20 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

20 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

A e şe eee Birkaç Tesadüfe Borçludur ! ligiliz o kaynaklarındın o skseden haberler hiç bir boş tehdit ve kuru âlâyiş lâf. kaydetmiyorler, Bilâkis, İngiliz devlet adamları, her fırsattan istifade edi söylüyorlar ki İngi- tere, İtalyaya karşı değildir. Bugünkü durum, İngilizlerin harbe kargı vlma- larından ve harbi istememelerindendir. Şu halde, İngilterenn bütün haz rak'arı, dön umasmnı muayyen noktalarda (o toplamas, o fakm ve filân, sirf icabında noktai mazarım tesirli bir süretti d edebilmek içindir. Bir barp değildir. : Doğruyu söylemek lâzım gelirse, hiç bir hâdise yoktur ki, İngiltereyi gafil âvlamış olsun. f İtalyanın Habe- şistana kargı heybetli bir sefer heyeti tertip etmeğe başladığı zaman, İngiliz- ler arasında ancık hissolunabilir bir hareket serildi, İngiltere fikrini tasrih etmeden, Afrikada çıkabilsesk olan bir harbin husule getirebileceği geniş akislere işaret etti. İtalyanın hazw- likları durmüyines, İngiliz donanma” sında da baz hereketler (o başladı. Zahirde, bu (hareketler tabii idi, günkü bu sıralar, yani Ağuslos ayı, bütün dünya donanmaları gibi İngiliz donanması için de manevra mevsimi» dir. Bu sebeple, bu hareket tabii örüldü. İngiliz ana vatan filosu Sale Nora limanında toplanacakken toplantı yeri Sonthamptow'a çevrildi. Her yıl, Akdenizdeki gemilerin İtalyan ve Yugoslav limanlarını ziyaretleri Adetken, ku yıl, bu itiyattan vazgeçildi. Portemuotldan manevralar için kö- mür alan donanmanın bütün ibtiyat eephane ve kömürünü de (beraber aldıkları şayi oldu. Akdeniz ve At- Jantik filoları Şarki Akdenizde top” iandı. Maltaya gönderilen zabit ve askerlerin ailelerile beraber gidecek- İeri, oyapılan hazırlıklarda o hususi bir maksat olmadığını gör termek için, kasten Işaa edildi. Halbuki, son dakikada gemilere yal nız erkekler bindirildi. Çoluk, çocuk karada kaldı. Bütün bunlar, zehirde, hiç bir şüpheye mahal vermiyecek surette bizar tesadüf eseri sayılabilir. Fakat işler berakis olup da hava dö- nünce, bu tesadüflerin hakikaten ye al mez - görülür ği ugünkü koca atorluğunu, işte iy rinde bir Pe tesadüfle, bir li nin (ifadesi Şair Haşimin nüktelerinden Şalr Ahmet Haşim bazan bir kılıç kadar keskin, kor gibi yakici nilk- teler savururdu, Birgün, onun yanında, hiç sevme diği, hiç çekemediği « saten kimi sever ve çekerdi kil - başka bir şairden bahsolunuyordu. O, boyuna bü zatın aleyhinde abp tutarken, hazirundan biri — Canım! dedi; bu adamin çok bilgili olduğunu da inkâr ede- mezsin ya?. Haşim, derhal cevap verdi: — Bakın, bunda yerden göğe ka- dar haklınnız.. Kafası, gerçekten, büyük bir kütüphane gibidir.. Ve, sesin! yavaşlatarak, büyük bir tesssör edaaile ilâve etti — Neyleyim ki, budala bir-hafızı- kütübün eline düşmüş!, 5 Tıflı o Bükreş Elçimizin Bir Mülâkatı Bükreş, 19 (A.A) — Bükreş gazeteleri, Bükreş Elçimiz Ham- dullah Supbi'nin bugün Dış İşleri Bakanlığında (Başbakan < Tata- resko tarafından kabul edilerek bazi mühim meseleler hakkında görüştüklerini yazmaktadır. Tarih Heyeti Döndü Türk Tarihi Araştırma Kuru- mu Asbaşkanı Bayan fetin Başkanlığındaki heyet dün akşam saat on sekizde Ertuğrul yatı ile şehrimize