24 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

24 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

SON POSTA Uluslar Kurumuna Kast Yapanlar Avrupa matbuatının bir kasmı, bir terane halinde tekrar ediyor : Ç Ne yapalım, yopalım; Habeş — İ- htilâfını tahdit edelim, Afrika topraklarına inhisar tle Avrupayı — silâhlı Lir edelim. ; Bi atlığı gün gibi aş kârdır. Boyle kör ve her cihetçe alil mantık, en afak bir tahlille dahi tahammül edemez. Barışı korumak hakikaten güzel şey. Silâhın patlama- ması için birçok güyretler de bulun- mak cidden hoş. 1914 — 1918 mecburiyet'e sarılmak istemo kü hayatın acı ilcaatı neticesl zihnen zedelenmiş bir postla memleketlerine dönebilm'gerse, arkada bıraktıkları yuvalarını ekseriyetle boş, ocaklarını sönmüş saçaklarında da baykuşları Gter görmüşlerdir. Fakat bugünkü durum 1914-1918 durumu - değildir. O felâketten dera almış görünen İnsanlar, ayni facıayı tekrar yaşamamak İçin uluslar sosye- tesi ismini verdikleri bir teşekkül kurmuşlardır ki bunun esaa vazifesi nlurlar arasında bir harbe müncer olabilecek anlaşmazlıkları önlemek, Kurumun müşterek misala dairesinde buna bir hal şekli bulmaktır. Geçmişini Lir tarafa bırakalım : Fakat bugün, kurumun asl hizmet görebileceği bir vaziyet hasıl ulmır.- tur. Bu kuruma dahil iki üyeden biri, ötekini yutank İstemektedir. Bunun için ileri sürdüğü sebepler, şimdiye e tafsil edik . O üyenin ge- ehaleti, iptidailiği ve saire ve Balre... Fakat kurumun misakında, mede- ni ve her cihetçe ileri gitmiş bir üye, ondan çok geri diğer bir üye Ü- zerinde her zaman lcap ederse a. lâha sarılmak süretile himaye edip onun hürriyet ve istiklâlini elinden alabilir; diye bir kayıt yoktur. Böyle bir kayıt olmayınca da, aman ateşin avrupaya sirayet etmesinden sakına- hm. Na yapıp yapıp, bu ateşi Avru- pa dışına inhii ttirelim! Gibi mü- taloaları verde tabir. mazur gö- Ş ürette İmsaniyatle , Avrupa — milletleri lir. Bu sosyeteye da- bil milletler, diğerlerine karşı kendi« lerini müdafaa etmek İiçin tertibat alıp aralarında anlaşabilirler. (Fakat © vakıt ta, Japonlar Asyada, Asyalıla- ra mahsus bir cemiyet kuruyo: diye lüzumsuz yaygaralar kop: lar.) Bunu anlarım. Fakat, mahiyeti arsıulusal, içinde bütün m'l'etleri top- stenin bir Avrupalı âzası, mıyan diğer bir. Azusına kurumun velevbir kısım mensuplar T lerine bırakalım, ateş başka tarafa #irayet etmesin,, derlerse, ortada bir uluzlar sosyetesi mevcut olduğu iddla z. ÂAksl halde, bu kabil müta« içinde hal bir daha iyisi kurul mak suretile, bu günkünlün feshine de karar verilebilir. Amma o, zorla Iati- hara sevkedilemer. Çerez Kabilinden II; Kelime Oyunu Recai Zade Ücstat Ekrem, istibdat devrinde, Şürayi Devlet azdsı ve ayaı zamanda (İntihabı memurini mülkiye komisyonu) ikinci reisi İdi, İlk kurulduğu samanlar, bu komiz- yon, taşra memurini mülkiyesini müstakillen intihap —ve tasdike arzederdi Birgün, komlsyon toplantı halinde iken, hiliye — Nazım Memduh Paşa oraya gelip, müzakereyi takibe koyulda. Va bir aralık, hakkı ol- madığı halde müdahale ve tenkide bile kalk ştı. — Komlsyonun İatihaplarında ek. #eriya İsabet olmuyor, dedi, Kaza kaymakamlarının birçok yerlerde, liyakatsiz, — iktidarsız — oldukları ıllrllliroı.. Bu