22 Eylül 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

22 Eylül 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

22 Eylül TELGRAF HABERLERİ “Alman milleti, eski müstemlekeleri unutmal!,, Almanyada sokaklara lavhalar asıldı, kongreler toplanıyor, müstemleke cemiyetine âza olan olana Lehistanda da müstemleke talepleri öne sürülmeye başlandı, (Almanyaya müstemleke verildiği takdirde biz de isteriz )deniliyor Londra, 21 (Hususi) Hitlerin Bön nutkundan ilham almış olan bütün Alman halkı, eski müstemlekelerini tek Tâar elde etmek gayesile hümmalı bir faaliyete geçmiş bulunuyor. Almanyanın mühim merkezlerinde r gün bu hususta nutuklar sövlendi- Üi gibi, Berlin ve diğer şehirlerin işlek|" taddelerinde «Almanya, müstemlekelk Tini unutma!s ihtarını taşıyan büyük levhalar görülmektedir. Berlinde kurulmuş olan Alman müs- temleke cemiyetine her gün binlerce kişi aza kaydolunmaktadır. Gelecek ay, Breslauda, bir müstemle- e koöngresi akdolunacaktır. Lehistanda Varşova, 21 (A.A.) — Havas a- İansı muhabirinde: Leh hükümeti, mandalar komisyo- nunda kendisi için bir âzalık ihdasını Milletler Cemiyetinden istemekle, mu- eret ve nüfus meselelerine atfet- Mekte olduğu ehemmiyeti tebarüz et- firmek istemiştir. Üç buçuk milyon yahudisi bulunan - Titüleskoya Dördüncü defa Kan nakledildi Eski Rumen Hariciye Nazırının zehirlendiği tahakkuk ediyormuş Paris 21 (Hususi) — Titülesko- fun vaziyeli endişeli ve ümitsiz olmak- ta devam etmektedir. Geceyi buhranlar içinde geçirmiş o- lan eski Rumen hariciye nazırı, öğle- 5e yakıı biraz kendine gelir' gikittek Muşsa da, akşama doğru, görülen lü- Zum üzerine kendisine dördüncü defa olarak kan yerilmiştir. fitülcakoyu tedavi eden Oraf, Ab- tami, bütün gün yanında nayrılma- Mıştir. Senmoris, 21 (A.A.) — Havas a- İansının muhabiri bildiriyor: B. Titülesko'nun sıhhi durumu, kan verildikten sonra tevakkuf halin- dedir fakat vahametini muhafaza — et- mektedir. Titülesko şuurunu tamamen isuhalaza ediyor. Hastanın kanı Senmoris, Zürih ve Pariste üç Lâboratuara gönderilmiştir. İlh tahliller, kanda mutad olarak Ma- larya halinde tesadüf edilenlerden fark- h zehirlenme unsurları mevcut — oldu- Bunu göstermiştir. İsviçre telgraf ajansına göre, doktor- lar hastalığın menşeini uzun uzadıya tetkik etmişler ve aralarından bir kaçı Titüleskonun bir zehirleme teşebbüsü- ne kurban olduğu ve bunun Titülesko iktidar mevkiini terketmeden çok önce vukubulduğu neticesine yaklaşmışlar- dır. Bu cinat teşebbüsün tarihini tesbit fevkalâde müşkil görülmektedir. Seyrisefer kazası rekoru Laypzig, 21 (A.A.) — Dünkü pa- Zar günü altı saat içinde seyrisefer ka- Zzasından beş kişi ölmüştür. Bir gün i- çinde 21 yaralı hastaneye nakledil tir, Romaya giden Alman gençleri Roma, 21 (A.A.) — İtalyayı ziya- » olan 4152 Hitler geüçliği ya gelmiş ve istasyonda pek “li bir surette ve yaşasın Hitler, “yaşasın Musolini seslerile karşılanmış- Lehistan, bunlardan her sene yüz bin kişinin muhaceret etmesi zaruri oldu- |ğuna kail bulunmaktadır. Filistinin bu nüfusu istiap etmiyeceği anlaşılmış ol- duğundan