24 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

24 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Yangınların Çoğalışına Ne Dersiniz ? Son günlerdeki gazete havadis- lerine dikkat edenler, sade olo- mobil, dramvay kazalarının da- yangınların da (o çoğaldığını gör- imektedirler. Bu münasebetle dün bir muharririmiz muhtelif kimse- lerle görüşmüş, onların bu bu- sustaki düşüncelerini de öğren- miştir. Topladığı oovapları aşa Eya yaziyoruz. Yeşilköy, Deniz boyu, 15 No.lı hane, Semlı — Yangınların çoğalmasmda ben- ce, bir değil, birçok şeylerin ro'ü ır. Çünkü yang mlar neticesinde ya, tahkikatlarda, ateşin bazan kazadan ziyâde kasttan çıktığı görül- mektedir. Birçok cahil kimseler, harap erle- rİni yeni'emenin yolunu, sigorta kun- panyalarım kafese sokmakta ar'yorlar. Aklları sr2, evlsrini do'gun bir para 116 sigorta ettirecekler ve sigorta kumpanyasna birkaç taksit ödedikten #onra, evi ateşe verip kaza diye yut- turacaklar, ve yüklü paraya rahatça konacaklar. Ba maksadı güdenler bittabi emel- lerine kavuşamıyorler, hattâ üstelik te cezaya çarpılıyorlar. * Beyazıt, Kâtipsinan mahal- lesi, Kolcu sokağı, * numaralı hane Refik: — Yangınların dikkatsizliklerden doğduğu muh-kkak. Eskilerden bil- mem kim, İstanbulun (yangınlarla mahvolacağımı söylemiş. Bunu söyleyenin hakki varmış. Çünk o zaman, itfaiye yokmuş. Eğer? İstanbulu ateşlerden korumak vaz. fesl bu tahminin yürütüldüğü devir deki gibi (tulumbacıların ellerinde kalsaydı, o İstanbul şiwdiye Okadar hakikaten kö! olmuştu. Fakat gittikçe mükemmelleştirilen ve techizatı bollaştırılan itfaiye teşkilâtı sayesinde İstenbulun yangın korkusu dörtte Üç buçuk nisbetinde azalmıştır. Hele ahşap evlerin gün geçtikçe azaldığı da (o mezariltibarı yangın korkusundan yakımda kurtulacağımıza imanmak kolaylaşır. Kumkapı, Sucuçıkmazı, Sa- lahaddin: — Biraz dikkat edilirse görülür ki yangınlar ekseriyetle, içine medeni vasıtıların az girdiği semtlerde vu- kubulmaktadır. Mangalın, saç sobanın, #enğin, lâmbanın, kaadilin bulunmadiği beton, kârgir evlerde, apartımanlarda yangın ihtimali, yok denebilecek kadar azdır. Halkın bu hakikate inanarak dav- ranacağı gün, bugün rehat yüzü gör. meyen cesur İtfaiyecilerimiz sinek avlayacaklardır. Yarın Üç Uçağa Ad Konacak Mühendis Abdurrahman Naci- nin hava kurumuna teberrü ettiği yüksek para ile satınalınan üç tayyarenin ad konma töreni Çar- şamba günü saat ondörtte Yeşil- köy tayyare alanında yapılacaktır. Ekmek Fiatı On Para Arttı İstanbul belediyesinden: Eylülün 25 inci gününden iti- baren ekmek on buçuk, fırancala on dört kuruştur. e tuhaf adamlar var, Has n beyciğim... SON FOSTA Kanlı Yarıştan Sonra... Samiye Burhan Cahit Ölüm Evvelki günkü otomobil yarış” Isrında vüku bulan müessif el nm bütün tafsilâtını yazmış, ve kazaya uğrayan Samiye Bürhan Cahidin koluna mühim bir ame- etmiştik. Dün bir muharririmiz, Etfal hastanesinde tedavi altına alınan kazazedeleri ziyarete gitmiş, ve bu ameliyata lüzum kalmadığını memnuniyetle öğrenmiştir. bulunan ve yüzünden hafif bir yara alan şoför All Aziz dün tamamile iyileşmiş ve hastaneden çıkmıştır. Samiye Burhan Cahidin sıh- hatinde, endişe uyandırabilecek mühim bir oriza kalmamıştır. Bugün, kırlan kolu alçıya konulacaktır. Kazanın vukuundan beri eşinin başı ucundan ayrık