20 Eylül 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

TELGRAF Filistinde örfi idare ilânına karar verildi İngilizlerle Arap_.ç—eîeler arasında müsademeler arttı, vaziyet vahim bir safhaya girdi Londra, 19 (A.A.) — Kabine top- tısında, örli idarenin Filistinde ö- hümüzdeki hafta ortalarına doğru, "lciliz takviye kuvvetlerinin oraya Muvasalatı akabinde ilân edilmesi ka- Tarlaştırılmıştır. Bu karar, mezkür ta- füe kadar grev durmaz ve asayiş av - det etmezse tatbik edilecektir. Kudüs, 19 (A.A.) — Yüksek Arap ömitesi greve devam edilip edilme- Mesi hakkında bir karar vermek üzere gün toplanmıştır. Yarın Filistin Cemiyeti azasının gresi İngiliz makamatınca menedi- İslidenberi araplar arasında ve bilhassa taşrada galeyan fevkalâde artmıştır. Bütün belediye meclisleri İngilizler ta- vizde bulunmadıkça greve devam et- meyi kararlaştırmışlardır , Grevin bitirilmesini istiyen Filistin adındaki arap gazetesi sokaklarda top- lanmış ve yığın yığın halk tarafından yakılmıştır. İngiliz kuvvetlerile arap| çeteleri arasında müsademeler — artan | bir şiddetle devam etmektedir. Petrol borularına ve demir yolları- na karşı da tecavüz harceketleri art- maktadır. Kahire 19 (A-A.) — Filistinden Misir topraklarına geçen mültecilerin sayısı hergün artmaktadır. ... Derbent deresi cinayeti Ankara zabıtası katillerin izini buldu ve ikisini yakaladı Ankara — Ağustosun yirminci gü- hü Derbent deresi civarında dağa doğ- | Tu yükselen bir eve bakmağa giden bir çocuğu kayalıklar arasında iki a- Yak görmüş ve korkarak kaçmış vak- Ayı ebeveynine haber vermiştir. Bu suretle vâkıa polise — aksetmiş Ve yer kazılarak başı taşla ezilmiş pe- Tişan kılıklı bir erkek cesedi - çıkarıl- Muştı. Yapılan tahkikat neticesinde ce- sedin taş kamyonlarında çalışan ame- İeden Sarı Mehmede ait olduğu tesbit edilmiştir. Polisin yaptığı esaslı tahkikat neti- tesinde Mehmedin elli lirasını almak için Şükrü, Mustafa ve Ömer adında Üç kişi tarafından öldürüldüğü — tesbit edilmiştir. Katillerden Şükrü, Mustafa yaka- lanmıştır. Zabıta Ömerin de izi üzerin- ded—îrî Alman Hariciye Nazırı Peştede Von Neurath Macar devlet adamlarile görüşecek Budapeşte, 19 A.) — Aşağıda- ki tebliğ neşredilmiştir: Alman Dış Ba- kanı Von Neurath ve zevcesi, Alman- Yanın Budapeşte elçisi Von Macken- #enin zevcesi olan kızlarını görmek ü- zere bugün Budapeşteye gelmektedir- B Von Neurath naibi Horthy'nin da- vetini kabul ederek Gödöllö'da tertip o- lunan avda bulunacaktır. Bittabi Al- Man Dış Bakanı Budapeşteyi - ziyare- tinden istifade derek Macar devlet a- damlarile noktai nazar teatileri yapa- taktır. —E_cien - Blum mülâkatı Pariste muhtelif beynel- milel meseleler görüşülecek Londra, 19 (A.A.) — Eden'in ya- tin Pariste Blum ile yapacağı konuş- Taalarda yalnız Milletler Cemiyeti A- Bamblesinin toplantısı değil ayni za- Manda Lokarno konferansı işi de gö- Püşülecektir. Beşler konferansının, umumi - bir fonferans — hazırlaması — için — ipti- Bat — müzaheretler — Almanyanın k("llıularile olan münasebetleri, Renin İşgalini müteakıp Hitlerin — bildirdiği Sulh plânı ve bu plâna karşı Fransanın İleri sürdüğü mukabil plân ile meşgul e — e ĞÜ et Öi ei Başvekilin Londra seyahati İsmet İnönünün Fransız Başvekili ile de görüşe- ceği