Lehistan, zengin devletle- rin malt yardımlarile Afrikada ve ce« ubi Amerikada yeni araziler mak mecburiyetindedir. Diğer taraftan memleketin nüfusu, her sene dört yüz bin kişi artmakta- dır. Lehistanın bu meselelere atfetmek- te olduğu ehemmiyeti Leh donanma ve müstemlekât birliğinin — memlekette mevcut birliklerin en kuvvetli olması da göstermektedir. Lehistan, Almanyaya müstemleke- ler verildiği takdirde Lehistana da müs- temlekeler verilmesi icap edeceği mü- taleasındadır. Sebebi de vaktiyle Al- |manyanın hâkimiyeti altında bulun- muş olan Leh eyaletlerinin Alman müstemlekelerinin teşekkülü emrinde diğer Alman eyaletleri kadar hisseleri bulunmasıdır. Rus- Alman harbi On seneden evvel Olamazmış ara- Almanyadîn"îönen Loyt Corcun beyanatı Londra, 21 (A.A.) — Nevws Chro- nicle gazetesinin bir muhabirine geçen- lerde B. Hitler'e yapmış olduğu ziya- ret hakkında beyanatta bulunan B. Lloyd George, demiştir ki: Almanya, Avrupanın herbangi bir mıntakasına taarruz etmek - niyetinde değildir. B. Hitler memleketini: taar- ruz için değil müdafaa için teslih et- mektedir. Kanaatim şudur ki, Almanya ile Sovyet Rusya arasında daha on se- ne harp olmaz. Alman ordusu, müthiş müdafaa techizatına maliktir. Fakat bu ordu, hudutlarda muvaffakiyetle çarpışacak kabiliyette değildir. Hitler, gayet tabif olarak Memel'i, Danzig'i istiyor. Hitler Hull nasıl bir İngiliz şeh- Tiyüe bu şebirler d birer Aldlar yeliriz dir, Fakat milyonlarca İslavları belğ et- mek istemez, kendisinin ırk doktrini buna mânidir. Almanya, harp istemiyor, — yalnız Sovyet Rusya tarafından bir taarruza uğramaktan korkuyor. Fransız - Sov- yet misakından kuşkulanıyor ki bu da gayet tabiidir. Almanya, bu misak yüzünden Rhenanie'yi işgal etmiştir. Her millet- te bir korku hissi vardır ve bu korku bertaraf edilmedikçe dünya sulhu te- essüs edemez ve silâhları bırakmak im- kânı hasıl olamaz. Hitler, çok şâyanı dikkat bir şahsiyettir. Alman milletin- den daha bahtiyar hiç bir millet gör- medim. Harbi takip eden ton seneler- de bu milleti ezmiş olan inhitat ve yeis hisleri tar:<men zail olmuştur . İtalyada bir infilâk Rama, 21 (A.A.) — Savon yakı- nındaki Bragno'da Mantekatini şirketi- ne ait amonyak fabrikasında cumatesi günü şiddetli bir patlama vukubul- muştur. Toprak altından şimdiye ka- dar iki ceset çıkarılmıştır. Dördü mü- hendis olmak üzere yedi kişi ümitsiz İbir halde yaralıdır. SON POSTA Orta Anadoluda dünkü zelzele Soğuklar devam ediyor, Aksaray ve Şarki Kara- hisar dağlarına kar yağdı Ankara, 21 (A.A.) — Meteoroloji Enstitüsünden verilen malümata gö- re bugün şehrimizde biri saat 13,42 de SÜ saniye süren şiddetli ve ufki, diğe- ti-de 14.24 de 10 15 saniye süren ya” kuli iki yer sarsıntısı olmuştur. Safranbolu, 21 (A.A.) — Bugün saat 14 de 10 kala ve dört buçukta yer sarsıntısı olmuştur.. Zayiat yoktur. Çankırı, 21 (A.A.) — Bugün saat 13 ü 4ö geçe yer sarsıntısı olmuştur. Sarsıntı 14,30 da bir daha tekrarlamış ve halk arasında heyecan uyandırmış- tır. Hasar ve zayiat yoktur. Çankırı, 21 (A.A.) — Saat on beş ile 16 arasında iki defa daha yer - sar- sıntısı oldu. Bugün dört defa olan bu sarsıntılar vilâyetin her tarafında | his- sedilmiştir. Ş. Karahisar, 21 (A.A.) — İki gündenberi yağmur yağmakta idi. Dün gece kasabaya 30 kilometre uzaktaki dağlara kar düşmüştür. Aksaray, 21 (A.A.) — Soğuk ha- valar devam etmektedir. Hasan dağına kar yağmıştır. Henüz arkası alınama- yan harmanlardan endişe - edilmekte- dir. 