24 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

24 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

p 24 Eylal Eş mma Hergün Başkaları Ne Diyorlar ? 7 BİR HABEŞLİ GÖRÜŞÜ Doktor Azat Martin Habeşlatanın Londra Sefiri En fena ihtimalleri göz önüne alarak diyebiliriz ki, Habeşistanın nihayet bir ecnebi İdaresi altına girmesi mukadderse, bunun Italya olacağına İngiltere olmasını tercih ederiz. Bize yirmi senelik bir sulh devresi veriniz. 20 milyon Ingiliz rası borç vererek Habeşistanın her tarafında mektepler açmamıza imkân birakınız. Bu müddetin sonunda Habeşistanın da diğer milletler kadar ilerileyeceğine sizi temin edebilirim. Musoliniye göre bizi medenileştirmenin ve terbiye etmenin en kestirme yolu çoğu” muzu ( öldürmektir. Eğer Itak yaya bir sömürge (lâzımsa, neye cesaret gösterip ellerinde Yazla müstemleke bulunan başka milletlere başvurmuyorlar. Fakat şuna emin olsunlar ki Habeşistanı alamıyacaklardır. ,, * Dünyada Yeni Ruh Var Jeneral İ, B. Hertzog Cenubi Afrika Başbakanı Benim kanaatimce, geçmişlere bakarak © hükmetmek (lâzımsa, dünya en kanlı, en zalln devir lerinden birine girmek (üzeredir. Geçmişte, (gelecekte (olanlara benzer hiçbir vak'a bilmiyorum. Dünyanın her tarafında, yalnız Avrupa'da değil, Asya ve Afrk ka'da da hüküm süren yeni bir ruh vardır. Italyanın Habeşistana saldırması bu yeni ruhu isyan ettirecek ve dünya misli görülme- miş bir boğuşmıya daha şahit olacaktır. ,, a YARIM ULUSLAR SOSYETESİ Daliy Mail'in Başyazısından Avrupa tarihinin bu buhranlı devrinde İngiltereye yakışan şey Ihtiyatlı bir siyasa takip etmek- tir. İngiltere ile Fransanın bugün elele vermeleri her vakitten ziyade ehemmiyeti haizdir. Dünya sulhu onların beraber çalışmalarına bağ- lıdır. Bizce İngiliz hükümeti de bunu anladı ve Fransiz kabinesile sıkı temasını muhafaza etmeye karar verdi. Biz uluslar sosyetesi İçin eli- mizden gelen fedakârlığı yaptık, Fakat bugün bu sosyete (artık yarım bir müessesedir. Dünyada, Rusyada sayılırsa (yedi büyük devlet vardır. Bunlardan Amerika, Almanya ve Japonya sosyetenin dışındadır. Italya da çıkmak üzere- dir. Artık Cenevre küçük devlet- lere dayanarak iş görmiye çalış- maktadır. Halbuki dünya işlerinde küçük devletlerin sözü ve yeri yoktur, onun için Cenevredeki vaziyet değişmiştir ve 1935 dün- yasına cevap verebilecek vazi- yetten uzaktır.,, Yeni Orta Okullar Ve Şubeler Şehrimizde açılması kararlaş- tırılan orta okulların ve yöni şabelerin açılması işine başlanıl- mıştır. Alınan karar mucibince Kumkapıdaki okulda yalnız birinci sınıf uçılacak ve bu sınıf İİ şu- beli olacaktir, Diğer sınıflara şimdilik ihtiyaç hâsıl olmadığın- da», ikinci sınıf gelecek sene ve Üçüncü sınıfta müteakip yılda açılacaktır. Eminönü okulunda da üçer şubeli olmak üzere yalnız birinci ve ikinci sınıflar açılacaktır. Bu mektebin taebe kadrosu 300 olarak tesbit olunmuştur. hs siniri Aik “ÜResimli Makale SON POSTA Aş BM Çıkrıktan Makineye Şimdiye kadar evlerde çıkrık başında çalıgan pinelerimizin başında yapıyorlar. Tür. ine devrine giriyor. yarım, hatta bir asırlık bir atlayıştır. Yani Türkiye ev iktısa- torunları, di ayni işi maki kiya çıkrık devrinden çıkıp Bu ETü diyatını birakarak makine Iktısadiyatına başlıyor demektir, Türkiyenin makine medeniyetine girmeye başlaması, yeni