26 Haziran 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

26 Haziran 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

'SON POSTA TELGRAF HABERLERİ İspanyol sahillerinin kontrolü işi tekrar sarpa sarıyor Roma, Alman ve Italyan gemilerinin kontrolüne tahsis edilen sahillerin başka gemiler tarafından kontrol edilmesine muvafakat etmiyeceğini bildirdi Londra 25 (Hususi) — İngiltere ve Fransa hükümetleri İspanya sularının kontrolüne devam etmeğe karar vermiş- lerdii İngiliz ve Fransız harp gemileri, Al - manya ile İlalya ayrılmış olan maın- fakaların kontrolünü de deruhte edecek- Jerdir. Kontrol gemilerinde birer bitaraf mü- şahid bulundurulacaktır. Bu hususta Fransa ile İngiltere arasında mütabakat hâsıl olmuştur. Valensia ve Burgos hükümetleri de, İs- panyol limanlarında emniyet mıntakala - yını genişletmeğe razı olduklarını bildir - mişlerdir. İtalyanın vaziyeti Londra 25 (Hususi) — Romadan &lınan haberlere göre İtalya hükümeti, İspan- ya sularında Alman ve İtalyan gemile - rinin kontrolüne tahsis edilen mıntaka- ların başka harp gemileri tarafından ta - rassuduna kat'iyyen muvafakat etmiye - şeeğini beyan eylemiştir. Fransa ve İngilterenin böyle bir hare- keti, İspanya işlerinde müstakil bir siya- - Almanlarla Müzakere Ankara 25 (Hususi) — Berlin büyük elçimiz İstanbuldan Berline dönerek Al- manlarla başlıyacak olan ticaret müza - kerelerinde heyetimize reislik edecektir. Amerikada 9 Milgon dolarlık Vergi kaçakçılığı Washington, 25 (ALA.) — İrad ver- gisi kaçakçılığı yapanların yeni bir lis« tesi neşredilmiştir. Bu listede isimleri bulunanlar meyanında eski maliye na- Zzırı Ândrew Mellon ile bir kaç gazete nin sahibi bulunan Seripps vardır. Son sene zarfında yapılan vergi ka- çakçılığının mikdarı 9 milyon doları geçmektedir. Dahiliye Vekiline Maarif Vekili vekâlet ediyor Ankara, 25 (Hususi) — Dahiliye Ve- kiline Moskova seyahati esnasında Ma- arif Vekili Saffet Arıkan vekâlet ede- sektir. Ankarada baîçıvınlık mektehi Ankara, 25 (Hususi) — Belediye ta- rafından bir bahçıyan mektebi açılmış- tır. Mektebe ilk tahsilini bitiren müş- teit gençler alınacaktır. İktısat Vekâleti Müsteşarı vekili Ankara, 25 (Hususi) — Almanyaya gidecek olan İktısat Vekâleti Müsteşa- yı Kurdoğluna teftiş heyeti reisi Hüsnü Yaman vekâlet edecektir. Kızılayın Adana Felâketzedelerine yardımı Adana, 25 (Hususi) — Son tuğyan- da zarar gören 571 aileye Kızılay ta- rafından 21.216 liralık yardımda bulu- nulmuştur. Daha 30 aileye yardım edi- lecektir. Felâketzedelere yaptırılacak evler için ayrıca tahsisat ayrılmıştır. İhracatın kontrolv Ankara, 25 (Hususi) — Ekonomi Ba- kanlığında teşkil edilen bir heyet ihra- catın kontrolü işlerinde çalışacak me- mur namzedlerini seçmiştir. Seçilenler. 26 kişidir. Bunlar ay başında İzmirde açılacak kursa iştirak edeceklerdir. /| set takip etmek istediklerine delâlet et - mektedir. Bu ise, ademi müdahale anlaş - ,masına muhalif bir harekettir. Alman mahafilinin endişesi | Londra 25 — Havas ajansı muhabirin- den: Londradaki Alman mehafili Von Neurath'ın ziyaretinin tehir edilmesinin | İngiltereyi Roma - Berlin mihverini kır- | mağa teşebbüs etmek için B. hîu_—.u!ix'ivl'!f' bir takım tekliflerde bulunmağa sev mesinden endişe etmektedir. Bir İtalyan gazetesine göre Milâno 25 — Popolo d'İtalla gazetesi Valâns makamatının tarzı hareketleri - ne şiddetle hücum ederek Almanya ta- rafından ittihaz edilen mutedil hattı