2 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

FÇUT TT YĞÜ GÜŞERL e Ca İt Dairelerde yeni mesai şekli dün bazı karışıklıklara sebeb oldu Adliyede saat 14 den sonraya talik edilen davalara bakılamadı, bir kısım mahk: emeler de işe devam ettiler Dün saat ikide vilâ yetten çıkan memurlar Resmi devairde yaz mesâi saatle -| rinin tatbikine dünden itiharen başları- mıştır. Dairelerde sekizde işbaşı yapıl-| mış, on dörtte devair tatil edilmiştir. Yalnız, bazı dairelere evvelki akşam- dan tebliğat yapılamadığı için ufak te- fek aksaklıklar olmuştur. Dün bazı müesseseler hu mesâi sa- atini tatbik etmemişlerdir. Bunlar me- yanında, Ticaret Odası, Denizbank ve diğer bankalar da vardır. Ticaret Oda- mesâi tinin tatbiki y'etinin kararı lâhik olm tab etmektedir. Oda idare hey'eti, & b günkü toplantısında — bu meseleyi müzakere ve karara rabtedecek, ancak Ondan sonra yaz mesâj saatleri tatbi - lecektir. ki milli ve ecnebi bütün bankalar direktörleri dün bir toplantı yapmışlar, yaz çalışma saatlerinin ban- kalarda ne şekilde tatbik — edileceğini görüşmüşlerdir. Adliyede yeni mesâi saatlerinin tatbiki | bütün davaların talikine sebeb oldu. | Dün mesdâi saatlerinin değişmesi, bil hassa İstanbul adliyesinde tesirini gös- termiş ve umumi bir karışıklığa sebeb almuştur. timale karşı öğleden evvel — âdüyeye gitmişler, bir kısmı da tam saatinde İ- şi olan dairenin önünde hazır bulun - muşlardır. Fakat, saat 14 de daire tatil edilin- ce yeniden dağılmak — mecburiy kalmışlardır. Bir kısım halk da, biraz daha ihtiyatkâr davranarak, birkaç sa- koridorlarda mütereddid he! Maamafih, bazı hukuk mahkemele- ,|ri, öğleden sanra da mesâilerine devam etmişlerdir. Diğer mahkemelerdeki muhakeme - ler, bir başka güne talik — edilmiştir. Bunların tarafları — ve şahiüleri için, yeniden celpname çıkarılacaktır. Fakat, bu vaziyetin normal hal hasıl oluncaya kadar, birkaç gün devam et- mesi muhtemeldir. Bilhassa şu noktayı da nazarı dik - kate almak lâzımdır: Mesâi saati 17,30 olduğu zaman bi- le, bazı mahkemeler bilhassa adedi İs- tanbul için pek az bulunan Asliye ceza mahkemeleri Çok kere işlerini ancak akşam saat 19 da bitirebiliyorlardı. Şimdi ise, günde 15 ile 30 arasında e sıkıştır - mak zaruretindedirler. Saat 14 den sonra mahkemelerde, istintak dairelerinde ve müddelumu - milikte işleri olanların bir kısmı her ih! Bir doktorun bir normal n temini için, icab eden tedbir- tihaz edecektir. kaç müessesede Maamafih, müddeiumumi? vazi leri vazife alması doğru görülmiyor Dün Etibba Odası koııg;esinde bu hususta münakaşalar yapıldı, doktorlardan birisinin hazırladığı lâyiha gelecek toplantı da kı_muşulıcak Btibba Odasının son içtimal hayli be Yyecanlı olmuş, bazı aza söz alarak bir kı- sım doktorların muhtelif fabrika ve mü- esseselerin hekimliğini üzerlerine alma- larını hem hastaların sıhhati, hem de he- kimlerin iş yapmaları noktalarından mahzürlü bulduklarını — söylemişlerdir. Umumi cereyan, bir hekimin, beş, alfi müessesenin hekimliğini deruhte etmesi aleyhindedir. Bu neviden hekimler ikiye ayrılmak- tadır. Bir kısmı, fabrika vesaire gibi mü- esseselerin beş altı tanesinin hekimliğini birden üzerlerine alan sıra hekimleridir ki, bu işleri, onar, on beşer lira gibi kü- Çük bir ücretle yapmaktadırlar, Diğer bir kısmı da devlet mücssesele- rinden bir kaçının hekimliğini birden zerlerine almakta, bu yüzden büyük mikyasta para kazanmakla beraber, ha- riçte, Muayenehanelerinde de hasta ka bul etmektedirler. Her iki şekil de mah- zurlu görülmektedir. Zira, bu hekimler, Cildiye mütehassıslarından Dr. Hayri Ömer, bu hususta bir lâyiha hazırlamak- tadır. Bu lâyihayı Etibba Odasına