bir hayata girmesi demektir, M cak, kazancı farlalaşi Onun için Kayseri kombinasının açılışı bizim İçin en büyük bayramlardan biridir. atihasli aritıra» ahı getirecektir. cak, memlek; ( Dost Yunan filosu amiralı Patrikhanede Yunanlı Misafirlerimiz Li- manımızdan Ayrılıyorlar Misafir Yunan donanması ku- mandan ve zabitanı dün de şebri dolaşmışlardır. Donanma amiralı dün sabah Patrikaneyi ziyaret ot- miş, Patrikle görüşmüştür. Öğle üzeri de Tarabyada ilbay Muhiddin Üstündağ tarafından şerefine ve- rilen bir ziyafette hazır bulun muştur, donanma efradı şebri gezmişlerdir. Tayyarecilere öğle üstü Yeşil köyde Yeşilköy palasta bir şölen verilmiş, gece de şereflerine Pera- palasta 200 kişilik bir ziyafet çe- kilmiştir. Tayyareciler dün şehri gezmişler, bir aralık tayyarelerini muayene etmişler ve dönliş için uçuşa bazırlanmışlardır. Iki gün- denberi hava çok bozuktur. Lâkin bügün hava müsaade ederse tay- yareciler döneceklerdir. Donan- manın da bu akşam saat beş bu- çukta dönmesi muhtemeldir. den Ağaoğlu Abmet anlatıyor: tüyleriniz ürperir! Lise programlarının çok yüklü olduğundan buhse- “O ne ansiklopedik program! O ne sayımız bilgi- ler! Biologieden başlayınız Esthâtigue, Sociologie, Psy- ehologie ve snireye kadar her şey onun içine girmiş ve hem de nasıl girmiş? Bütün teferrüntile! Bütün taf- silâtilel Kitapları açınız! Istılahlara tesadüf edersiniz ki u ıstılahlardan İkisini memleketi- mizde en bilgili sayılan Iki zata sormuşlardırı Bunlar» dan birisi maarif işlerile de alâkadardır. Düşünmüş, erasneasasensassasnmasas001 100 snaanasassasassasamasmaana Balkan Festivali Bitti Balkan festivali dün akşam sona ermiştir. Dün akşam en son olarak Taksim bahçesinde bir gece şenliği yapılmış, ve fes tival bu şenlikle bitmiştir. Bugün- den itibaren festival için gelen gruplar geri dönmiye başlıyacak- lardır, Gruplar burada gördükleri hüsnükabulden pek mlitehassis olduklarını#ve gelecek yıl tertip edilecek festivale daha geniş mik- yasta iştirak etmehi arzu ettikle- rini bildirmişlerdir. Festival komitesi çalışmalarına devam edecek ve şimdiden gele cek yıl festivalini hazırlamiya başlıyacaktır. ERENER, DAHİLİ HABERLER Dil Bayramı Edebiyat Fakültesinde Bir Toplantı Yapı'acak 26 eylülde yapılacak olan Dil bayramı münasebetile Edebiyat fakültesi tarafından, bir toplantı tertip edilmiştir. Öbür gün Tıp fakültesinin bir numaralı dersha- nesinde yapı'acak bu toplantıda profesör Ragıp Hulüsi ve Edebi yat talebesinden Vahit söz alarak Dil bayramının önemini ve Dil durumumuzun esaslarını anlata caklardır. Bu toplantıya herkes İştirak edebilecektir. Tevkif Edilen Şoförler 20 Numaralı kamyoneti idare eden şoför Ahmet oğlu Hayri ayın ondokuzuncu günü Zeyrek caddesinde Saadet adlı bir çocu» ğa çarparak öldürmüş ve sonra da kaçmıştı. Polis, Hayriyi yakalamış ve dün müddelumumiliğe vermiş- tir. Geçen gönde Abanoz soka- ğında oturan Muazzerin dostu ile Ziya ve şoförü simitçi Salih eski bir spor otomobilile mektep sokağına inerlerken orada kavun pazarlığı yapan (60) yaşında Na- zaret oğlu Bodosa çarpmış ve öl- dürmüştü, Muazzez otomobili yeni almış ve simitçi Salihi de şoför tutarak lik defa binmiştir. Müddel- umumilik Hayri ve Muazzezin ş0- förü Salihle dostu Ziyayı suçlu görerek dün üçünü de tevkif et- tirmiştir. Kahvede