26 Haziran 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

26 Haziran 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

D Ha a HABERL Tifo vak'aları günde onu geçmiy or Bir aşı istasyonunda faaliyet Dün bir gazete şehir içinde tifo vak'- alarının pek ziyade çoğalmış olduğunu ve günde 800 tifo vak'ası kaydedilmek- te olduğunu yazmakta idi. Bü husus- i müdürü Ali Rıza şun- Jarı söylemişt — Bir günde şehir içinde 800/ tifo vak'asının kaydedilmesi demek İstan- bulun ölmesi demektir. Böyle bir şey yoktur. İstanbulda günde azamt 10 ti- 1o vak'ası kaydolunmaktadır. Tifo vak" aları Eminönü ve Fatih kazalarında zi- yadedir. İstanbulun tekmil kazalarında tifo aşısı istasyonları kurulmuştur. Bu- ralarda meccanen aşı yapılmaktadır. Kasımpaşa deresinin -üstü muhtelif zamanlarda bir çok para sarfedilerex kapatıldı. Fakat yukarı tarafında bir kısmın üstü elyevm açıktır. Belediye, burayı gelecek sene kapatacaktır. Ha) Poliste : Bedava pantalon yaptıran bir kurnaz yakalandı Taksimde Misk sokağında 17 numa- ralı dükkânda terzi Şükrüye bir hafta kadar evvel isminin Jirair olduğunu | iş, 15 llraya bir pan- | ikendilerine tebliğ edilmiştir. söyliyen birisi K talon ısmarlamış, 2 lira da pey vererek çıkıp gitmiştir. Evvelki gün, Jirair tekrar gelmi: pantalonu almış, fakat, üzerinde para- buki derenin üstü açık bulunan bu kıs- mındaki mahalleler her an tifo ile kar- şt karşıyadır. Bu itibarla burasının bir 'an evvel kapatılmasını belediyeden is- tedik.» Bedava aşı merkezleri Merkez hükümet tababetinde; Fatih hükümet ve belediye baştababetinde. Eminönü, Beyoğlu, Beşiktaş, Sarıyer, Beykoz, Üsküdar, Kadıköy, Adalar, Ba- kırköy, Eyüp merkez hükümet taba- betlerile Eyüp dispanserinde, Edirneka- pı sıhhat merkezinde, Fatih mıntaka - sında: Samatya, Şehremini, Eyüp, Un- kapanı, Fener Karagümrük mevki he- kimliklerinde, Emini mantakasının: Alemdar, Kumkapı, Beyazıd, Küçükpa- zar mevki hekimliklerinde her isteyen ve her müracaat eden vatandaşa beda- va tifo yapılmaktadır. Müteferrik: 33 maliye memuru açıkta kaldı Yeni teşkilât kanununun muvakkat mâaddesi müucibince, maliyenin bütün İstanbul teşkilâtında 33 kişi tasfiyeye tabi tutulmuş ve vaziyet defterdarlıkca Bu otuz üç memurun ekserisi 933 yı- Endaki teşkilâtta açıkta kalmış ve Ve- kâlet emrine alınmış olan memurlar. sı olmadığını, çırağı kendisile beraber | gy yollamasını, parayı, apartımanda ona vereceğini söylemiştir. Şükrünün çırağı Jirairle beraber yo- Ta çıkmış, Jirair, Beyoğlunda Cumhu- riyet apartımanını önüne gelince Çıra- ğa orada beklemesini söylemiş, apartı- manın bir kapısından girerek öbür ka- pısından çıkmış kaybolmuştur. Terzi Şükrü, vaziyeti polise haber vermiş, bir müddet sonra Jirair yaka- Janarak hakkında tahkikata başlanmış- Bütün bu memurlar hakkında tekaüd kanunu hükümleri tatbik olunacaktır. Bir hamal yaralandı Beşiktaşta Karaman sokağında 22 nu- marada oturan hamal Sedad oğlu Ha- Ni Rıfat, evvelki gün, bir kamyona ©- dun yüklemiş, kam; binerken aya- ği kayarak yere düşmüş yaralanmiş, Beyoğlu belediye hastanesine kaldırıl- mıştır. Bakkallar petrolü dün eski fiattan sattılar Benzin ve petrolün toptan ve perakende fiatlarının resmi makamlar tarafından tesbit edileceği umuluyor Benzin ve petrolden alınmakta olan | hakkındaki kanun ki, ne