dönmüştür. SON DAKİKA —— NEY, yi : ” SON POSTA | Siyaset Âlemi | ingiltere, İTELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ İmparatorluğunu “ italyanlar, ingilterenin Blof Yapmadığını Anlıyorlar ( Baştarafı 1 imci yüzdü ) Her hangi bir hava taarruzu ibtimaline mebui şehirdeki depo ve cephaneliklerde mevcut silâh ve cephaneler gizli yerlere kal- dırıimıştır. İtalyayu Beşler Komitesi Ne Teklif Etmişti? Cenevre, 19 (A.A) — Iyi ma- lümet alan çevenlerde söylendi- ğine göre, İtalya ve Habeşistana yapılmış olan tekliflerde, bir baş” langıç, bir protokol ve bir de yardım projesi vardır. Cenevre, 19 (A.A)— Italyaya ve Habeşistaha yapılmış olan tek- lifler arasında Habeşlstanın bütün genel işlerinin Avrupalı danışman» lar yardımile yeni baştan kurul ması vardır. Bu İşler arasıuda jandarma, polis ve adliye İşleri vardır. Imparator Biraz Geç Anlamış Londra, 19 (A.A) — Nevs Cbronlele gazetesinin Adisababa aytarının bildirdiğine göre, Ha beş imparatoru ile müşavirleri harbin muhakkak ve artık bir gün meselesi olduğu fikrini bes lemektedirler. İmparatorun bütün umudları muhasamanın başlangıcından ev- vel ambargonun kaldırılmasında temerküz etmiştir. İmparator, bun» dan dolayı Avrupada krediler açmış ve bir Londra bankasına 50,000 sterling lirasi yollamıştır. İtalyanın Nasihata İhtiyacı Yokmuş Cenevre, 19 (A.A) — Renter: B. Alolsi, Romaya gitmiyecektir. Sânıldığına göre, B. Musolini, B, Aloisiye “Cenevrenin naşihatları" na İhtiyacı almadığın, bildir - miştir. Uluslar Sosyetesinde Endiyel Cenevre, 19 (A. A.) — Ulus- lar sosyetesi çevenleri, Baron Aloizi'nin heniz B. Musolini tara“ fından çağırılmamasını endişe İle karşılamaktadırlar. Konseyin Kararı Salı Günü iki Tarafa da Bildirilecek Paris, 19 (A.A.) — Temps gazetesinin Cenevreden öğrendi- ğine göre, Italyanlar Beşler komi!- tesi önergelerini reddederse Kon- sey raporunu sosyete nİzamname- sinin 15 inci maddesine göro ha- zırıyacak ve karar ihtimal salı günü iki tarafa da bildirilecektir. Beşler Komitesi Tatil, Cenevre, 19(A.A.) — Beş- ler komitesi Cumartesiya kadar İşlerini tatli etmiştir. Amerikalılar Sigorta Prim- lerini Arttırdılar Vaşington, 20 — Deniz sigorta kumpanyaları sigorta primlerini iki misli arttırmıya karar vermiştir. Ingiltere Biöf Yapmıyor Paris, 20 (Özel) — Gazeteler, bugün de, dünkü kadar bedbin görünmektedirler. Pöti Pariziyen gazetesi şunları yazmaktadır: “Durumun çok müşkül olduğu mubakkaktır. Fakat Avrupa sulhu şimdilik biçbir (o surette tehdit edilmiş değildir. ,, Övr güzetesi de: “Italyanlar lngilterenin blöf yapmadığını an- lamaktadırlar,, demektedir, Durmaden Asker Gönderiyorlar Napoli, 20 — Şarki Afrikaya asker (gönderilmesi durmadan devam ( ediyor. Yeniden 6009 asker gönderilmiştir. Ayrıca mü- himmet dolu vapurlar yo.a çıkmış- lardır. Roma Gaszetelerine Göre Roma, 20 (A. A) — lagite- | Ingiliz Filosu Cebelütta- rıkta Toplandı Maltada Manevralar Yapıldı, Ital- yanın Sevkıyatı Da Devam Ediyor Iskenderiys 20 ( Özel )—Ingi liz tayyare gemisi (Courageous)un civarında yabancı bir denizaltı gemisi görülmüştür. Bu gemiyi görenler, bir İngiliz tayyaresinin rasıtlarıdır. Denizaltı gemisi, kısa bir müddet su Üstüne çikmiş, sonra tekrar dalmıştır, Bu hâdise üzerine Cowragous dört