haber veriliyor Belgrat, 19 (Hususi) — Türkiye Baş- ekili İsmet İnönünün Londraya ya- pacağı seyahat esnasında Parise de üğ- rayarak Fransız Başvekili M. Leon Blum'la görüşeceği söylenmektedir. Maliye ve iktısat vekilleri İnebolu, 19 (A.A.) — Ekonomi Bakanı Celâl Bayar ve Maliye Bakanı Fuat Ağralı'yı hâmil bulunan Eğe va- puru bu sabah buraya gelmişse de fır- tınanın şiddetinden limanda duramıya- rak yoluna devam etmiştir. İzmir Türk ofis müdürü İzmir, (Hususi) — Vefat eden Türkofis Müdürü Ziya Ergunun yeri« ne İzmir Ofis Müdürlüğüne Samsun Ofis Direktörü Mithat tayin edilmiştir. İzmirde yeni mekte.gle_r açıldı Bu yıl orta ve ilkmekteplere (60) bin talebe alınasak İzmir, 19 (Husust) — Bu yıl İzmir merkezindeki ilk ve orta mekteplere 60,000 talebenin kabulü için Maarif Vekâletince tertibat alınmıştır. İlk mek tep mezunları fazla olduğu için orla mektepler artmıştır. Karşıyakadaki es- ki Damdösyon binasında ve Burnova- da yeniden iki orta mektep açılmıştır. Kız talebeler için kız lisesile Cum- huriyet kız enstitüsünde ilâve sınıfları açılmıştır. Kız lisesine kaydedilen ta- lebelerin sayısı 1700, kız enstitüsüne kaydedilenler 1080 kişidir. Maarif Ve- kâleti, müracaat eden bütün talebele- rin mekteplere yerleştirilmesini Maarif | . Müdürlüğüne emretmiştir. Titülesko cinat Maksatlarla zehirinmiş! Londra, 19 (Fransızca İstanbul) : — Titüleskoya konsoltasyon yapan doktorlar, sabık Romanya hariciye na- zırının cinai maksatla zehirlenmiş oldu- ğunu kat'i anrette anlamışlardır. Dok- torlar hastanın kanımı — tahlil ederek kendisine verilen zehrin cinsini tayin etmeğe çalışmaktadırlar . İngiltere kralı İskoçyada Londra, 19 (A.A.) — Kral Edvard İskoçyada Balmoral şatosuna gitmek üzere Londi olması işleri edilecektir. n hareket etmiştir. ati 2 eeei ci İi z ) SON POSTA HABERLERİ Türk - Yunan dostluğuna çok yakışan bir hareket Atatürkün doğduğu ev lânik belediyesi evi şehii namına satın aldı Atina, 19 (A.A.) — Atina Ajan- sı bildiriyor: Selânik belediyesi, Se- lânikte Kamâl Atatürkün doğdu - || ğu evi şehir namına satın almaya karar vermiştir. Türk Devlet Reisi- nin doğduğu ev tarihi bir bina ola- rak telâkki edilmektedir. İspanyada vaziyet Muharebeler dün de devam etti Âsiler Madride taarruz hazırlığını bitirdiklerini söylüyorlar Paris, 19 (Hususi) — Hükümet kuvvetlerile ihtilâlciler arasında çar- pışmalar — bütün — şiddetile devam etmektedir. Harbiye Nazırının tebliği- ne göre hükümet kuvvetleri şimal ve şimali şarki cephesinde bazı muvaffa- kıyetler elde etmişlerdir. Madrit hükümeti Talevera mıntaka- sında mühim bir muvaffakiyet elde e- dildiğini, âsilerin hezimete uğradıkla- rını bildirmektedir. Diğer taraftan General Mola ise Bilbao'da bulunan hükümet kuvvetle- tine teslim olmalarını teklif etmiş, ak- #i takdirde şehri bombardıman edece- ğini bildirmiştir. Madride Doğru Burgos, 19 (A.A.) — Nasyonalist- ler Madride karşı nihat taaruza takad- düm eden harekâtın son safhalarını bi- tirmişlerdir. Garp cenuptan Talevra ve Tolede yolu üzerinden ilerlemektedir- ler. Şimalden ise Madrid esasen Gu- adarrana'da çevrilmis bulunmaktadır. Malagada Vaziyet Cebelitarık, 19 (A.A.) — Malagada vaziyet gitgide daha vahim şekil al - maktadır. Bu şehirde sekiz yüz milis, Nasyonalistlere