benzii resmin indirilmesi Bununla 'aber söylemek lâzımdır ve ne de petrolün haki- tatbik edilmektedir. Kanunun tatbiki-|ki satış fiatları kat'i şekilde ne toptan nin başlangıcı olduğundan dün piyasa- da büyük bir durgunluk vardı. Bu dür- gunluk piyasaya hemen hemen yeni- den mal çıkarılmamasından ileri gel- miştir. Evvelki güne kadar 125 kuruşa satı- Tan benzinin galonu dün 85 kuruşa sa- tılmıştır. Bu suretle satış yapılması, kumpanyalar tarafından satış yerleri- ne bildirilmiştir. Bu suretle bir galon- da 40 kuruş tenzilât yapılmıştır. Diğer taraftan perakende kilosu 40 kuruşa satılan benzin 30 kuruştan salılmıştır. Petrole gelince: Dün büyük bir mua- mele olmamıştır. Türk Petrol Şirketi, şimdiye kadar 22 kuruştan bakkallara verdiği gazı dün 16 kuruştan vermiş- tir. Bakkalların bunu | kuruş zammile 17 kuruşa satması lâzımdrı.. ve ne de perakende olarak henüz tes- bit edilmemiştir. Aynı zamanda bakkal- lar, ellerinde bulunan petrolleri eskisi gibi satmışlardır. Ancak elde mevcud mal pek az olduğundan bu istihale dev- ri bir iki gün içinde geçebilecektir. Yapılan hesaplara göre eskiden ben- zinin kilosundan 19.9 resim alınıyordu. Şimdi 9.35 alıpacaktiş. Binaenaleyh 9.74 indirilmesi lâzım gelmektedir. Petrolden evvelce 13.864 alınıyordu. Şimdi 6.60 alınacaktır, 7.24 tenzil edil- mesi icab etmektedir. Fiatlardaki istik- rarın bir an evvel tesisi için bu işle meş- gül makamların kat'i harekete geçmesi lâzımdır. Çünkü hâlen flatlard züb vardır. Resmi makamları toptanı perakende hakiki © bit ve edecekleri um SON EOSTA Tarih sergisi çok feferrüatlı olacak Dolmabahçe sarayında eylülde top- lanacak tarih kongresi ile beraber eski muayede salonunda açılacak olan tarih sergisi hazırlıklarına büyük bir itina ile devam edilmektedir, Bu sergi taş devrinden itibaren bü- yük Türk tarihinin bütün ana hatlarını göstermek suretile tertib edilmektedir. Osmanlı devrinden sonra cumhuriyet idaresinde başlıyan büyük inkişaf ay- rıca tebarüz ettirilecektir. Askerlik, medeni, içtimal, iktısadi, sı- naf, kültür, devlet idaresi ve diğer bü- tün hayat safha ve sahnelerini ihtiva edecek olan sergide Osmanliı devrinde- ki Türk kadını ile Cumhuriyet devrin- deki Türk kadını arasındal bilhassa Türk kadınının ki da bugürkü ileri hareketi resimlerle, grafiklerle tesbit edilecektir. Meşrutiyet idaresine kadar Türkiye- de kızlarımız için muallim yetiştiren yalnız bir-eski Darülmuallimat vardı. Meşrutiyet idaresinde Ünas idadileri a- çılmıştı. Fakat Cumhuriyet devrinde Türk kızlarına büyük bir kültür sahası açılmış ve kadın - erkek farkı ilim sa- basında da ortadan kalkmıştır. Kültür sahasında Türk kadınının ge- çirdiği safhaların tesbit işile eski ma- arifcilerimizden Erzurum meb'usu Ba- yan Nakiye meşgül olmaktadır. Resmi makamları Tâciz eden Bir adam yakelandı İstanbulda — iş- siz güçsüz dola- şan ve muhtelif postahane- lerden imzasız o- Jarak yerli ve ya- bancı resmi ma- kamlara — saçma sapan yazılar © yazmak — surelile bu makamları iş- gal ve iz'aç etti- j Bi polisce tesbit " edilen Asaf is- Samsunu Asaf minde Samsunlu birisi, suç üstü yaka- lanmış ve hakkında tahkikata başlan- mıaştır. Şehir lıleri_ Kapalı tramvay bekleme yerleri yapılacak Tramvay durak mevkilerindeki ka- palı bekleme yerlerinin çoğallılması