5 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 21

5 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 21

hön n MA —-ai Türk - İran hududu Trabzonda hudud meseleleri görüşülürken transit işleri de gözden geçirilecek Erzurum 3 (Hususi) — Albay Mü-|Müzeyen buradan geçerken zeyenin başkanlığında 14 kişiden mü- rekkeb İran hudud hey'eti Trabzona gitmiştir. Trabzonda hudud meseleleri şunları söylemiştir; — 17 sene zarfında İran büyük te - kâmül göstermiştir. İki büyük — şefin yüksek idareleri sayesinde Türk - İran görüşülürken transit işleri de konuşu - | Sostluğu çok kuvvetlenmiştir. Bu dost- lacaktır. İran hey'eti başkanı Albay İluk hiç bir suretle sarsılmıyacaktır. Çekoslovakyada Südetler her nevi toprak tahdidi iddiasından vazgeçmişler Prag, 3 (A.A.) — Hodza dün, Fransa ve İngiltere elçilerini kabul etmiştir. El- Çiler mumaileyhe siyasi vaziyet hakkın- da hükümetlerinin noktai nazarlalını bil- dirmişlerdir. Paris, 8 — Matbuat, Çekoslovakyadaki dxtk:l.lly:tlıı meselesile meşgul olmakta- uOvr Bgazetesinde Madam Tabouis, diyor Südetler her türlü toprak tahdidi iddi- asından da vazgeçmişlerdir. Bununla be- raber reislerinin yüksek milli müdafaa meclisine dahil bulunmasını arzu etmek- te ve kendi diyetlerinin husust atıkâma tâbi olmasını istemektedirler, Diplomatik mahfeller bu değişikliği İngilizlerin şim- di Almanlar üzerinde Londrada icra et- tikleri tazyiklere atfetmektedirler, İngilizler, Avusturya borçları mesele- sinde Almanlara yaptıkları kolaylıkların mukabilini beklemektedirler, Erzurumda Atatürk günü Erzurum, 3 (Hususi) — Atatürkün Er- Avusturyada Temizlik Viyana, 3 (A.A) — Stirla'nın siyasi zuruma (lk ayak bastığı günün yıldö -| şefleri önünde akşam bir nutuk söyliyen nümü parlak merasimle kullulanmış, | Buerkel, komiserler meselesine temas e- İstanbul kapısına gerilen siyah bir per- de süngülü askerler tarafından delinmiş- kir. Belediye reisi Şevket — tarafından söylenen heyecanlı bir nutku müteakib bir geçid resmi yapıldı. Şehir baştan - başa donanmıştır. Halk bu mutlu gü - Hün yıldönümünü sevinçle kutlula - miştir. Teruel cebhesinde : yeni muharebeler Madrid, 3 (A.A.) — Neşredilen bir teb- Tiğde ezcümle Frankistlerin şark mınta- kasında Aldelmelayı işgal ettikleri bildi- rilmektedir., Salamanka, 3 (A.A.) — Umumi karar- Bâh tobliğ ediyor: Teruel cebhesinde Frankistler mühim mevziler elde etmiş- ler ve düşmanı ağır zayiata uğratmışlar- dır. Frankistler, birçok harb malzemesi ve silâh da almışlardır. Kastellon cebhesinde kılaalımız ilerle- meğe devam etmektedir. Frankistler bt debhede Tales'in cenubundaki Benita Dua dağını ve Los Minas'ın şimal sırtla- Tinı işgal etmişlerdir. B. Bone fevkalâde sevincini izhar etti (Baştarafı 1 inci sayfada) V virlerinin ziyafetine riyaset eden Bone, irat ettiği nutukta ezcümle, uzun mü- Zzakerelerden sonra Türkiye ile Sancak işinde anlaşmaya ve bir dostluk mua - hedesi akdine fevkalâde sevinç ve memnuniyetini fade etmiştir. Paris 3 (ALA.) — Anadolu ajansının husust muhabiri bildiriyor: Akşam gazeteleri bu sabah Antakya da askeri anlaşmaların imzasını mem- nuniyetle haber veriyorlar. İtilâf, An- karada dostluk muahedesinin parafa - sini müteakib mer'iyete girecektir. An- takya telgraflarında, Türk ahalide u - yanan şevk ve heyecan, Atatütkün ve- simleri ile süslü taklar kurulduğun - dan, diğer unsurların haberi sükünetle