torplto mühribinin bimayesi altında ima» nın eriniyetli. bir kısmına İsal edilmiştir. Mısırın Müdafaası Meselesi hire 20 ( Özel ) — Başvekil Nesim Paşa ile Ingiliz Yüksek Komiserliği arasında, sıkı konuş” malar devam etmektedir. Bu konuşmalar, harp patladığı tak- dirde, Mısırın esbabı müdafaasına aittir. İngiliz hükümetinin muvaf- fakati olmadan hiçbir tedbir almı- yacağım bildirdiği gibi Mısırın müdafaasına ait her türlü ted- biri almıya hazir olduğunuda ilâve etmiştir. | Loid Corc: On Beş II Güne Kadar Harp Olacak; Diyor Londra, 19 (A.A) — B. Lold Coro Brodford'da verdiği bir diyede gelecek on beş gün içinde mütiak bir barbi beklemek lâzumgeldiğini söylemiştir. ajansına Cebelüttarık'dan bildiri liyor: Dün Cebelüttarık'a gelen filo şimdilik burada kalacaktır. Filo dünyanın en büyük savaş gemisi olan ( Hud ) diretnotu ile (Penowa) diretnotundan, odört kruvazörden ve 10 destroyerden mürekkeptir. Bütün bu gemiler Akdeniz filosuna değil ana deniz filosuna aittir. Mısır Hududundaki İtalyan Tahşidatı Kahire, I9(A.A) — Royter ajana bildiriyor: ““ Mısır çevenleri, pa (04 AA Ro şe, | alyan kuvvetlerinin. Libya'da ; i - , toplanmasını Mısır'a karşı yapıl ajansı, bir kaç İtalyan denizaltı ge- 4 misinin dün Süveyş kanalından | Dİ tehdit olarak (| telâkki geçtiklerine dair olan haberi ya- | etmemektedirler. Bu ( çevenler, lanlamaktadır. İtalyan Sevkiyatı Berdevam Milâno, 19 (A.A) — 121 su- bay ve 3600 asker Cenova'dan ve 350 askerde Triyeste'den Lombardia vapurile hareket etmiş- lerdir. Dün de Bergam'da Afi- kada bir kapotanlık almak Üzere Atrikaya hareket etmiştir. Ceneva, 19 ( A.A )— Cosseria fırkasının 3600 kişilik son kısmı da bu gece Lombardia vapurile doğu Afrikasına hareket etmiştir. Ceneve, 19 ( A.A )— Bombar- dia gemisi, 4,000 askerle doğu Afrikasına hareket etmiştir. Maltada Hava Menevraları Londra, 19 ( A.A ) — Bu yece Malta üzerinde hava manevraları yapılmıştır. General Mak Kulleç, Malta kıt'alarının başkumandan- lığını Üzerine almak için dün ingiltereden hareket etmiştir. Cebelüttarik'deki Donanma Londra, 19 (A.A) — Royter Italyan süel hareketlerini, bir Habeş - Italyan harbi takdirinde kabilelerin muhtemel bir ayak- lanmasına karşı alınmış tedbirler olarak telâkki etmektedirler. Pa Londra, 19 (A.A) — Star gazetesi, salı günkü Bakanlar kurulunda o motörlerle mücehhez iki Italyan fırkasının Libya'ya gönderilmesi dolayısile Mısırın ve Süveyş kanalının güveni mesele- sini müzakere edilmiş olduğunu iddia etmektedir. Mısırdaki Ingiliz Kuvvetleri Artıyor Londra, 19 (A.A) — Mısırdaki lagiliz kuvvetlerini takviyesi “his olunmıyacak bir surette devam etmektedir. Bir süvari alayı bugün Isken- deriyeye hareket etmiştir. Iskoçya muhafızlarından bir alayda ilk Teşrin başında hareket edecektir. Atinada Dövüşmeler|Oldu Atina, 19 (Özel) — Sindagma meydanında Kra'cılarla Cümhuri- yetçi'er arasında yeniden dövüş- meler olmuştur. İki taraftan bir hayli yaralı vardır. renin zecri tedbirler siyasasından babseden Roma gazeteleri İngiliz delegelerinin oCenevrede söyle- diklerinin hilâfına olarak Ingiltere Kamoyunun bu siyasaya ittifakla bağlı olmadığını kaydetmekte ve işçi partisinin İlderi Lansbury ile bu partinin Lordlar Kurulu grup başkanı Ponsonby, Sir Sirafford ve eski Dış Bakam ulusal liberal Simon'un bu siyasıya az veya çok muanz olduklarını ileri sür- mektedir. Yetişen kuvvetli polis müfre- zeleri kavgacıları dağıtmış ve iç lerinden bazılarını tevkif etmiştir. İstanbuldan 17 Memur Doğuya Gidiyor Ankara, 19 — Istanbul Maliye teşkilâtında çaışın ve baremin yüksek derecelerinde bulu ân ! ,memur şark vilâyetlerine- tayii edilmişlerdir. 