ha- reketin Avrupadaki gerginliği nisbeten izale ettiğini yazıyor. Amerikanın teşebbüsü Vaşington, 25 (A-A.) — Amerika ha- riciye nezareti Berlindeki büyük elçi- sine Almanyanın Valanş hükümetine karşı her hangi bir şiddet hareketinde bulunmaması için İngiltere tarafından sarfedilmekte olan gayretlere ak etmesi hususunda talimat vermiştir. (Baş tarafı Linci sahifede) Ankara, 25 (Hususi) — Hariciye Ve—l'"r kâleti vekili Numan Menemenctoğlu bu| akşamki irenle İstanbula hareket et-! miştir. Suriye Başvekilinin ziyaretleri — | Bugün Başvekil İsmet İnönü ile gö-| rüşecek olan Suriye Başvekili dün hü- kümetimizin misafiri olduğu Perapalas otelinde bazı hususi ziyaretleri kabul etmiştir. Suriye Başvekili akşam üze- ri refikasile birlikte şehirde bir gezinti yapmışlardır. Fransanın Suriye komiseri de geliyor Yarın sabah, Fransanın Suriye feyv- kalâde komiseri Kont dö Martelin de Paristen şehrimize gelmesi beklenmek- tedir . İyi haber alan mahafilde söylendiği- ne göre, Kont dö Martel de Başvekili- mize mülâki olacak ve dört devlet ada- mı arasında yapılacak olan bu görü: meler, Türkiye-Suriye dostluk müza- Filistinin taksimi ve Yahudiler Kudüs, 25 (A.A.) — Yahudi gazete- lerinin yazdıklarına göre, Fili in tak- simi meselesinde Yahudiler arasında da bazı ikilikler meydana çıkmışlır. Şimdiye kadar bütün Yahudiler bu taksim aleyhinde bir ittifak cephesi iraesine gayret etmekte idi. Halbuki öğrenildiğine göre, bir çok mühim Ya- hudi şahsiyetler, Londra ile bu taksim meselesi üzerinde müzakereler yapmış- lardır, Doğu Afrikasında yerli kadınlarla münasebette bulunan İtalyanlar hapssdilecek Raoama, 25 (A.LA.) — Resmi ceride ta- rafından neşredilen bir kararname, doğu Afrikasındaki yerli kadınlardan biri ile cinst münasebetleri bulunan her İtalyanın beş sene hapis cezası ile ce- zalandırılacağını tasrih etmektedir. İskân müfettişliği Ankara, 25 (Hususi) — Eski mülki- ye müfettişlerinden Sâbit iskân müfet- tişliğine tayin edilmiştir. Heylîâiaînlilîl;'tî_ İnönü bugün Suriye Bişvğkili ile görüşüyor Cebelüttarık, 25 (A.A.) — Admiral| Scheer, Nürenberg, Falke, Kondor, Greif, Albatros ve Tiger adındaki Al- man gemileri dün akşam boğazı geçe- rek şarka doğru yola koyulmuşlardır. Bilbaoda bulunan silâhlar (A.A.) — Actian Française zdığına göre, Bilbab'nun ada Franko kuvvetlerinin ine daha bir kaç gün evvel mezkür şehre gelen bin tüfek, 1500 mitralyöz tosiklet geçmiştir. Bunlar İn- lâtından olup İngiliz vapur- n getirilmiştir. Nasyonalistlerin yeni lıınkeü_ Paris, 25 — Madrid'den bildirildiği-, ne göre, nasyonalistler geniş bir taar- ruz har i hazırlıyorlar. Yeni bir zırhlı yaptırılıyor Londra, 25 (A.A.) — Barselon'dan gelen haberlere göre, Espana adında yeni bir zırhlı yapılmak için bir kamite teşkil olunmuştur. Komitenin açtığı yardım defterine her millet yazılabile- cektir. kereleri mahiyetini almış bulunacak-| . | Suriye Hariciye Nazırının sözleri Sirkeciye muvasalatında gazetecile- rin bi uallerine cevab veren Suriye Hariciye Nazırı Sadullah Çabiri demiş- tir ki: — Size şunu söyliyebilirim ki Tür kiye-Suriye arasında iyi komşuluk kur mak bizim arzu etmediğimiz bir şey de- ğildir. Başvekil şehrimizde Başvekil İsmet İnönü ve refikası bu sabah Ankaradan şehrimize gelmiş ve vilâyet erkânile sair zevat tarafiından karşılanmışlardır. Aymı trenle Dahiliye Vekili Şükrü Kaya da gelmiştir. Hatay anlaşmaları Ankara 25 (Hususi) — Hatay anlaş- mulîr:mn tasdiki hakkındaki kanun bugünkü Resmi Gazete'de neşredilmiş- Har'ciye Vekili Bağdattan ayrıldı Bağdad 25 (A.