2 Temmuz 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

2 Temmuz 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

MEMLEKET Çamaltı tuzlasında modern tesisat yapıldı Tuzlada sofra tuzu ucuza mal oluyor, istihsal ve ihracat mikdarı çok yükseldi Çamaltı tuzlasmda amele hangarları Çamaltı (Hususi) — Çamaltı tuzla - şında tesis edilen son sistem tuz değirme- ninin işe başlama töreni büyük bir kala - balık önünde yapılmıştır. Memleketimizde sında vücuda getirilen tesisatın en mü » himlerinden birini teşkil etmektedir. Bu değirmen sayesinde memleketimizde ilk defa olarak rutubetsiz ve gayet ince bir sofra tuzunun çok ehven olarak imal edil mesi mümkün olabilmiştir. Çamaltı tuzlam, İzmir körfezi civarın - da Çamaltı denilen mevkide 14 kilometre Murabbaı yer kaplamaktadır. . İnhisarlar idaresinin birbirlerile birleştirilmesi Jarında İnhisarlar Umum Müdürlüğ idaresine geçen tuzla, her gün yeni ve i bir adim atmaktadır. Düyunu umumiye za- manında muhtelif kimselerin elinde par - şa, parça bir vaziyette bulunan tuz tava- larının İnhisarlar İdaresince tesellümü ya- pıldıktan sonra burası hendesi bir hale ge- tirilerek mühim bir amele kadrosu da teş- kil edilmiştir. Çamaltı tuzlasında amelele- rin barınmasına tahsis edilmek üzere mü * teaddit ev inşa edi ve amelelerin di - ğer ihtiyaçlarını karşılıyacak tedbir de ih- mal edilmemiştir. İstihsal vevalminde inhisarlar idaresi, —— ani» eve Gazipaşa nahiyesinde böcekçilik| Harput Gazipaşa (Hususi) — Antalya İ- tarafından ipekböceği tohumundan bu yıl iyi neticeler elde edilmiştir. Köylü- ler bu tohumlarla vücude getirdikleri kozaların kilosunu 50 kuruştan Alan- Ya tüccarlarına satmaktadırlar, zipaşanın Gevende © köyündeki kükürtlü su banyoları mevsimi gel - miş olması münasebetile civar köyler ve kasabalardan bir çok zi iyaretçiler buraya gelmekielii ” Burdurda hâlâ elektrik yok Burdur (Hususi) — Burdurun e - lektriğe kavuşması için bir çok para- lar sarfile vücude getirilen tesisat bu - gün metrük bir haldedir. Yapıldığı gündenberi de bir saat olsun elektrik ——— ilk defa olarak işlemeğe başlıyan değir - men, son seneler zarfında Çamaltı tuzla- Avrupa memleketlerindeki tuzla teşkili » tını örnek itühaz ederek elindeki bu gin kaynağı modem bir tarzda rafla çok verim elde etmektedir. Çamaltı tuzlasında istihsal edilen tuz lann muhafazası ve tavalardan kaldırılır sı hususunda bizim gelen tedbirler edilmemektedir. Modem tesisat sayesinde tuzlanın ve rimi, bir kaç sene zarfında azumi derece de artmıştır. ma Memleketimizden harice tuz ihmeatı bu seneye kadar görülmemiş derecede çoğal- muştur, Tuz yüklemek üzere gelen ecnebi va - urlarına az zamanda çok miktar tuz yük- letilmesi tuzlanın en mühim işlerinden bi ridir. İnhisarlar İdaresi bu ciheti temin e derek ecnebi alıcıların itimadin: kazanmış ve bu sayede İsveç ve Belçikaya tuz sahf- dığı gibi Japonyaya da vâsi mikyasta ihracata başlanmıştır. İnce tuz fabrikasnın küşat resmi 8 tem muzda yapılacaktır. İnhisarlar Vekili Ali Rana, beraberinde İnhisarlar Umum Müdü. rü Mithat olduğu halde 7 temmuzda şeh- rimize geleceklerdir. İnce tuz fabrikasınca hazırlanan ilk parti sofra tuzları Ankara, İstanbul ve İzmirde A astsabul ve İzmirde satana arzolunacaktır. Harput Halkevi Harput (Hususi) — 936 şubatında açılan Halkevimizin beş kolu faaliyete geçmiş ve diğerleri de eğilmek üzere bulunmuştur. Halkevi için ilbayın himmetile gü- zel ve muntazam bir bina yapılmıştır. Açılış töreni geçenlerde yapılan Hal - kevi binasi üç yüz