28 Eylül 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Eylül 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Üniveristede Bugün bir Toplantı var Dekan ve Profesörlerin iştirâk edeceği bu toplan- tıda Maarif Vekilinin de bulunması muhtemel Evvelki gün Ankaradan şehrimize gelen yüksek tedrisat direktörü Cevat bugün tetkiklerine devam — edecektir. Cevat bugün daha ziyade Üniversite- de meşgur olacak, islâhat işleri etra - fında şimdiye kadar yapılan tetkikler ve verilen kararlar hakkında rektör - den izahat alacaktır. Dekan ve profe- sörlerin iştirâkile yapılacak olan top- lantıya şehrimizde bulunan Maarif Ve- kili Saffet Arıkanın riyaset etmesi de muhtemeldir. Bu toplantıda Hukuk Fakültesinin dört yıla çıkarılması meselesile ya - bancı diller mektebindeki akşam kur- larının sabahları yapılması da görüşü- lecektir. Bu hususlarda bir karar ah - namadığı takdirde hafta içinde ikinci bir toplantı daha yapılacaktır. Üniversitede serbsetkonferanslar İstanbul Üniversitesinde — tedrisata başladıktan sonra haftanın muayyen günlerinde profesörler tarafından ta- lebeye serbest mevzu üzerinde konfe- ranslar verilmesi tekarrür etmiştir. — | Üniversite şimdi hangi profesörün hangi mevzu üzerinde ve hangi tarih-| te konferans verebileceğine — dair bir liste hazirlamaktadır. Bu liste yakında tabedilerek talebeye tevzi edilecektir. Konferanslar her cumartesi öğleden sonra verilecektir. Yeni antrepolar Limanda soğuk hava tesisatını havi antrepolar tesisi etrafındaki tetkiklere Liman Umum Müdürlüğünce devam edilmektedir. Antrepolara konacak malların cin - sine göre hususi hava tertibalı yapıl - ması kararlaştırılmıştır. Bu sayede ba- hk, et, yumurta, yağ, yaş meyva ve sebze antrepolarda bozulmadan mu - hafaza ve ihraç edilmiş olacaktır. Bu hususta İngilterede tatbik edilmekte o- lan usul de tatbik edilecektir. Liman servisleri ıslâh ediliyor Liman Umum Müdürlüğü Liman servislerini esaslı şekilde tslâh etmek- tedir. İlk iş olarak şeflere hususi birer oda verilmesi usulünün kaldırılması kararlaştırılmış ve hemen tatbik edil - miştir. Büyücek bir odada memurlarla şefler birlikte çalışacaklardır. Bu su - retle memurların şefler tarafından ça- lışmalarının mürakabesi temin edilmiş olacaktır. o Nöbetçi Eczaneler Bu geceki nöbetçi eezaneler şunlardır: İstanbul cihetindekiler: Aksarayda: (Btem Pertev). Alemdarda: | (Sırrı Rasim). Bakırköyünde: (Merkez), Beyazıtta: (Belkis). Eminönünde: (A, Minasyan). Fenerde: (Emilyadi), Kara - || gümrükte: (Buat). Küçükpazarda: (Ha- |! | san Hulüsi), Samatya Kocamustafapa- şada: (Rıdvan). Şehremininde: (A, Ham- d, Şehaadebaşında: (İsmall Rilat). Beyoğlu cibetindekiler: Galatada: (Yiçopulo). Hasköyde: (Bar - || but). Kasımpaşada: (Vasıf). Merkez na- hiyede: (Matkoviç, Vinkopulo). Şişlide: || (Pertev). Taksimde: (Kemal Rebul). Üsküdar, Kadıköy ve Adalardakiler: Büyükadada: (Sinasi). Heybellde: (Ta- naş), Kadiköy — Pazaryolunda; — (Rilat Multar!. Modada: (Alâeddiz). Üskü - İ| doz İskelebaşında :. «Merkez). ı ŞEHİR BHABERLERİ ! İstanbulun g— Siz ne Dersiniz ? Pahalılık devam ettikçe medeni ihtiyaç temin edilemez Erim imzasile bir mektup aldık. bize öyle geldi ki düşüncesi bir çoklarımızınkinden kuvvetli değil- dir. İşte söyledikleri: Gazetenizin bugünkü nüshasının 4 üncü sahifesinde Hakkımız Yok mu? diye bir