6 Ekim 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

6 Ekim 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

ça EFL-İFE GESEEREAEISSITE MEZEEERE EELlE > g -10-935 Nağâ Zindan Köşelerinden Yıldız Sarayına Yazanı Z. $. & Her hakkı mahfüsdur Nadya'nın Dudakları Arasından Lânet Okuyan Birtakım Sözler Dökülüyordu Yaşlı kadın, dizlerinin dibinde küçük bir sandalyede oturuyor; Ppressesin, gayet yavaş sesle sor- Goğu suallere cevap veriyordu: — Çabuk söyle, vera.. Birşey öğrenebildinmi?.. — Maalesef, hiç birşey öğren- meme imkân hasıl olmadı, pren- sesim. — Niçin?, n — Şanun için ki.. Burada hiz- metimize — verilenlerin hepsi bir balık gibi susuyorlar. Kendilerine söylenen her söze, sadeçe güllüm- semekle cevap veriyorlar, Hele o teretiman kadın, adeta beulm içime biz ürperme veriyor. O kadını, ne-para İle ve ne de valtlerle satın almanın imkânı olmadığını zannediyorum. — Pekâlâ.. Hani o genç ve Züzel arabacı yamağını kandıra- cağını söylüyordun. — Ne mümkün, — pronzesim; ne mümkün?.. Bu sabah, yatak odamın pancurlarını araladım içeri çekllerek bir iki işaret yaptım. Fakat © kadar toy bir çocuk kilr Derhal kıpkırmızı kesildi. Ara- balıktan içeri giriverdi. Penses Nadya, dudaklarını 8- rarak küçük bir düşünce geçirdi., Ve sonra süallerine devam etti: — Ya kocam.. Onünla hiç birşeye görüşemedin mi? — İşte, şimdi oradan geli- yorum. Daha hâla, dünkü İna- dını muhafaza ediyor. O doktoru getirtmam. Eger başka doktor isterse, şimdi saraya haber — gön- dereyim; diyor. — Eh şu halde? Prensesin bu sualini, derin bir süküt takip etmişti. Bu genç ve muhteris kadın, şu anda büyük bir heyecan geçirmekte idi. Bir anda yumruklarını sıkmış; titreyen dudakları arasından şu — sözler Işitilmişti: — Kabrolsun, böyle talle... Lânet olsun, böyle prenssesliğe,.. Bu, ne esaret yarabbil.. Bu kap- lan ruhlu adamın elinde gençliğim tebah olup gidiyor. Ben, yaşamak istiyorum. Sevmaek istiyorum. Se- vilmek lstiyorum. Fakat bu adam; beni dört duvar arasına kapamak; hergün, her saat, her dakika beni damla damla öldürerek ben- den intikam almak İstiyor, Ras- yada, bin bir vesile ile beni salon hayatından mahrum biırakıyordu. Oradaki mahrum kaldığım şeyleri burada gizlice bulabileceğimi zan- nettim. Doktora yalvararak, bu- raya gönderildim. Tall vo tesa- düfü — yardımı İle — gu genç doktorla karşılaştım. Burada kaldığım müddet zar- fında ne iyi bir hayat 'a- caktım. Lâkin bu ıdım..’B.:.Zı- navar adam, onu da çok gördü. Prensesin vücudü titriyordu. Âdeta, hakiki sinir buhranları baş gösteriyordu. Vera, elile onun dizlerini ok- şadı. Korka korka, arkasına baktı. Sanki © anda Prens De- mirof bu sözleri işitecek, kendi- sini kırbaçtan geçirecek sandı. Şimdi Iki kadın, ayrı ayrı düşünceye dalmıştı. Uzunca süren bu düşünceden sonra, birdenbire Veranım yüzünde bir tebessüm / dalgalandı. Nadyaya biraz daha yaklaştı, — Buldum, Prensesim ?.. Diye mırıldandı. Nadyanın gözleri! parladı. E- leri, Veranın ellerine uzandı: — Söyle, Vera.. Beni bu 18- tıraptan kurtar, Ölüyorum. Derken, sesinde derin bir inilti vardı. Vera, aklına geleni izah etti: — Yarım, bir araba gerzme- sine çıkmak için ben prensli Ikna edeyim. Bu gece, doktora ktçük bir mektap yazar hazırlarız. Yarın eczahanenin önünden geçerken, ona gösterir ve usulcacık pence- reden yere atarız. — Pek iyi ama, bu mektup- ta ona ne yazacağız?.. — Buraya çağıracağız. — Noreye? — Konağa?.. — Çıldırdın mı, Vera?.. Bu, nasıl olabilir?. Çok kolay prensestim. Bak nasıi?.. Bahçenin nmihayetin: de küçük bir kapı var. — Evet, — Bahçıvan, hergün bahçeyi 'süpürüyor. Süprüntüleri de bu kapıdan dışarıya döküyor. — Evet.. — Dikkat ettim. Bu küçük kapı, kilitli değildir. — Ya?.. — Ancak arkasından, çok küvvetli bir. kol demiri ile ve büyük bir sürgü He muhafaza edilmektedir. Gecenin geç vaktin- de; doktor bu kapıyı aralık bulup İçeri girebilir. — Fakat kapıyı kim açık bırakacak?.. — Benl.. Nadya, Veranın ellerine sarıl- dı. Sımsıkı göğüsüne bastırdı: — Vera.. Sen, hakikaten çok zeki ve sadık bir kadınsın. Bi- mem ki, sana olan minnettarlık- larımı nasıl ödeyeceğim?. — Çok kolay, prensesim. ( Harkof ) elvarında yeni almak İstediğim çiftliğin tapu senetlerini Haşmetmasp Çar Hazretlerine imza ettirirsin. — Vadediyorum. Söz veriyo- rum, Tek beni bu azap ve ıstırap- tan kurtar, bütün varlığım senin olsun. * Vora, ertesi gün Prens De- mirofun en zayıf damarlarına girmiş; Prenses Nadyanın bir saat kadar araba iİle gezmesine izin alabilmişti. Prenses ile Vera, yine çar- şaflı olarak arabaya binmişlerdi. Fakat tam hareket edecekleri zaman, Vera tercümanı çağırtmış: — Arabacıya söyleyiniz. Ga- yet yavaş gitsin. —Kaldırımlar bozuk. —Araba sür'atle hareket ettiği takdirde, Prenses hazret- lerinin âsübı bozuluyor, Sür'atli gitmek icap ederse, ben haber veririm. Demişti, Araba, büyük kapıdan çıkmış; ağır uğır yürümiye başlamıştı. Köşeyi dolaşacakları zaman, Vera yanındaki pencerenin camına usuk lacık — indirmişti. — Eczahanenin önünden — geçerlerken mektubu doktora — gösterecek ve sonra yere aliverecekti. ğ SÜ ( Arkası var) SON POSTA Bulgaristanda : Araştırmalar Yapıldı Sofya, 5 (Özel) — Yakalanan sulkastçıların soruşturmalarından ve araştırmalardan alınan netice- lere göre, krala ve hükümet er- kânıma karşı çizilen sulkast plânı, kral aleyhtarları Damyan Velçef ile eski Finana Bakanı P. Todo- rof tarafından hazırlanmıştır. Plân mucibince, sulkast, kra- hn cülüs günlü ve Bulgar ordusu- nun bayramları olan ayın üçünde büyük —meydanlıkta — yapılacak silel resmigeçit esnasında 9 kişi tarafından yapılacakmış. Suikast- çılar arasında çeteci Doçe Uzu- nof ile eski Finans Bakanı P. Todorof bulunmaktadır. Hükümet şiddetli — tedbirler almıştır. Sofyaya iç şehirlerden gelen ve Sofyadan gidenlerden büviyet varakaları istenmektedir. Trenlerde de bazı araştırmalar yapılmıştır. örfi idare devam et- mektedir, Burgazda 20, Çerven * Bregde 8, Filibede 10, Eski Zağrada da 4 kişi tevkif edilmiştir. Bunların arasında avukat, doktor, eskl va- lüumumllerden maada, eski Ma- kedonya komitesinin Protegero- visi, — Mihailovist — tara'tarlarile Zwvono, Piadne, Dragievist gurup- ları mensuplarından da — birçok kimseler bulunmaktadır, Zabıta burada birçok