kişi alabilecek ge nişlikte bir salonla bir temsil sahnesini ihtiva etmektedir. Kütüphane medreseden alınan ki taplarla oldukça zenginleşmiştir. Do. laplar hazırlanınca yerlerine konacak: tr. Halkevi nahiyenin büyük bir ihtiya: cıni karşılamıştır. mam İİİ yanmamıştır. Burdurlular (o belediye den bir an evvel bu tesisatın işletilme- sini dilemektedirler. Akhisar ortamektebinin bu sene mezunları visar (Hususi) — Akiş, ve bu yıl 18 talebe mezun gi lere devam edeceklerdir. sar orta mektebinin imtihanları neticelenmiş lmuştur. Mezun olan talebeler İzmirdeki lise“ HABERLER işleterek devlet varidatım arttırmakta ve az mas-| son zamanlarda SON POSTA Erdekliler zeytinler. den zarar gördüler Bu yıl kavun ve karpuz bol olduğu için zararı telâfi edecekleri umuluyor Erdek (Hususi) — Bu yıl Erdekte zey- tin ağaçları kışın fazla soğuklar yüzünden kâmilen yanmışlar ve mahsul vermemiş » lerdir. Bakır rengini alan ağaçlarda son yağan yağmur ve müsait havaların yardı mile bir uyanma görülmektedir. Zeytin mahsulünün gördüğü zarar hak kı çok mutazarrır etmiştir. İki senedenberi mahsul alamıyan Ezdekliler | zeytinys.Aw hariçten getirtmek mecburiyetinde kalmak- tadırlar. Son günlerde Bursaya Erdek ve hava « lisinden fazla miktarda koza ihraç edil - mektedir. Erdekte henüz mizan açılma » mıştır. Koza mahsulünün iyi ve elverişli ol- duğu söylenmektedir. Meyva ihracı va - zöyeti de çok iyidir. Bandırma limanından İstanbula fazla miktarda turfanda karpuz ihraç edilmektedir. Bu seneki kavun ve karpuz mahsulü diğer senelere nisbetle yüz güldürecek mahiyettedir. Erdekte sıcaklar arttı Son günlerde mcaklar dayanılmıyacak bir hale gelmiştir. Halk daima serin yer- ler aramakta ve deniz sahillerinden ayrii- mamaktadırlar. Hararet güneşte 38, gölye- de de 26 santizrattır. Erdeklilerin dilekleri Erdek belediyesinde mühendis bulunan Adil iki sy kadar evvel ayrılmış ve yerine Il kimse tayin edilmemiştir. Bu yüzden in- gat mevsimi olduğu halde halk ruhsatiye almakta güçlük (çekmektedir. Erdek - teki telefon muhaberatı telefon santraknım | jandarmadan posta telgraf ve telefon ida- Fesine devri dolayısile bir müddettenberi inkataa uğramıştır. Muhaberatın bir an eve vel temini saban nama Urfa Memleket Hastahanesi Urfa (Hususi) — Urfa memleket hastahanesi şehrin en yüksek ve ha - İvadar yerinde kurulmuş olup 1921 de mutasarrıf Ethem tarafından dokuz ayda kârgir olarak i Bu tarihten 432 sene: tahane olarak kullanılan mütare- ke esnasında evvelâ İngilizler tarafın dan işgal edilmiş, altı ay sonra bu iş- İgal Fransızlara devredilerek on bir ay yani Urfa kurtuluş gününe ka - dar Fransızların işgali altında kalmış- tır. k ettirilmiştir. a, a y ransızların hareketinden sonra bir müddet süvari alayı tarafından işgal te gelen Sağlık Bukanı Doktor Refik Saydam'ın yardımile tekrar hastahane olarak küşad edilmiştir. isaiye, dahiliye ve hariciye şube - lerini ihtiva eden hastahanenin faali türlü takdirin ofevkindedir. Büştiekisi Niziye müthaimer Hal Şevki” detömli çalişrenlikile yeti her burayı edilen bina 926 yılında Urfayı ziyare fil Macarlar, dünkü macta 5-1 mağlüp oldular (Baştarafı 1 inci sayfada) Maçı hakem Şazi Tezcan idare etmiş- tir, Yan hakemleri: Bosut, Muhtelit takım şöyle teşekkül etmiştir Cihat, Hüsnü, Yaşar, İbrahim, Hakkı, Mehmed Reşad, Fikret, Şeref, Gündüz, Sa- it, Niyazi. Macarlar da takımlarında ufak bir de- Tişiklik yapmışlardı. Oyuna altıya yirmi beş kala Macarların alınıyla başlandı, fakat bizim haf hattında kesildi, Fikrete geçen top, tehlike yarata- vak sağa geçti, Niyazi ofsayd. olmasaydı ilk anlarda Fikretin kafa ile bir golünü kaybetmiyecektik. 