Poker Oynarlarken Fatihte Âkifin kahvesinde Yah- ya, Emin, Selâhaddin, Cemal ad- larında dört kişi poker oynarlar- ken yakalanmışlardır. a e a e See ee İSTER İNAN. İSTER düşünmüş, “hatırlamıyorum, demiş! İkinelsi de “bu 14- tılahları bilse bilse filân mütehassıs bilir, cevabini vermiş. İşte liselerde talebenin kafasını dolduran maâlzemâ! Bu bilgiler şelâlesinin hücumuna maruz ka- lan muallim ve talebe için, tabiatile düşi gündürmek imkânı kalmıyor. İş dökülüyor ezberciliğe, Bu iyi a gılmış, faya yerleştiriliyor. Orada ağır bir yük yapiyor ve ta- blatile geldiği kadar sür'atle unutuluyor. İSTER İNAN İSTER INANMA! İNANMA! ve dü. iyi düşünülmüş bilgiler toptan ka- 2 - “ X İ PE | yi .. . Sözün Kısası Keçiboynuzu . Ek - Ta Rivayet ederler ki, şâir (Haş- met) in, bir gün keçi boynuzu yediğini gören Sultan Mahmut, o vakte kadar görmediği, bilmediği bu acaip nesnenin ne olduğunu sorar. y — Keçi boynuzu adında bir nevi kış meyvesidir, efendim! Ce- vabıni alır. Padişah hemen emreder, ge- tirtir. Bir tanesini ağzına alıp bir müddet geveledikten sonra, pür biddet Haşmete doğru ; — Allah müstebakını versin, pis boğaz, midesiz herif! Diye itap eder. Haşmet so rar; — Neden, efendimiz ? — Bir dirhem bal için, bir okka odun çiğnemekten hazedi- yorsun da, ondan! Bu tasvir çok doğrudur. Fakat sade keçiboynuzuna hâs değildir. Imsan, hayatta, hergün nice keçi boynuzlarile (o karşılaşır, (onları, İçerisindeki Obir dirhem balın hatırı İçin, yalan, gerçek, zevk ile, baz ile çiğnemek, yevelemek, hattâ yutmak (mecburiyetinde kalır. Şöylece bir düşünülecek olur- sa, bizâtibi hayat bile keçiboynuzu değildir de, nedir? Vasati yetmiş beş yıllık tabif bir ömrün çile kısmı İle, hez kısmını biribirinden ayırt ederseniz, haz, yani balın, çile, yan! oduna nisbetle devede külak kıldığını görürsünüz. Fakat işte © bir dirhem balın hatırı için, o bir yığın odunu hepimiz de, seve seve, yahut ki öyle görüne- rek çiğnemekten, yutmaktan ken- dimizi alamıyoruz. Hattâ içimizde, ağızlarını şapırdatan ve bu tatsız hem de çetin lokmayı, gözlerimizi büyüte büyüte, gırtlağımızı tır- malıya tırmalıya yuttuktan sonra: — Yarabbi şükür! diye ham- dedenlerimiz bile var. Âdem evlâdı, mahlükların en cefakeşi, (oOen kanaatkâr, en zavallışıdır 1. Aşık Garibe Tokat Atılınca... Evelisi gece Küçükpazarda Emir hanında bir cinayet olmuş, Esat isminde birl altı yerinden tehlikeli surette (yaralanmıştır. Hâdise de şudur: Âşık Garip, oğlu, Temel, Tu- fan ve Arslan adlı beş kişi han daki buzcu Mehmedin dükkânın- da toplanmışlar, rakı içmişler. Bir aralık buzcu Mehmet Âşık Gari be bir tokat vurmuş. Esat bu haksız tokada kızmış, derken Arslanla Tufan da işe karışmış lar, hemen bıçaklarını çekerek Esadın Üstüne atılmışlar ve ken- disini yaralamışlardır. Müddelumumilik dün Arslanla “Tufanı tevkif ettirmiştir. Bir Taarruz Davası Hızır ve İlyas adlı iki genç, &velisi gün gece Şehremininde eşi Sabiye ile beraber evlerine dönen Hüsameddin ve Ahmedin önüne çıkarak Sabiyeyi zorla ek lerinden almak İstemişler ve mus vaffak olamayınca da kocasını ve srkadaşını dövmüşlerdir. Müddei- umumilik dün bunları Sultanah- met sulh ikinci ceza mahkemesi- ne verdi. Suçlular davacıların önlerine çıkanların yirmi kişi olduğunu, bu hâdise ile alâkaları olmadığını sölemişlerdir.