24 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

24 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

24 Eylül 249.935 No23“ Zindan Köşelerinden Yıldız Sarayına Yazan: Z. Ş, Her hakkı mahfuzdur Halil Bey, Rusyadan Gelenler Hak- kında Abdülhamide Uzun İzahat Verdi Yusuf Bey, çekingen bir ta- vurla cevap verdi: Vallahi bilmem, kardeş İçeri gir de ağalara sor. Yusuf Bey, yalan söylüyordu. Çünkü, yarım saat evvel küçük mabeyin dairesine giren Abdül hamidin, daha bâlâ örada oldu- ğunu biliyordu. Fakat; Abdülha- mit sarayının anenesine riayet ederek, ketumiyet gösteriyordu. Halil Bey kızmıştı. Hem gidi- yor, hem söyleniyordu: — Ağelara sormayı ben de bilirim, a birader. Fakat görüyor- sun ki, aramıya vaktim yok, İşim acele, i Bu sırada, küçük mabeyn dairesinden koşa koşa çıkan bir Harem ağası, az kalsın Halil Beye çarpacaktı. Abdülhamidin bu sevgili ve sadık bendesi, öfke ile bağırdı: — Efendimiz, nerede?.. Haremağası, koşmakta devam ederek cevap vermedi. Sadece korka korka parmağımın ucu ile dairenin üst katını gösterdi. Halil Bey, derhal kapıdan içeri daldı. Geniş bir nefes aldı. Eğer şu anda Abdülhamit Ha- rem dairelerinden birinde olsaydı, onu aratıp buldurmak ve baber yollamak, pek güç olacaktı. * Abdülhamit te, sabırsızlıkla Ha- Ul beyi beklemekte idi. Nitekim Halll bey, nefes nefese hünkürm odasına girdiği zaman bu sabırğ sızlığım izhar etti: — Geldin mi, Halil?.. Dedi. Halil bey, telâşla cevap verdi : — Geldim, efendimiz. İradei şahaneniz, temamile icra edildi. Misafirler, yerlerine yerleştirildi. Bu sözler, Abdülhamidin ves vese ve evham buhranlarile çar- pan kalbine derhal bir sükün ver- mişti. Fakat, bu kâfi değildi. Şimdi, swra İsticvaba gelmişti. Her ne zaman, her hangi bir işe bir adam gönderse, onu İnceden İnceye İsticvap etmek âdeti idi. Tabiidir ki bu” âdet, şimdi de hükmünü icra edecekti. — Kaç kişi geldi. — Üç kişi; efendimiz. İkisi kadın, biri erkek, — Erkek nasıl adam?. — Orta boylu, tıknaz. Epeyce yaşlı. Fakat dinç bir adam. — Ya, kadınlar?, — Efendimiz, kadınlar; pek kapalı örtülü idi. Sandalden çe kar çıkmaz, derhal arabaya bin- diler. Onun İçin yüzlerini iyi göremedim. Fakat biri genç, öteki daba yaşlıca idi. Arabaya evvelâ genç kadın girdi. Zannedersem bu, hanım; öteki de hizmetçi idi. — Erkek de arabaya bunlarla beraber mi bindi?. — Hayır efendimiz, erkek onları arabaya yerleştirdikten sonra, arkadaki arabaya bindi. Öylece kadınları tekip etti. — Erkekle arabay kim bindi? — Hiç kimse binmedi efen- dimiz. —Pekâlâ.. sefarethaneden kaç kişi gelmişti? — Ii kişi efendimiz. Biri, Baştercüman © Mösyö o Maykof. Öteki de, hani şu uzun boyle sivi burug'u bir adam. vardır. | Sık sık selâmlığa gelir. Af buyu- run ismini unuttum, Cinli filân bir şey olacak. — Sefaret cin mi?. — Evet efendimiz. Ta kendisi, — Oralarda Zeki Paşa veya hut adamlerından biri gözüne çarptı mı?., Müsteşarı Çöve- — Hayır efendimiz. — Ya, biraderin (adamla rından ? — Hayır efendimiz, hayır. — Hiç meydanda sandık, ya: but üstü sarıl denk gibi filân birşey. — Hayır efendimiz. — Rihtımâ yanaşmış mavna. — Hayır efeadimiz. En küçük güpheyi mucip hiçbir şey yoktu. — Kadınlar hiç kimse ile gö- rüşmediler mi? : — Hattâ, biribirlerile bile bir tek Allah kelâmı etmediler. — Ya, erkek?.. — Sefaret adamlarile birkaç çift lakırdı etti. — En evvel söyledi.! — Onları getiren o geminin kaptanı da karaya beraber çık- uüştı, Kaptan, sefaretin adam larmı, © yaşlı adama takdim etti. Yaşlı adam da onlara bir kaç çift söz söyledi. — Tabit, bu sözleri işitmedin. İşitseydin de anlayamazdın. — Tabii, efendimiz. — Amma,. Nede olsa, lasa- wn halinden tavrundan ne