31 Mart 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

31 Mart 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Fransız diplomasisinin yeni faaliyetleri lmanyanın gayri askeri Ren minta- kasını işgalindenberi, Fransız dip tomasisinin faaliyetini, hiç değilse bir misli arttırmış görüyoruz. Bu faaliyet, Fransanın müttefiki olmasına rağmen Sovyet Rusya ile bir türlü geçinemiyen Lehistan ile Sov- yet Rusyayı birbirine yaklaştırmıya ma - tuftur. Malüm olduğu üzere bugünkü Alman - yanın mütemadi surette ve her sahâda ha- zırlanmakta olması, Fransayı kuşkulandır- maktadır. Fransa, bugünkü şerait içinde kendisini kuvvetli görmektedir. Almanyaya karşı, kendi topraklarını, aşılmaz bir is - tihkâm hattı ile muhafaza altına almıştır. Buna mukabil, bir Fransız ileri hareketine karşsı Alman toprakları açıktır. Bunun ha- ricinde, Almanya, hemen hemen tam bir çember içine alınmıştır. Bu çemberin ke - narlarını şu devletler teşkil ediyor: Fransa, Bekika, Felemenk, — Lehistan, Çekoslovakya, Avusturya, İsviçre. Belçika ile Çekostlovakya Fransanın sa- dik askeri müttefikleridirler. Sovyet Rusya ile geçinemediği için Fransa ile münasebeti geker renk olmasına rağmen Lehistan da, bu ütifak manzumesine dahildir. Avus - turya ile Almanyanın arası ise bozuktur. Şu halde, Fransa ile bir harp halinde Fele- | menk ve İsviçreye açılan hudut pencerele- rinden gayri, Almanya için ışık alınabilecek bir menfez yoktur. Bu menfezlerin ise, u- mum! harpte, pek fazla işe yaramadıkları, tecrübe ile sabittir. Maamafih, vaziyetin bu azametli te - Fevvukuna rağmen Fransa, gene memnun değildir. O, Lehistanla Sovyet Rusyanın aralarını bularak bu iki devleti, kendi itti- fakının umümiyeti içinde mutlak bir mü- :Vnılı hareket eder görmek istemekte - ir. Fransız diplormasisinin müşahede olu - man son faaliyeti, işte bu hedefe müte - | Veccihtir. Nitekim 27/3/936 tarihli Temps i, Lehistanın yola gelmesi için bi- yet Rusyanın mütekabil vaziyet- isal olarak ileri sürmekte ve Tür- kiyenin komünizmi kabul etmemiş olması- ga rağmen Soövyet Rusya ile pekâlâ ve a- henk dairesinde geçinip gittiğini kaydede- rek siyasat yapmak istiyenlerin hislerden ve hatıralardan tecerrüt etmeleri lâzim gel . diğini söylemektedir. Fransız diplomasisi, daha — şimdiden, böyle bir yakınlığı imkânsız görmemekte- dir, Eğer, Fransanın imkânsız görmediği bu şakınlık hâüsıl olursa, kanaatimce, dünya için tarihi bir dönüm noktası daha gelip çatmış olacaktır. — Selim Ragıp Bugünkü — muharebelerin — dehbeti ve bu muharebelerde yapılmakta olan mermi sarfiyatı hakkında bir fikir ver. mek için Habeşistandaki İtatyan ordu- larzının (Enderta) — muharebesinde 22 milyon kurşun, 219 bin topçu mer - misi, 29 bin havan bombası, 2500 işa- ret fişeği: ikinci Tembien muharebe - sinde 7 milyon kurşun, 48 bin topçu mermisi, (Şire) muharebesinde ise 12 milyon kurşun, 50 bin topçu mermisi 200 bin el bombası harcamış oldukları- ni