28 Haziran 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

28 Haziran 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

“Yeni avukatlık kanunu (Baş tarafı 3 üncü sayfada) Galib Pekel - Tokat - ve Akagündüz - Ankara - Avukatlığın âmme hizmeti mahiyetinde olmadığını, böyle bir kay- dın mümtaz bir sınıf vücüde getirece - ğini işaret eylemişler ve Hikmet Ba - yur -Manisa- başka memlekcilerde a - vukatlığın böylece ifade edilip edilme- diğini sormuştur. Ziya Gevher Etili, Sırrı — İlçöz, Ali Rıza Turel, Muhiddin Pars avukat!ığın #mme hizmetleri meyanına nasıl gir - diğini anlatmışlar ve bu madde ile ko- pulmuş olan kayıdların yerinde olduğu hususunu anlatmışlardır. Adliye Vekili Saraçoğlu Şükrü ver- diği cevabda yeni avukatlık kanunu i- Je avukatlığın tabi tululduğu kayıdlar içinde bu hizmetin âmme — hizme'leri mahiyetinde olarak görülmesinin tabil olduğunu söylemiş ve Yugoslavya ka - nunlarında avukatlığın mutlak olarak âmme hizmeti arasında sayıldığını işa- ret etmiş ve Fransada avukatlığın ay - rıldığı iki sınıftan birinin gördüğü işle- ri bakımından âmme hizmeti — olarak sayıldığını tebarüz ettirmiştir. Bu müzakereden sonra madde reye konularak olduğu gibi kabul edilmiş - tir. Resmi dairelerde eshabı — mesalih ile tehaddüs edecek ihtilâflı ve uizalı ğer maddelerine geçilmiştir. Meclisin bugünkü toplantısında ka- bul edilen kanunlar arasında cezaevle- ri urnum müdürlüğünün vazife ve teş- kilâtına, gümrük tarifesi — kanununa bağlı tarifede değişiklik yapılmasına, petrol kanununun birinci maddesine bir fıkra ilâvesine, yüksek iktısad ve (ica- ret mekteblerinin maarif — vekâletine devrine, Türkiyede açılacak beynel - milel panayır ve sergilerin — vergi ve resimlerden muafiyetine aid kanunun üçüncü maddesinin bir fıkrasının de - ğiştirilmesine aid kanunlar bulunmak - tadır. B. M. Meclisi yarın saat 14 de tek- zar toplanacaktır. Avukatlar hakkında vekâletin bir tebliği Ankara 27 (Hususi — Avukatlı ve dava vekilliği ruhsatnamesi isteyenle - rin müracaat ettikleri yerde vekâlet ya pacakları tahakkuk ettikten sonra ta - leblerinin tedkik edilmesi — hakkında Adliye Vekâleti alâkadarlara şu tebliği göndermiştir. «Mıntakası dahilinde avukatlık e - den ve baroların kayd ve kabul sıra - sındaki mürakabesinden kurtulmak is- teyen kimselerin bazan ruhsatname is- tihsali için müracaat ettikleri — yerde işlerin avukatlar tarafından takib e -/bir gün dahi ikamet etmedikleri ya - dileceğine aid madde hükmü üzerinde de söz alan hatiblerden Galib Pekel - 'Tokat- bunun biraz inhisar ifade etti - ğini herhangi küçük bir vergi meselesi Üzerinde tehaddüs edecek ihtilâf veya nizada avukata müracaatın — halka bir külfet olacağı mütaleasında bulun - muüştür. Adliye Vekili, verdiği cevabda böy - le bir şeyin meyzuubahs olmadığını, bugün ellerinden alınanlara nazaran svukatlara verilen bu kanun hüküm - leri içinde çerçeveleyen hakların çok dün olduğunu ve şahsen herkesin ken- ği gibi