karşı harbetmiyecek - lerini ilân ederek komünistlere ve a - mele teşkilâtları mensuplarına ateş açmışlardır. Yüzlerce ölü ve yaralı vardır. Azana'ya Karşı Suikast Teşebbüsü Madrit 19 — Madritte Azana aley - hine bir suikast keşfedilmiş ve birçok tevkifat yapılmıştır. Azana sarayın - dan çıkmamaktadır. İspanya Hükümeti Portekizden Şikâyet Ediyor Cenevre, 19 (A.A.) — İspanya Hari- ciye Vekili Delvayo, dün Delbosu ziya- ret etmiş ve Portekizi, İspanyol Nas - yonalistlerine silâh vermekle itham et- miştir. Delbos, elyevm Cenevrede bu- Junan Portekiz Hariciye Vekili Man - telroyu, Edenle birlikte ziyaret edece- ğini ve Portekizin ademi müdahele ko- mitesine iştiraki hususunda mumaileyh nezdinde ısrarda bulunacağını vadet- miştir. rîkî ahbap çavuşlar » — Timi karyorlardı, şarapçı dükkünime e— Plân meraklısı Yazan : Süreyya B derdimiz» serlevhalı bir yazı gözüme riri der ki: yen az istihsal. Bizim derdimiz ihtiyacımızı karşılı- neden şikâyetci. Bizim ihtiyacımız ma- tunda şöyle indi bir istatistik göze çar- Bir çiftçi 50 kilo buğday istihsal etmek Bizde bir trikotajcı elle çalışırsa da- düğüm. Bizde bir işci ancak iki günde Bizde bir işci günde bir metre mikâ- Yanyana geldikleri zaman hakikaten memleketin her tarafında fabrika ba - olduğunu, şu hale göre neden bile bile kendisi şöyle cevab veriyor: Yani muharrir, makineleşmenin bir «İstihsal ile istihlâk arasındaki mü - kurtarabiliriz. Bi harri ıir Muharrır K4t - Öğrenmek istiyorum, « Plân ,, dan maksat nedir ? ir sabah refikimizin birinci say - fasında! «Onların derdi ve bizim ilişti. Altında imzası yoktur, imza ye - rinde iki yıldız var. Bu yazının muhar- «Onların derdi fazla istihsal. Bizim derdimiz ihtiyacımıza yetmi - | Onların derdi çıkardıklarını ve yap - tıklarını sarfedememek. yacak kadar mal yapamamak. Onların derdi makine; onlar maki - kine.... ve ilâh» Bu başlangıçtan sonra gene ayni sü- piyor: «Onlarda ziraat makine ile yapılıyor. için üç buçuk saat sarfeder, bizde 57 saat. kikada 150, makine ile çalışırsa 5400 düğüm yapar. Onlarda ayni işci 360,000 bir çift kundura çıkarabilir, onlarda bir saatte, bı beton yapabilir. Onlarda ayni adam 137 metre mikâbı beton döker.» müfekkiremize kuvvetle çarpan bu ra- kam muüukayesesini müteâkib muharrir, calarının yükseldiği şu sırada Avru - panın bugünkü derdinin makineleşmek kendimizi bu tehlikeli yola atlığımızı soruyor ve bu mükadder suale gene «Akıntıya karşı kürek çekilmez de ondan.» hayat zarureti olduğunu kabul ediyor. Binnetice diyor ki: nasebetleri zim edebilirsek Avru - panın düşti tehlikeden kendimizi Hastalığı bilirsek, ilâcını da bulabi- liriz.» * İktısat âlimlerinin eplânlaşmak» di- ye vasıflandırdıkları bu görüşün sa - katlığı, serbest iktısat rejimini külli - yen inkâr ve harb sonunda düşülen sı- kıntının, bilhassa harb neticesi kurban verilen milyonlarca insanın kısmen yok olmasından, kısmen de sefalete düşe - rek iştira kabiliyetini kaybetmelerini |reddeylemesindedir. «Plânlaşan» cemiyet, komünistleşen cemiyet demektir. İstihsalini her saha- da plânlaştıran, umumi hayatını bir kışla intizamı haline getirerek kat'i bir plâna uyduran, binnetice dahili ve ha- rici ticaretini her taraftan kıskıvrak bağlayıp devletin eline veren cemiyet, bir