15 ci dakiksda top ortalarda dola Gündüz güzel bir top alışı yapıyor, bütün oyuncuları üzerine çekiyor, boş bulunan Saide topu geçiriyor. bir güt ve gol. Top santrada, akabinde bizimkiler ka- pıyor, yine Gündüz yakahyor ve Şerele nefis bir pas veriyor, Şerefin sikı bir götü kale direğinin üzerine çarpıyor ve ikinci defa Macar kalecisini aldatmış oluyor. Bizimkiler güzel bir oyun tatbik ken edi- yorlar, Üçüncü Gol |, 14 üncü dakika top kalemirin önünde, Yaşar füzeli bir favl yaptı. Macar sol çığı topa tehlikeli bir şekilde kaleye gön” derdi, İbrahim kafa ile kurtardı. Kalemiz İbu tehlikeyi atlatır atlatmaz 16 mcı da kikada top ortada. Gündüz koşuyor. yak- laşıyor, iniş yapıyor, güzel bir görüşle Ni- yaziye pas veriyor, Niyazi mkı bir şöle 3 üncü gelü yapıyor. Çocuklar gittikçe açıyorlar, top Fik- rette, havadan kaleye gönderdi, Gündüz sekr bir kafa vurdu, topu ancak kale dire- ği kurtardı, Macar kalesi karıştı, top # yaktan ayağa bir türlü içeri girmedi. 23 üncü dakikada bize kornet Cihat fena bir çıkış yaptı, Hüsnü topu ta- ca atmak suretiyle kurtardı. Durgunluk Üçüncü gölden sonra oyun durgunlaş- en çok çalışanlardan Bugün Bugün takımda biri de Saittir, her yere yetişiyor üzün santraforda oynatılması tam bir Günd isabet oldu. Çünkü mütemadiyen for hat- tım ileri doğru güzel paslarile sürüklüyor. Dördüncü Gel 40 me dakika bizimkiler akında. Top Gündüzde, kafa ile şüt çeker gibi asılıyor, kale direği kurtarıyor, top Saitte, çekiyor, ka yor, Gün- düz sıkı bir şütle 4 üncü geli atıyor. Macarların İlk Golü 41 inci dakika Macarlar golün hızıyla iniyorlar, Hüsnü lüzumsuz bir favul.yapı- çleri çekilen favulden topu kapı leden çıkmış bulunuyor, siki Macarlar bu ci kurtarıyor, elinden kaçır; yor, sağ yor, Cihat bir şütle ilk gollerini atıyor. açılır gibi oldulaısa da haf- imdada yetişti ve ilk devre golden İkinci Haftaym 2 inci haftaym saat 6 buçukta başladı ğt vakit bizim takımda ufak bir değişiklik Hüsnü, Fikret, Şeret, Güm- yapılmış. Cihat, Yaşar, Hakkı, Mehmed Reşad, Re düz, Fuat, Niyazi Oyuna bizimkiler başladı, top uzun bir vuruşla Füatten Niyaziye geçti, Niyazi or- taladi, top Gündüzün kafasından Rebiye mubhitin can kurtaranı haline sokmuş- tur. Hastahanede 985 yıl içinde 1171 dahiliye, 960 hariciye ve 650) nisaiye hastası muayene ve tedavi edilmiştir. i Bunlardan yedi yüz altmış dokuzu hastahaneye yatırılmış ve yatırılanlar- dan yüz üçüne ameliyat ve 64 kadına da doğum ameliyatı yapılmıştır. Hastalara gösterilen alâka ve ihti - mam dolayisile poliklinik rnuayene - leri adedi günden güne artmakta ve hastahanede nadiren boş yatak bulu- nabilmektedir. Urfa milli iktisat ve tasarruf cemiyeti Urfa (Hususi) — Ulusal Ekonomi ve Arttırım Kurumu der'uhde ettiği ö- devi başarmak için bulduğu imkân da-| iresinde çalışmaktadır. Cemiyet, halkı iktisat ve tasarrufa alıştırmak maksadile sık sık toplantı - lar yapmakta ve ba toplantılarda has- bikalleryapılımakiniğır. Cemiyetin fahri başkanı şarbay Ö- mer Alay'dır. geçti, Macar Kalesi Önünde Rebii de plâse bir şütle 2 inci dakikada takımımızın beşinci golünü attı. Bu golden sonra bizimkiler Macar kar İesini çember altıma aldılar, Macar müdafa- a hattı ambale oldu, me yaptıklarımı bilmi- yorlar, hattâ bir akınımız esnasında kals- cileri topu alıyım diye kaleden çıkış yap- tı, bu sırada da bekleri topa dokundu, kale boş, top kale direğini yalayarak korner ol- du. Top Macarlarm mısıf sahasından çık- mıyor, Macarlar bütün profesyonel hileler- ni tatbik ediyorlar, Sağ açıkları hakeme tiraz ediyor. Bizimkiler akın üzerine akın yapıyor- Niyazi mütemadiyen ofsayde düşüyor. 