takibde serbest bu- hunduğunu söylemiştir. pilan tedkikler neticesinde anlaşılmış - tır. Bundan başka avukat ve dava ve - killerinin bu gibi vaziyetlerini vekâ - lete bildirmek mecburiyetinde bulu - nan C, Müddelumumileri keyfiyetten haberdar olamadıkları cihetle vaktin - de malümat veremediklerinden avukat veya dava vekillerinden — hangilerinin meslekde devam etmekte ve nerelerde vekâlet yapmakta oldukları ve meslek- ten ayrılanların da ne suretle ayrıl - dıkları hakkında tam bir malümat e!lde edilmesine imkân hasıl olamamakla - dir. Avukatlık işlerinin intizamla ted - virine mani teşkil eden bu hallerin te- |kerrürüne mahal kalmamak için bade- Adliye Encümeni mazbata muhorri-|ma ruhsatname isteyenlerin müracaa! ri ayni noktaj nazarı teyid eylemiş ve (ettikleri yerde vekâlet edip etmiyecek- adif mahiyette olmıyan işleri avukat -|lori ciddi bir tedkike tabi — tutolarak Jarın takib etmelerinin memnu oldu - | mesleklerine müracaat ettikleri yerde ğunu tebarüz ettirmiştir. Bu izahat ve müzakereden sonra ka|ra kanuni vasıf ve şartlarının iera edecekleri tahakkuk ettikten son- tesbiti nunun hey'eti umumiyesi reye konu -İİle karara bağlanmasına itina edilmesi Tarak kabul edilmiş ve ruznamenin di -|tebliğ olunur.» Hatay müzakerelerinde son müşküller (Baştarafı 1 ünci sayfada) Fransız heyeti reisi General Hutzin- ger, müzakerelere müteallik bazı husus- dar hakkında hükümetinden talımat al- mak üzere Beruta hareket etmektedir, Fransız generalinin beyanatı Antakya 27 (ALA.) — Anadolu ajansı- nın hususi muhabiri bildiriyor: General Hutzinger Anadolu ajansına yaptığı be- yanatta askeri müzakerelerir tam bir giz- Tilikle cereyan ettiğini buna binaen bu müzakereler hakkında Suriye gazetele- rinde çıkan haberlerin hakiki membalar. dan çıkmadığını, Örgeneral Asım Gün- düz ve orta elçi Cevad Açıkalını daha ev- vel Ankaradan tanıdığını ve temasların hakiki ve büyük bir samimllik içinde ya- pıldığını söylemiştir. Fransız askeri heyeti, Örgeneral Hut- zingerin başkanlığı altında, albay Bour- get, binbaşı Bonnot, binbaşı Brygoo ve yüzbaşı Ducoussi Taselden terekküb et- mektedir. Paristeki müzakereler Paris 27 (Hususi) — Hariciye nazırı Bone, bugün tekrar Türkiye büyük elçi- si Suad Davazı kabul etmiş ve Hatay me- selesi etrafında görüşmede bulunmuştur. Paris 27 (Havas ajansı bildiriyor) — Hariciye nazırı Bone, bugün öğleden sonra Türkiyenin Paris büyük elçisini kabul etmiştir. Bone - Suad Davaz mülâkatı Hatay ü- zerinde cereyan etmiştir. Bugün Paris ve Ankara hükümetleri arasında müzakere edilmekte olan meselelerin ekserisi bil- kuvve halledilmiştir. Yalmz, Hatayda bulunacak Türk ve Fransız kuvvetleri- nin mikdarı hakkındaki meseleler henüz halledilememiştir/ Buniarın halli hâlâ müşkülâta maruz bulunuyor. Mahud komisyonun âzaları hareket ettiler Antakya 27 (A.A.) — Anadolu ajansı- nın hususi muhabiri bildiriyoc: Milletler Cemiyeti seçim komisyonu neşrettiği 21 numaralı tebliğinde