25 Eylül 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

25 Eylül 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

“SON POSTA ŞEHİR HABERLERİ İhraç malları Vapur acenteleri fazla seferler teminini kabul etti İngiltere ile imzalanan yeni ticaret anlaşmaları münasebetile ihracatçıla - tımızın Londraya için vapur acentaları ayda iki gemi te- min etmeği vadetmişlerdir. Fakat acentalar ihracatçıların mal - larını geminin limanımıza gelmesin - den evvel hazırlamalarım, aksi tak - dirde geminin boşyere zaman kaybe- deceğini söylemektedirler. Diğer taraftan içine girmiş olduğu- muz bu ihracat mevsiminde Karade - nizin fırtınalı olması ihracatçının ma- İmı muayyen vakitte vapura yükleme- ge imkân bırakmamaktadır. Vapur acentaları bir taraftan da İz- mir vapur ihtiyacını tatmin etmek için gayret etmektedirler. İzmir son günlerde Londraya kül - liyetli miktarda üzüm, incir gönder - miştir. mal göndermeleri Sokak isimleri Belediyenin yabancı sokak isimle « rini kaldıracağını yazmıştık. Bu ad - lardan tarihi kıymeti olanlar aynen mu- hafaza edilecektir. Diğer hacılı, hoca- h ve yabancı adlı sokak levhaları kâ - milen değiştirilecektir. Yeni tramvây Arabaları Tramvay şirketinin çok yolcu alan yeni arabalarının tecrübelerinin yapıl- dığını dün yazmıştık. Resmi de basıl - dı. Taksimat itibarile Üsküdar tram - waylarının ayni olan bu arabalarda 17 kişi oturmak şartile 54 yolcu seyahat edebilecektir. Arabaların ön ve arka tarafları birinci ve ikinci mevki olarak ayrıldığından istasyonlarda yolcular birinci veya ikinci sınıf tramvay bek - lemek zahmetinden de kurtulacaklar - dır. Vatmanlar bir demir parmaklıkla halkın tazyikinden kurtarılmış oldu - gğundan kaza olması ihtimali azalmış, basamaklar hareket esnasında - kapalı bulunduğu için de yürürken inmek ve binmek imkânı ortadan kaldırılmış - tır. Arabaların harici kısımları da so - kak çocuklarının asılamıyacakları şe- kilde yapılmıştır. Arabalar muayene bheyetinin gösterdiği bir iki noksan da ikmal edildikten sonra bütün Avrupa şehirlerinin kabul ettiği en son şartları bir araya toplamış ve şehrimiz için en mükemmel addedilecek nakil vasıta- sı haline gelmiş olacak ve derhal işle- meğe başlıyacaktlır. Peyderpey diğer arabalar da bu şekilde tadil edilecek - tir. Noter Salâhaddinin muhakemesi Zimmetine üç bin beş yüz lira geçir- mekten suçlu Beyoğlu birinci noteri Salâhaddinin duruşmasına Ağırceza mahkemesinde devam edilmiştir. Sa - I:haddinin suç ortağı olarak görülen başkâtip Kâmil hasta olduğundan du- ruşmada hazar bulunamamıştı. Bu - nun üzerine Kâmilin davasının ayrıl - masına ve duruşmanın devamına karar verilerek şahitlerin celbi için duruşma başka bir güne b"'k'ı',!!'!'