kaydetmek kâfi gelir. Bu rakamlar, Romadan bildirilmektedirler. Japonyanın yeni sene bütçesi Tokyo, 30 (A. A) — 1936-37 finans yılı bütçesi 2 milyar 300 milyon Yene yükselmektedir. Bu miktar, Diyet Meclisine verilmiş olan ve meclis tarafından — dağıl- madan tasdik edilememiş bulunan mikltara nazaran takriben 30 mil- yon fazladır. eee SON POSTA TELGRAF HABERLERİi Başbakan Yeni bir Seyahate çıkıyor Kayseri ve Ereğli fabrika- ları gözden geçirilecek, kâğıt fabrikası açılacak Ankara, 30——(Hl.ıuî muhabiri- mizden) — İzmit Kâğıt Fabrika- sının 15 Nisanda Başbakan İsmet İnönü tarafından açılması kat'i surette tekarrür Tekaüt kanununun bazı maddeleri değiştirildi Kamuta;'da dün gayri ahlâki suçun şümul ve hududunun tayini noktası etrafında münakaşalar oldu. (30 ) sene hizmetten sonra ölenlerin mirasçılarına Ankara, 30 (Hususi muhabiri - mizden) — Kamutay bugün Nuri üde sevkedilenlerin bizmet müd - detleri 15 sene veya daha fazla o - İnönünün, kzbrikann İConkerin başkanlığında toplanmış, İlurlarsa bu müddet nübelinde te - küşadından evvel, Ekonomi Bakanı |askeri ve mülki tekaüt kanununun|kâüt maaşına müstahak olurlar. Bu Celâl Bayarla birlikte memleket | içinde bir tetkik seyahatine çık- maları çok muhtemeldir. Başbakan bu seyahati esnasın- da Kayseriye gidecek, Kombinayı gözden geçirecektir. Kayseriden sonra Ereğliye gi- decekleri söyleniyor. İsmet İnönü bundan sonra İzmite gidecektir. Venizelos Merasimle Gömüldü Giritli siyasinin yazılarından bazıları neşredilecek Atina, 30 (Hususi) — Venize- losun cesedinin gömülmesi büyük merasimle yapılmıştır. Binlerce halk cenazeyi kiliseden mezara kadar takip etmiştir. Cesed top- rağa bırakıldıktan sonra havaya üç defa ateş edilmiş, mızıka Yu- nan marşını çalmıştır. Venizelosun bütün evrakı Ati- naya getirilmiştir. Bunlardan ba- zıları neşredilecektir. Kabineye itimat Atina, 30 (Hususi) — Kabine- nin Nisanın yirminci günü parlâ- mento huzuruna çıkarak itimat reyi istiyeceği teyit edilmektedir. Japonlarla Mogollar hudutta yine -çarpıştılar Ulanbator, 30 (A. A.) — Bu a - yın 29 unda bir Japon - Mançuri müfrezesi yedi kamyon ve bir oto- mobil içinde Mogolistanın Adikdo- lon hudut karakoluna tecavüz et - Mmi$ ve ayni zamanda diğer bir Ja - pon Mançuri müfrezesi de iki kam- yon içinde huduttan sekiz kilomet- re içeride ve Adikdolonun 50 kilo - metre şimali şarkisinde 5 kulundur karakoluna hücumda bulunmuştur. Mogol hudut muhafızları takviye kıtaatı aldıktan sonra Japon - Man- çuko n'ıüfı'eıeleı-ini püskürtmüşler - dir. Bunlar bir kaç ölü ve yaralı bı- rakarak Mançuko — topraklarına dönmüşlrdir. iki Bulgar bakanı istifa ediyor Sofya, 30 (Hususi) — Kösei- vanof kabinesinde bazı değişik- likler yapılacağı, Adliye Bakanı Peşel ile Dahiliye Bakanı Sapo- fun hastalıklarını ileri sürerek is- tifa edecekleri söyleniyor. ge— — — İşittin mi, Hasan Bey? tığı için.. bazı maddelerinde yapılan değişik- liklere ait kanun lâyihası müzakere