3 ik ünün özak edil Fransız Faşistleri Romada Roma, 20 (A.A.) — 250 Fron- sız Faşisti Paristen buraya gelmiş ve coşkun gösterilerle karşılan mışlardır. v gre e . Eylal: 20 ATATÜRK Atatürk dün akşam bir deniş gezintisi yapmışlar, Kadıköy açıkla» rında demirleyen Mecidiye kruvasörli tarafından top atımile selâmlanmışlar dır. Atatürk geceyi Dolmabahçe sa» rayında geçirmişlerdir. * İzmir, 19 — Selânik panayırından dönen İzmir şarbayı; (o Atatürkün Selânikte doğduğu evin yakında müze ballue getirileceğini söylemiştir. Doğu İllerinde Bayındırlık Yeni Hatlar Yapılacak Ankara, 19 — Bayındırlık Bakanı Ali Çetinkaya doğu ille- rindeki inceleme © gezintisinden buraya dönmüştür. Ali Çetinkaya diyevinde, Kelkite bir tren hattı daha yapılacağını, Sivas - Erzurum hattınu inşasına (o Erzincandan da başlanacağını, İran transit yolunun ilerlemekte olduğunu ve su işlerinin ıslahı hususunda ne ibi tedbirler almak lâzımgele- eceğinin araştırıldığını söylemiştir. Bayındırlık Bakanı burada bir iki meşgul olduktan sonra Istanbula gidecektir. 73 Ev Yandı Sındırgı, bağlı Çorum nahiyesinin Düğüm» cüler köyünde geçen akşam baş hyan yangın köyün 73 evini tw mâmen yakmış, kül etmiştir. Anbarlar ve samanlıklar hap yanmıştır. Araçtaki Orman Yangını Safranbolu, 19( A. A.) — Araç kazası ormanlarındaki yangından 35 kilometre uzaktaki İstila duman içinde kaldı. Sabahleyin e ziyası kırmızı renk aldı, eneffüs edilen havada İs kok: maya başladı. Yunan Filosu Limanımızda Filo Bir Kravazör, Dört Tor- pido Muhribi Üç Denizaltı Gemisinden Mürekkeptir Komşu ve dost Yunanistanın bir deniz filosu, bu sabah dokuz sularında İimanımıza girmiş, toplar atılmak suretile büyük törenle karşılanınıştır. o Şehrin selâmına #llodan da toplar atılmak suretile samimi mukabelede bulunulmuştur. Dost Yunan filosu burada Wç gün kalacak ve hazırlanan prog“ ram mucibince ziyafetler verile cek, kabul resimleri tertip edile- cektir. Yunan filosu Elli krovazörile Hidra, Speza, Psara, Panter tor pidomulriplerinden ve üç deniz- altı gemisinden mürekkeptir. De- niz fllosuna ayrıca 7 tayyarelik bir en müfrezesi'de iştirak etmek- tedir. # Filo limanımıza tam saat 9,15 de gelmiş, top atımile kar- şılanmıştır. Filo limana girerken deniz ve kara tayyarelerimizden müteşekkil filolerımiz tarafından da havadan karşılanmıştır. Amiralın Eşi de Geliyor Izmir, 19 (Özel ) — Istanbulu ziyaret eden Yunan filosu amiza- lının eşi Bayan Liza Ege vapır rile şehrimize gelmiş, buradan da ( Özel ) — Kazamıza * Istanbula hareket etmiştir. : Hollandada Alman- lara Boykot Amsterdam, 20 (A.A.) — Hok landanın en büyük dokuma ku- rumlar o Almanyada Yahudilere karşı çıkarılan son kanunlar Üze- rine Alman eşyasına tam ve kat'i boykot yapmıya karar vermiş" lerdir. Bu O boykotun Hellanda endüstrisinin diğer şubelerine de teşmil ederek genel bir boykot yapmak için bir komisyon müza-