2 Temmuz 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Temmuz 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

A YA Üniversitedeki hâdise Profesör agreje'nin manası yanlış anlaşılmış “İki ecnebi profesörün Türk doçent- lerinin aleyhinde bulunarak liyakat sizliklerini ileri sürmeleri ve Avrupa- dan ecnebi doçent getirtilmesine lü - zum göstermeleri etrafında vaki olan neşriyat üzerine Üniversite Rektörü Cemil Bilsel dün gazetecilere şu beya- natta bulunmuştur: «— Dünkü gazetelerin bazılarında benim beyanatım görülmüştür. Hiç bir gazeteciyi görmedim ve bu mesele et- rafında hiç bir gazeteciye hiç bir be - yanatta bulunmadım. Felsefe ve yahut her hangi bir kürsü için ecnebi doçent getirtmek mevzu bahis bile değildir. Bu iki ecnebi profesör de Türk do- gentlerinin liyakatsizliğinden bahsede- rek Avrupadan ecnebi doçent - getiril- mesini teklif etmemişlerdir. Edebiyat Fakültesine 300 bin liralık kitap getir- tildiği ve bu kitapların kısmı azamı - nın Lâtince olduğu da doğru değildir. Edebiyat Fakültesine 20 bin liralık ki- tap alınmıştır. Ve bu kitaplar içerisin- de ancak 3 - 5 tane Lâtince vardır. Felsefe profesörü Reihembach de- ğerli ve kendisinden istifade ettiğimiz bir âlimdir. Talebesini ve kendisinden fatifade etmek istiyen doçentlerini ye- tiştirmek için azami gayret sarfetmek- tedir.» Diğer taraftan Felsefe Tarihi profe- sörü Reihembach, kendisinin 3 kürsü işgal ettiğini, bunun için çok yoruldu- ğunu ileri sürerek bu derslerin bir kıs- minin Avrupadan getirtilecek profe - sör agrejelere tevdiinin münasip ola - cağını söylemiştir. Profesörün iddiası- na göre, profesör agreje tabiri yanlış mânada doçent diye tefsir ve telâkki edilmiş, Avrupadan doçent getirilme - sini teklif şayiası da bundar çıkmıştir. Üniversite Rektörü Cemil Bilsel im- tihan neticesini bildirmek ve Üniver - siteye getirtilmesi tekarrür eden Felse- fe Tarihi ordinaryüs profesör için ve- kâletle temasta bulunmak üzere bugün tayyare ile Ankaraya gidecektir. Dilsizler cemiyetinden istifalar Bağırlar ve Düsisler Cemiyeti müşaviri Ahmet Öylü ile veznedar Mehmet Pulât ve umumt kâtip M. Kâzım sıhhi vaziyetlerin - Gen ve işlerinin çokluğundan kurumdan çe- kilmişlerdir. Uğ ' Türk sahillerinde deniz - ticaretinin — Türk denizcilerine inhisar ettirilmesi -|ret flosu namına Sait kaptan, nin yıldönümü münasebetile dün gece |Denizciler ve gündüz parlak merasim yapılmıştır. » Tam saat 11 de Taksim âbidesine doğru yola çıkan denizciler âbidenin ö- hünde toplanmışlar, orada törenle âbi- deye çelenk koymuşlar ve bayrak çek- Tören başladığı zaman limandaki bütün vapurlar düdük çalarak deniz bayramını kutlulamışlardır. Vapurlar — ve deniz müesseseleri gündüz bayrak- — larla gece de elektriklerle donatılmıştır. Dünkü merasimden intibalar ŞEHİR HABERLER Bir afişaj davası Holânts Bank Belediye emrinin tehir edilmesini istiyor 'SON POSTA Soyadı alma müddeti bu akşam sona