tarizin altında müstetir ne gibi bir hüve olduğunu bildiği için, fev- kalâde sinirlenen ve kaymakam- lara, o vakitler, yarısı da tedahulde kalmak şartile pek cüz'i bir maaş verilmesine zaten ötedenberi muarız buluman — Recai Zade, — kaşlarını çattı ve nazıra" gu cevabi verdi: — Nazır paşa hazretleri eke SON DAKİKA TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ Uzlaşma Ümitleri ... — ingiliz Elçisinin Duçe ileMülâ- katına Ehemmiyet Veriliyor Beşler Komitesinin Hazırladığı Nota Yeni Haberlere Göre: İtalyanın Adalardaki ( Baştarahı 1 inci yüzde ) tutulmasını bir hatâ saymakta ve ecnebilerin şimdiki şartlar altında tlerinin temini ancak Ha- beşistanın silâhlarını bırakması ile kabil olabileceğini yazmaktadır. Beşler komitesinin önerge- leri, bu meseleyi bir kenara bı- rakmakla kalmamış, Italya için emniyet meselesinin hallini daha fazla güçleştirmiştir. ingiliz Elçisinin Bir Görlüşmesi Roma, 23 (A.A)—İngiliz Elçisi B. Drummond ile Duçe arasındaki uzun ve samimt görüşmenin orta- hıktaki gerginliki izaleye medar olmuş olduğu zannedilmetedir. Roma, 23 (ALA) — İngiliz Elçisi Drunımond, Samuel Hoare'ın şahsi bir. mektubunu Duçeye tevdi etmiş ve kendisi ile hemen hemen bir saat kadar görüş müştür. Beşler Komitesinin Notası Cenevre, 23 ( A. A. ) — Uluz- lar Gsosyetesi genol sekreterliği, bu akşam Beşler komitesi tarafın- dan yapılmış olan önergelerin tam metnini neşretmiştir. Komitenin notasında deniliyor ki: “ Yalnız Habeş ulusunun du- rumunu yeğirtmek için değil ayni zamanda Habeşistanın tabil kay- naklarını açmak için xzaruri olan çalışmalara başlaması hususunda Habeş hükümetine Uluslar tosye- tesi tarafından teşrikl mesal ve yardım önergesinde bulunulması bu sosyetenin ödevleri cümlesin- dendir, Böylece Habeş imparator- luğunun komşuları ile iyi münase- betlerde bulunması imkânı da ha- sıl olacaktır. Uluslar sosyetesinin bütüu üÜyeleri için sosyetenin di- ğer Üyesinin erginliğine riayet et- mek bir ödevdir. Bu sebepten dolayı her türlü yardım plânına Habeş hükümetinin — muvafakat göstermesi İcap eder. İdari islâ- hata gelince, Habaşistana yaban- € mütahassıslar gönderilecek ve bunlar bir. polis ve jandarma kuvveti vücude getireceklerdir. ,, Kalem Münakaşası Roma, 23 (A.A)— Ingiltereye karşı gazeteler tarâfından yapıl- makta olan kalem münakaşası sona ermiştir. ltalya Mülâyim Konuşuyor Cenevre, 23 (ALA) — Alolsi, dün Beşler komitesi başkanı Ma- darlaga İle yaptığı görüşme esna- sında Romadan gelen ve beşler komitesinin teklifleri hakkında mü- talâaları havi”olan bir telgraf oku- muştur. Madarlaga, bazı notlar alarak arkadaşlarına — tebliğ et- miştir. Bunlar, bugün bir toplantı yapacaklardır. Fransız Gazetelerinin Mütalâaları Paris, 23 (A.A.) — Aloizi'nin Madarlagğa'yı ziyareti, gayet ba- ret murinin iktidarsızlıklarından buyurdular. Lâkin şunu iyice bil- melidirler ki memurlarda — iktidar aramak, — onları — ikdar — otmeye vabestedir h İngiltere, Taarruz Niyeti Taşımadı- gını İtalyaya Resmen Bildirdi Atina, 23 (Özel) — Doğruluk- lari teeyyüt eden gazetelerin neş- rettikleri telgraflara göre, Italyanlar Oniki adaları tahkim faaliyetleri- arttırmışlardır. Donanmma ve tayyareler için Üs olarak tahkim ettikleri Leros