seçim ameliyatına 26 haziran tarihinden itibaren kat'i ola- de büyük bir muharebesi Londra 27 (Hususi) — Yangtze nehri vadisinde bugün, Çin ve Japon tayyare- | - leri arasında şiddetli bir çarpışma ol müştür, Japonlara göre, bu muharebe esnasın- da 35 Çin tayyaresi düşürülmüştür. Çin- liler ise kendi zaylatlarını mesküt geçe- rek, 5 Japon layyaresi düşürdüklerini bildirmektedirler, Diğer taraftan İngiltere ve Fransa hü- kümetleri, Tokyodaki elçileri vasıtasile, Fransızlara ald Hainan adasının Japon kıtaatı tarafından işgalinin hiç te arzu edilmiyen ihtilâflara sebebiyet vereceği- ni Japon hükümetine bildirmişlerdir. Bu gibi ihtilâflar zuhur ettiği takdirde Paris ve Londra hükümetleri, birbirle- rine her türlü müzahereti yapacaklardır. Çinlilere göre vaziyet Hankov 27 — Birkaç gündür Çin kı- taatlı Nankin ve Hangyov civarında Ja- ponların en mühim istinad noktalarına dört istikametten 'hücum eylemektedir. Şovşioda Japonlar mağlüb edilmişler- dir, muharebe sahasında 1200 ölü bırak- mışlardır. Ankengde düşman kuvvetleri şimdi garba doğru yürümekte ve ağır lopcu- larile Kaohobudaki Çin mevzi'erini döv- mektedir. Buna mukabil Ankengin sekiz kilometre cenubunda bulunan Şancev şehri Çin ordusu tarafındar, muhasara edildikten sonra zaptolunmuştur. Çin hava kuyvetleri Kveitech üzerine dört hücumda bulunmuş ve düşman ge- milerini bombitrdıman eylemiştir. Düş- manm üç nakliye gemisi balırılmıştır. Hopeydeki Çin kıtaatı düşmanın ç nakliye koluna mukabil tasrruzda bulun- muştur. Hankov 27 (AA.) — Çiın tayyare küuvvetleri Yangize nehti üzerinde Ma- tank civarında bir Japon harb gemisi - ni bombardıman ederek — batırmış ve diğer iki harb gemisini de hasara uğ - ratmıştır. Çir. kuvvetleri Maltank — civarında tesis etmiş oldukları barajı — Japonla- rın mütemadi taarruzlarına karşı şid - deile müdafaa etmekte ise de vaziyet ciddidir. Matanka Çin takviye — kıtaatı sevkedilmektedir. “Harb olmayacaktır,, (Baş tarafı 1 inci sayfada) dıktan sonra, şüphesiz, silâhlanma için beynelmilel bir konferans taplanacak, bir anlaşma akdedilecektir. Fakat kanaatim ve nikbinliğim hilâ- fına herhangi bir devlet tarafından har be sebebiyet verildiği takdirde, bu harb dünya harbi mahiyetini alacaktır. Böy- le bir harb dünya medeniyetini tama - rak nihayet verildiğini ilâr. ve pek ya-| , n mahvedecek, sonunda ne galib ne kında Hataydan hareket edeceğini bildi- rerek Milletler Cemiyeti tarafından ken- disine verilen vazifeyi sana erdirememiş ,, olmaktan mütevellid teessürlerini ifad4 etmektedir. Komisyon azasının büyük bir kısmı hareket etmiş bulunmaktadır. Kalanlar da birkaç gün içinde hareket edecekler- dir. Berut 27 (A.A.) — Hataydaki Milletler Cemiyeti kamisyonu sekreteri Anker Kahire tarikile Cenevreye gitmek üzere buradan hareket etmiştir. ( Avusturyada neler oluyor ? (Baştarafı 1 inci sayfada) İnkar ile B. Nöbaher'i Berhtesgadene ça- farmış olduğunu Deyli Herald gazetesi haber vermektedir. Bu iki