28 Eylül 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

28 Eylül 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Yazan : Orhan Selim KAN KONUŞMAZ Son Postanın Edebi Tefrikası: 94 — Sendeki parayla bunları alabiliriz ama, olmaz, diyordu. Çünkü ilk aylar nasıl olsa işin olmıyacak, Daha doğru- su ilk ay sana para getirecek yağlı müş- teri bulamıyacaksın.. parayı aylıklar için saklamalı. — Peki, eşyayı nasıl buluruz ba - ba.. Nuri usta, onu da buldu Yalnız tahta aldılar ve bir bildik marangoz bu tahtalardan masaları, iskemleleri, do- labı çıkarıverdi. Yazı makinesini den düşme, bedestenden buldular. Ömerin adliyedeki stajı da artık s0- nuna eriyordu. Kâmran bey baroda Ömerin işlerini kolaylaştırmak için elinden geleni yap- ti el- Bu esnalarda Said amca bir sabah çı- kageldi. Daha hepsi evdeydiler. Ömer, Gülizar, Nuri usta.. Ustayla Said amca birbirlerinin kol- larına atıldılar, Ömere öyle geldi ki, anası Gülizar, gözlerinin yaşını belli etmemek için masanın üstünde örtüyü düzeltiyor. Said amca biraz zayıflamıştı. Ama çok değil. yalnız saçları adamakıllı a- ğarmıştı. Nuri usta sordu: — Nasıl İngilizce söktü mü?, Said amca, özür diler gibi: — Okuyup anlıyorum.. hem de ©- peyce., yalnız konuşamıyorum... Eh, ne yapalım, bizim orda İngilizce ko - nuşan yoktu. — Bir daha seferine de almancayı Öğrenirsin.. Gülizar çayı zaten hazırlamıştı. Sait amta Ömerle alâkadar olarak çayı içti. j — Çoktandır hasrettim şu çaya, de- di. Sabahları bir bardak sıcak çay iç- menin ne demek olduğunu bilmez - sin Ömer... Dünyada öyle ulak tefek şeyler var ki insan bunların tadını an- cak orda anlıyor. Meselâ ay ışığı.. Ya- ni parmaklıklarla bölünmemiş ay ışığı.. Güneş gündüzleri, avluya çıktığımız vakit, duvarların arasından, gökte hür ve serbest görebiliyorduk amma, ay ışığını yalnız geceleri, koğuşun par - maklıklı penceresi arkasından seyret - Ömer: — Bugün işe gitmesek, hep bera - ber Sait amcayla daya doya konuş - sak, diye teklif etti. Fakat bu teklife ilk itiraz eden Sait amca oldu: — Olmaz, dedi, haydi herkes işine.. Zaten benim de uğrıyacak yerlerim var. Gece gelirim.. Kapıdan hep beraber - çıkarlarken Sait, Gülizara: — Biliyor musun yenge, kârlık he miyi, hem kötü.. Gülizar güldü: — Ey öyleyse seni evlendirelim. — Bir çocuğum olsun istiyorum ha- ni.. Belki biraz geç kaldık.. Çocuk gü- zel şey yenge.. Bak Nuriyle Ömer na- #ıl yan yana gidiyorlar. Nuri böyle Ö- merin yanındayken nasıl bir «küçük dağları ben yarattım halin var. Ama doğru Ömeri biraz da o yarattı.. dedi, be- — Adliye srajı, baro muamelesi bitti. er: — Eh, baba, dedi önümüzdeki cu- martesine bizim bakkal dükkânının resmi küşadını yaparız.. — ” Sait amca sordu: — Hazır davan var mı?. “— Yok amca, ama olur.. O ya biz ceza işlerini alacağız. ( — Nuri usta alay etti: — Öyle karı koca davalarına tenez- — zül etmeyiz... . Gülizar: — Yazıhaneyi açtığın günün akşa- — gi ben de size bir ziyafet çekerim.. — Söyle bakalım Sait amca ne istersin? Malüm — Vallahi yenge patlıcan dolma - sını pek göresim gelmişti.. — Olur.. Sen ne istersin