yazı okudum, buna hakkınız var amma memnun o - Juşunuz neden? Cevabını verece- ğim? * Çok tabiidir ki her fert medeni ih - tiyacının hepsini temin etmek is- ter, fakat bu harcı âlem olmak şar> tile; bizim medeni ihtiyaçlarımı- zı temin ediyor görünenler Edir- ne köylüsünün yaptığı gibi hare- ket ediyorlar. Bilmem hatırlar mısınız? Padişah - lardan birisi Edirnede ava çıkmış yağmura tutulmuş, köyün ıde ateş yaktırmış, bunun. padişah olduğunu anlayan kurnaz köylü çok fazla bir para istemi: e biz de ateş pahasına darbi meseli bu- radan kalmıştır. Meselâ bir deniz banyosuna, bir Ya- lovaya, bir Bursaya gittiniz mi? Bir milyoner zannedilirsiniz, Şu Bursanın ve Yalovanın kaplıca- ları Üsküdarda olsa, otellerde elli kuruşa yatılsa — vesaiz çok ucuz olsa, Filorya, Sarayburnunda ol - sa, bir fincan kahve ateş pahası - na değil, keseye uygun, bir kama- ra elli kuruüş olsa seyreyleyin me- deni ihtiyaçlarını temin edecekle- Ti! Ben lüks mevkiler olmasın demiyo- rum, Şimdi olduğu gibi ya hiç yok, ya çok yüksek olmasın da harctâlemleri de olsun diyorum. Kömür kırk lira iken vapurlarda gene böyle ücret veriyorduk, e - lektriği böyle yakıyorduk, yahut biraz fazla. Şimdi kömür 15 hira, fakat vaziyet değişmedi. Bir saz dinlemek istersin, bir fincan kahve elli kuruş. Bilhassa elek - trik; havagazı, kok safriyatı ço - ldikça fiyatlarının düşmesi ve tanbulda medeniyet ışığından mahrum 63 bin evin de kolayca nurlanması lâzımdır. İşte bunu görünce sevinmeğe hakkınız olur değil mi?» Bu okuyucumuz böyle'diyor, bilme- yiz Siz ne dersiniz? Dünkü kazalar Kocamustafapaşada oturan Siranoş adh bir kadın merdivenden — inerken düşmüş ve dört aylık hâmile olduğu için ağır surette yaralanarak çok kan kaybettiğinden imdadı sıhhi otomobi- lile hastaneye kaldırılmıştır. ** Şark şimendiferleri makasçıla- yından Veysel Zeytinburnundaki kulü- besinde otururken mangaldaki çaydan- hık adamcağızın üzerine devrilmiş ve haşlanmıştır. Veysel hemen hastaneye kaldırılmıştır. * Kocamustafapaşada Lâtifin iplik fabrikası amelelerinden 15 yaşlarında Saime makinesini temizlerken parma- -SON POSTA. Yeni plânı Mütehassıs Prost projeyi dört ayda hazırlayacak Şehircilik mütehassısı Prost kendi- sine tahsis edilen büroda şehir plânı - nın hazırlanması etrafındaki çalışma- larına devam etmektedir. Mütehassıs evvelce verdiği direktifler dahilinde bir çok işlerin muvaffakiyetle başarıldığı- ni görmüş ve şehir plânının ana hatla- rına ait avan projeyi burada bulun - duğu müddet zarfında hazırlamağa ka- rar vermiştir. Bunun için evvelce iki ay kadar kalmayı düşünen Prost ica » bederse şehrimizde dört ay da kala - rak projeyi tamamlıyacaktır. Mütehassısa yardım etmek “üzere fen heyeti yakında yardımcı bir ko - misyon seçecektiz. Bu komisyon aynı zamanda Prostun - hazırlıyacağı avan proje üzerinde de çalışmaya devam e - decektir. Mütehassıa şehrimizden ayrı- hrken komisyona bazı direktifler de verecek ve bu suretle yardımcı komis- yonun çalışmaları esas şehir plânının hazırlanmasına da yardım edecektir. Prost Floryanın imarı için de ayrı bir proje hazırlamayı lizumlu görmüş-| ür. Bu proje en kısa bir zamanda bi- tirilip derhal tatbikine geçilecektir. Yeni gümrük binasında tamirat Gümrük İdaresinin yakın bir za - manda Çinili Rıhtım Hanına geçmesi münasebetile handaki boya ve kalori- fer