mayan arkadaşımız Burhan Cı- hitte haklı bir sinir yorgunluğu sezilmektedir. Kendisile görüşen mubarririmize: — Görüyorsunuz, (o demiştir, gok yorgun, bitkin bir haldeyim. Henüz bir saat uyku uyuyabilmiş değilim, Zevcemin ve yarış arkadaşının o müthiş kazadan sağ kurtula- bilmeleri bir mucizedir. Çünkü onların da parça par- ça olan otomobile dönmelerine bir mucizeden, bir taliden başka hiçbir şey mani olamazdı. Mev- cut kanaate göre kazanın, yolun bozukluğundan başka bir sebebi yoktur, Yola, her sene ince kum dö- külür, sonra da sulatılırdı. Kaza anında, otomobil, saatta 140 kilometre #firatle gidiyordu. Sürat arttıkça otomobilin ha- fifliyeceği tabiidir. O hızla giden arabanin, her zamankinden fazla şişirilmiş Oolan lâstikleri altına bir kibrit kutusu koysanız, facıa muhakkaktır. Otomobil dökülen kumların ıslatılmaması © yüzünden patinaj yapmıştır. Bir manevra ilebu patinajdan kurtulabilmeye de yolun darlığı manidir. Diyorum ya... Ikisi de hayat- larını bir mucizeye borçludurlar. Muharririmiz, Bürhan Cabide ve eşine sıhhat temenni ettikten sonra, onları ziyarete giden yarış seyircilerieden bir zatla görüp müş. Yarışı idare eden beyete mensup olan bu zat, Bürhan Ce- hidin o mütalealarına Otamamile İştirak ettikten sonra: — Ben, demiştir, tam kaza liyat yapılması ihtimalini de ilâve Kazaya uğrayan otomobilde | Tehlikesini Atlattı Bir ArkadaşımızD. em e Samiye Burhan Cahit geçen yıl yarışı kazandıktan sonra yerinde bulunuyordum. Kazanın vukuu anında, elimdeki krono- metre 4 dakika 16 saniyeyi gös- teriyordu. Ve kazanın vukubuk duğu yerle muvasalat mahalli arasında 800 metrelik düz ve kısa bir mesafe kalmıştı. Bu da gösterir ki, eger kaza vuku bulmasaydı, Samiye Bür- han Cahit daha evvelisi sene Bay Ekremin kurdığı rekoru da, geçen sene kendi yaptığı rekoru da, batta dün yapılan (o yeni rekoru da çok büyük bir farkla kırmış bulunacaktı, Ve öyle sanıyorum ki, teessüs edecek zaman; bir daha kırlamı- yacak kadar müthiş bir rekor olacaktı. Bu, Samiye Burhan Cahidin dünkü yarışta ne büyük bir sür- atle uçtuğunu ispata kâfidir ka- naatindeyim!,, Akbaba Sahibi Beraet Etti Mecmuasında Obir karikatür neşrinden dolayı (oüçüncü ceza mahkemesinde muhakeme edilen Akbaba sahibi Yusuf (o Ziya'nın duruşması bitmiş, muharrir beraet kararı almıştır. Damga Şeritile Sinemaya Girmek İstemişler Hilmi ve Nevzat adlarında 16 şar yaşında (Kasımpaşalı iki çocuk damgasız Ove pulsuz iki sahte biletle sinemaya © girmek istediklerinden yakalanmışlardır. Türk - Yunan Ticaret Anlaşması Müddeti biten Türk - Yunan ticaret anlaşması yapılmakta olan müzakerelerin neticesine iniizaren 15 gün daha temdit edilmiş ve keyfiyet dün gümrliklere bildirik miştir. ayar Hee Ni uu Milletimizin ileri atılmslarile dolu olan, yaşama kudret ve hakkını dün- yaya tanıtan bir devirde yaşıyoruz. İnkişaflarımızın ölçülmesi için içinde bulunduğumuz, üzerinde ehemmiyetle duracağımız işlerden birisi de mu bekkak kis 20 İlkteşrin Pazar günü yapılacak olan geneli nüfus sayı mıdır. Bayındırlık Ba- kanı Telefon Direktörlüğünde Ali Çetinkaya Her Böroyu JAyrı Ayrı Gezdi Şehrimizde bulunan Bayındır» lk Bakanı Ali Çetinkaya, dün öğleden sonra saat on beşte, Telefon Direktörlüğüne giderek teftişte bulunmuştur. - Bakan, İki saat süren teftişi sırasında, bütlin