vere- cek, hareketin önüne geçilmesi temenni- sinde bulunacaktır. Odanın gelecek içti- manda bu bahis üzerinde yeniden mü- zakereler yapılacak ve bir karar ittihaz edilecektir, Birinci kitab: Başvekilimiz Celâl Bayar Yazan: Ulvi Olgaç Başvekil Celâl Bayarın idari ve siyasi le- raatı ve programı hakkında Bilgi matbaası sabhibi Ulvi Olgaç tarafından yazılmış ve re- simlerle tevsik olunmuş güzel bir eser vü - eüde getirilmiştir. Yakında mevkli Intişara Kti İnhisar kimyagerlerinden Nureddin bem bu müesseselere seyrek uğrıyarak Mmüessesede çalışanların sıhhatlerile ya- kından ve devamlı surette meşgul ola- Mmamakta, hem de, diğer arkadaşlarına iş “akkmamaktadırlar, Taylanın dün sabah bir kız çocuğu dün- yaya gelmiştir. Babası ve ennesi Şeh- fiban Taylanla büyük babası Ali Rızayı tebrik eder, yavruya uzun ömürler di- leriz, SON POSTA -Kartalda yeni bir köy kuruldu Köyde yapılan çeşme Kartal kazasına bağlı Kurtdoğu köyüne ve Üçağaç çiftliğine 180 gü men yerleştirildi. Çiftlikte muntazam apıldığı gibi köylü — tarafından bir mekteb de yapılmıştır. Kö - yün yolları da muntazam bir surette tesviye edildiği gibi modern bir de çeş me vücude getirilmiştir. Güzel havası ve şirin manzarası ve soğuk suyu ile bir mamurecik haline gelen bu yer Balılca köyü adım almış- tır. Belediye iktısat müdürünün tedkikleri | Belediye İktisad Müdürü Asım Sürey- yanın Balkan şehirlerindeki - tedkikleri devam etmektedir. Asım Süreyya, Ro- manya, Yugoslavya ve Yunanistandaki famele yevmiyelerini, vmiyelerin bire | birine olan nisbetletini, memleketler- |deki yaşayış tarzlarını gözden geçirmek- tedi Bi temi k Mmemleketler hayat — ucuzluğu i maksadile tedbirler almış bulun- maktadırlar. Yiyecek, içecek, yakacağa müteallik zaruri ihtiyaç maddelerinin fi- atlarını tesbit etmişlerdir. Bir kısım be- lediyeler de azami fiat tesbiti işine yanaş- mamış, fiat teebitini doğacak — rekabete bırakmiştır. B İktısad müdürü Seyahatini Bitirip İs- tanbula döndükten sonra tedkiklerine gid bir rapor hazırlıyacaktır. Hükümet, et i- şinden sonra ekmek, süt ve su satış işle- rine de müdahale edeceğinden Asım Sü- reyyanın raporundan bu bakımdan isti- fade edilecektir. İktısad müdürü bu seyahati canasında festival hazırlıkları ile de meşgul — ola- caktır. Arka arkaya beş sene devam et- mek Üzere Balkan yüzücülerinin iştiraki ile İstanbulda yarışlar tertib edilocektir. Şilâ mahiyetinde olacak bu müsabaka- lara Macar ve Yunan sporcuları iştirak edeceklerini şimdiden — bildirmişlerdir. Ayrıca Bükreşin Çigan orkestrası ile bü- yük balet heyeti getirilecek, bu seferki festivalde Balkan haftası yapılmıyacak- lır. İş Bankası umum müdürü geldi İş Bankası Umum Müdürü ve Ankara saylavı Muammer Eriş dün sabahki eks- prekle İstanbula gelmiştir. Umum mü- , bir müddet İstanbulda kalacaktı Sinema mevsiminin ilerlemesine Tâğmen ALKAZAR Sineması fedakârlık yaparak kış mevsiminde gösterilmiye — yetişti- rilemiyen yeni bir. film gösterilmek tedir. KARDEŞ DÜŞMANI Yeni kovboy artisti: Fred Scott yepyeni bir tarzda, şarkılı ve müzikalı heyecan filmi Ayrıca: 937 - 988 senesinde yapılan: yeni TARZAN KUVVET KRALI BEYOĞLUNUN EN GÜZEL BAHÇESİ NOVOTNi MÜKEMMEL MÜZİK Zengin program —— İTİNALI SERVİS —— Temmuz 2 Denizciler Bayramı dün sevinçle kutlulandı Taksimde büyük tezahürat Atatürke olan sevgi ve Gece havat fişek ;a—pıl;lı._nî.