işleri müteahhidine ihale edilmiş- tir. Bu işlere ay başında başlanacak - tır. Gümrük İdaresinin Çinili Rıhtım Hanında modern bir şekilde yaptıra - cağı kimya lâboratuarı için Nafia Fen heyeti tetkiklerine ehemmiyetle devam etmektedir. Galata Yolcu Salonunun arkasındaki ahırların inşaatı bitmek ü- zeredir. Bu inşaat biter bitmez eski a- hırlar yıktırılacaktır, ve rihtim müsait bir hale getirilecektir. Gümrük İdaresinde anbarların li - man işletine devri işi de devam etmek- tedir. Liman dairesinde gazeteciler bürosu Liman Daireleri Galatadaki Merkez Rıhtim Hanına toplandıktan sonra Li- man Umum Müdürlüğü tarafından ga- zetecilere hususi bir büro tahsis edile- cektir. Bunun için şimdiden hazırlık- lar yapılmış ve her gazete için bir kutu hazırlanmıştır. Bu kutuların anahtarla- rı gazetecilere verilecek ve bu vasıta ile lmanın bütün harcketleri günü gü- nüne haber alınmış olacaktır. Gazeteciler bürosuna yazıhane le - vazımı ve bir de telefon konacaktır, Heykel sergisi Kadıköy Halkevi Güzel San'atlar Şubesi tarafından yarın saat 15 de bir talebe heykel sergisi açılacaktır. Sergi on gün devam edecektir. Kavğacı yaramazlar Unkapanında oturan 14 yaşlarında Feyzi ile 13 yaşında arkadaşı Ali top oynarlarken kavgaya tutuşmuşlar; A- ğını kaptırmış ve elinden yaralanmış- tir, L Feyziyi jiletle kalçasından yarala - miştir. . | Bıçaklı_ çocuk z 6 Yaşında bir çocuk ağabeysini yaraladı Dün küçük bir çocuk ağabeğisini a- ğir sürette yaralamıştır. Hâdise şöyle olmuştur: Fatihte Keseciler sokağında oturan 13 yaşlarında İbrahimle üvey kardeşi altı yaşında Ahmet arasında kavga çıkmıştır. Ahmet yaşı küçük — olduğu için ağabeğisinden dayak yemiş ve hır- sını alamıyarak eline geçirdiği dayısı İsmailin dükkânındaki ekmek bıçaği- le ağabeğisini sağ memesi üzerinden ağır surette yaralamıştır. Yaralı çocuk imdadı sıhhi otomobilile derhal hasta- neye kaldırılmıştır. El veev işleri sergisi 29 birinciteşrinde Ankatada açıla - cak olan el ve ev işleri sergisi hazırlık- ları etrafındaki çalışmalar ilerlemiştir. Şimdiye kadar bir çok kimseler şehri- miz Ticaret Odasındaki Sergi Komite- sine müracaat ederek sergiye iştirâk e- deceklerini bildirmiş ve nümunelerini işlerdir. Müracaatlar arasında sandık köşelerinde kalmış güzel el, oy- ma işleri, yastık, blüz ve saire eşyalar göze çarpmaktadır. Memleketin her tarafında sergiye çok alâka gösterildiği gelon haberlerden anlaşılmıştır. Sergide küçük sanayi erbabile bera- ber bilhassa aileler arasında " işlenen dantel, oya, el trikotajı, elbise, çama- şır, şapka ve bunlara benzer eserler teşhir edilecek ve seçilecek eserlere 1000 - 1500 - 2000 liralık mükâfat - lardan başka 6 tane 250 ve 40 tane de 100 liralhk mükâfat dağıtılacaktır. Üsküdar Parti Kongresi Dün Üsküdarda Toptaşında Üskü- dar mıntakasına dahil Parti kongreleri yapılmıştır. Kongrede vilâyet namına Farukt ile Üsküdar kaymakamı Lütfi hazır bulunmuşlardır. Üç yüz parti mensubunun bulunduğu bu kongrede parti idare heyeti seçilmiştir. Antika hırsızı Sultanahmetteki hafriyat mıntakası- na girerek antika çalmak isterken ya- kalanan Hâlisin duruşması üçüncü as- liye ceza mahkemesinde — yapılmıştır. Duruşma sonunda Hâlis bir buçuk se- ne hapse mahküm olmuştur. Sebzeci ile bahçıvan kavgası Samatyada Kuleli sokağında oturan bahçivan Vangel ile seyyar - sebzeci