ka- rarlaşmıştır. Evvelâ Taksim, Beyazıd, Fatih ve Topkapı mevkilerinde birer kapalı bekleme yeri yapılacaktır. Bun- lardan Fatih ve Topkapt bekleme yer- leri için belediye ile tramvay şirketi 8- rasında yapılan temaslar bitmiş oldu- ğundan yakında tesisata başlanacak- tır. Akşam kız san'at mektebinde diploma tevzii merasimi Beyoğlu Akşam Kız San'at mekte- binde dün bu sene mezun olanlara dip- lomaları merasimle verilmiştir. Mera- simden sonra mekteb gezilmiş, kızların eserleri gözden geçirilmiş ve davetliler büfede ağırlanmıştır. YAKVIM Tei Taşçı Ahmed, minareci Mahmut ve taşçı Saim isimlerinde üç kişi, Sirkeci- de Hasanhalife camiinin minaresini yı- karlarken, duvar kovuklarından biri a - rasında 500 aâltın bulmuşlardır. Böyle um- madıkları bir zamanda oldukça mübim bir servetle karşılaşan işçiler önce şaşır - mışlar, fakat sonra vakit kaybetmeden bu parayı aralarında paylaşmışlardır. Üçü de böyle Bir paraya konmanın sevinci içindeyken, mesele polise ihbar olun - müş, derhal yakalanmışlardır. Bu suretle, daha harcamıya fırsat bulamadan, para ellerinden istirdat olunmuştur. Bunların dunışmaları, dün asliye 1 inci ceza mahkemesinde yapılmış, suçlular duruşma sırasında, şunları söylemişler - dir: — Bu parayı minarede çalışırken, du- varların arasında bulduk ve sonra ara - mızda paylaştık. Çünkü bunun kanunen bir suç olduğunu bilmiyorduk. Eğer hil - seydik, hükümete haber verir, parayı da teslim ederdik. | —Duruşma, mahkemeye gelmiyen Szimin celbedilmesi ve dinlenilmesi için başka bir güne bırakılmıştır. Ortaköy yangını kasten mi yapılmış ? Ortaköyde. balık âletleri ve saire bulu- nan bir mağazadan, sigorta parasını al - mak gayesile kasten yangın çıkarmaktan suçlu Andon, Osmanı, Niko ve Nazikin du- Tuşmalarına ağır ceza mahkemesinde de- vam olunmuştur. Dünkü celsede şahitlerden Bahriye mü tekaidi İhsan ve vaktile yanan mağa - zanın işçilerinden bulunan Etem dinle- nilmişlerdir. Şahid İhsan yangının baş - langıcı ve neticeleri hakkında bazı ma- Nümat vermiş, bilhassa şu nokta üzerin- de ısrar göstermişlir: , — Mağaza yandığı zaman etrafında bir tahta perde bulunuyordu. Halbüki bu, eskiden yoktu. Bu hususu mahallinden .yaptığım tahkikat neticesinde öğrendim. Esasen hâdiseden bir hafta kadar evvel o- radan geçerken, ben de böyle bir tahta Perdeye rasilamamıştım. Dükkânın eski inden Etemin iki sene kadar evyel bana söylediğine nazaran, dükkânın sa - hiplerinden Andon, bir gün şöyle demiş: Deniz işleri: Denizyollarının yaptıracağı vapurlar | Denizyollarının yeniden Almanyaya sipariş edeceği üç büyük vapurun mü- ukeıgluinde bulunmak üzere fabrika- nın müdürü Kortes dün şehrimize gel- miş ve Denizyolları idaresile müzake- reye başlamıştır. Müzakere iyi netice vermiş ve anlaşılmıştır. Kortes, bugün Almanyaya dönecektir. İktısat Vekili Celâl Bayar, Bağdaddan döndükten şonra an.aşma Vekile gösterilecek ve fabrikanın mümessili ile mukavele im- ga olunacaktır. Bu suretle Denizyolları İdaresinin ıismarladığı vapurun sayısı ona çıkmıştır, Yeni yolcu salonu plânı Ankarada tetkik edilecek Yergl yolcu salonunun inşasında Li- man idaresinin yaptırdığı plâna Güm- Tük idaresi ve polis, taksimat nokta- sından ,itiraz etmiştir. Bu iki daireye nazaran plân tekemmül etmemiştir. Gümrük başmüdürü Mustafa Nuri ya- rın