Avusturyalı şefin vaziyetin va- hameti hususunda ısrar etmiş ve Hitler- den mahalli zimamdarlar ile Avusturya komişeri Büerkel arasındaki ihtilâfa şah- san müdahalede bulunmasın: istemiş ol- dukları söylenmektedir. Deyli Meyl gazetesi, Büerkel'in Avus- turya Lejyonunun bazı eski azasının bu- sumetine maruz kalmış olduğunu — yaz- maktadır. Berlin 27 (A.A.) — Alman kılaatının Avusturya istikametinde ilerlediğine dair ecnebi kaynaklardan çıkan haberlerin D. N, B. ajansı tekzib etmekte ve bu ha- berlerin baştanbaşa uydurma olduğunu tebliğ eylemektedir. Bir işçi güneş çarpmasından öldü Bursa (Hususi) — Arabyatağında Rüstem isminde bir işci güneş çarpma- sile ölmüştür. de mağlüp belli olacaktır. Bunun içindir ki, hiç bir devlet böy- bir mes'uliyeti yüklenmek istemez.» Her şeyleri gibi ölümlerinin şekli de ayni olan kardeşler (Baş tarafı 1 inci sayfada) fa büyük bir yeni mağaza yaptırmış ve bunu müteakip çok geçmeğen ölmüşt'ir. Kardeşi de gene büyük bir yeni mağaza yaptırdıktan birkaç gün sonta ölmüştür. Mustafa öldüğü zaman, bir yavrusunun dünyaya gelmesine bir ay vardı. Hamdi- nin bu defa ölümünde de, yavrusunun dünyaya gelmesine gene tam bir ay kal- mıştı. Bu garib tesadüfler herkesin tees- sürünü artırmıştır. Yeni mağazaların u- ğurlu gelmemesi, çocukların doğumun- dan birer ay evvel babaların — uğradığı felâket, öfümün ayni şekilde vukuu, cid- den garib bir tesadüf değil midir?.. Tanımadığı bir otu k uyku hastalığına tutulan çoban * (Baştarafı 1 incl sayfada) kendisini uyandıramamışlardır. Çobanın muntazam nefes almalarına, yüzünün ta- bil rengine rağmen uyanmaması köylü- ler arasında yeni bir endişe husule getir- miştir. Yapılan muayene neticesinde za- vallının mer'a civarında mevcud bir otu yediği ve uyku bhastalığına tutulduğu an- laşılmıştır. Kendisi hâlâ derin bir uyku halindedir. Hâdise İzmirde büyük bir merak uyandırmıştır. İş Bankası umum müdürü Ankaraya gitti İki üç gündür şehrimizde bulunan İş Bankası Umum Müdürü ve Saylav Muammer Eriş, dün akşamki ekspres- le Ankaraya dönmüştür. " nrede İtalyanlara karşı tehevvür Londra 27 (Hususi) — İspanya liman- larındaki İngiliz gemilerinin bombardı- manı devam etmekte ve efkârı umumi- yenin bundan mütevellid infial ve asabi- yeti gittikçe artmaktadır. Franko tayyareleri tarafından bugün Alikante ve Vallansiya limanları üzerin- de yapılan bir akın esnasmdı, Farnham ve Arlon adındaki İngiliz gemileri de bombardıman edilmişlerdir. Her iki ge- mi de bombardıman neticesinde batmış- tır. Farnham'ın mürettebatından üç ve Sistematik bir surette devam eden hâdiseler Avam Kamarasının bugünkü toplantısında tekrar mevzuu bahsedilmiş- tir. Hariciye müsteşafrı Butler sorulan bazı suallere cevaben, İtalyan tayyare- lerinin doğrudan doğruya İtalyadan ge- lerek İspanya limanlarını bombardıman ettikten sonra, üslerine döndüklerine dair hiçbir malümatı olmadığını söyle- da bu toşebbüslerin bir anlaşmaya mün- cer olacağını da beyan