Nuri? — Beol salata.. — Ya sen Ömer?.. — Et isterim anne.. Köfte filân bir şeyu — da olur.. Hem bol et ye ki zih- nin açılan. Nuri usta: — Bizim Gâvur Cemal hoca gene İstanbula gelmiş.. Bu sabah yolda rast: ladım.. Yarın buluşacağız. Onu da ça- garalım ziyafete olmaz mı?. Hepsi birden olur, dediler.. Cumartesi geldi. Gülizar o gün işe gitmedi. Erkenden mutfağa girdi. Ö- mer öğleden sonra yazıhaneye gitti. İ Nuri ustayla kararlaştırmışlardı. Ak - şamüstü hana gelecek, beraber eve dö- necekler.. Sait amcayla Gâvur Cemal doğrudan doğruya eve geleceklerdi. mer, hâlâ bir türlü —sınamadığı «bakkal dükkânında» eşyaların yerle-| rini değiştirdi. Duvara bir iki resim as- tı. Bunlar gazetelerden kesilmiş te —ı simlerdi. Üçü de sakallıydılar. Birisinin sakalı aslan yelesi gibi saçlarile ka - rışmış, kolalı bir gömlek üstünde dak | galanıyor. İkincisinin aşağı doğru kıvs rılan kalın bıyıkları altında düz, ge -| niş, müstatil kesilmiş Mmuntazam bir sakalı vardı. Üçüncüsünün sakalı kü -| çük ve sivriceydi ve çenesinin ucun -| dan kurnazlıkla sallanıyordu. Ömer resimleri astıktan sonra kar- | şılarına geçip baktı: — Silsilei meratibe riayet — olundu, ' dedi. Aslan yelelisi en yukarıda, en baş K taydı. Müstatil sakallısı onun yanında, biraz daha aşağıda, kurnaz sakallısı ise bir parmak daha aşağıda.. | Ömer: | — Neyse bizim bakkal dükkânı| şimdi bir şeye benzedi, diye düşündü. | Sonra Nuri ustanın işbaşı — elbisesile | çıkarılmış bir fotoğrafını masanın üs- | tüne koydu. İskemleye oturdu. Usta- nın fotoğrafına uzun uzun baktı: — Baba, diye söylendi, kendi ken- dine, seni hiç bir vakit utandırmıya - cağım.. Nuri ustanın oğlu olduğumu hiç bir zaman unutmiyacağım.. Bili - yorum ki Nuri ustanın oğlu olmak mü- him bir şeydir. Kapıcı bir iki defa odaya girip çık- tı. Ayak bastı parası istiyor. Ömer el- li kuruş verdi. Ve aylıkların peşinen tediyesi, kapıcı aylığının taksitle ö - denmesi hakkında gene uzun bir kon- | ferans dinledi.. Kapıcı gittikten sonra Ömer, Kâm- ran Beyin gönderdiği bir meslek mec- muasını karıştırırken: 9 u da ziyafete çağıracaktık, di- ye düşündü. Meslek mecmuasının içinde, sahife- lere sıra sıra yerleşmiş, her nedense a- şağı yukarı hepsi birbirine benziyen a- vukat resimleri vardı. Bir gün, mec - muanın gelecek seneki yıllık nüsha - sında kendi resminin de bu kalabalı- ğan arasına karışacağını düşünerek Ö- merin yüzü kızardı. (Arkası var) Amerika sefareti müsteşa- rının Hisardaki evine hırsız. girdi Rumelihisarı -korulukları — içinde Baybül Havz Müdürü Mrs. Favrır'ın & vine geçen gece hirsiz girmiştir. Bu evde Amerika sefareti — müsteşarı Mrs. - Şow oturmaktadır. Hırsızlar eve alt katta mutfağın pen- İceresinin bir camını yerinden çıkarmak "guretile girmişler ve evde ne kadar gü- müş sofra takımı varsa alıp götürmüş- lerdir. Maamafih hırsızın aldığı takım- lardan bazıları saf gümüş değil, gümü- ı,e müşabih bir madendir. Ev halkı da derin &ykuda bulunduk- SÖON POSTA 4 C7 “S0 lira kumaş parası, S0 lira ha ,, Bir terzinin evine hırsız giriyor. Bitmiş ve dikilmekte olan bütün elbiseleri