'İsviçre silâhlanacak Konfederasyon reisi vazi- yeti 1914 den daha tehli- keli görüyor Bern, 21 (A.A.) — İsviçre konfe- derasyonu reisi B. Meyer 235 milyon İsviçre frangı miktarında bir milli mü- dafaa istikrazı akdi lehinde radyo ile söylemiş olduğu nutkunda ezcümle şöyle demiştir: — Harbin sonundanberi hudutları- mızda ihdas edilmiş olan vaziyet bita- raflığımız ve istiklâlimiz için 1914 de olduğundan daha büyük bir tehlike teşkil etmektedir. Filistinde vaziyet Kudüs, 21 (A.A.) — Vaziyet, ger- gin olmakta berdevamdır. Çünkü A- raplara düşünmek için vakit bırakmak maksadile örfi idare ilânının tehirine Landra hükümetince karar verilmesi hiç bir tesir hasıl etmemiştir. İngiliz memurları, arapları grevi durdurmağa ikna etmeğe uğraşmaktadırlar. Fakat yeni bir takım tedbirler — alınacağının ilân edilmiş olmasına rağmen şimdiye kadar hiç bir netice elde edilememiştir. Londra, 21 (A.A.) — İskoçya mu hafız kıtaatının ikinci taburu ile bir is- tihkâm müfrezesi Sutampton'dan Fi- listine hareket etmiştir. x Troçki Barsilona mı geliyor? Paris, 21 (A.A.) — Hendaye'den bildirildiğine göre, Barselon hüküme- ti, şimdi Norveç'te bulunan Troçkiye ikamet için Mmezuniyet — vermiştir. Troçkinin pek yakında Barselon'a ge- leceği bildirilmektedir . Zaimisin cenazesi Atina 21 (Hususi) — Viyanada ve- vat eden Yunanistanın — son Cumhur İ Reisi Zaimis'in cesedi bugün trenle bu- İraya getirilmiştir. Zaimis'in karısı ve diğer aile efradı tarafından — sonradan verilen bir karar üzerine ceset yakılma- mıştır. Cenaze merasimi yarın yapıla- caktır. Prağda papas fırkası bir faşist çemiyeti kuruyor Prag, 21 (A.A.) — Alman ajansı, Çek Halk Klerikal partisinin Bolşeviz- me karşı bir millt cemiyet tesisine ka- irar verdiğini bildirmektedir. Hapishanelerin Islahı Bir muharririmiz dün Ad!iye Vekili Şükrü Saraçoğlunu ziyaret etmiş, Ve - kil muharririmizin suallerine şu beya- natta bulunmuştur: «— | Toşrinievvelden itibaren mer'- iyet mevkiine girecek olan Meşhut cü- rümler kanununa ait talimâtname ha- zırlanmıştır. Bir iki güne kadar neşre- dilecek ve bu suretle her vatandaş ha- berdar edilmiş olacaktır. h 1935 yılı 8 Teşrinisanisinde, İmralıda açılan ilk zirai hapishanemiz o zaman- danberi çalışmaktadır. Bir senelik öm- rü olan bu hapishaneyi görmek üzere perşembe günü bir motörle İmralıya gideceğiz. Benimle beraber Müsteşar | Hasan Saffettin ve hapishaneler müte- hassısı Mütahhar da geleceklerdir. Mahkümların Yalahimefs için yaptırdı - ğımız yeni hapishanenin hir sene için - deki verdiği semereleri bu suretle ya - kından görmüş olacağız. Orasını gez - dikten ve k ettikten sonra Bilecik ve Eskişehirde de açmak istediğimiz zi rat