Zi muhalif ailelerin işlerini ta: Re- dip mallarını alarak Hatayı terkeyle - diklerinden bahsedilmektedir. İngilterede Londra haberleri, Türk - Fransız an şmasının İngilterede fevkalâde iyi karşılandığı ve Bonenin hararetle teb- Tik edildiği merkezindedir. Anlaşmanın Cenevre Ba-|cibince iki memleket derek demiştir ki: Kat'l bir temizlik yapmak lâzımdır. Bu komiserlerden bazıları kendilerine aid olmıyan mallarla başkalarının mallarını birbirine karıştırmışlardır. Bu sabahtan- beri ekserisi Viyanalı olan 12 kadar ko- miser tahaşşüt kampında bulunuyorlar, Hükümetimiz Franko nezdine ajan tayin etti Ankara 3 (Hususi) — General Fran- ko nezdine hükümetimiz ajan olarak bü yük elçilik müsteşarı Salâhaddini ta - yin etmiştir. Salâhaddin yakında yeni memuriyeti başına hareket edecektir. izmitte iki kişi öldüren katiller yakalandı İzmit 3 (Hususi) — On beş gün ev- vel, İzmitin Döşeme köyünde feci bir cinayet işlenmiş, Nuriye isminde bir kadınla Celâl isminde bir erkek pek fe ci bir şekilde öldürülmüşler, failleri de kaçmıştı. Yapılan mütemadi araştır « malar neticesinde, — cinayetin failleri meydana çıkarılmış ve tevkif edilmiş- lerdir, Failler sekiz kişidir ve ayni köy halkındandırlar, Japonlar tarafından tevkif edilen Sovyet vapuru Moskova, 3 (A.A.) — 31 mayıs tarihin- de Laperuz boğazında hasara uğrıyarak varılmasından dolııyı Japonlar tarafından tevkif edilen Refri- € Pa Tator Sovyet gemisi kanunsuz bit tarz- da hâlâ mevkuf tutulduğundan Tokyoda- .ki Sovyet büyük elçiliği mezkür vapurun tayfasile birlikte derhal serbest bırakiıl- ması için Japon hariciye nezareti nez- dinde teşebbüslerde bulunmuştur. İtalyan - Çekoslovak ticaret anlaşması Roma, 8 (A.A.) — İtalya ile Çekoslo- vakya arasında mütemmim bir ticaret an- Taşması imza edilmiştir. Bu anlaşma mu- arasındaki eşya kontenjanı 50 milyon kuron nisbetinde ar- tırılacaktır. Türkofis hariç teşkilâtında değişiklik Ankara 3 (Hususi) — Türkolis ha- rici teşkilâtında bazı değişiklikler ya - maehafilinde |pılmıştır. Bu arada Roma fonsiyemiz de en iyi intıbalar tevlid ettiğini bil -| İzmir ticaret odası başkâtibliğine nak- diriyor. ledilmiştir. Sermayesinin tamamı devlet tarafından verilen müesseseler Ankara 3 (Hususi) — Sümerbank, |Denizbank, Etibank, Ziraat — Bankası, ve devlet ziraat — işletmeleri kurumu, sermayesinin tamamı devlet taralın - dan verilmek suretile kurulan ikt:sadi teşekküllerin teşkilâtı ile idare ve mü- rakabesi hakkındaki kanun hükümle - rine uygun tarzda yeniden tanzim ve teşkil olunacaklardır. Bu ameliye bir yıl içinde tamam -| lanmış olacaktır. Ayni kanun — müci - bince Başvekâlete bağli olarak kuru - lacak umumi mürakabe hey'eli rels - liğine Etibank Umum Müdürü İlhami Nafizin tayini ihtimali kuvvetlidir. Nafia Vekilinin tedkik seyahati Ankara, 3 (Hususi) — Nafıa Vekili Ali Çetinkayanın bu ay içinde İstanbula gi- deceği ve oradan Anadoluya geçerek bir tedkik seyahati yapacağı söylenmektedir. Ali Çetinkayanın bu arada İzmire, Ada- naya uğraması, Sıvas - Erzurum hatlı in- şaatını tedkik etmesi muhtemeldir. İzmitte Bir tren kazası İzmit 3 (Hususi) — Bu sabah Hay- darpaşadan kalkan Sapanca lenezzüh treni bir adam çiğnemiştir. Hâdise şöy le olmuştur: Yüunus çimento fabrikasında amele- lik eden Kâmil Boluya gitmek üzere Pendikten tenezzüh trenine — binmiş, tren Herekeye geldiği zaman ekmek ve peynir almak üzere