eriyor BSoyadı alma müddetinin dün akşam bite- ceği yazılmıştı. Fakat bu bir yanlış anlama - Holants Bank Üni ile belediye ara- | dan tleri gelmiş, Nüfus Müdürlüğü dün yap - sında çıkan afişaj ihtilâfı adliyeye in - tikal etmiş ve dün bu davaya asliye ikinci hukuk mahkemesinde bakılmı - ya başlanmıştır. Banka köprünün Galata rıhtımı üs- tüne astığı elektrikli levha için teşhir ücretini ödemediği —halde belediye tığı tetkikat neticesinde müddetin bu akşam bittiği netlcesine varmıştır. Bu hale göre de soyadı teselli muamelesi bu akşam saat beş buçuğa kadar devam edecektir. Nüfüs memurları kendi dalrelerinde tes- cil ettikleri soyadlarım bir liste halinde tes- bit ettikten sonra yarın akşam saat dokuzda bu levhayı asılı olduğu yerden indir - |tetenafla Dabiliye Bakanlığına bildirecek - mek istemiş ve bunun için de banka mahkemeye müracaat ederek belediye tarafından vaki olan bu müdahalenin men'i ve levhanın indirilmesi için ve- yilen emrin mahkeme neticesine ka - dar tehir edilmesini iatemiştir. Belediye avukatı Holants Bankın talebi tahkikat hâkimliğinde tetkik e- dilirken : — Bu iş mahkemenin vazifesi hari- cindedir. Çünkü bu mesele idaridir, demiş ve belediye vekilinin vazife ha- rici iddiası üzerine bu — itirazın halli için dava evrakı heyete gönderilmiştir. Mahkeme Holans Bankın istedi- ği tehiri muvafık görmüş ve 50 lira teminat mukabilinde şimdilik bu em - 'vin tehirine karar verilmiştir. Dün ikinci hukuk heyeti müçtemia- sında görülen davada belediye avu - katı levhanın mevkiinden indirilmesi için daimi encümen kararı mevcut ol- duğunu söylemiştir. Mahkeme daimt encümen karar su- retinin getirtilmesine karar vererek duruşmayı başka güne bırakmıştır. Yerli Mallar Sergisi yarın açılıyor Sekizinci Yerlimallar Sergisi yarın saat 6 da Vali Muhiddin Üstündağ ta- rafından açılacaktır. Sergi geçen se - neki sergilere nisbetle çok daha zen - gindir. Sergiye beş kuruş duhuliye ile girilecektir. Japon askeri heyeti gitti İkisi süvari binbaşısı ve biri topçu kaymakamı olmak üzere üç Japon zabiti dün vapurla Romanyaya hare - ket etmi: lir. Bu üç kişilik Japon heyeti Avrupa- nın muhtelif memleketlerinde husust lerdir. Dün İstanbulda soy adı alanlarm adedi 160 bini aşmıştır. Fakat bazı nüfüs dairele - rinde memurlar e ashabı mesalih arasında ihtllâflar çıkmıştır. Bunun sehebi de Dahi - lye bakanlığndan gelen son bir emrin nüfuş memurlarına vaktiyle tebliğ edilmemesin - den ileri gelmiştir. Son gelen emre göre kütükde yazılı olsun olmasın şöhreti ve lâkaplarını soy adı olarak kullanmak Istiyenler bu Jâkabı soyadi olarak kütüğe tescil ettirebileceklerdir. Düne kadar bazı vatandaşların eskiden- beri kullandıkları şöhretlerini bir başkası ta- rafından alındığını gören nüfus memurları bu vatandaşların eski lâkabını kütüğde tescil etmekten imtina etmekte iddler. Dün bir muhatririmiz böyle bir hâdiseye nüfus müdürünün odasında şahit olmuştur. Bakırköy