ko- muştuğu anlaşılır. Bunlar görür şürlerken Omasıl idiler. Telâşlı telâşlı mı konuştular, yoksa şöyle... —İhtiyar, sefaret memurlarına ehemmiyet bile vermedi. Bir iki “söz söyledikten sonra, arkasım dönüp kadınların arabasına gek di. Onları yerleştirdi. Sonra da kendi arabasına biniverdi. — O civarda gözüne başka hiç kimse çarpmadı mı?., — Kıyıda, köşede, Mehmet Paşanın; Hasan Paşanın, Fehim Paşanın adamlarile ara sıra saraya gidip gelenlerden bazıları vardı, Fakat banların hiçbiri misafirlere yaklaşamadılar. — Yollarda arabalar bir yerde durdular mı? “— Hayır efendimiz. Abdülhamit, zihnini yokladı. Artık soracak hiçbir sual kalma- mıştı, ayağa kalktı, Masanın üstündeki - jurnâlleri aldı. Halil Beye uzattı: — Bakl.. Şunlara bir göz gezdir, akıllarına gelen hezeyanı karıştırıyorlar. Fakat, ben bunların hiç birine ehemmiyet vermiyorum, Onun için gelen bu misafirleri, doğrudan doğruya senin muhafa- zana tevdi ediyorum. Konağın atrafındaki abur cubur adamları dağıt. Yalnız, Fehim Paşanm takımlarına fllşme. İcap ederse, senin adamlarma yardım ederler. Yalnız, dikkat edilsin; zinhâââr misafirler tâciz edilmesin. Dedi. Halil Bey; (o Abdilhamidin uzattığı jurnallara, sür'atle göz gezdirdi. Bunların altlarındaki imzaların hepsi, makasla kesilmiş idi. Sadece, kırmızı kurşun kalem Te birer numara görülmekte idi. i (Arkası var) kim kime lâf ARE SON POSTA Italya Filosu ( Baştarafı 1 inel yüzdö Bunlardan başka bir hayli torpido muhripleri ve torpidolari da varsa da bunların çoğu eskidir. Navigassiyona, Leone, Dardo, Turbine, Sella ve Spiko torpido muhripleri 1920 dön sonra inşa edilmişlerse de mütebakisi ya bik yük harbin içinde veyahut ta bu- İtalyanın 1923te inşa edilmiş Giuseppe o Tinraglla adında bir tek tayyare gemisi ve 78 tanede denizaltı gemisi vardır. Bunlardan yalnız (21) i büyük harpten soara yapılmıştır. 11 Haziran 1934 tarihinde | Italya bökümeti 35000 ton hac- minde iki büyük zırhlı inşasma | karar vermiş ve 28 Teşrinievvel 1934 tarihinde, yani faşlstlerin Roma üzerine yürüyüşlerinin yıl- dönümünde — birinin diğerinin de Cenoa'da umurgala- rmın tezgâha konma töreni yapıl mıştır. Bunların isimleri, Vittorlo Veneto ve Littoria olup teferruatı ve İnşa tarzları hakkında büyük bir ketumiyet muhafaza edilmek- tedir. Süveyşten Geçen İtalyan Gemileri Yine İngiliz gazetelerinde oku- duğumuza göre, geçen senenin Nisan ayından bu senenin Tem- muz Ayi sonuna kadar Süveyş kanalından 554 Italyan gemisi geçmiş, bunların hepsi şarki Afrikaya Italya askeri ve mühim» mat taşımıştır. En çok nakliyat bu yılın Temmmuzunda olmuştur ki oay İçinde Söveyş'den geçen İtalyan gemilerinin sayısı 114 dür. Bina Vergisi İtirazları FinansBakanlığındaÖnemli Tetkikler Yapılıyor Ankara, 24 (Özel) — lstan- bulda bina vergisi kıymetlerinin esas İtibarile eski mikyaslara bağlı tutulması, birçok şikâyetleri mu- cip olmuştu. Bakanlığa gelen iti- raz İstidalarının çoğalması dola- yısile bu iş üzerinde tetkik'er yapılması ve her nekadar kanvnen konan kıymetin üç sene müddetle devamı şart olmakla beraber ye- niden değiştirilmesi düşünülmek- tedir. Yeni mikyas olarak, heyet. ler, birçok semtlerin eskisine göre değerlerini kaybetmiş veya yeni- den değerlenmiş olmalarını göz önünde bulunduracaklar, bilhassa Istanbulda icatların eskisine niş- betle düşmüş olması dolayısile yeni miyarlar bulacaklardır. Bu- nunla beraber Finans bakanlığı ka" nunlarda yapacağı tadilât arasında bina vergisi matrahını i mekte olduğundan bu işin kamutayın bu devresinde çıkacak olan yeni kanuna kadar geri birakılması ve maliyet fiatı üzerinden vergi tarhi formülünü koyan yeni kanundan sonra zaten yeni şekle