Â.) — Türkiye Harlciye Vekili Dr. Rüştü Aras bu sabah Bağdad- Jdan ayrılmıştır. Alman Harbiye Nazırı Peşteye gidiyor Budapeşte, 25 (A.A.) — Almanya Harbiye Nazırı Mareşal Von Blomberg, Millt Müdafaa Nazırı General Roederin davetini kabül ederek general tarafın- dan bir kaç hafta evvel Berlin'e yapı- lan ziyareti iade etmek maksadile bu ayın 28 inde Budapeşteye gidecektir, Türkiye - Suriye Hudüdu (Baştarafı Linci sayfada) Hoyet reisi beyanatında Türk - Fran - sız dostluğundan bahsetmiş ve bu dost - lağun sarsılmaz bir derecede - kuvvetli olduğuna işaret ederek müzakerelerin çok iyi bir hava içinde ve her iki tarafın menfaatlerine uygun bir şekilde netice - Tendiğini süylemiştir. Ankara ve izmirde petrol ve benzin flatları Ankara 25 (Hususi) — Ankara beledi- yesi petrol ve benzinin yeni Hatlarını şöyle tesbit etmiştir. Büyük teneke petrol perakende ola - Fak 268, büyük teneke benzin peraken- le 328 kuruş 30 para, benzinin beş lib - relik şişesi 87 kuruş, Bu flatlar haricinde hareket edenler hakkında umumi takibat yapılataktır. Taksilerde antrenin 25 kuruşa tenzili ve her iki yüz metrede taksimetrenin 5 kuruş yerine 100 para yazmasının te - mini mukatrerdir. İzmirde İzmir 25 (Hususi) — Vilâyet idare he- yeti ve belediye encümeni valinin riya- setinde uzuu bir toplantı yaparak petrol we benzin vaziyeti üzerinde görüşmüşler- dir. Bu toplantıda petrol ve benzinin ha- ici veden olduğuna karar ve - lar gu suretle tesbit edilmiş. Benzinin litresi 14 kuruş, petrolun lit- resi 11 buçuük, perakende 12 buçuk ku - ruştur. Yarından itibaren bu fiatler ha- ricinde mal satanlar 50 lira para cezası ve ikler ve 3 günden 15 güne kadar ti- caretten meanedileceklerdir. Urfada Harran ve Sürüç halkı Kuraklıhtan başka Yerlere göç ediyorlar (Baştorafı 1 inci sayfada) ve serin yerlere can atmaktadır. Şehrin cenubundaki Harran ve ce- nubu garbideki Sürüç ovalarında ekin- lerin mühim bir kısmı kuraklıktan mah- volmuştur. Bu zarar bir milyon lira - dan fazla tahmin olunmaktadır. Bu ku raklık mıntakasındaki köylüler ekin biçememiş bulunmakta ve ellerinde ka lan davarları otlatmak üzere vilâyetin şimal kısmına göç etmektedirler. Urfa, çöl kenarında ve çok sıcak bir mıntakada bulunduğu için, bu kurak- lik felâkeline bir kaç senede bir uğra- makta, bilhassa çiftçi çok zarar gör - mekte ve sıkıntı çekmektedir, Sık sık tekerrür eden bu felâketin önüne geç- mek için ya bu ovalarda arteziyen ku- yusu açılması ,yahut ta Fırat nehrin - den, cedveller açılarak, buraya su isa- lesi zaruridir. Bu ovalardan, ancak ou suretle istifade edilebilecektir. Böyle bir teşebbüs yapılacak olursa çiftçi « nin de geniş mikyasta maddi fedakâr- lıkta bulunacağı muhakkaktır. Hükü - melin bu neviden bir teşebbüsü hem çok yerinde olacak, hem de halkı, bil- hassa çiftciyi sıkıntıdan kurtaracaktır. Ve © Komşu İrakta Vekillerimize gösterilen güzel karşilık - Yazan: Selim Ragıp Emeç ost İran ve komşu Sovyet Rus- yayı ziyaret etmeden evvel İktısat Vekili Celâl Bayarla birlikte I- raka uğrayan Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Arasın çok güzel bir kabule maz har olduğunu gelen haberlerden öğ - reniyoruz. Geçenlerde, memleketimizi ziyaret eden Irak hariciye vezirile müs- teşarının bir İstanbullu kadar Türkçe- yi muntazam konuşmalarını düşünür ve dilimizi Bağdad'da tahsil etmiş