29 Eylül 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Eylül 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SÖON POSTA TELGRAF HABERLERİ Japonlar Şimal cephesinde, Çinliler Şanghayda ilerliyor Tayyareler dün tekrar Nankini bombardıman ettiler, şehrin bazı yerlerinde yangınlar çıktı Londra 28 (Hususi) — Nankin bü sa- ibah tekrar Japon tayyareleri tarafından bombardıman edilmiştir. Tayyare mey- danı ile mühimmat depoları — bilhassa bombardımana hedef ittihaz edilmiştir. Şehrin bazı noktalarında yangın çık- miş ve alevler etrafı sarmıştır. Japon te- lefatı ve maddi zarar henüz tesbit edil- memiştir. Şanghay cephesinde Diğer taraftan Çin ajansına göre, Çin kuvvetleri ve bilhassa sekizinci orduya mensub kuvvetler, Changha'ın şimalin- de kâin Lianhiotu-Kuangling - yolundan Şimale doğru ilerlemektedirler, Bu kuv- vetlerin hedefi, Japonların işgali altında bulunan Tatung ve Kalgan'dır. Ric'at etmekte olan Japon kıt'aları, Çinin şimalindeki hareketlerile - şöhret erees a rasAsAcA G. Metaksas Ankaraya Geliyor Atina 28 (A.A.) — Resmen bildirildi- ğine göre, Başvekil B. Metaksas, Make- donyada yapılacak sönbahar manevrala- rından sonra, Ankarayı ziyaret edecek ve oruda cumhuriyet hükümeti ile bey- nelinilel siyaset ve Balkan meseleleri üzerinde mühim görüşmelerde buluna- caktır. Atina 28 — Atina ajansı bildiriyor: Katimerini gazetesi baş Betak sasın Ankaraya yakında yapacağı zi - yareti mevzuu bahsederek — Yunanis- tanın, Yugoslavyanın, Türkiyenin ve Romanyanın son müzakerelere vahdet halinde iştirak ettiklerini ve Balkan Antantı — devletlerinden her birinin menfaatleri mucibince sulhun nef'ine olarak hâdisat üzerinde müessir olduk- larını kaydetmektedir. Mareşal Fevzi Çakmak Yugoslavyayı geziyor Belgrad 28 (Husüsi) — Yugoslav or- dusunun manevralarında hazır bulu - nan Türkiye Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak ve maiyeti er- kânı, bugün, hususi trenle Mostar'a ha tTeket etmişlerdir. Yugoslav Genel Kurmay Başkanı General Nediç, Yugoslavyanın Anka - radaki askeri ataşesi ve diğer bazı as - keri erkân Mareşale refakat etmekte - dirler. Belgrad istasyonunda Türkiye eliçisi Ali Haydar Aktay, elçilik erkânı ve Yu göslav hükümeti mümessilieri taralın- dan hararetle uğurlanmış olan Mare - şal Fevzi Çakmak, Mostar'da büyük te- zahürat ve merasimle karş:lanacak - tır. General Nediç, Mareşal şerefine bir ziyafet verecektir. Bilâhare, şehir ve havalisi gezilecektir. Mareşal Çakmak ve maiyeti erkânı yarın Dubrovnik'e giderek, Teşriniev - velin birine kadar orada kalacak ve o gün öğleden Gönra Adatepe muhribile İstanbula hareket edecek'er İz nir ciyarında Bir orman yangını İzmir, 28 (Hususi) — Bu gece sekizde Yamanlarla Tahtalıköy arasında büyük bir orman yangını çıktı. Derbal yetişen Jandarma ve halkın gayreti sayesinde a- teş söndürülmüşti Bulgar ordusunun manevraları Sofya 27 (A.A.) — Askeri manevra- lar, dün de Kralın huzurile devam et- miştir, Kral, iki taraf mevzilerini gez- miş ve yabancı ataşemiliterleri