nüfusuna kayıdlı ve Zaman ga- zetesinin eski sahibi Velid Ebüzsiya kendi şöhreti olan Ebüzziya adinı kütüğe tescil et- tirmek isterken nüfus memuru soy adı def- terini açmış ve Ebüzriya ismini bir. başka vatandaşın say adı olarak aldığını görerek ikinci müraenat edene bu Ismi vermemek 1s- ir. İkinci müracaat eden zat Ebürziya isminin kendixinin eski şöhretl ve lâkabı ol duğunu söylemiş ve nüfus memuruma bir de mahkeme İâm ibrax ettiği halde memur ikinci gelen emirden vaktiyle habardar edil- mediği için Ebüzziyayı kütüğe tescil edemi - yeceğini, çünkü kendisini bu iş için bilâhare mes'ul tutacaklarını söylemiş ve tescil et - meyince de iş Nüfus Müdürüne kadar ekset- miştir. Bakırköy nüfus memuruna vekâletten 16 Haziranda gelen son emir gösterilmiş ve me- mur da Ebüzziya soyadını tescil ettirmek isteyen Velld Ebüzziyanın arzusunu — yerine getirmiştir. Beşiktaş Halkevinde tören Atatürkle Başbakan Cumur reisi ve askeri mahiyette tetkikler yapmak -||.met İnönünün Beşiktaş Halkevine tadırlar. Kutlulandı ll Taksimde âbide önünde Türk Tica- Genç namına — Yüksek De- niz — Ticaret Mektebinden A - K Güner tarafından birer nutuk söylenmiş, bundan sonra Denizyolla - rı, Belediye, Deniz Kamutanlığı, Ti - caret Müdürlüğü, Kılavuz ve Romor- körcüler, Akay, Şirketi Hayriye, Fab« rikalar ve Havuzlar, Gemi Kurtarma, Liman, Küçük nakliye esnafı gibi şir- ket ve müesseselerle diğer teşekküller tarfaından âbideye çelenkler konul - muştur, hediye ettikleri imzalı fotoğrafları dün törenle Ev salonunda hazırlanan yer- lerine konulmuştur. Törenden sonra bir de toplantı yapılmış, Atatürke bağ- hılık tezahüratı gösterilmiştir. Bir ameliyei cerrahiye İstanbal ceza evi baş doktoru İbrahim Zati Özet'e bir kaç gün evvel Şişli sıhhat yurdunda bir cerrahi ameliye yapılmış ve tam bir muvalfakiyetle neticelenmiştir. Sayın doktora geçmiş olsun deriz. Nöbetçi Eczaneler Bu geceki nöbetçi eczaneler şunlardır: İstanbul cihetindekiler: Aksarayda: (Etem Pertev). Alemdar- da: (Ali Rıza). Bakırköyünde: (İste - pan). Beyazıtta: (Belkis). Eminönün- de: (Salih Necati). Fenerde: (Emilya- di). Karagümrükte: (Suat). Küçükpa- zarda: (Hasan Hulüsi). " Samatyada: (Teofilos). Şehremininde: — (Nâzım). Şehzadehaşında: (Üniversite). Beyoğlu cihetindekiler : Galatada: (Asri İttihat). Hasköyde: (Yeni Türkiye). Kasımpaşada: (Tu- rTan). Sarıyerde: (Asuf). Şişlide: (Kur- tuluş). Taksimde: (Garih, Limonci « yan). Usküdar, Kadıköy ve Adalardakiler: Büyükadada: — (Şinasi). — Heybelide: (Tanaş). Kadıköy Pazaryolunda:( Ri- fat). Modada: (Sıhhat). Üsküdar Çar- şıboyunda: (İttihat). ÜT ÇT TTTT Temmuz 2 İstanbul 4 üncü İcra memurluğundan: Emlâk ve Eytam Bankası Türk Anonim Şirketine Birinci derece ve sirge &wwh—mmm-zekiıbhılmbq-“nhmethkdlr eıil_mıı olan Kuzguncukta Paşa limanı caddesinde 149 ve 251 No.lı bir bap sahilhanenin evsafı - mezkür gayri menkul iki kısımdan mürekkep bir sa « hilhanedir. 