ada- sından başka yerli ahaliden gizli olarak diğer adalara da ağır top- lar yerleştirilmektedir. Ewmniyet edemedikleri yerli ahali bu tahkimatı ifşa etmemek İçin tecrit halinde bulundurulmaktadır. Hemen bütün on iki ada, bir stlel karargüh haline getirilmiştir. İngiliz Hariciyesinin Bir Tebliği Londra, 23 (A.A.) — İngiliz Dış İşleri bakanı, dün akşam ga- zetelere bir bildiriğ vermiştir. Bu bildiriğe göre, Romadaki Ingiliz büyük elçisi, ngilterenin Akdeniz- de almış olduğu silel ve deniz ted- birlerinin bir taarruz mahiyeti ta- şımadığı hakkında İtalya hariciye müsteşarı Süviç'e inanca vermiş, bilmukabele Süviç Italyan tedbir- lerinin de bir taarruz erkesl taşı- madiğını büyük elçiye söylemiştir. Dış işleri bakanlığının bildiri- ği, İngiliz ve Italyan harp gemile- rinin hareketlerinin doğurduğu gerginliği gidermek ve İtalyan - Habeş anlaşmazlığının bir Igniliz- Italyan çarpışması şekline gireceği ;Fçç——xmTT— T edilmektedir. Bazı Paris gazete- leri, bir Italyan “mukabil teklif- leri,, nden — tereddütsüz. bahsedi- yorlar. Fransız basını, görüşmelerin devam edebilmesinden memnun görünmekle beraber nikbinlikte bundan öteye — gidememektedir. Filhakika, — Beşler Komitesinin elinde bulunan imkânlarla Italyan tezinin teşkil ettiği zt unsurları birleştirmenin İmkânsız - olmasın- dan korkulmaktadır. Jurnal diyor ki: “Aloizi'nin yaptığı teşebbüsün dikkat edilecek noktası, görüş- me kapısının sarih sürette aç.k bulunduğudur.,, Eko d8ö Pari diyor ki: * Musolini, aylardanberi ilk defa olarak müzakereye g'rişmek İstemiş gibi görünüyor. Şimcilik bu, büyük bir terakkidir.,, Scsyalistlerin gazelesi Popü- ler ise: “Musolini vak.t kazan- mak istiyor,, diyor. İtalya mukabil teklif yapacak Roma, 23 (ALA) — Röyter ajansının bir aytarı ile Cenevre- | deki durüm hakkında bir konuş- | bükümet | ma yapan yetkeli bir adamı demiçtir ki : “— Uzlaşma kapıda he e | vük önemi hakkındaki düşünceyi yok etmek erkesini kovalamaktadır. Resmi çevenlerde tasrih edilk- diğine döre, bu ilk deniz ihtiyat tedbirleri Ingiltereye, pakt muci- bince Üzerine aldığı teahhütleri yerine getirmek ve tehlike tak- dirinde —menfaatlerini korumak imkânını vermek için alınmıştır. Mamafih Ingilterenin hiç bir zaman uluslar sosyetesi konseyi kararla- rının dışına çıkmıyacağı — ilâve olunmaktadır. İngiliz Zırıhlılarının Akdenizde Vazifeleri Ne İmiş? Londra, 23 ( A.A ) — Taymis gazetesi de, Akdenizdeki donanma tahşidatı münasebetile diyor ki: Akdenizdeki Ingiliz * diretnot- ları Napoli veya Venediği bom- bardıman etmek İçin oraya ge- memişlerdir. Bunların Akdenizde bulunmaları arsıulusal barışı ko- rumak, İngilterenin mukadderatı demek olan Hindistan yolu İle Akdeniz — yollarının — emniyetini sağalmak ve nihayet Avrupavı ateşe atacak herhangi bir hâdi- senin derhal ve mücesir bir surette önüne geçmek İçindir. talyan Sevkiyatı Devam Ediyor Napoli, 23( A.A ) — Piemont vapuru 294 siyah gömlekli ve 3100 neferle hareket etmiştir. çıktır. Uluslar sosyetesinden as- I ari bir görüşme esası teşkil ede- gilıcık yeni teklifler beklemek- teyiz, mukabil tekliflerde bulun- madık. ,, İtalya ve Uluslar sosyetesi Roma, 23 (A.A) — Röyter ajansı aytarı bildiriyor : İtalyanın Uluslar sosyetesinden hemen