inmiştir. İşini bitirdikten sonra tekrar trene dönen Kâmili, kondüktörler trene almak is « tememişler, Kâmil binmekte ısrar et « miş, bu sırada tren kalkmış, Kâmilin ayağı tekerleğin altında kalarak kesil- miştir. Kâmil, İzmit hastanesinde teda- vi altına alınmıştır. Bursada bir üfürükcü kadın yakalandı Bursa 3 (Hususi) — Üfürükcülük et- tiği zabıtaca tesbit edilerek takib edil- mekte olan Hızırlık mahallesinden Ta- tar Hüsemman adında 50 yaşlarındaki kadın bugün saat 9 da Emine adında bir kadını üflerken zabıta tarafından bütün cürüm delilleri ile birlikte suç üstünde yakalanmıştır. Tahkikata de - vam edilmektedir. . Rizede çay e ,*...p* yetiştiriliyor Erzurum 13 (Hususi) — Rizede çay zer'iyalına büyük ehemmiyet veril - mektedir. Bu havalide yetiştirilecek çaylar sayesinde (500) bin liralık dö - vizin memlekette kalacağı temin edil- mektedir. Bu maksadla bir kooperatif kurulacaktır. 70 bin liralık nümune fi- danlığı istimlâk edilmiştir. Seylânda şehirler sular altında kaldı Kolombo, 3 (A-A.) — Şiddetli bir mel- tem fırtınası, bütün Seylânda mühim bir hkasara sebebiyet vermiş ve şehirlerin su- lar altında kalmasını ve birçok evlerin yıkılmasını bais olmuştur. Erzurumda Doğumevi Erzurum 3 (Hususi) — Bugün U - mumi müfettiş Tahsin Uzerin iştiraki- Je 120 bin lira sarfile inşa edilecek 0- lan mekteb binası ile doğum evi bi - nasının temelleri merasimle atılmıştır. Doğum evine 90 bin lira sarfedile- cektir. Maarif Vekilinin tedkikleri Vekil bugün Siirdden Vana hareket etti Siird 3 (Hususi) — Kültür bakanı Saffet Arıkan beraberinde umumi mü- fettiş Abidin Özmen, General — Galib Deniz, yüksek tedrisat umum Müdürü Cevad, ilk tedrisat umum müdürü İs - mail Hakkı, kalemi mahsus — müdürü Nihat Erman, Güzel san'atler akade - misi; profesörlerinden mimar Arif Hik- met vesaire olduğu halde bugün Di - yarbakırdan şehrimize gelmişlerdir. Vekil Van üniversitesi hakkında ted kikatta bulunmak üzere yartın Bitlis yo- lile Vana hareket edecekler, halk vekili sonsuz sevinçlerle alkışlamıştır. ingilterenin Balkan devletlerile iktısadi münasebetleri Londra, 3 (Hususi) — Sanday Taymis Bgazetesinin diplomatik muhabiri İngilte- renin Balkan devletlerine iktısadi ve ma- H ne gibi yardımlarda bulunacağını ted- kik için teşekkül edecek olan komisyon şu iki nokta üzerinde duracaktır: 1 — Balkan milletlerine Türkiye için kabul edilen şartlar dahilinde kredi açıl- masında ne gibi menfaatler olduğu, 2 — Balkan devletlerinden İngiltere- nin yaptığı mübayaatın fazlalaştırılması imkânları. Anlaşıldığına göre bu ikinci nokta daha kolay bir şekilde halledilebilecektir. Sovyet kadın tayyareciler Moskova, 3 (A.A.) — 2 temmuzda as- keri tayyareci üsteğmen Bayan Panlina Ösipenko, üsteğmen Bayan Vera Lomako Ve navizatör ve teğmen Bayan Marina Raskova, tek motörlü bir deniz tayyare- sile hiç yere inmeden Sivastopol - - Ar- kanjel seferini muvaffakiyetle başarmış- lardır. Tayyareciler, 2416 kilametreyi saatte vaşati 228 kilometre sür'atle, 10 saat 33 dakikada katetmişlerdir. ğ 'Tayyareciler, Arkanjelden Staline bir telgraf çekerek kendisinin vereceği diğer bütün kararları ve emirleri yerine getir- meğe hazır olduklarını bildirmişlerdir. Stalin, Molotof, Varoşilof, Kalenin, Kaganoviç, Yejov da tayyarecilere bir telgraf göndererek kendilerini tebrik et- mişlerdir. Mudanyada define Arayanlar elleri Boş döndüler