kabul etmiştir. Bugün iki taraf kat”? bir mu - harebeye girişeceklerdir. bulan Suzuki müfrezesine mensubdur, Cephe hatları yarıldı Londra 28 (A A.) — Gazete muhabirle- rinin Pekinden bildirdiklerine göre, bir Japon zırhlı treni, Pekin-Hankeu demir- yolunda Hsinlo istasyonuna hücum et- miştir, Japonlar, Şanting hududuna on mil mesafede Fençiau'yu elde etmişler ve Çingçien'in şimali garbisinde Tsey şehri boyunca tesis edilmiş olan Çin hat- darını yarmışlardır. Japonlar tedbir alıyorlar Tokyo 28 (A.A.) — Çin ile muhase- matın uzun müddet devam etmesinden tevdilüd edebilecek mahzurlara karşı koymak üzere harbiye nezareti, bu sa- bah faal ve ihtiyat ordulardakı kıtaata mensup zabitan ve efradın askeri hiz - metleri müddetlerini iş'arı âhire kadar vaeren | Türkkuşu filosu temdit eden bir emri yevmi neşretmiş- tir. Ji tokzibi 'Tokyo 28 (A.A.) — Bir Japon de - nizaltı gemisinin birkaç Çin balıkçı ka- yığını batırdığı hakkında dün Hong - kong'dan verilen haber, bahrıye neza» retince tekzib edilmektedir. Sovyet sefirinin seyahati Nankin, muhabiri bildiriyor:) Sovyet sefiri Bogomoloff bu sabah tayyare ile Moskovaya gitmiştır. Se - fir 2 ilkteşrinde Moskovaya — muvasalat edecektir, Bu seyahatin sebebi hakkında bir şey söylenmemekte ise de ortada pek mühim bazı sebepler mevcut olduğu bildirilmektedir. Terfi eden 28 — (Reuler ajansının Hitler, Musolini Berlinde. sulhtan Bahsettiler (Baştarajı 1 inci sayfada) dından bütün Alman ve İtalyan milletine hitaben birer nutuk söylemişlerdir. Bu münasebetle stadın iç ve dışında toplan- maş olan halk üç milyon kişiden fazla tahmin edilmektedir. İlk olarak kürsüye çıkan propaganda nazırı Göbels, Alman milleti namına Mu- soliniyi selâmlamış ve bu ziyaretin Al- manya için unutulmaz bir hâtıra olaca- ğını söyledikten sonra, Hitlerin bir nu- tuk irad edeceğini bildirmiştir. Hitlerin nutku Milyonlarca kişinin tezahürat ve al- kışları arasında kürsüye gelen Hitler ez- cümle demiştir ki: — Eşi olmıyan tarihi bir hâdise önün- de bulunuyoruz. 113 milyon kişi bu hâ- disenin şahididir. Tek başına bütün bir tarihi yaratmış olan bir adamı aramızda selâmlıyoruz. Toplantımızın en samimi gayesi sül- hun muhafazasıdır. Dünyada, Alman milleti kadar sulperver bir millet yoktur. Büyük harbden sonra uzun seneler mağdur bir vaziyette kalmış olan Alman- ya yalnız faşist İtalyadan teveccüh gördü. Bu teveccüh Alman ve İtalyan milletle- rinin besledikleri ayni hislerden ve taşı- dıkları ayni karakterlerden ileri geliyor- du. Mağdur Almanyayı bugünkü mevkline yükselten Nasyonal - Sosyalizm — gibi, Musolininin — idare — ettiği — Faşizm Güdlk DeD UDU AA © Bütün Avrupanın gözü Almanyadadır Yazan: Selim Râagıp Emeç M. Musolini birkaç gündenberi Alman- yadadır. Alman ordusunun büyük ma- nevralarında hazır bulunmuş, başlıca Al- man sanayi merkerzlerini gezmiştir. Bu- günlerde ve nihayet aybaşında İtalyaya dönecektir. M. Musolininin Almanya se- yahati, Avrupa diplomasisi için bir inti- zar devresinin başlamasını intaç