_'f;, TAXKVIM .EYLÜL 25 Resmi sene| Tuğü I Ruml! sena Arabi sene 1802 18658 Hızır Eylül 142 Adliye Vekili İmralıya gitti Zonguldakta çalıştırılacak beş yüz mahküm için yer hazırlanacak Adliye Vekili Şükrü Saracoğlu bu- | gün refakatinde Kamutay adliye en -| meni mazbata muharriri Salâhad -| din, cezaevleri mütehassısı Mutahhar | Şerif ile müddeiumumi Hikmet ve ce-| zaevi doktoru İbrahim Zati olduğu halde bugün saat 8 de İktisat Vekili| Celâl Bayarın İpar motörü ile İmralı- | ya gitmiştir. | Orada 'yeni tesis edilmiş olan zirat | hapishane ile vücuda getirilen tesisat | tetkik edilecektir. Vokilin bu geceyi İmralıda geçirmesi muhtemeldir. Ceza müesseseleri ve bu müesse - selerde vücuda getirilen tekemmülât ile yakından alâkadar olmak istiyen A - merika sefareti müsteşarı Msr. Şowun da bu kısa seyahatte Adliye Vekiline refakat etmesi muhtemeldir. Hapishaneler mütehassısı Başoğlu Mutahhar - bir kaç güne kadar Zonguldağa — gidecektir. — Mutah - har — Başoğlu burada amele ba - rakaları üzerinde — tetkikatta — bu - lunacaktır. Bu barakalar bir müddet sonra memleketin her tarafındaki ha- pishanelerden toplanacak mahküm - ların çalıştırılması için tadil edilecek - tir: Tadilâttan sonra ilk partide gön- derilecek 4-5 yüz mahküm burada o- turacak, çalıştıkları ocaklardan — ala - cakları para İle geçineceklerdir. Gün - deliklerden artacak paralar bankaya mahküma sermaye olmak üzere ya - tırılacaktır. Şişhane faciası :uç!ı;ları Dün muhakeme edildi Şişhane tramvay faciası suçluları - nın duruşmasına dün sabah Ağırceza mâhkemesinde devam edilmiştir. Suçlulardan vatman Fahreddin İne- boludan İstanbula gelecek vapur bu - lamadığından mahkemede hazır bulu- namamış ve bir telgraf çekmişti. Avu kat Adnan Cemil kaza esnasında ya - ralanmış, Hasibenin de vekili sıfatile bir istida vermiş ve müvekkili namına Tramvay şirketinden beş bin lira taz - minat istediğini ileri sürmüştür. Bu - Hlaila börüber bu Kazuda iratavaği'öir » ketinden istenen tazminat miktarı sek- sen beş bin lirayı bulmaktadır. Bunun 65 bini Kadriyeye, 15 bini de Abdul- laha aittir. Duruşma vatman Fahreddinin celbi we şahit Hasanın zorla getirilmesi için başka bir güne bırakılmmıştır. Yeni bir doviz kaçakçılığı Emniyet direki ü kaçakçılık bü- rosu yeni bir döviz kaçakçılığı tahkika- ima el koymuştur. İstanbulda bulunan bir şahıs eenebi memleketlerine bir zarf içinde tahvilât kaçırırken yaka - lanmıştır. Tahkikat devam — etmekte, suçlunun başka şeriki olup olmadığı a- raştırılmaktadır. Orta tedrisat işleri müdür muavinliği Maarif müdür muavini Nurullah terfian orta tedrisat müdür muavin - liğine tayin edilmiştir. İlk tedrisat baş- müfettişi Şevki Nurullahın eski vazi - fesini vekâleten idare edecektir Türk Tıp Cemiyeti toplanıyor 'Türk Tıp Cemiyeti bu seneki k toplantı- sını yaparak yeni idare heyelini — seçmiştir. Birinci relsliğe Dr. Orhan Tahsin, ikinci reisliğe operatör Kâzım İsmall ve Avni Ak- “İ'seı, Umumi kâtipliğe Dr. İhsan Şükrü Aksel, veznedarlığa Dr. Fethi, celse kâtipliklerine de operatör Yusuf Ziya, İbrahim Hanif, inti - hap edilmişlerdir. Ayrıca Neşriyal — Bürosu teşkil edilmiş, buraya da Dr. Elem Bakar ve Dr. Osman Şerafeddin seçilmişlerdir. Cemiyet llk ilmi toplantısını 29 Eylül salı akşamı 6,30 da Beyoğlundaki Cemiyet bi - nasında aktedecek ve bu Iiçtimada Berlin | İngiltere ve Avus- | turya ile ticaret İhracat işlerine ait talimat- namesi