hapishaneler üzerinde işleyeceğiz.” Bir sene evvel İrmalıda açılan ve 80 mahkümla çalışan İmralı hapishanesi çok iyi neticeler vermiştir. Mütcaddit defalar burasını teftiş eden müfettişle- rin hapishanenin gidişi etrafındaki ra- porları ümidin fevkinde neticeler alın- dığını göstermektedir, Bu nevi hapisanelerin memleketimi- zin her tarafında açılması kararlaştırıl- mıştır. Şimdilik pek yakın zamanda a- çılması için hemen hazırlıklara başla - nacak olan yerler Bilecikle Eskişehir- dir. Birçok yenilikleri havi ve Avrupa- nin en mütekâmil hapishaneleri dere- cesinde olacak olan bu iki Vilâ; bapishane yerleri hazırlanmıştır. İmralı hapishanesinin bir senelik verimi tet - kik edildikten sonra hemen inşaata ge- çilecektir. Hapishanelerdeki islâhat ta beş se- nelik bir proğrama bağlanacaktır. Yeni islâhat arasında 100 mahküm- la çalıştırılan Edirne hapishanesinin genişletilmesi de vardır. Önümüzdeki altı ay içinde buranın mahküm adedi altı yüze çıkarılacaktır. Ayrıca mahkümların maden — işle- rinde de çalıştırılması mukarrerdir. Mahkümlar grup halihde Türkiye içindeki muhtelif hapishanelerden top- lanılarak maden mıntakalarına götürü- gol lecek ve buradaki - ocaklarda - çalıştı- Eı#ı 3 Mizdefbe © Felâketle beraber gelen yardım © Lehistan ve Cemiyeti Akvam © İsviçre ve harp merikan kırk sekiz n bayrağında tane yıldız vardır. Bu kırk sekiz yıldızın her biri, bir hükümetin birleş- mesinden Federal Amerikan Cümhu: riyeti meydana gelir. Birleşik Amerika, 3000 eyaletten mürekkeptir. Bu 3000 eyaletin 1000 tanesi şiddetli bir kurak- lığın tesiri ile kıtlık tehlikesine maruz bulunuyor. Kanzas, Oklahoma ve Da- kota devletleri baştan başa kıtlık içinde ve bununla mücadele halindedirler. 150,000 çiftçi ailesi hükümetin yar- dımına muhtaçtır. 400,000 aile müs : temleke ofisinin müzaheretine muh - taçtır. 100 bin ameleyi de yaşatabilmek için kendilerini bayındırlık . işlerinde çalıştırmak mecburiyeti hâsıl olmuş - tur. Bu felâketzedelerin içine düştükleri vaziyette bir tek teselli noktaları var- dir : Kıtlık devresinin Reisicümhur seçi- mi zamanına tesadüf etmesi. Çünkü her iki namzet, bu Ledbahtla- rın reylerini kazanmak için fırkaları- nin kesesini açmış, avuç avuç para ve yiyecek dağıtmaktadırlar. Maruf frenk darbı meselinde olduğu gili: «A guel- gue chose, malheur est bon» (bazan fe- i|lâketin de olurmuş hayırlısı), rin Milletler Ce- miyetine bir nota vererek bugünkü' şartlar dahilinde Cemiyet statüsü ne şu veya bu şe- kil verilmesini münasip görmediğini bildirmesi, günün en manidar hâdise- lerinden biridir. Fransa ile dostluğunu henüz yeni tazeleyen Lehistanın bu sta- tünün ıslahını isteyen Fransa ile bera- ber yürümesi beklenirken bambaşka bir yol intihap etmesi, her suretle müs- takil bir hattı hareket takip etmek is« temesinin delili sayılabilir. Nitekim Al. manya ile sıkı dostluk münasebeti gü- den bu devlet, bu vadide onunla da Lehistan Hari: Lohistan Cemiyeti Akvam ve rılacaktır. Bu suretle çalıştırılacakların istirahatleri, iaşe vesaireleri temin edi- lecektir. Bunlar sıkı bir muayeneden geçiri- lecek, vücutça en sağlam olanları seçi- lecek, ayni zamanda büyük ve ahlâk tereddisi gösteren suçlardan mahkâm olmamış bulunmalarına da dikkat edi- lecektir. 