etmiştir. Bütün gözler, şimdi Almanyaya çevril- miştir. Hitlerle Musolininin gizli konüuş- malarını, açık hava ziyaretlerini takib etmekte ve Berlin stadyomunda bu iki devlet adamının verecekleri nutukları beklemektedir. Maamafih bu nutukların mühtevası ne olursa olsun; Hitlerle Mu- solini, sulha karşı olan aklarını ne suretle ifade ederlerse etsi nin Almanya ziyareti, bilhassa Fransada namüsaid bir şekilde tefsir edilmektedir. Fransa, henüz bu husustaki kat'i kanaa- tini ortaya vurmamakla beraber Hitler - Müusolini mülâkatının, bir Alman - İtal- yan askeri ittifakına müncer olacağı en- dişesi beslenmektedir. İngiltere ile Fran- sa, böyle bir akıbeti tahmin ettikleri ve bunu önlemek için olacak; İspanya me- selesi hakkında, İtalyaya, çok sarih bazı sualleri ihtiva eden bir nota vermişler, fakat bu notayı, Musolininin seyahatin- den evvel yetiştirememişlerdir. Nota Hâkim ve Sabiba Gökçen ve arkadaş-| Müddeiumumiler a Elâzizde . ' « seÜL e ları Seyit Rıza ile görüştüler | ,,,... 28 (Hususi) — Adliye Bakan- Diyarbekir, 28 (Hususi) — İlk kadın | sğı müddeiumumi ve hâkimler için yeni askeri tayyarecimiz Sabiha Gükçen Ve İbir terfi ve tayin listesi hazırlamıştır. arkadaşları şerefine belediye tarafından | | istedeki isimleri bildiriyorum: vali konağında bir ziyafet verilmiştir. | içtanbul ikinci ticaret mahkemesi re- Kadın tayyarecilerimize belediye namı- isliğine terfian İsmail Hakkı Tur, İzmir na kıymettar birer altın bilezik te hediye | ceza hâkimliğine Halil Fidar, Sıvas hu- edilmiştir. kuk hâkimliğine Celâl Aslanoğlu, Tekir- meydanını dolduran binlerce halkın a etmi: İstanbul asliye azalığına Aydın müddei- umumi muavini Kâmil, Akçakoca sulh hâkimliğine Abdullah Arlı, Bozdoğan hâkimliğine Şevki Yılmaz, Aydın müd- deiumumi muavinliğine eski Erzurum müddelumumi muavini Hadi, Eskişehir hâkim muavinliğine hukuk mezunların- dan Mefharet, İstanbul aza muavinliğine Şakir Ziya tayin edilmişlei kışları arasında Elâzize hareket lerdir. * Elâziz 28 (Hususi) — Diyarıbekirden kalkan Sabiha Gökçenin de dahil olduğu Türkkuşu filoşu bugün buraya gelmiştir. Elözizliler yakından kahramanlıklarını bildikleri Sabiha Gökçeni tezahüratla karşılamışlardır. Sabiha Gökçen ve ar - kadaşları Seyit Rıza ile muhalefet ele ba- şılarından ve aşiret reislerinden Kambel- Je görüşmüşlerdir. Filo yarın Ankaraya hareket edecektii Milletler Cemiyeti Japongayı Takbih etti Cenevre, 28 (Hususi) — Milletler Cemiyeti asamblesi bugünkü toplantı- sında açık Çin şehirlerinin Japon tay- yareleri tarafından bombardımanını a- |lenen takbih — eden bir karar suretini 1ztifakla kabul etmiştir, Çin mümes - sili Wellington Koo bu münasebetle asambleye teşekkür etmiş ve bundan sonra celse tatil edilmiştir, Tayyarecilerimiz saat 1435 de tıyyııııüı müddelumumiliğine Salih Muşkara, Akdenizde Kontrol Pariste İtalyanlarla esasl müzakereler bugün başlıyor Paris 28 — Fransız, İngiliz ve İtalyan bahriye mütehassısları, bir buçük saat devam eden bir müzakereden sonra saat 1230 da