göre vergi alınacağından aradaki nisbe liğin düzeltilmesi muhtemeldir, DOYÇE OR!ENT BANK Dresdner Bank Şubesi « Merkezi: Berlin Türkiyedeki şubeleri: Galata - Istanbul - izmir Deposu: İst, Tütün Gümrüğü * Her türlü banka işi * Son Posta Matbaası Haşr Müdürü Yak e e Trleste'de, i tfakı İstanbul bölgesi başkanlığı, bir tebliğ ile, ittifaka dahil ku- löplerin Taksim stadyomunda mt- sabakalar yapmalarını yasak et- miştir. Tebliğde, bu karara se bep olarak, stadyomun, ittifak kurumu ile yeni mukavele yap- mak istememesi İleri sürülmek- tedir. başkanlığından: Kurumumuz ile mukavelesini yenilemeyen Taksim stadyomunun müttefiklik sıfatının kaldırıldığı ve birleşik kulüp'eri- mizle İdmancılarımızın bu stadda müsabaka ve idman yapmaktan menedildikleri ilân olunur. zamnameler mucibince böyle bir karar vermek hakkıdır. emlâk şirketinin malı olan stadyom bugün Güzeş kulübile Galatasa- ray tarafından kiralanmış bulun maktadır. Bu sebepledir ki itt'fak tarafından verilen bu kararın ile- ride, Istanbul sporunu müteessir edecek bazı derince ihtilâflara yol açması çok muhtemeldir. Bize öyle geliyor ki bu işte bir anlaş Spor: 2 TaksimStadyomundaMü- sabaka Yapmak Yasak! Idman İttifakı İstanbul Mıntakası Böyle Karar Verdi EN a AE içinde mütterik kulüpler için müsabaka yapılması yasak edilen Taksim stadyomunda bir maç Osnasında Türkiye idman cemiyetleri its | ma temini daha iyi olurdu. Motosiklet Yarışlarında Birinci Gelen Pazar günkü motosiklet yarış» larında 3 numaralı motosiklet bi- nicisi Ahmedin birinciliği kozan- dığı bildirilmişti. Halbuki matban- mıza müracaat eden 4 numaralı motosiklet binicisi Süleyman, bik rinciliği kendisin kazandığın söylemiştir. Izmirde de Futbolcular Kampa Girecekler Sovyet futbolcularile yakında yapılacak futbol maçı için İzmir de de kamp kurulacaktır. Futbol federasyonundan Ke mal Halim, Galatasarayın an trenörü Bar ile bugün İzmire ha- reket edecektir. Izmirli futbolcular büyük bir dikkatle çalıştırılacaklardır. * Bulgarlar Pazar Günkü Idman ittifakının, eldeki ni: | Müsabakalara Girecekler Altıncı Balkan oyunlarına, buş» kanları İvanofun vefatı dolayısile iştirak etmek istemiyen Bulgar- lar önümüzdeki pazar günkü son müsabakalara gireceklerdir. libay Balkan Oyuncularına Bir Şölen Verdi Tbay Muhiddin Üstündağ dün Tarabyadaki Tokatlıyan otelinde, altıncı Balkan oyunlarına iştirak eden Balkan atletleri onuruna bit öğle şöleni vermiştir. ————— aa Tebliğ şudur : T.LC.L İstanbul bölgesi Fakat Kösele (70 kilosü sabunlu, 20 kilosu Tokmaklı ) Vakete ( Beyaz olarak ) Bakır ve keçe çivisi (2 kılo keçe 1 kilo bakır) — İngiliz ipliği yarım kilosu yumak) Bukır perçin eivisi pula ile ww Beyaz bal mumu SEuuwuB3£ Dikiş iğnesi ( çelik olacak ,, Küçük toka ( Köprülü) Wfaiye müdürlüğü için lâzım olan ve yukarda cinsi sayısı yazılı olan 16 parça çeşitli malzeme açık eksiltmeye konulmuştur. Hep- sine 365 buçuk lira tahmin olunmuştur. Nömunesi itfaiye müdürlü- şartnamede de levazım müdürlüğünde görülür. Eksiltmeye girmek isteyenler 27 lira 50 kuruşluk muvakkat teminat makbuz veya mektubile beraber 25/9/935 Çorşamba günü saat 15 de daimi en- çümende bulunmalıdır, “B.,, “5438, Tane Siyah sahtiyan ,, Makine iğnesi ( Singer büyük ve küçük) 9 Paket Biton raptiye 3 O, Dikiş ipliği (siyah üç kollu yumak 5 ,, Makine ipliği (makara ve yumak) 3 ,, Küşük toka 12 , Toka (8 No.) z dvi biyik 2 1 İnhisarlar Istanbul Başmüdürlüğünden: Sirkecide satış depomuzun 99.80 lira keşif bedelli bazı tomirat ve tadilâtı pazarlık suretile yaptınlacağından isteklilerin 5/10/935 günü “ 7,5 inanç paralarile Kabataşta Başmüdürlüğümüzdeki komisyona baş vurmaları. * , << NI. #