149 numaralı hane: Zemin katı toprak olup bir kuyu üç kö « mürlük ve zemini çini bir koridor bir oda ve zemini ahşap diğer bir oda ve önünde demir parmaklıklı bir rıhtım vardır. Birinci kat: Bir sofa iki oda bir helâ ve 151 numaraya geçen bir ara kapısı vardır. 151 numaralı hane : Bahçeden zemini mermer bir antreden haneye girilmektedir. Bir sofa üze - rinde biri yüklü dolaplı iki oda bir salon ve bu salona kapısı olan bir sarnıç ve bir koridor üzerinde bir helâ ve bir kömürlük vardır. Sol tarafta sabit ka- zanlı bir mutfak vardır. Birinci kat büyük bir salon üzerinde yüklü dolaplı dört oda bir koridor bir helâ bir kömürlük vardır. Bu kısmın haricinde ayri bir kapı ile zemini kısmen malta ve kısmen tuğla döşemeli bir taşlık ve üze- rinde bir oda ve bir taraça vardır. Bahçede bir boyu yan tarafta ufak bir rıh« tım vardır. Haneler muhtacı tamirdir. 149 numaralı hanenin arsa mesahasi 113 metre murabbat olup bunun 88,5 M ? bina mütebakisi babçe ve rıh « tımdır. S1 numaralı hismin riesahası381 metre murabbat olup bunun 236 M — murabbal bina ve mütebakisi bahçe ve rıhtımdır. Mezkür sahilhanenin tamamı — açık artırmaya konmuş olup ilân — tarihinden — itibaren — şart « namesi herkes tarafından görülebilecek ve 3 - 8 - 936 tarihine raslayan pazar« tesi günü saat 14 den 16 ya kadar dairemizde açık artırma suretile satılacak « tır. Satış Emlâk ve Eytam Bankasının 844 No.lı kanımu hükümlerine tabi olduğundan mezkür kanunun 15 inci maddesine tevfikan ikinci bir arlırma yapılmaksızın gayrımenkul, yukarıda yazılı günde en fazla artıranın üze « rinde bırakılacaktır. Artırmaya iştirak için muhammen kıymelin yüzde ye. di buçuğu nisbetinde pey akçesi veya' Milli bir Bankanın teminat mektubu tevdi edilmek lâzımdır. Biriken bina vergilerile çöp ve fener resimleri ve dellâliye ve vakıf icaresi müşteriye aittir. Satış bedeli peşin ödemek lüzim- dır. İcra ve İflâs kanununun 126 ıncı maddesine tevfikan İpotek sahibi a « lacaklılarla diğer alâkadarların gayrımenkul üzerindeki haklarını ve husu- sile fâiz ve masrafları dair olan iddialarını evrakı müsbitelerile birlikte 20 gün içinde dairemize bildirmeleri lâzımdır.. Aksi halde hakları tapu — sicil « lerile sabit olmadıkca satış bedelinin paylaşmasından hariç kalırlar. Alâ « kadarların işbu kanun maddesine uygun surette hareket etmeleri ve daha fazla malümat almak isteyenlerin 34/2846 dosya No.sile dairemize mü- racaatları ilân olunur. (382) İst nbul Milli Emlâk Müdürlüğünden: Muhammen Cins ve mevkii Bedeli Lira Kocamustafapaşada eski Canbaziye yeni Kürkceübaşı ma- hallesinin Kocamustafapaşa cadddesinde eskiden Haseki Polis Karakolu olarak kullanılan sırf mülk 51 No. l1 bina- nn tamamı, 300 Şehremininde Macuncuda Uzun Yusuf mahallesinin eski Hüsamettincamii yeni Alyanak sokağında eski 23 müker- rer yeni 19 No. l1 evin yarı payı. 100 Yukarıda cins ve mevkii yazılı emlâk, parası sırf nakit verilmek şartile hizalarındaki