dağılmışlardır. Mütehassıslar, yarın sabah yeniden toplanacaklardır. Bugünkü konferans, dünkünün mü- temmimi olmuştur. Filvaki, İtalyanın Ak- denizdeki kontrole iştirak etmesinden ibaret olan esas meseleye girişilmemiştir. Raoma hükümeti tarafından kendilerine vekâlet verilmiş olan mütehassıslar, ya- rınki celse için hükümetleriyle istişare- lerde bulunacaklardır. Busabahki yangın Eminönünde bir piyazcı dükkânı yandı Bu sabah saat altıya beş kala Eminö- nünde Hüsoyin Hüsnü eczanesi yanında piyazcı Ömer ustanıtı 8 numaralı dük - kânından yangın çıkmış, dükkânla üze- rindeki oda yandıktan snra söndürül - nÜüştür. Dükkânda geceleri kimse yat - mamaktadır. Yangının nasıl Çıktığı tah- kik edilmektedir. Yunan Velizhtı n'şanlandı Atina 28 (A.A.) — Resmen bildi - irildiğine göre, — Yunanistan Veliahtı Prens Paul, Hanovre hânedanının şefi Büyük Britanya ve İrlânda Prensi Dük de Bvauschweig - Lünebur'un kı- zmı Prenses Frederick ile nişanlanmış - tır. Avusturya ve Çek Başve- killeri görüştüler Viyana 28 (A.A.) — Çekoslovakya başvekili Hodza ile Avusturya başve - kili Sehuschnigg, dün Viyana civarın - da Baden'de bir görüşme yapmışlardır. Atlantik denizi 10 saatte aşıldı Londra 28 (A.A.) — Cambria is - mindeki İngiliz deniz tayyaresi Bot - wood'dan Fognes'e vasıl olmuştur. Tay yare, Atlantik denizini 10 saat 33 da- kikada katetmek suretile yeni bir re - kor tesis etmiştir. Kültür Bakamı Ankarada Ankara, 28 (Hususi) — Kültür Ba- kanı Saffet Arıkan bu sahah şehrimize gelmiştir. İzmirde bir Tren kazası İzmir, 28 (Hususi) — Bugün Basma- hane civarında bir tren kazası oldu. İki vagonun çarpışması neticesinde gardfren İbrahim vagonların birinin altında kala- Tak ağır surelte yaralandı, hastaneye kal- dırıldı. de eski Roma imparatorluğunu tekrar| muhteviyatı Musoliniye telgrafla bildi- ihya etmiş bulanuyor. İşte bu şahsiyeti | rilmiştir. Biftabi icab eden müzakereler ve onun temsil ettiği milleti selâmlıyo- Tüz.. Musolini söylüyor Hitlerden sonra kürsüye çıkan Musoli- ni nutkuna, arkadaşlar diye başlamış ve demiştir ki: — Bu ziyaretim, alelâde bir diplomatik ziyaret gibi telâkki edilmemelidir. Ber- linden sonra gideceğim başka bir yer yoktur. Buraya İtalyan hükümeti reisi o- larak değil, Faşist partisinin şefi olarak gelmiş bulunuyorum. Ziyaretimin hiçbir gizli gayesi yoktur ve esasen bölünmüş olan Avrupada yeni bir rahne açmak istemiyoruz. Bütün ar- zumuz sulhun tarsin ve muhafazasından ibarettir. Faşizm ve Nazizmin bir tek düşmanı vardır. O da üçüncü enternasyonaldir. Habeş harbinde İtalyaya karşı tatbik edilen zecri tedbirlere Almanyanın işti- rak etmediğini asla unutamayız. Bazılarının iddiasına rağmen İtalya ve Almanyada diktatörlük yoktur. Memle- ketlerimizde bilâkis teşkilâtlı ve sistema- tik bir çalışma usulü tatbik edilmekte- dir. Bizler, umumi sulh ve medeniyetin yayılması için çalışmaktayız. Bu uğurda İspanyada binlerce İtalyan telef olmuş- tur. Biz, budutlarımız haricinde reji - mimizin propagandasını kât'iyen yap- mayız. Fakat buna