büroları gezmiş, her memurla ayrı ayrı konuşarak, ne iş yaptıklarımı sormuş ve Direktörlüğün bütün tesisatın kontrol etmiştir. Bayındırlık Oo Bakanı, elinde büyük bir intizam © ile çalışmıya başlıyan İstanbul tele- fonunun son durumundan hop Dutluk göstermiştir. Türkiye Aleyhinde Propaganda Yapmış Polis dün Müddelumumiliğe Yunan tebaasından Selânikli Jozef Rafall adlı bir musevi genci ver- miştir. Iddia edildiğine göre, bu delikanlı Fransız bandıralı bir vapurla evelki gün İstanbula gelen seyyahlara; “Istanbul dün- yanın en pis ve en pahalı şehri dir, Flistine gidiniz, demek sure- tile Istanbul ve Türkiye aleyhinde propağanda yapmış. Müdde'umumilik suçluyu Sul tanahmet Sulh Ikinci Ceza mah- kemesine verdi. Suçlu hâkimin sorgularını şöyle karşıladı: “—“Ben iki yaşımdanbiri Istan- buldayım. Türkikeyeyi sevmesem burada oturmam. Benim Türkiye lehinde Pariste neşredilmiş kitap- larım vardır. İsmimi herkes tanır, Ben aynı zamanda gazetecilik yaptığım için turizm ( İşinin İnce- liklerine vâkıfım. Böyle şey kat- iyyen söylmedim.,, Hâkim suçluyu serbest bıraktı. Evrakı da Müddelumumiliğe geri gönderdi. Çamaşır Asarken Düştü Sarıyer Ağaçlıbostanda Maz- har kızı Teşekkür © pencereye çamaşır asarken aşağıya düşmüş, yaralanarak © hastaneye kaldırık mıştır. devlet Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: dünyada, — Şu çil çil gümüş liralardan... Eylül 24 İ Günün Tarihi Bir Iki Sâtırla Parti Toplantısı Dün, saat on beşte, C. halk partisi merkezinde, (şehrimizde bulunan, O parti genel yönetim kurulu, O genel sekreter Recep Pekerin başkanlığında, şehrimiz“ deki son toplantısını yapmıştır. Recep Peker ve Genyönkurulü bugün Ankaraya döneceklerdir, . 3 * * * Talebe Birliği Üyeleri Bir yarım Anadolu inceleme gezisi yapan Mili Türk Talebe Birliği üyeleri avdet etmişlerdir, * * * Akliye Kongrelerinden Avdet Brüksel ve Londra'da toplas nan akliye kongrelerinde Ünivers/ sitemizi temsil eden (Profesör Mazhar Osman şehrimize (dön müştür, » * * Musiki San'atkârları Toplandı Dün musiki san'atkârları Beys oğlundaki (Ocemiyet merkezinde toplanarak senelik ( İçtimalarınt yapmışlar ve yeni heyetlerini seçmişlerdir. * # » lik Tedrisat Program Ve Müfredat işleri lik (tedrisat, (o talimatname, proram ve müfredat işlerile uğ“ raşmak üzere Ankarada toplanan komisyona şehrimiz namıva İştis rak eden müfettiş Şevki ve Man- sur Ankaradan (dönmüşlerdir. Diğer müfettiş Feyzi de üç güne kadar dönecektir. * * Haydarpaşa Lisesinde Haydarpaşadaki yatılı liseye ilâve olunan yeni şubelerin öğ“ retmenleri tayin olunmıya baş" lanmıştır. * * » ilk Yatı Okulu Çankırı, 23 — Çerkes ilçesi nin Eskipazar kamununda bir ilk yatı okulu açılmıştır. e e Yumurta Sandıkları Şimdiye kadar yarım yumurta sandıklarıda tam yumurta sandık»; ları gibi ilman tarifesine tâbi tutuluyorlardı. Bundan sonra bun lardan yarım Ücret o alınması kararlaştırılmış ve keyfiyet dün alâkadârlara bildirilmiştir. # # * Peynir ihracatı İçin Peynirciler bugünlerde Türk- ofiste bir toplantı yapacaklar peynirciliğin inkişafı ve peynir ihracatı fyepılması İşini görüşe- ceklerdir. * * * Gümrüklerde İmtihan Gümrüklerde münhal bulunan memurluklar için dün bir imtihan yapılmış bu imtihana 75 kişi girmiştir: imtihan evrakı Anka- raya gönderilecek, netice orada tayin edilecektir.