Behzad arasında bir alacak meselesin- den kavga çıkmış, Behzad Vangeli bı- çakla bacağından yaralamıştır. Suçlu yakalanmış, tahkikata başlanmıştır. Tekfin ve techiz işleri Belediyenin yeni tekfin ve techiz iş- leri talimatnamesi hazırlıkları bitirilememiştir. Bu münasebetle tali- maltnamenin teşrinievvel - bidayetinde tatbik edilemiyeceği haber verilmek - tedir. Teşrinievvel içinde mezarlıklar talimatnamesinin icabettirdiği teşkilât da ikmâl edilecektir. Yeni bir sirk Şehrimize gelen Murad adlı bir Tür- kün idaresindeki sirk bütün hazırlık - larım bitirmiş ve dün gazeteciler da - vet edilerek Sürp Agop arsasında ku- rulan sirk gezdirilmiştir. Sirkte ehli, vahşi 76 hayvan bulun- |İl maktadır. Kludsky S İ R K i oyunlarına BUALŞ L ADIR Bu harikulâde oyunları bugün Harbiyede Sürpagopta saat 2,5 - 6,5 ve 9,15 seanslarında göreceksiniz.. Cumartesi ve Pazardan başka günlerde seanslar saat 6/5 ve 9,15 tedir. —e —— — — t, henüz | Eylül 28 . H RADYO | Bugünkü Program İSTANBUL Türk musikisi, 1250: Havası dis, 13,05: Plâkla hafif müzik, 1325: Muhe, telif plâk neşriyatı, ' Akşam neşriyatı; 18,80: Çay saati, dans müsikisi, 19,380: Kon« ferans: Doklar Fahreddin Kerim tarafın < dan, 20: Veğia Rıza ve arkadaşları tarafın-” |dan TTürk musikisi, 20,20: Türk musiki heyeti" tarafından klasik eserler, 21: Solo plâklar, 21,30: Orkestra: 1 — Leutner'in - Yortu üvertürü, 2 — Strn- uas'un - Âlem sedaları - valsi, $ — Tseal - kowski'nin « Saf çoban kadına inden par « çalar, 4 — Bugen d'Albert'in - Entermezao- su, $ — Kalmanın - Bayader operetinden parçalar, 6 — Rimaki - Korsakoff'un - Şan- son İndou, 7 — Möskoviskin'in - Gitarı, 22,) 30: Ajans baberleri. İSTANBUL Yarınki Program Öğle neşriyatı: 1230: Plâkla Türk musikisi; 12,50: Ha « vadis; 13,05: Plâkla hafif müzik; 13,25: Muhe telif plâk neşriyatı. Akşam neşriyatı: l 18,30: Çay saati, dans musikisi, 19,30: Ço-' cuklara masal: Mes'ut Cemil — tarafından,| 20: Türk musiki saz heyeti, 2030 Safiye ve, arkadaşları tarafından Türk musikisi — ve' halk şarkıları, 21: Plâkla sololar, 21,30: Ore kestra. 1 — Lalan'ın - Le Rol D. Ys. Uver « türü, 2 — Richard Stravms'in, Bir vals, 8 — Vetzler'in -Page- 2i, düette, 4 — Borodinin -« Bir Ortâ Asya Step tasviri -, 5 — Dvo - rak'ın - Stâv dansı -, 6 — İpolitof İyanot'ın - Bülte Caucastenneden parçalar, 7 — İpolle töf İvanotun Türk havaları, 22,30:-23,30: A« Jans haberleri. Yeni seyyah'ar geliyor 6 teşrinievvel salı günü limanımız4 İngiliz bandırah — Atlantis vapuru ila 900 seyyah gelecektir. Bir hırsızın akıbeti Kuledibinde ve Cihangirde muhtelif evlerden eşya çalan Hasan, Sultanah« met birinci sulh ceza mahkemesi kara« Üstad Halid Ziya Uşaklıgilin hatıraları Dördüncü cildi çıktı. Flatı 5O0 kuruştur. Beşinci ve sonuncu cild basılmaktadır. Bu eser memlekelin siyasi, içtimai, fikri hayatının 40 yıllık canlı bir levhasıdır. Baştanbaşa cazib bir ha- kiki roman hükmünde olan bu ki- tabın birçok parçaları müstaki! bi- rer hikâye gibidir. OKUYUNUZ ! Kadıköy Süreyya tiyatrosunda Halk Opereti Bu akşam 2145 de Kırk yılda bir Ayrıca elektrikli kuklalar ANKARA MEKTEPLİLERİNE Kitaplarımızı defterlerinizi en mü- sait şeraitle Ankarada Maarif Ve- kâleti karşısında Akba kitap evii- den tedarik edebilirsiniz. İzdiha- ma mahal kalmamak için şimdiden kitaplarımızı alımz. Telefon 8377