komünist cemiyetidir. En beliğ mi- sali de Sovyet Rusyadır. Bu sabah re - fikimizin imza yerine başmakale yerin- de iki yıldız kullanan muharriri biz - den böyle bir vaziyete gelmek ve bütün varlığımızla bir «plâne olmamızı mı is- tiyor. gA Zaimisin cenaze merasimi Atina 19 (Hususi) — Viyanada ö- len son Yunan Cümhurreisi Zaimisin cenaze merasimi pazartesi günü yapı- lacaktır. Sayfa 3 Siye et - 8) ÂLE E © Zaimisin ölümü Engiliz Kralı Sekizinci Edvarda ıkarşı geçenlerde Mak Mahon ismin- de bir İrlandalı suikast yapmaya te- şebbüs etti. Attığı kurşun Krala isabet etmedi. Çünkü suikasdin vukuu sıra- larında suikaştçinin yarundan geçen sarışın bir kadın, herifin eline vurarak tabancasinı yere düşürdü. O sırada ye- tişen polis memurları herifi yakaladı- lar, Mak Mahonun sorguya çekildiği ilk günlerde söylediği şeyler aşağı yu- karı şunlardı: — Ben İrlandalıyım. Vatanımın hüre riyetini elde etmek için, bugünkü vazi- yeti protesto makamında olarak bu işe teşebbüs ettim. Esasen Kralı öldürmek istemiyordum. Hareketim, sadece bir «jests ten ibaretti. Mak Mahon'un muhakemesi birkaç gün evvel neticelenmiş, kendisi de on iki ay hapse mahküm olmuştur. Fakat muhakemenin son safhasın - da, kendisinin Kralı öldürmek için ya- bancı bir devlet tarafından teşvik gördüğünü iddiaya başlamış, en niha- yet bu devletin de Almanya olduğunu söylemiştir. Hiç bir devletin, bir diğe- ri hakkında ve bilhassa başında bulu- nan reislerine karşı bu nevi imhakâr hareketlere teşebbüs etmiyeceği bedi- hidir. Bu sebeple Mak Mahonun san sözleri, kendisini kurtarmaya matuf budalaca bir manevra değilse, muhak- kak ki bir delinin şuursuz şsaçmaları addedilmek gerektir. e Yunanistanın sabık Cümhurreisi M. Aleksandr Zaimisin feragat örneği sayılabilir. M. Zaimisin |büyük babası Andreas, Moranın Os - manlı idaresi zamanında büyük emlâk sahiplerinden biri idi. Torunu Aleksan- dr Zalmis ise bu idareye isyan edenler- den bir başta gelen olmuştur. İlk siyasi vazifeyi dayısı meşhur De- li Yaninin kabinesinde Dahiliye Nazı- rı olarak almış, ve bu vazifesinde itida- liyle tanınmıştır. Az sonra kabineden ayrılmış ve yine dayısı Deli Yaninin müzaheretile Meclis Reisliğine seçil « miştir. Bu vazifede de bilhassa itidali ve basireti ile temayüz etmiştir. 1897 Yunan - Osmanlı harbinin müzakeresi- ne Yunanistan namına memur olan a- dam Aleksandr Zaimis'tir. Vazifesi ol- dukça müşküldü. Birçok nezaretlerde, Başvekâlette, Milli banka müdürlüğünde bulunduk- tan sonra Kostantinin saltanattan fe - ragati üzerine Cümhurreisliğine nam- zetliği ileri sürülmüş, fakat Amiral Kunduryotis kendisine tercih edilmiş- tir. Maamafih zamanın değişmesile, 1929 da âyan reisliğinden tekrar Cüm- hurreisliğine getirilmesi mevzuu bah- solmuş ve bu defa, bu tasavvur tahak- kuk etmiştir. 1935 te ise Kondilisin meşhur darbesile mevkiinden iskat o lunmuştur. Bu düşüş, beklenmiyen bir düşüştü. Zaimis doksanlık bir ihtiyarın fi - losofane itidaliyle kaderin bu cilvesini kabul etti. Bütün ömrünce bir mute- dil olarak tanınmıştı. Birçok zorluklara göğüs gerdi. Bu defa da sesini işiten ol- madı. Arkasında, eski Yunan hakimle- rinden aşağı kalmadığı kanaatini bıra- karak dünyasını değiştirdi ve sessizce gitt. — Selim RAGIP wtikameti değiştiriver