çalıyor. Hırsız polis tarafından yakalanıp mabkemeye veriliyorsaa da, elbisele- ri tekrar elde etmek imkânı buluna- madığından, kendine ödetmek veya muadil cezayı vermek üzere mal sahiplerinden kıymetleri soruluyor. Bunlardan orta yaşlı bir kadın, kaybolan hesabını vermek için gelmişti. Reis'sordu: — Kaç kattı elbiseleriniz?. — Bir ipekli rob, bir yünlü man- to. — Değeri ne kadardı?. — Yalnız kumaşlara vermiştim. Davacı sandalyesinin yanında düzan İltiyar bir erkek yavaş sesle karlına bir çeyler;. söylemeğe başladı Mübaşir, onu susturmak istedi, fakat hiddeti gittikçe artıyordu.. Nihayet Reis: — Nedir, dedi, ne istiyorsunuz? — Ne istiyeceğim, kadın bana kumaşları (20) Hiradan aldığını Böylemişti. Şimdi burada (50) ye çıktı. Reis kadına tekrarladı: — Hangisi doğru?. — Burada söylediğim efendim. Aldığım mağazanın adresini, ku- maşların parçalarile beraber vere- yim sordurtun. — Şu halde kocanıza niye ya- lan söylediniz?, Güldü: — A.., Ona her aldığım şeyin doğrusunu söylersem, üç sene bir elbise ile gezerim sonra. Kocası, kadının bu açık ifadesi önünde şaşkın kekeliyordu: — (50) lira yalnız kumaş para- si. (50) lira ha. Muazzez FAİK elbiselerinin (30) lira biz Zirai sigorta (Baştarafı 1 inci sayfuda) kumpanyalarile temasa geçecektir. Zi- rat sigortaların Ziraat veya İş Banka- larından biri tarafından idare edilmesi de muhtemel görülmektedir . Yeniden hazırlanacak talimatname mucibince ziraf sigortalar tarlada, da- ha mahsulün idrakinden önce yapıla- caktır. Yeni zirat sigortalardan csas tarla, bağ ve bahçelerin tabit verimle» ridir. Sigorta ücretleri tarla, bağ ve bahçelerin sulak olmasına, yağmur, seylâp ve doludan muhafaza şekilleri- ne göre tesbit edilecektir. Kurak mınta- kalarda da ziral sigortalar, ayni şartlar gözönünde tutularak yapılacaktır, Teş- kil edilecek ziral sigorta şirketile müs- tahsil arasındaki mukaveleler kopera- tiflerin murakabesi ve kfaleti altında yapılacaktır. Normal rekoltelerin dununda elde edilecek — istihsalât zararını - sigorta kumpanyaları ödemeği taahhüt ede- cektir. Bu suretle bir taraftan müstahsil nisbeten az bir zararla bu işten kurtu- lurken öte taraftan da alivreciler bun- dan müstefid olacaklardır. Bu yıl alivrecilerin — karşılaştıkları zarar bir milyon liradan noksan değik dir. Bütün Garbt Anadolunun zararı ise beş milyon lirayı geçmektedir. Zi- rat sigortalara başlanırken sulama iş- lerine ve hastalık mücadelelerine aza- mi ehemmiyet verilecektir. Bu yıl tütün mıntakalarında, mah- sul idrak edildikten sonra sigortalar yapılmıştır. Bağ mıntakalarında tente- ler kurulması için de tertibat alınacak- Bütün dünya para Eylat 28 | meselesile meşgu Fransız Meclisinde bu sa bah müzakereler başladı Paris, 28 (Hususi - Sabaha karşı) — Frank kiymteinin düşürülmesine 'idair hükümet teklifinin busabah fevka İlâde olarak toplanacak olan parlamen- toda müzakeresine başlanacaktır. Celsenin küşadını müteâkip hükü - |met frank kıymetinin düşürülmesine dair olan projeleri meclise verecek ve acele müzakeresini isteyecektir. Bunu mütcâkip celse bir kaç dakika