Ankaraya gidecek ve orada da bir içtima yapılacaktır. Plânı, Gümrükler Vekâletinin de tasdik etmesi icab etti- ğinden plânda tadilât icrası zaruri gö- rülmektedir. Bir kadın otomobil altında kaldı Galatada Emekyemezde Yeni merdi- ven sokağında 6 numaralı evde oturan Nişan kızı Benara'ya, Okcu Musa cad- desinde, Hüseyin oğlu Süreyyanın kul- lanmakta olduğu 1860 numaralı otomo- bil çarpmış, muhtelif yerlerinden ağır- ca yaralamıştır. Yaralı kadın Şişli ço- suk hastanesine kaldırılmıştır. Şoför yakalanmış, hakkında takibata başlan- muaştır, ameleler mahkemede Ameleler “ Biz parayı bulda"p'ıîfa;hk. bunun suç olduğunu bilseydik hükümete haber verirdik ,, diyorlar <Artık, bu işten bıktım, bari yahsa da kurtulsak!..> Bunun üzerine şahit Etem dinlenildi. Şunları söyledi: — Ben yangından bir müddet evvel has talığım dolayısile mağazadan ayrılmış « tım. Benim zamanımda 7 bin lita kıyme-! tinde balık v. &. yapılmıştı. Bildiğim bunda r. Yanigın olduğu zaman rahatsız bulunduğum için bü hususta mas lâmatım yoktur. Andorun bana söylediği eşu dü yansa da kurtulsak» sözü. ne gelince. bu fena bir maksatla söylen- miş değildir. Düurüşma şahitlerden Beşiktaş 2 nci komiseri Nazmi, Ali, anası Emine, tah » sildar Emin v. s. nin çağırılmaları için başka bir güne bırakıldı. Zilede hırsızlık yapan biri burada yakalandı Zile Ziraa! Bankası ardiyesinden du « varı delmek suretile buğday çalan ve san« rta sahte bir nüfüs tezkeresile İstanbula kaçan Şevket, burada yakayı ele vermiş- vr. Suçlu, dün Sultanahmet sulh ceza mah- kemesinde yapılan duruşmasında cürmü- nü inkâr yoluna sapmış ve demiştir ki: — Ben buğday çalmadım, İstanbula de kaçmak için değil, iş aramıya geldim. Duruşmâ sonunda Şevketin tevkifine karar verilmiştir. $ Bir randevucu mahküm oldu Semiha isminde bir kızı Beyoğlunda işe letmekte olduğu randevu evine alarak Yuhşa teşvik etmekten suçlu Sabahatle, irü Müstafanın duruşmalarına cü ceza hakyerinde başlan « ibar Dün yapı'an son duruşma neticesinde, suç sabit olduğundan Sabahâtin 1 sene hapsine, 50 lira para cezasına ve Musta - fanın cürme ortak olmak ve şahadetini ketmetmek suçile 3 ay hapsine karar ve rilmiştir. Hırsız bekçi ceza yedi Sirkecide bekçisi bulunduğu Sırrı un Aambarından dört top kumaş çalmaktan suçlu Yusufun duruşması asliye 4 üncü ceza hakyerinde dün yapılmış ve cürmü sabit olarak, 7 ay hapis cezasına mahküm edilmiştir. | Küllür işleri: Kiralık mektep aranıyor İstanbul maarif müdürü Tevfik, dün- den itibaren yanında maarif mimarı ve bir ilk tedrisat müfettişi olduğu halde bu sene yenideen açılacak ilkmekteb- ler için kiralanacak binaları gezmeğe başlamışlır, NOVOTNİi Serin ve güzel bahçesinde Her akşam meşhur BUDAPEŞTE BÜLBÜLÜ ve sevimli tenor BAY YUNKA en güzel şarkılarını oküyorlar Her öğleden 14,30 a kadar meş- bur NOVOTNİ orkestrası en seçkin parçalar çalıyor. Tenzilâtlı fiyatlar: Tabldot & tabak 75 kuruş Dalre - Tepebaşı Satılık Köşk Boğaziçinde, Yeniköyde, vapur is- kelesine beş dakika mesafede fev - kalâde nezareti haiz, biri 26, diğeri 10 odalı, 29 dönüm arazisinde pek çok zengin ağaçları olan ve pek ma- mur bir halde bulunan Köse Raif Pa- şa küşklerinin dörtte bir hissesi pa- zarlıksız 2500 liraya satılıktır. Talip olanların Eminönünde, Eminönü ha- manda, 13 No, lu odaya müracaatları.