edilmiştir. Kanun müzakere edilir -| ken bir çok saylavlar söz almış, ha- raretli münakaşalar olmuştur. Bu lâyiha ile askeri ve mülki te- kaüt kanununun yedinci, 13 ncü, 58 nci maddelerinde yapılan deği- şikliklere göre, zabitlerle askeri ve mülki memurlardan ahlâk nokta - sından hükmen veya nizamnamesi mucibince siclen tekaüt — edilenler devlet, hususi idare ve belediye hiz- metlerinde ve hususi kanunlarla teş- kil edilen veya sermayesinin en az yarısı devlete ait olan banka ve müesseselerde ve menafii umumi - yeyi hâdim cemiyetlerde istihdam edilmezler. Zabitlerle askeri me - murlardan hükmen veya siclen teka- gibilerin hizmet müddeti 15 sene - den ıui; ise beher hizmet senesi için birer aylık hesabiyle son aldık- ları maaşın emsali hâsılı defaten verilerek alâkaları kesilir. Mülki memurlardan siclen veya memurin kanununun 77 nci mad - desi mucibince tekaüt edilenler hak- kında da bu kanunun hükümleri tatbik olunacaktır. Bilfiil otuz sene ve daha ziyade hizmet edenlere tekaüt oldukları za- man almakta oldukları maaşlarının emsali hasılının bir seneliği ikra - miye olarak verilir. Otuz sene ve ikramiye verilecek Müsükaşü slüan Höklülar Maddeler okunduktan sonra ba- zı saylavlar söz almışlar, fikir ve mütalealarını söyliyerek tenkitler - de bulunmuşlardır. Münakaşalar, bilhassa, gayri ahlâki suçun şümul ve hududunu tayin noktasında top- lanmıştır. Ayrıca 30 sene ve daha fazla hizmet edip te ölenlerin mi - rasçılarına ikramiye verilip verilme- mesi de münakaşa edilmiştir. Söz alan saylavlar arasında Ziya Gevher, Mazhar Müfit, Mustafa Şe- ref ve Refik Şevket vardır. Neticede münakaşalar kâfi gö - rülerek lâyihanın birinci müzakeresi yapılmış ve kabul edilmiştir. - Kamutayın dünkü - toplantısında Suriyedeki Türklerin ve Türkiyede- ki Suriyelilerin emlâkine mütcallik ılılıı" ziyade bilfiil l?îmel edip| mukavele müddetinin bir yıl daha tekaüt olıuıdııı ölenlerin müstabak | uzatılmasına dair kanyn da ,kabul oldukları ikramiye de kanunu mi - edilmiştir. Kamutay çarşanba günü rascılarına verilir. toplanacaktır. DA A — — O, Adapazarı Bankasının Senelik hesabi Ankara, 30 (Hususi muhabiri- mizden ) — Adapazarı Bankası heyeti umumiye içtimat: bugün yapılmıştır. Toplantıda idare mec- lisi raporu okunmuştur. Raporda bankaya bu devrede geçen devreye nazaran bir mil- yon lira kadar fazla mevduat ya- tırıldığı, hükümetin müzaheretin- den sonra bankaya karşı itimadın arttığı, muamelenin inkişaf ettiği beyan edilmektedir. Banka bu seneki bilânçosunda zararsız çıkmış, biraz da kâr et- miştir. Bu müddet zarfında eski iki seneye ait hesaplar da tasfiye Rus topraklarında Ölen Japonların cesedi Moskova, 30 (A. A.) — Japon bü -| yük elçiliğinin talebi üzerine 25| martta Sovyet — arazisinde — Japonlar tarafından yapılan tecavüz netice - sinde ölen iki Japon askerinin ce - setlerinin Japonlara teslimi için U- zak Şark Sovyet makamatına emir verilmiştir. Çankırıda Zelzele