ol- duklarını hatırlarsak, devlet adamla - rımızın Bağdad'daki — karşılanışlarını pek tabif bulmak ve görmekte kendi- mizi haklı addederiz. Adeta dün denecek kadar kısa bir zaman evvel Osmanlı imparatorluğun- dan ayrılmış bulunan bu dört milyon nüfuslu ve 400 bin küsur metre mu - rabbai araziye sahip memleketin bu « gün elde etmiş olduğu terakki, onun, hem bir dost ve hem müşterek hudut- lu ve her suretle emniyet olunabilir bir komşu sıfatile bir unsuru medeni « yet olacağını göstermektedir. Esasen bu ziyaret münasebetile dok tor Arasın şerefine Bağdad'da verilen ziyafette Irak hariciye vezirinin irad etmiş olduğu nulukta Türk millet ve memleketi için sarfedilen — cemilekâr ve samimi sözler, bu iyi münasebetiti geniş ve şümullü hudutlarını tam mâ- nasile tebarüz ettiriyor. Dünyanın bu gün içinde yaşadığı nazik şartlara rağ- men sulhun esaslı surette temini için elinden gelen her gayrette bulunmayı bir vazife bilen 'Türk —Cumhuriyeti, komşu Trakla olan pürüzsüz dostlukta bu ana prensibi daima göz önünde tut- muş ve en halis duygulardan ilham a- larak münasebatına ona - göre düzen vermiştir. Bizi bu münasebetle mem - nun eden şey, bu güzel niyetin karşı tarafça da anlaşılmış ve bu ihtisasın o0- rada da ayni samimi makesi bulmuş ol- masıdır. — — Selim Ragıp Emeç Tokyo ticaret konseyliği Ankara, 25 (Hususi) — Türkofis mü- şavirlerinden Talha Sabuncunun Tok- yo könseyliğine tayini muhtemeldir. Emniyet âbidesi yapılmıyor Emniyet umum müdürlüğünden aldı- gımız bir mektupta İstanbulda bir polis Abidesi yapılmasının düşünülmediği bil- dirilmektedir. ——— ı Sabahtan Sabaha : Ihtiyarlık Devlet dairelerinde çalışan memurlardan yaşları ultmış beşi bulanlara artık istiharat zamanının geldiği haber veriliyor. İhtiyarlık şereflidir. Mahrumt- yeti olmasa belki keyifli de olabilir rannederim. Asude ve mazbut bir ömrün müntehasında zevk ve neşesini kaybetmeden hayatı geçen gözlerinden eksik olmayan tebessümle seyredebilen bir ihtiyar herhalde binbir gaile ile yıpranan ve yarına endişe ile bakan gençten daha mesuttur. Fakat böyle sakin ve muntazam hayat geçirmek bilhassa şark insanları için müşküldür. Medenf yaşama ve çalışma formüllerini kavramadan ömürlerini kof ve kaba zevkler, ölçüsüz, programsız didinmelerle geçirenler günün bi- rinde iş hayatından çekilince cebleri boş, elleri boş ve artık yeni bir hamle ile kaybettiklerini kazanmak ümidinden de mahrum, canlı bir ıztırap halin.- de hayata boyun eğmeğe mecbur olurlar. Şark cemiyetinde buna mukadderat derler. Fakat medenf yaşama ve çalış- ma sistemlerini bizden çok evvel kurmuş olanlar için ihtiyarlık ıztırap değil saşdettir. İngilir tarihçisi Welles seksen yaşına girdiğii zaman şerefine bir ziyafet ve- rilmişti. Davetliler arasında kendinden yaşlılar da vardı. Bu ziyafet o kadar neşeli geçmiş ve ihtiyar fikir adam!ârı o kadar mesud bir gün geçirmişler ki aralarında bulunan şair «Bernard Shaw» keyfinden ayağa kalkmış ve ka- dehini kaldırıp: — Arkadaşlar, demiş, dostum Welles seksen yaşına girdi. Halbuki ben dok-« sana giriyorum. Onun değil beni tebrik edin!» Muhakkak ki onlar çabuk ihtiyarlamıyorlar, Çünkü temiz ve muntazam ya- yorlar, bizde en sakin ve zahmetsiz geçmesi lâzım gelen memur hayatı bile miş beş yaşında insanı çürüğe çıkarıyor. Bu öyle bir yaştır ki Avrupada- akranlarını dimdik v'.n'ırsıhbnl işlerinin başında çalıştırır. Bürhan Cahit Morkaya Dtrlüm e Düelile z eu eee d d M D a lli e