edebiyat tarihinin exeli ve ebedi özüdür. Bunu anlamış olduğundan do- layı Fransa Enstitüsüne bin aferin olsun |. Sürpagop Hastanesinde Ermeni cemaati — tarafından Idare edilen Sürpagop hastanesi veznesinde bazı yolsuzluklar ya-s pıldıiği ileri sürülmüş ve mütevelli heyeti hesapların ve defterlerin tetkikini Istemiştir. Bu heyet ayni zamanda mahkeme ve icraya mü- racaat ederek muhakemenin 80- nuna kadar İşlerin bir yedladil tarafından döndürülmesini iste- miştir. Beşinci İcra memurluğu doktor Übeydi yediemin seçmiş- tir. Doktor dünden Itibaren has- tanede İşe başlamıştır. Akalliyetlere Ait Vakıfların Kontrolu Yeni Evkaf kanununa göüre, yurdumuzdaki akalliyet vakıfla- rının Evkaf idaresi tarafından kontrol — edilmesi lâzımdır. Bu kontrol kanunun neşrinden altı ay sonra başlıyacaktı. Evkaf genoel direktörlüğü bu hususta bir talimatname hazırlamaktadır. Kanun üç y sonra meriyete geçeceği İçin o vakte kadar da talimatname hazırlanmış olacaktır. Efeler Şerefine Danslı Eğlenceler Milli Türk Talebe birliği, Öde- mişe giden Üyelerini çok iyi ağır- layan Efeler onuruna, önümlüzde- ki pazar günü, saat on beşte bir danslı eğlence hazırlamıştır. Halk- evi salonlarında yapılacak olan bu eğlencede Ulusal oyunlar oy- nanacaktır.