için tatil edildikten sonra tekrar açılacaktır. Münakaşalara ikinci celede başla '« 'nacaktır. Söz alacak hatibler arasında M. Piyer Kolan ve M. Pol vardır. Lâyihanın heyeti umumiyesi etra - fındaki münakaşalara öğleden sonra devam edilecektir. | — Maddelerin müzakeresine ancak ge- ce başlanacaktır. Son derece hararetli |münakaşalar olacağı tahmin edilmek- | | tedir. Neticede hükümetin teklifi kabul edileceği kanaati umumidir. B Maliye komisyonunda Paris, 27 (Hususi) — Bugün öğle- den sanra toplanan parlatnento maliye | komisyonunda maliye nazırı M. Ven- |san Oriol yeni mali projeler etrafında azun izahat vermiş İngiltere - Ameri- |ka ve Fransa arasında para meselesi ü- zerindeki anlaşmanın ehemmiyetinden bahsettikten sonra yeni projelerin dün- ya sulhuna yapacağı hizmetleri teba - |rüz ettirmiştir. M. Vensan Oriol her hangi bir spe- külâsyona karşı şiddetli tedbirler alın- İdığını ilâve etmiştir, Proje komisyonda kabul edildi Bundan sonra iktısat nazırı da iza - hat vermiş, neticede para esasının de- |giştirilmesi hakkındaki kanun lâyihası maddesini 12 muhalife ve 7 müstenki- fe karşı 20 reyle kabul etmiştir. Sosyalistler radikal sosyalistler leh- de ve sağ cenah ile merkez aleyhte rey vermişler, komünistler müstenkif kal- mişlardır. X Paris, 27 (Hususi) — Sosyalistle- rin dün yaptıkları bir toplantıda yeni mali projeler tetkik edilmiştir. Top - lantıda M. Blum uzun izahat vermiş- tir. Bu izahat üzerine blok hüküme - tin aklığı bütün tedbirleri tavsib etmiş ve M. Blum şiddetle alkışlanarak tebrik edilmgitir. Cumhuriyetciler de yaptıkları bir toplantıda hükümetin kararlarını tas- vib etmişlerdir. Cenevrede de para meselesi Paris, 27 (Hususi) — Pazar mü « nasebetile Cenevrede de toplantı ya - pılmadığından diplomatlar arasında - ki bütün temaslarda para esaslarının değiştirilmesi hakkındaki teklif konuş- malara mevzü teşkil etmiştir. Paris, 27 — Fransız hükümeti meb'. usan meclisinin frangı küttarmak ka| rarını tasvib edeceğine kani bulun - maktadır. Ancak bu meselede âyân meclisinin nasıl bir hattı hareket kabul edeceğini bilmemektedir. Felemenk hükümeti, altına ambar- go koymak kararını vermiştir. Fele « menkte pazartesi ve salı günleri bütün piyasalar kapanaçaktır. Hitler, evvelki gece M. Sehacht ile yapmaları muhtemeldir. Nevyork nikbin Nevyork, 27 ÇALA.) — Fransanr Ezak kiymetini indirmek kararı, bura da nikbin bir hava yaratmıştır. Mühin bir matbuat müessesesi, frank kıyme tinin indirilmesi sayesinde iptidaf mad delerin kıymetlerini arttıracağını be yan etmiştir. Amerkada hububat borsaları kavan mıştır. Alman ajansma göre Paris, 27 (A.A.) — Alman ajans bildiriyor: Finani bakanlığı, bankalarık 'de ka panecüği bakkındaki şayisları yalatıla maktadır. . Bununla beraber, bakanlık para işle ri memüurlarının büyük bankalarda dö viz alacakları hakkında — araştırmala yaptıkları dağrudur. Finans ve banka işlerinde mütehas sıs olan M. Flandin devalüasyonu tak bih etmekte ve hükümet tedbirlerinir muvaffakiyetsizliğe mahküm oldu | gunu bildirmektedir. Holanda Altın İhracmı Menetti Lahaye, 