ıtuklar söyleni'di, bağlılık tebarüz ettirildi c lerin atıldığı duba | Takstmdeki Kabotaj hakkının Türk sularında Türk sancağına inhisarmın ve kabotaj kanu- numuzun mer'iyete girdiği günün On İ- kinel yıldönümü olan dün, bütün deniz- cilerin iştirakile ve büyük — merasimle |kutlulanmıştır. Merasim şöyle yapılmış- tır: Şehir bandosu, Deniz Ticaret mektebi, Deniz ticareti zabitanı, Tahlisiye işlet- mesi mürettebatı. Denizyolları, Akay, Li- man, Şirket! Hayriye, Havuzlar ve husu- si armatörler mürettebatı, saat onda De- nizyollarının Tophanedeki - meydanında toplanmışlardır. Onu yirmi geçe bu alay hareket etmiş, limandâki bütün — deniz merakibi, alay parkın dışarısına çıkmcı- ya kadar düdük çalmışlardır. Bu alay, 'Taksim Cumhuriyet meydanına müte- veccihen hareket etmiştir. Diğer taraftan da, deniz kamutanlığı- na mensub bir kıt'a da Kasımpaşadan ha- reket etmiş, Taksim Cumhuriyet meyda- nına gelmiştir. Saat on birde, Şehir bandosunun çal- dığı İstiklâl marşile direğe bayrak çekii- miş, merasim bu suretle başlamıştır. Bayrak çekilirken, limandaki bütün merakib gene, üç defa ve fasıla ile birer buçuk dakika devam etmek üzere düdük miştir. Bu sırada, Cumhüriyet âbidesine 20 den fazla çelenk konmuştur. Bundan sonra, Deniz Ticaret mektebi son sınıf talebe- sinden Mümtaz Bekler kürsüye gelerek bir nutuk söylemiştir, genç talebe nut- kunda ezcümle demiştir ki: — İnkılâb kurucularının — Genizcilere bahşettikleri ana vatanı çevreliyen kara sularımızda çalışma hakkının yurda ya- raşır bir şekilde başarılabilmesi için biz- Jer mekteb sıralarmdan itibaren biüyük bir azim ve yılmaz bir faaliyetle çalış- maktayız. Türk denizciliğini lâyık oldu- ğu yüksek mevkie ulaştırmak maksadile inkılâber önderlerin çizdikleri yolda tün denizciler hep birlikte yürüyoruz ve eğer bir gün icab ederse, damarlarımız- daki sıcak kanı son damlasına kadar yurd ve ulus adina ülkü diye akıtacağız. Bugün yaşamak imkânlarını yaratan Ulu Öndere coşkun kalblerimizden bin- Jerce saygı ve sevgi... Yaşasın Cumhuri- yet!. çalmış, bu suretle selâm resmini ifa et-| geçid resmi Mümtaz Beklerin bu nutku sürekli ve şiddetli alkışlarla alkışlanmıştır. Mümtazdan sonra, Deniz Ticaret mek. tebinin eski mezunlarından Cumhuriye” süvarisi Süreyya kaptan kürsüye gele rek söz âlmış, demiştir ki: — Bugün Lozan ahidnamesila kabotaj hakkının fitlen Türk ticaret filosuna in- tikal ettiği gününün yıldönümüdür. A. sil milletimizin bu hak ve hürriyetinç !kıvuşmuş olduğu bugünü burada kutlu lammakla büyük bir sevinç duymaktayız Anadolu yaylâsından Akdenize, Ege kı |yılarına bir ok gibi fırlıyan ordumuzur dayandığı yüksek kuvvet bize Lozan sul hunu kazandırdı. 'Türk sancağı, temiz ve güzel tekneler üzerinde, asil Türk milletinin yüksek şe refini temsil ederek azametle dalgalana- caktır. Bize bu mes'ud günü yaşatan Bü- yük Atatürkümüze ve Cumhuriyet hükü- metimizin yüksek idarecilerine sevgi ve saygılarımızı sunmakla bahti- yarız. ğ Süreyyanın bu nutku da alkışlanmış, mütecakiben Beyoğlu Halkevi başkanı Ek- İzem Tur kürsüye gelerek Atatürke, Mec- İlis Reisi Abdülhalik Rendaya, Başvekil Celâl Bayara, Dahiliye Vekili ve Parti |Genel Sekreteri Şükrü Kayaya ve İktı- sad Vekili Şakir Kesebire denizcilerin şükran ve tazimlerinin iblâğını teklif et- miş, hazırlanan telgraf metinlerini oku- muş, bu metinler, alkışlarla kabul edil- miştir. Bu suretle, gündüzkü —merasim bitmiştir. Dün gündüz, limandaki bütün vapur- lar ve İstanbuldaki bütün deniz mües- seseleri binaları bayraklarla donatılmış- tır. Gece de, gene bütün vapurlar ve de- niz müesseseleri binaları — elektriklerle aydınlatılmıştır. Denizde fenor alayları tertib edilmiş, donatılan dubalardan ha- ,vaî fişekler atılmış, elektrikle tenvir e- dilmiş sabih bir kule Kızkulesile Dolma- bahçe arasında demirlemiş, buradan da |havat fişekler atilmıştır. | Şirketi Hayriyenin ve Akay idaresinin Vikişer vapurile Boğaz ve Marmarada İzintiler tertib edilmiş, gece geç Köprüye dönülmüştür. (Devama 10 ncu sonsuz