1936 yılı sonuna doğru bu su- retle seçilen bin mahküm proğramlı ve disiplinli bir halde çalışabilir hale ge- tirilecektir. Mahkümlar İmralıda ziraat, Edirne- de halıcılık ve ziraat, Maden havzasın- da da madencilik işlerile uğraşacaklar- dir: Bu meyanda İstanbul - hapishane- sinin bugünkü şekline de nihayet veri- lecek, şebrin başka bir - tarafında, bir nümune hapishanesi inşa edilecektir. Bu nevi zirai hapishaneler Şark vilâyetlerinde de açılacaktır. Vekâlet umumi müfettişliklerden — mıntakala- rında umumi hapishane olacak yerleri sormuş ve cevaplarını almıştır. Bunlar üzerinde yapılacak tetkikattan — sonra hapishane yerleri belli olacaktır. Çok ehemmiyetli olan hapishaneler nizamnamesi bir kaç aya kadar Şürayı Devlete verilecektir. Bu nizamname bir çok yenilikleri havi 392 maddeden i- barettir. İzmit ve Adapazarı hapishaneleri üzerinde tetkikatta bulunmak — üzere| bir müddet evvel İstanbuldan ayrılan Hapishaneler Umum Müdür - Vekili mütehassıs Mutahhar Başoğlu dün sa- bah tekrar şehrimize dönmüştür. Mu- tahhar Başoğlu burada kaldığı müd- detçe İstanbul - hapishanesi - üzerinde caktır. Hindistan federasyonu Simla, 21 (A.A.) — Hindistan U- mumi Valisi, parlâmentoya göndermiş olduğu bir beyannamede yakında bir indisi nu teşkil - edilece- rasyo kat'i bir anlaşma tesis etmiş görünmü- yor. e Bugünkü Sİ vaziyetin tozpembe' olmadığını gör - İsviçre ve | mek için hususl harp 've derin bir görüş sahibi olmaya lü- zum yoktur. Çünkü bütün gazeteler, dünya gidişinin bozukluğunu yazmak- ta müttefik bulunmaktadırlar. Milletler arası münasebetlerdeki her an artmak- ta olan gerginliği ise, halk kürsülerine çıkarak nutuk verip, haykıran salâhi- yetli devlet adamları mek oluyor ki, arsıulusal siyaset gemi- si pupa yelken kayalık sahillerin üzi rine koşuyor. İsviçre federasyonu M. Meyer ise, bu badirede haykırıyor: «Hudutlarımızda büyük harptenberi ihdas olunan vaziyet bitaraflığımız ve istiklâlimiz için 1914 de olduğundan daha büyük bir tehlike teşkil etmekte. dir,» Gelecek bir harpte, bitaraflık diye bit şey olamıyacağına göre M. Meyer'in bu bayanatı, sadece şaşırmış bir insanın sözleri olarak kabul edilebilir. Ahval, büyük balığın, küçük balığı yutmakta haklı olduğu nazariyesini maalesef hak- h gören bir seyir galatı içinde yüzü- yor. Bu itibarla söz yerine iş lâzım- dır. Lâfla vakit geçirecek yenrde müm- kün mertebe fazla silâhlanmak gerek- tir. Tâ ki, icabında lüzumsuz yere ha- yıflanmak vaziyeti hâsıl olmasın. Selim RAGIP Not: Nizamettin Nazif benim evvelki gün yazdığım siyasi bende ta- kılmak Jüzumunu duymuş. Ben, Nizamettini, herşeye ve her hâ- diseye ciddi olmayan bir göz« le bakar olarak tanıdım. Bundan ötü. rüdür ki kendisine cevap vermiyece « ğgim. Beni mazur görsün. Çünkü lâtife n AA MA KS ğini ümit ettirecek imalarm muştür. Vali, bir mesâi birliği / ideali uğrunda eski emperyalizmin — terki mevzuu bahsolduğunu ilâve etmişti: 5