rağmen, diyebili - rim ki bütün Avrupa yarın Faşist o - ancak dönüşte başlıyacaktır. Bu müzake- reler, İspanyaya karşı İtalyadan, takib etmesi beklenen hattı hareket etrafında cereyan edecek ve üç taraflı bir konuş- mma şeklinde cereyan edecektir. Bu hu- susta berveçhi peşin bir şey söylemek mümkün değilse de geçmişe bakarak ge- lecek hakkında az, çok tahminlerde bulu- nabilmek mümkün olduğu için, bu mü- zakerelerin, pek müsbot şeyler tevlid et- miyeceği söylenebilir. Bu takdirde Fran- sa ile İngilterenin daha kat'i bir hattı ha- reket ihtiyar etmelerine muhakkak na- zarile bakılabilir. Bu hattı hareket bu- günden yarıma bir Avrupa harbine mün- cer olmayacaksa da böyle bir harbi her halde yakınlaştırmış ve zümreleri daha bariz bir surette yekdiğerinden ayırd et- |miş olacaktır. — Selim Ragıp Emeç İacaktar.» Musolini ve Hitlerin bu nutukları şiddetle alkışlanmıştır. Hitler ve Musolini — nutuklarında Balşevizme kurşı takib edilen müca - delenin iki devletin siyasetlerinin baş- hoa- esasını teşkil ettiğini tebarüz et - tirmişlerdir. Musolini nutkunu Almanca söyle - miştlir. Kordiplomatik davet edilmedi Berlin 28 (Hususi muhabirimizden) — Müusolininin ziyareti münasebetile ya- pılan merasime kordiplomatik davet e- dilmemiştir. ——— A Y İ İ AAA Sabahtan Sabaha : , Dosya Resmi işlerde sür'at ve hareketi arttırmak için kırtasiyecilik dediğimiz ha- valeli, tekidli, derkenarlı, istizanlı muamelelere nihayet verileceğini müjde- lâiyen yeni haberler duyuyoruz. Mevsim mevsim devlet dairelerine yapılan tamimlerle önüne geçilmek is- tenen bu kırtasiyeciliğin emirle, kararla ortadan kalkabileceğine emin ol- matnakla beraber kadıaskerlik müjd esi alan Bağdad kadısının sevinci gibi memnun olmamak ta kabil değil. Fakat dün garib bir tesadüf bu sevincimi yarıda bıraktı. Pek sade bir intikal muamelesi takib oden avukatım Yeniköyden telefon etti. der — Buraya kadar gelmeniz lâzım. İmzanız olmayınca muamele yürümüyor. Muamele şudur: Bahçeme bitişik bir arsayı alıyorum. Bunun için arsanın bulunduğu nahiyeden ilmühaber yapmak lâzım. Bu ilmühaberi ben değil, sa- tıcı hazırlıyacaktır. Ve benim ancak ferağ günü tapu dairesine gitmem lâzım. Halbuki eskiden mahalle mubhtarlarının hazırladıkları bu ilmühaberleri şimdi belediyeler verdikleri için ış değişmiş. Alıcının da satıcı gibi belediyeye gidip ilmühaberi iki şahid önünde imzalaması mebcurf olmuş. Halbuki fotoğraf var, Telefon var. Resmi vekâleti haiz bir de avukat var, Şu halde daha tapu dairesine intikal etmiyen bir alım satım ilmühaberinüi ini gücünü bırakıp bu iş peşinde koşmasına ne lüzum var? eının da hazırlanması için alı- Görülüyor ki bütün emirlere, tamimlere rağmen kırtasiyecilik devam edi- yor. Resmi dairelerin herhangi birinde en ehemmiyetsiz bir işe başlarken bile derhal bir dosya tertibatı alınıyor. İş yazıla çizile bir tomar kâğıd haline geliyor. Bütün isteğimize rağmeh kırtasiyeciliğin, dosyacılığın önüne geçemiyoruz. v Herhalde pek radikal bir hareket yapmak lâzım. Bürhan Cahid