geldi İngiltere ve Avusturya ticaret an - laşmalarındaki hususi takas ve Deb - lokaj muamelelerinin ne şekilde yapı- lacağına dair talimatnameler alâka - dar dairelere gelmiştir. * - Bu talimatnamelere göre her iki memlekete de takas yolile ihraç edi - lecek mallar için evvelemirde takas tetkik heyetlerine müracaat oluna - caktır. Diğer formaliteler şimdiye şim- diye kadar tatbik edilen kararname - nin umumi ahkâmına tâbidir ki, bun- lar da; Shracatın karşılığı olarak mem- lekete, ithal olunacak mallar için ge - ine takas heyetlerince icap eden mua- melenin ifasından sonra mahn bedeli Merkez Bankasına yatırılacak ve güm- rük muamelesi bundan sonra tamam- Tanabilecektir. Avusturya - takaslarında — Merkez Bankası Avusturya Bankasından ge - len vesaika ve Türk takas heyetinin beyanatına istinaden Türk ihracatçı - sına ihraç ettiği malın bedelini ödiye- cektir. Sergisine hazırlık 29 teşrinievvelde Ankarada Sergi e- vinde açılacak olan el ve ev işleri ser- gisi için teşekkül eden komite dün ti- caret odasında toplanmış ve Bursada sergiye nümune hazırlıyan ve avdet e- den sanayi müfettişi Danişten Bursa- daki nümuneler hakkında izahat al - mıştir. Sanayi müfettişi Daniş Bursanın ge- niş mikyasta sergiye iştirak edeceği - ni ve tesbit ettiği nümunelerin içinde tezgâh işi, kadın bluzları da temin et- tiğini söylemiştir. Ankarada 28 teşrinievvelde Sergie - vinde bu serginin küşat resmi yapıla- caktır. Küşat resmine bir çok yüksek dev- let memurlarının alileleri de davet e- dilmiştir. Kadınlar o gün milli ve el işi elbi - seler giyeceklerdir. Bursada bulunan ve çok büyük bir ev sanayii olan tezgâh işi bluzlar, Ru- men işi bluzlardan çok daha güzeldir. Ve Türk kadınlığının ince zevkini ifa- de etmektedir. Türkiye İş Bankası İstanbul şubesi direktörlüğünden : Bankamız gişelerinin | Birinciteşrin 1936 Perşembe gününden itibaren sa- bah saat 10 da açılıp, 16 da kapanacağı sayın alâkalılarammıza bildirilir. Eczaneler Bu gece nöbetçi olan eczaneler şunlardır: İstanbul cibetindekller * Aksarayda : (Ziya Nuri). Alemdarda * (A Rıza). Bakırköyünde : Beyazıtta : (Baydarı. Eminönünde : (Hüsnü Baydar). Penerde:; (Arif). Kara- gümrükte : (Arifh. Küçükpazarda : (Hik- met Cemil). Samatya, Kocamustafapa - şada : (Ridvan), Şehremininde : TNâ - mm). Şehzadebaşında * (Üniversitei. Beyoğlu cihetindekiler : Galatada : (Yeniyol, Mustafa Niil). Has- köyde : (Nisim Aseo), Kaşımpaşada : (Müeyyed). Merkez nahiyede : (Gata - tasaray, Matkoviç). Şişlide : (Âsım), Tak- simde: (Kürkciyan, Zafiropulos, Ertuğ- rul). Üsküdar - Kadıköy ve Adadakiler: Büyükadada : (Merkez). Heybelide: (Yu- suf). Kadıköy Pazaryolunda : (Merkez). Modada : (Faik-İskender). Üsküdar Ah - mediyede : (Ahmediye), rafından bir konferans verilecektir. Merkesi, || SİN EMA Billür sesli yeni bir yıldız Bu sene sinema âleminde billür sesli yeni bir yıldız daha türemiştir. (Bitme- miş Senfoni), (Bir aşk gecesi) gibi şar- kıh - filmlerden fevkalâde hoşlanan halk, fevkalâde bir sese malik olan bu Fransız san'atkârını tanımak zevkini