bedeller üzerinden açık arttırma usulile satıla caktır. İsteklilerin yüzde 7,5 pey akçelerile 13/7/936 Pazartesi günü saat on dörtte müracaatları. (M.) “ 3583 ,, Terziler Cemiyetinden: Galata ve Beyoğlu Mıntakalarındaki esnatımıza bir kolaylık olmak üzere 10 Temmüz 9386 Cuma günü icra edileceğini ilân ettiğimiz heyeli idare inti- habını aym gün saat dokuzdan onbire kadar Galata Karaköy Palas karşısında Moda terzihanesinde, on bir buçuktan on dört buçuğa kadar Beyoğlu İstiklal gaddesi Mısır apartımanında, on beşten on yedi buçuğa kadar Bahçekapı Dördüncü Vakıf hanında Cemiyet merkezinde yapılacağı ilân olunur. İzmiree e BÖRREr ” AÇ Kİ .: . Adliyede iki tayin Sir mBh“fm Kadıköy ahkâmı şahsi: lh hâki öy 1 iye sulh hâ Memarunun mi İbrahim Tevfik İstanbul azalığına Ölüsü bulundu nakledilmiş ve andan boe kalan yere Dün köprü altında bir rüsumat me-|de sulh hâkimlerinden Reşat tayin e- murunun ceşedi bulunmuştur. — Bu| dilmiştir. memur 446 numaralı Tayyardır. 4 - 5 Kısa hizmetlileri davet gün evvel Tayyar köprü altında sabah | meşiktaş askerlik şubesinden: Bu yoldaki mnöbeti beklerken nöbet değiştirmeğe gelen arkadaşı orada Tayyarı bula - mamıştır. O zamandanberi yapılan a- yamalarda da Tayyar bulunamamıştır. Dün cesedi çıkınca Tayyarın kaza ile denize düşmüş ve yahut da bir cinaye- te kurban gitmiş olduğu anlaşılmıştır. Bu ölümün kaza mı, yoksa cinayet eseri mi olduğu anlaşılması için ceset morga gönderilmiştir. Bir taraftan zabıta, diğer taraftan da muhafaza teşkilâtı Tayyarın -bu feci ölümündeki esrarı araştırmaya başla- mışlardır, —— MEVLÜT Sofu Mehmet paşa hafidesi ve memle- ket yavrularının terbiye ve irfanına uzun zamanlar hizmet eden Sofu Mehmed paşa mektebi müdür ve müesisi — ve İstanbul Bürosu avukatlarından ve İstanbul hazine avukatı Kâmi Nazım Dilmanın annesi ve avukat Besim Şerifin ablası merhum Hati- ce Mihrişah Şerifin ruhuna ithaf edilmek üzere "4 temmuz 936 Cumartesi günü öğle namazından sonra saat 14 de Üsküdarda Yeni Camide mevküthan Bay Hafız Kemal buyruğa göre 21 yaşını bitirmiş ve orta ve tam ehliyetmameli olanlardan ve bu devres ye gireceklerin sağlık durumları 1/7/ 990 dan itibaren gubemizde yapılacaklır. İşbu yazılı şartları halz olup İstanbulda bulunan bu ka- bil kısa hizmetiilerin muâyeneleri için derhal şubeye müracaatları. İ Taksim bahçesinde OPERET GU ğ Öpereli Program her nafta değişir Pek yakında Rehmet Efendi —ai ni KIR EĞLENCESİ Erenköy 38 inci ilk okul yoksul çocukları menfaatine SUADIYE PLÂJINDA 4 temmuz 938 Cumartesi akşamı sas baha kadur balo, ayrıca zengin var- yetelr, konser, mükemmel — caz, Sololur.. v.s. (Nakil vasıtaları i.min edilmiştir.) —— — — Kayıp: Seyrüselerden aldığım 4417 nus ve Hahz Ferid taraflarından mevlüdü ne- | maralı şoför ehliyetnamemi kaybettim. Ya. bevi okunacaktır. Kendisini sevenlerin ha- | nisini alacağımdan hükmü yoktur. (667) zur bulunmaları rica edilmektedir. Şoför Excin *