Çankırı, 30 (A.A) — Dün ge- ce sabaha karşı bir yer depren- tisi oldu. Son zamanlarda, mem-| ... lekette toplu iğne ihtiyacı art-|rikalar yapmak istiyorlafrmış. Atatürkün tebrikleri Ankaza, 30 (A. A.) — Yunan mil- K bayramı münasebetiyle, Reisicüm - hur Kamâl Atatürk ile Elenler kralı ikinci Georges arasında aşağıdaki teb- rik telgrafları teati edilmiştir: Majeste ikinci Ceorgas - Elenler Kralı Atina Millt bayram vesilei bhasenesiyle Majesterlerine en samimi tebriklerimi sunar ve şahsi saadetinizle asil ve dost milletin refah ve toalisi hakkında hara» retli temenniyatımı arzederim. K. Atatürk Ekselâns Kamâl Atatürk - Ankara - Milli bayram münasebetiyle gerek memleketim gerek şabsım bakkındaki lütufkâr temenniyattan fevkalâde mü. tehassis olarak ekselânsınıza en sami- mi teşekkürlerimi arzeder ve şahsınız ile asil ve dost milletin refahi hususun- daki ternennilerime itimat buyurulma- sını rica eylerim. Goorges Ankara, —30 — Yunan — milli bayramı münasebetiyle, Başvekil İs- met İnönlü ile Yunan Başvekili arasın- da tebrik telgrafları teati edilmiştir. Ankara, 30 — Misr krali birinci Fuadin doğumunun yıldönümü müna- sebetile Reisiclimhur — Atatürkle Kral Fuat arasında tebrik telgrafları — teati edilmiştir, Arnavutluk Kralı Romada ! Türk - Iran Hududunda bir Çete imka edildi Ankara, 30 (Hususi muhabiri- mizden) — Üç senedenberi Türk- İran hududunda şekavette bulu- nan Halil Hay çetesinin her iki hükümet tarafından alman müş- terek tedbirler neticesinde tama- men imha edildiği buraya gelen haberlerde bildirilmektedir. Zağrep Sokaklarında Çarpışmalar Belgrat B0 (VAZA!) —— * Zağreptem bildirildiğine göre, Mitroviça hapishar nesinde ölen bir talebenin cenaze me- rasimi münasebetiyle burada bazı ka- rışıklıklar ölmüştür. Aralarinda Hir « vat köylü lideri Maçek de olduğu hal - de binlerçe kişi bu cenaze alayına iş- tirak etmiş bir çok hatiplerin söyle « dikleri nutuklardan sonra tezahürcü- İ polürarmünda Züğrepi akükleri da çarpışmalar olmuştur. Yedi kişi ya- ralanmıştır. Haber verildiğine göre, karışıklık - Berlin, 30 (Hususi) — Arna- |lar daha tamamen dinmemiştir. Polis, vutluk Kralı bugün Romaya git- miş, Musolini tarafından kabul edilmiştir. Ziyaretin, Arnavutluk- taki petrol kaynaklarını istismar ile alâkadar olduğu söyleniyor. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: ve yeni şairler biribirlerini iğ- melemeğe başlıyalıdanberi sar- fiyat arttıl. bütün resmi binaların önüne nöbet - çiler koymuştur. İngiltere Italyanın Gönlünü Almak istiyor (!) Londra 30 (Hususi) — Ünited Pressin muhabiri bildiriyor: Akde- nizde bulunan İngiliz zırhlılarından Rodney de dahil olmak üzere altı - sının İngiltere sularına dönmeleri- İnin Akdenizdeki buhranı hafiflete- ceği ve İtalyayı Avrupa işlerinde daha mülâyim bir vaziyet almağa sevkedeceği söylenmektedir. Fakat bu zırhlıları Akdenizden çekme - nin İtalya üzerinde ne tesir yaptığı henüz anlaşılmamıştır.