27 (ALA.) — Holanda pars siyasetini değiştirerek eylülden itiba- ren altın ihracını yasak etmiştir. Bor: salar pazartesi ve salı kapalı olacaklar: dır. Rusların Bir Milyon İngiliz Lirasını Amerikahılar Aldı Vaşington, 27 (A.A.) — Maliye Ba- kanı Morgentahu — gazetecilere beya- natta bulunarak Sovyetler Birliği dev- let bankasının bir milyon İngiliz lira- sınm ne fiyata olursa olsun satılmasını emrettiğini fakat Amerikanın bu satı- şı beynelmilel piyasadakk tesirlerini izale etmek için bu parayı elinde bu- lundurduğu istikrar akçesile mübaya- A ettiğini bildirmiştir. «İyi Bir Haber» Londra, 27 — Akşam gazetelerinin son tab'ılarında frank kıymetinin indi- rilmesi meselesinden Uuzun — uzadıya bahsedilmektedir. Liberal Star gazetesi, üç devletin vermiş oldukları bu kararı iktısadi konferansın uğramış olduğu fe lâketli akametten sonra ümit bahşedecek en iyi bir haber olarak karşılamaktadır. Tahminler Sunday Times, yazıyor: M. Blum, bütçe — müvazenesini bir türlü temin edememiş olan seleflerinin kendisine bırakmış oldukları pek na- zik bir mali vaziyete tevarüs etmiştir. Şimdi yapılacak şey, fmangiın — altına karşı istiklâlini muhafaza etmekte o- lan İngiliz dövizine nisbeten kıymetini tesbit etmektir. Bu kıymetin yüzle yüz beş arasında oynaması muhtemeldir. Şu halde meselâ sterling 102 frank ol- duğu zaman İngiliz lirası 4,66 dolar o- lacaktır. Halihazırda tatbik edilmekte olan fiyatlara göre bu muadelet, üç müstahsil milleti ayni plâna koyacak- tır. Fransa hükümetinin frank hakkın- daki kararı üzerine ve takip edilecek hattı harekete dair Maliye Vekâletin- den borsa komiserliğine bugün — yeni talimat verileceği tahmin edilmektedir. Frank hakkındaki karardan evvel Fransaya mal satmış ve henüz parala- rinı almamış olan ihracatçıları zarar- dan kurtarmak maksadile hükümetin maliye nazırı M. Krosigk ve M. Fon Neurahtı yanına çağırmıştır. Bugün Alman sayani mümessilleri ile bir gö- rüşme yapılacağı zannedilmektedir. & Çekoslovakyanın vaziyeti Prağ, 27 (A.A.) — Başvekil M. Hodza, matbuat mümessillerine beya- natta bulunarak — Çekoslovakya'nın Fransız frangı hakkında Fransa hü - kümeti tarafından verilen karar do « layisile istisnat hiç bir tedbir almıyaca- gını söylemiştir. Mamafih — Çekoslovakya kuronu bazı tedbirler alacağı anlaşılmaktadır. Bartinda Maliyede tayinler * Bartın (Hususi) — Yeni maliye teş- kilât kadrosuna göre kazamız memurla- rı arasında bazı değişiklikler olmuştur. Maliye varidat memurluğuna belediye muhasibi Mustafa Oral, tahsil memüur- luğuna sandık emini Esat Tekin, piya- de tahsildarı İbrahim Girgin, varidat müdür muavinliğine muhasebe kâtibi Ziya Gençalp, muhasebe kâtipliğine piyade tahsildarı Şevki Mumcu tayin edilmiştir. Kazamız varidat memuru Ahmet larından hirsızlığın ancak ertesi sabah |kıymetinin indirilmesine tarafdar o -İkâmil Yılmaz terflan Diyadin malmü- kalktıkları zaman farkına — varmışlar- İlanların noktai nazarlarını kabul ettir- | dürlüğüne atanmış. ve yeni vazifesine dır. Zabıta hırsızları aramaktadır. mek için hükümet üzerinde bir tazyik gitmiştir. *