çe- kilmesi ihtimali mevcut değildir. Buna mecbur edildiğini görmeden İtalya böyle bir harekette bulun- mıyacaktır. Italyanın Uluslar sosyetesine karşı şimdiki durumu, dostça de- gilse bile, her halde dürüsttür. İtalyanın sosyeteden çekilmesi meselesinin gazeteler tarafından ileri sürülmediği dikkate değer bir noktadır. Beşler komitesi salâhiyet istiyecek Cenevre, 23 (ALA) — Beşler komitesi, uluslar sosyetesi konge- yise verilecek raporu tanzim et- mek üzere yarın bir toplantı ya- | bü- | pacaktır. Konsey, durumun | dünü hakkında maümet almak Üzere yarın veyahut öbürgün iç- timaa çağrılacaktır. Feşl komit Haleş hükümet'erinin vırmiş ol- dakları cevaplar karşıstında ve | işte ançaje olan menfaatlerin bü- dolavıcile — varifesina ta yan .. ve Aytül 24 Haanamnğ Ca Bir Cinayet İzmirde Bir Alman Vapu- runda Adam Öildürüldü Izmir, 23 (Özel)— Limanımız- da demirli bulunan Alman ban- dıralı İtuari vapurunda bir cinayet olmuştur. Tayfadan biri, diğer bir tay- fayı boğazına kırık bir şişe par- çası saplıyarak öldürmüştür. Katil tevkif — edilmiştir. Yarın ağır cezada muhakeme edilecektir. Üçüncü Espekter Ankara, 23 — Üçüncü Genel espekter burarda iç bakanlıkla konuşmalarını yaptıktan — sonra vazlfesi başına gitmiştir. Trabzon, 23 — Üçünecü Genel Espekter buraya gelmiş, törenle karşılanmıştır. Yarın Erzuruma gidecektir. Trenlesde Tenzilâtlı Tarife Uzatılıyor Ankara, 23 (Özel) — Devlet demiryollarının tenzilatlı tarifesi birinci kânun sonuna kadar, baz yeni şartlarla uzatılacaktır. Van Gölünde Van gölünde vapur işletilme- sine karar verilmiştir. Ekonomi Bakanlığı gölde tetkikler yaptıe racaktır. / Üzüm Şirketi Piyasadan Mal Almıya Başladı Izmir 24 (Özel) — Yenl üzüm şirketi işe başladı, dün piyasadan 240 çuval Üzüm aldı. 74 Uçak Daha Yunan Hava Filosu Kuvvetleniyor Atina 24 (Özel) — Hükümet bir aya kadar Yunan hava kilo- suna 74 tayyare ilâve etmiyç karar vermiştir. Kara Ali Ve Dinarlı Dün Ikisi Birlikte Ame- rikaya Gittiler Dinarlı Mehmet pehliyan, Tür- kiye başpehlivanı Kara Aliyi da yanına alarak dün — beraberce Amerikaya gitmişlerdir. Kara Ali demiştir ki: “— Dünya güreş şampiyonluğu ancak Türklere lâyıktır. ,, (iDinarlı Mehmedin — sözlerini lütfen sekizinci sayfada okuyunuz.| Bazı Davaların Takibinden Vazgeçildi Ankara, 23 (Telefonla) — Bas kanlar Kurulu takibinde bir men« faat görülmiyen bazı davaların silinmesine karar vermiştir. Bu arada eski beşinci ordu kamutanı General Mahmut Kâ- milin 334 yılında mestur tahsl- sattan almış olduğu 1273 altın Hra 73 kuruşun İstirdadı İçin * hukuk mahkemesinde açılmış olan dava da vardır. Altın Babası Bir Dilencinin Oğluna Binlerce Altın Miras kaldı Berutta 905 yılındanberijdilen- cilik yapan Sal.h bin Abdülmecit adında bir adamın öldükten sonra — binlerce —altına — varan bir servetli meydana çıkmıştır. Bu adamın İstanbulda bir oğlu vardır ki bu zatın oldukça mühim bir memuriyeti vardır. Şimdi bu dolgun servet bu evlâda kalmıştır. Bu servet şudur: 90 Misir. tahvli, 600 Misir alb- tını, sekiz tane ellişer liralık Mısır bankmotu, 750 Suriye altını, 250 Osmalı altını ve 32 parça kiy- metli mücevher, devam —edemiyeceği ve — köne seyden yeniden salâhiyet alması lâzım geleceği mütalcasında bu- Tanmalktarır.