eylemiştir. Başvekil Çemberleyn de, İspanya li- manlarına sefer yapan İngiliz ticaret ge- milerini tayyare dafif toplarile teçhiz et- mek meselesine dair sorulan bir suale ce- vab olarak, böyle bir tedbirin pratik ol- madığını ileri sürmüş ve gemilerde bu şekilde teçhizat vücude getirmek — için hayli tadilâta ihtiyaç olduğunu ilâve ey- lemiştir. Maahaza, başvekil, böyle bir tedbirin tamamen imkânsız olmadığını da itiraf eylemiştir. Barselon kabinesinin toplantısı Londra 27 giusıısl) — Barselon kabi- nesi bugün bir toplantı yaparak, açık şe- hirlerin bombardımanına karşı alınması derpiş edilen mukabelebilmisil tedbirle- rini müzakere etmiştir. Bu münasebetle Londra ve Paris hü- kümetleri tarafından itidal tavsiyesile tevdi edilen notalar da nazarı itibara a- lınmıştır. Barselon kabinesinin ne gibi bir karar verdiği henüz belli olmamakla beraber, İtalyan ve Alman gemilerile hava üsle- rini bombardıman etmek tasavvurundan yazgeçmiş olduğu tahmin edilmektedir. İtalyan ve Alman gazeteleri, Barselan tayyareleri tarafından Majork adalarına | dir, karşı yapılacak olan herhangi bir hücu- mun, doğruca İtalya topraklarına yapıl- Moskova radyosunda Türkiye için konser Mosxova 27 (A.A.) — Moskova radyosu 28 haziranda Moskava saati ile saat 21 den 21,45 e kadar yani Türkiye saati ile saat 20 den 20,45 e kadar Türkiye için hu- susf bir radyo konser verecektir. Bu konser aşağıdaki istasyonlar tara- fından neşrolunacaktır: Kısa dalga Rki 19.89 metre Uzun »— Rv-8 1500 , » » Rv-21 7189 » Yabancı memleketlerle kültürel müna- sebetleri idame eden Sovyet <Vokss ce- miyeti sayın radyo dinleyicilerinden bu koönser hakkındaki fikirlerini İstanbul- daki Sovyet başkonsolosluğuna bildirme- lerini istirham eyler, Her vilâyette matbuat bürosu açılacak Şimdiye kadar, yalnız Ankara, İs - tanbul ve İzmirde birer matbuat bü - rosu şefliği bulunmaktaydı. — Dahiliyo Vekâleti, her vilâyette birer matbuat bürosu ihdasına karar vermiştir. Ya - kında, bütün vilâyetlerde matbuat bü- rosu teşkilâtı vücude getirilecektir. Sirkeci istasyonunda bir banka açılıyor. Devlet Demiryolları dokuzuncu iş - letme idaresi Sirkeci yolcu — salonunu yeni baştan tamir ve ıslah etmiştir. Sa- Jonun tefrişatı Gümrük Başmüdürlü - ğü tarafından yapılacaktır. Cumhuri - yet Merkez Bankası — da Sirkecideki gümrük salonu yanında bir şanj gişesi yaptıracak ve trenle Avrupadan gelen yabancıların paraları bu gişede bulun- durulacak banka memuru tarafından Türk parasile değiştirilecektir, mış gibi telâkki edileceğin! yazmakta ve tehdidler savurmaktadırlar. İtalyan gazetelerinin neşriyalı Roma 27 (A:A.) — Giornale d'İta - lia gazetesi, diyor ki: Barselon hükümetini savurduğu teh didi yerine getirmekten menelmiş olan şey, İngiliz ve Fransa hükümetlerinin itidal tavsiyeleri değil, İtalyan hükü - metinin gayet azimkâr hareketidr. Bu- nunla beraber tehlike henüz tamani « le bertaraf olmuş sayılamaz. Tribuna gazetesi de şöyle yazıyor: Fevkalâde