komü- nistlerin — ikametgâhlarında da araştlırmalar yapmış, 30 — koml- nist tovkif etmiştir. Yugoslavyada: Yeni Uçaklar Ismarlandı Sofya $ (Özel) — Burada çıkan *“Zarya, gazetesinin yazdığına göre, Yugoslavya hükümeti, Foker firma- gına 15 harp uçağı ismarlamıştır" Firma, ayal tipte diğer bir kaç uçağı da Yuğoslav uçak fabrlkaların da yapacaktır. Bunlarla birlikte Yu- geslaâya hükümeti, Rols Roys firma- sınada 75 harp uçak motorları 18- mearlamıştır. Sayfa 11 Ekonomi Bakanı Tarım Kredi Koo- Sofyada Yeniden | peratifleri Hakkında Kamutayda Bir Diyev Verdi Ankar, 4 ( A.A.) — Tarım kredi kooparatifleri hanununun dün kamutayda müzakeroesl e- nasında Ekonomi Bakanı B. Celâl bayar şu diyevi vermiştir: * Meseteyi kısaca arzedebili- rim, Biliyorsunuz ki kredi koope- ratifleri için meclise bir kanun lâyıhası gelmiş ve kanun haline girerek — tatbikatına geçilmiştir. Bilhassa İzmir ve havalisinde kredi kooperatifleri vücuda geti- rilmiştir. Kredi kooperatiflerinin şim- diye kadar ki işleme tarzı üzerin- de İIktısat Vekâletl ve Ziraat Bankası tetkikat yaptı. Gördüğü- müz noksanları ıslah etmek ve | bundan sora kooperatiflerin ârı- zasız İşlemesini temin etmek içn kanaat getirdiğimiz hususatı tesbit ederekten şimdi huzuru âlinize gelen kanun İâyihasına yer ver- dik. Bu ikl kanunu yanyana getirdiğimiz zaman aralarındaki farklâr görülür. Bazı teferröâta ait olan kısım lardan bahsetmiyeceğim. Yalnız esaslı gördüğümüz nokta şudur : Zirai kredi- kooperatiflerinin arru edildiği veçhile muntazam yürü- memesinin sebeplerinden — birisi tahsilattaki müşkülâttır. Forçlu- nun vakti zamanında borcunu eda etmemesi veya edememesidir. Bu nereden ileri geliyor, diğer bazı memleketlerde ve hatta bizim memleketlerimizdeki — diğer br kocperatifte, satış kooperat flerile bağlanmış olması keyfiyetidir Satış kooperatiflerile bağlan- miş olmasının büyük tesiri olması keyfiyetldir. Bizim kredi koope: ratifleri satış kooperatiflerile alâ. kadar bir teşekkül olmadığından dolayı tahsilinde ve — malların satışlarında müşkülât olmuşlur. Bundan dolayı kredi kooperatif- lerine dahil olacak - şerikler aymı zamanda satış kooperatiflerine İştirak edeceklerdir. Bizim bu kanundan İstihdaf ettiğimiz maksat bittabi toşekki- lümüzün sağlam olması keyfiyeti ve ayni zamanda bu teşekküle dahil olan kimselerin hepsinin n Z__'Ğro at PDankarı ayni halde, aynl seviyede, ayni fikir ve menfaatta olmalarıdır. Biz kooperatiflerin adedini ço- galtmak, fakat kooperatife dahil olan kimseleri ihtiyaç halinde bi« rakmadansa, icap ederse koope- ratif adedisi azaltmak fakat ve mutlak kooporatife dahil olan kimselerin tabü Ihtiyaçlarımın te- min'ni daha mühim bir mesele te- lâkki ederek bu yolu tu.tuk va bu yolda yürüyeceğiz. Bir Tron Kazası 50 Kiş! Yaralandı Stütgart, S (A. A.) — Bir tren yol« dan çıkmış, iki kdgi ölmüş, elli kişi kadar da yar 'anmıştır. n Son Posta Yevmi, slrasi, Hevadln ,Eski Zabüye, Çatalçeşme sokağı, 25 / İSTANBUL ——— Gazeter ve resli Abone bedeli peşindin Ad değiştirnek 26 kurüştur. . ——— Gelen evrak geri verilmez. HORMOBiN Tafsilât : Galata Posta kutusu 1256