tatacaktır. Resimde gördüğünüz bu — yıldıziın ismi Lili Pous- dur, Pariste (Opera bülbülü) lâkabı ile amılan bu yıldız bilhassa (Rüyalar di- 1 | yarında) ismindeki filmi ile Amerika halkını o derece teshir eylemiştir ki 6- rada koca bir şehrin adı değiştiriliyor ve Lilipous adı veriliyor... Bu şeref şimdiye kadar hiç bir san- atkâra nasip olmamıştır. (Rüyalar diyarında) adındaki bu fil- mi bu sene İstanbul sinemalarında gö- receğiz. İstanbul halkı da bu yıldızı ta- İnımak zevkine nail olacaktır. iem Bu akşam iPEK sinemasi —a Yeni bir büyük film veriyor : VOLGA MAHKÜMLARI Rus aşkı - Rüs heyecanı - Rüs şarkıları - Çarlık devrinin müdhiş zulüm- teri en nefis ve ihtişamlı Mükemmel RUS- KAFKAS ve ÇİGAN Yaratanlar: dokorlar arasında bir aşk ve ihtiras macerası. ORKESTRALARI Plerre Blanchar- Charles Vanel - Vera Korene DİKKAT : Bu filmimizin başka sinemalarda evvelce ilân edilen yahulta gösterilen filmlerle hiçbir. alâkası olmayıp çevrilmesi henüz İki ay evvel bitmiş YENİ BİR FİLMDİR. Ayrıca: Paramount dünya haberleri - Fransız - Suriye muahedenamesi - Son moda saç tüvaletleri - Holanda PFensesi Juliana'nın nişan merasimi - Nurenberg kongresi - Büyük maçlar vesaire.., Fransız Tiyatrosu 26 Eylül Cumartesi suvare saat 21 de 27 Eylül Pazar matine saat 18 de suvare 21 de TAMARABEK Revüsünün veda müsameresi Tamamile yeni numaralar. Paris için hazırlanan programlar, Fiyatlar : 75 - 50 - 25 VEFAT Sabık Galata Paket Gümrüğü Müdürü Yanyalı Hayreddin Paşa kerimesi Bayan İkbal'in zevci, Borsa acentalarından Be- üm öğlu Bay Refik'in pederi Selim oğlu Bay Tevfik dün gece vefat eylemiştir. Cenazesi bu- günkü cuma günü saat 10,5 da Cihangir Susam sokağındaki hanesinden kaldı - rılarak öğle namazı Bakırköy camlinde eda edildikten sonra Bakırköy âile me- zarlığına demnedilecektir. Merasime İşli- Tük etmek isteyenler 105 da eve veya 12 de Bakırköy camline gelebilirler. Allah gariki rahmet eyleye. Halk - Opereti Bu akşam 21.4b de Rahmet Efendi Ayrıca — elektrikli kukla KİTAP ve KİTAPCILIK — Bu on beş gün- lük küçük mecmuanın 16 ncı sayısı çıkmıış- tır. BAXINDIRLIK İŞLERİ DERGİSİ — Ba - yındırlık Bakanlığı tarafından çıkarılan bu ÜÇ aylık mecmuanın üçüncü yıl 1 el sayısı çıkmıştır. ÜLKÜ — Ankara Halkevleri Merkezi tara- küruş, Jocalar 2 ve 8 lira KIRK YIL Üstad Halid Ziya Uşaklıgilin hatıruları Dördüncü cildi çıktı. Flatı 5O0 kuruştur. Beşinci ve sonuncu cild basılmaktadır. Bu eser memleketin siyasi, içtimal, fikri hayatının 40 yıllık canlı bir levhasıdır. Baştanbaşa cazib bir ha- Kiki roman hükmünde olan bu ki- tabın birçok parçaları müstakil bi- rer hikâye gibidir. OKUYUNUZ ! Tepebaşı Tiyatrosunda Dram Kısmı 1 Birinci Teşrin Perşembe akşamı sast 20 de MAKBET Yazan : W. Shakespeare 'Türkçeye çeviren : M. Şükrü Erdem ransız Tiyatrosunda OÖperet Kısmı DUDAKLARIN Yazan: Yvesmirande Müzik: «Maurice Yvainv Türkçeye çeviren: Ekrem Reşit Çocuk kısmı FATMACIK 5 Yazan: Afif obay. Mnığ_:_lîghu.n Ege Hndan çıkarılan bu aylık mecmuanın 43 ün- ü sayısı çıkmıştır. İçinde bir çok faydalı yazılar yardır.