sıkışmış olan — Barselon hükümeti en tehlikeli çılgınlıklarda bu lunabilir. İspanyol harbi — artık biraz fazla sürmüştür. Bu harbi bir gün da- ha uzatmak çok tehlikeli olur. Binaen- aleyh Frankonun kat'i zaferi yalnız İs- panyol meselesinin kat'i surette halli i- çin değil umumi Avrupa sulhü için de esaslı bir şarttır. İngilterede tehevvür Londra 27 (A.A.) — İtalyan matbu- atının İspanyaya aid Majork adasının tıpkı bir İtalyan toprağı gibi telâkki e- derek bu adaya karşı Cumhuriyetcilet tarafından vaki olacak herhangi bir te cavüze mukabele edileceğine dair yap- tığı neşriyat parlamento ve gazeteciler mehafilinde tehevvür — uyandırmıştır. Mezkür mehafilde İtalyanın — İspanya topraklarında kat'iyen gözü olmadığı - na dair Mussolininin giriştiği taahhüd- ler batırlatılmaktadır. İngiliz diplomatik mehafiline ge - Hince, bu babda şimdilik — hiç bir şey söylenmiyor. Stear gazetesi diyor ki: Majork adası İtalyan hava kuvvet « lerine üssülharcke teşkil etmekle be « raber bugüne kadar bu adanın İtalyan değil İspanyol olduğunda herkes müt- tefiktir. Şimdi öyle anlaşılıyor ki: İ - talyanların zebabınca bu ada İtalyan toprakları arasına girmiştir. Bu ise Çemberlayn için çok can sıkıcı bir keyfiyettir. Çünkü İngiliz - İtalyan an- laşması mucibince Mussolini İspanyol toprakları üzerinde herhangi bir irldi ada bulunmamayı teahhüd eylemiş - tir. Harb vaziyetj İ Londra 27 (Hususi) — İspanya hü- kümet kuvvetlerinin yeni bir hamle i- le faaliyete geçtikleri - bildirilmekte - âühîmeıci!er. Üç cephe üzerine Frsn- koculara karşı taarruza geçmişlerdir. Bakkalların müracaatı sıhhiyeye bildirildi Bakkallar, zabıta tarafından nişas « #a torbalarında una tesadüf edildiği za man kendilerinin mes'ul — tutulduğu, halbuki bu işde suçun nişasta fabrika- larına terettüb edeceği yolunda bele - diyeye bir müracaat yapmışlardı. Ni « şasta torbaları sıhhiye lâboratuvarın - da tahlil edildiğinden belediye bu mü- racaattan sıhhiye müdürlüğünü ha - berdar etmişi Seyyah otomobillerine sigorta teminatı verilecek Ecnebi memleketlerde — otamobille seyahat eden Türklere gezecekleri yer« lerde kolaylıklar gösterilmesi için Tu- ring ve Otomobil Klübü otomobilin ce- sametine göre bir iki bin — liralık bir banka teminatı mukabilinde bir karne dö pasaj vermektedir. Halbuki başka memleketlerde banka teminatı yerine sigorta şirketleri ufak bir ücret mu - kabilinde kefil olmaktadır. Turing Klüp Türkiyedeki — sigorla şirketlerinin de bu şekilde muamele yapmaları için Milli Ressürans şirke « tine müracaal etmiştir. Milli Reasürans şirketi bu hususta sigorta — şirketleri nezdinde teşebbüsler yapmaktadır. Üniversite rektörü Avrupaya ü ğ gidiyor İstanbul Üniversitesi mil Bilsel bir ay devam etmek — üzere bugün bir Avrupa seyahatine çıkacak- tır. Rektör Orta Avrupanın muhtelif — üniversitelerini gezecek, önümüzdeki ders yılında memleketimize - getirile - cek yeni profesörlerle temas edecek » | tir. Rektörü Ce- — MA