22 inci dakika Fikret çıktı, yerine Mehmet Reşat geçti, onun yerine de A- Gündüz çok güzel bütün hücum hattını sörüklüyor. 28 inci dakika Macarların bir alınında Şeref Macarların sol içleri ile çarpıştı, a- iendiğinden çıktı, yerine başkası 34 üncü dakika Macarlar soldan ini- lar, dü gisdi, yağı 2 girdi. yorlar, top sağ açığa geçiyor, güzel bir or- talayış ile topu sol işe geçiriyor, önü bom- baş, herkes göl diye korkarken top kale üstünden avuta giderek tehlike de atlamış Abmet Âdem, Nusi| İ oldu; | Güzel bir kafa vuruşu oluyor. Macarlar bizim kaleden ayrlmis yorlar, müdafaann — güzel kurtarışları ile golden kurtuluyoruz. 2 inci haftayma giren Fuat forvet hat- tm durdurdu, çok çekingen O oynadığın- dan ele düşen fırsatları heba ediyordu. 42 inci dakika kalemizin önü karıştı, İ Hakkı tam ,8 pas çizgisinde frikik yaptı, sağ açıklarının çektiği şütü kale direği kur- tanyor. Kalemiz Önünd Macarlar kalemizi çenber altına aldi- lar, Hakkı güzel bir kurtarış ile topu güm düze verdi, Gündüz de kafa (ile Fusde geçirdi, Niyazi mütemadiyen ofsayd dur duğundan kendisine gelen pastan istifade edemedi. Oyun bittiği vakit milli takım namzet lerimiz güzel bir oyundan sonra galip çık” tılar, Nasıl Oynadılar? Macarlar hey'eti umumiyesile — hepsi güzeldiler. Bekleti biraz mütereddit oyna- | dıklarından gol adedinin 5 € çıkması için İ en büyük âmil oldular. Bizim takım: Cihat: Kornerlerde iyi çıkış yapamıyor, İ yer tatması güzel, fazla bir fırsat düşmedi. İ Yaşar ve Hüsnü: Yer tutuşlaı güzel Yaşarın sert çıkışları tehlikeli anlar yara” uyordu, fakat müdalaa hattının esaslı bir etti, Hüsnü için İ hazla Bir şey söylemiyeceğiz, ber zamanki oyununu çıkardı. Sağ haf Mehmed Reşad (ilk haftaym) yeri olmadığı için istediği gibi oynayama- dı, fakar karşısındaki oyuncuya da fırsat vermedi. ? Adil (2 inci haitaym) girgin bir oyun çıkardı, açık ile oynadı. | Santrahaf: Hakkı takımda en iyi oyna» yanlardan biri, görüşü güzel, müdafsaya yardım ederek, forvete de güzel pas vere rek oyunu açıyordu. 1 Sol haf İbrahim (ilk baftaym) güzel | idi 2 iki evvelki maçlarda kusurlarını örte tü, pas verişleri güzel, açığın yanından ay» ulmayordu. Fikret (2 ind haltaym) Sol açık mev- kinden daha iyi oynuyor, Rebü ve Şeref ile güzel anlaşıyordu. Sağ açık: Niyazi, evvelki oyunlarını dan daima üstün olmakla beraber dur gun, bilhassa 2 inci haftaym mütemadiyen ofsayde kaçmasından takımın ilerlemesi. ne mâni oluyordu. Sağ iç Said: ilk hafteym çek iyi idi. Yanındaki oyuncular ile iyi anlaştı, 2 inci haftaym neden oynayamadığını anlayama- İ dik, elemamı olduğunu ispat Funt (2 inci haftaym) durgun, bütün gelen topları kaçırdı, fena bir gününde İ- di. Santrfor: Gündüz. Takımın eniyi 0- yuncusu diyebiliriz. Bütün atılan beş gok de de hissesi var, Tam yerini bulmuş bir ayuncu, kafa oyunları gok güzel, X Sol iç: Şeref, iyi bir gününde idi iste | diği pozisyonn giriyor, ve güzel pas veri. || yordu. Sol açık: Fikret (İlk haftaym) fazla bir şey yok, pas gelmedi, fakat İ oynadığı yerde daha çok muvaffak oldu. © Rebii (Zinci baftaym) ber İ oyununu tutturdu, bütüm oyuncuları üzeri» “ İne çekiyor. pas ve ortalayışları iyi. Diğer Maçlar Bu maçtan evvel Fenerbahçe ve İstan- bulapor genç takımları samimi maçta Fener gençleri İ - İ geldiler. arasında