Bursa, — (Hususi) — Mudanyanın Mes'udiye köyünde define arayan Mü- min ve Pangalos adında iki kişi elleri boş olarak dönmüşlerdir. Söylendiği - ne hazaran bu define vardır, 30 sene evvel de aranmıştır. Yerini tayin ede - cek işaretlerin tahavvülâtı — arziye ile kaybolması — muhtemeldir. Başka bir grup veya şahıs tarafından tekrar a - ranmak üzere teşebbüslere girişilmek- tedir. Ağaçtan meyva toplarken düşen bir köylü kadın öldü Bursa (Hususi) — Gürsu nahiyesi - nın Gölcük köyünden Mehmed kızı Ze- liha meyva toplamak için çıktığı bir a- ğaçtan düşerek ağırca — yaralanmış ve bir araba ile şehrimiz hastanesine ge - tirilirken yolda ölmüştür. Iğdırda nakliye ücretleri pahalı © Japonyanın sarı milletlere bir cemilesi © İspanyada vaziyete hâkim olan kulis arkasıdır 1940 yılının olimpiyad müsabakaları Japonyada yapılacaktır. Bu müsabaka ları tertib eden memleket sıfatile Japon: ya bütün dünya milletlerine davetname ler göndermektedir. Fakat ötedenben mevcud bir taamül neticesi olmak üzere olimpiyadlara yalnız müstakil memleket- ler davet edilirler, Muhtar vaziyette bulunan müstemle - keler dahi davet edilmezler. Onların da « veti, mahmisi oldukları memleketin da « vetinde mündemiçtir. Halbuki bir usu, vukufsuzluğu neticesi değil, sadece bir tecahül hareketi olması melhuz bir gal- letle Fransız müstemlekesi olan Hindiçi * ni ile Felemenk Hindistanına da birer da. vetname yollanmışlır. Japon hükümeti « nin sarı ırka mensub milletlerin belki de izzeti nefislerini okşamak için ihtiyar ek tiği bu cemilekâr hareketin Avrupa mem- leketlerinde umumi bir hayret uyandırdı Bini kaydetmiye lüzum yoktur. Bu hay « ret ve biraz da hiddetin sevkile bir kısım Avrupa matbuatı soruyor. Acaba Japon- ya kendisi gibi sarı ırktan bir memleket olan Çinin de müstakil olduğunu ve müs- takil kalmak arzusunda bulunduğunu bilmiyor mu? Bu memleketle resmen harb halinde olmadığına göre Tokyo o- limpiyadlarına Çini davet etmeyi acuba neden ihmal etmiştir? * İspanyanın vaziyoti hakikaten şeytant bir zekânın idare ettiği mahiyetine nüfuz edilmesi güç bir İspanyada — kulis | haileyi andırıyor. arkası vaziyete | İçlerin düzelece - Gğkim ğini gösteren bir ümid devresi baş « lıyor. Derken her şey karışıyor. Sonra yeni yeni intizarlar.. Fakat endişeler, derken gene ümid ufukları genişliyor. B. Çemberlayn teskin edici bazı sözler söy- lüyor, Arkasından İspanyol sularında İngiliz gemileri bombardıman ediliyor va Barselonun tehdidleri başlıyor. İnsana öyle geliyor ki bütün bu hüdisatı idare eden mahir bir kuklacıdır. Bütün ipler onun elinde toplanmıştır. İşin garibi şu ki İspanyanın durumuna hâkim olan şey gizli müşafehelerdir. Sahnenin manza « rası hakikate nüfuz etmek için kâfi gel. miyor. Asıl dram kulis arkasında cere - yan ediyor, Ortada görünenler bir takım kuklalardan ibarettir. — ” Ğ Selim Ragıp Emeç 4 yaşında bir çocuk on kuruşluk yuttu Fenerde Çukurmescid sokağında » turan Şaban ustanın 4 yaşındaki oğlu Mehmed Gündoğdu, evde bir on ku - ruşlukla oynarken parayı yutmuş, yut- ftuğu on kuruşluk çıkarılmak — üzere Şişli Çocuk bastanesine kaldırılmıştır. İtalyanın yeni torpidosu Palermo, 3 (A.A.) — Bersaglier torpi- do muhribi, Mareşal de Bono'nun huzu- sunda denize indirilmiştir. Balıkesirde bir kaçakçılık vak'ası Balıkesir (Hususi) — Çağış nahiyesi- nin Aslıhantepecik köyünde tütiün ka- çakçıları ile köy korucusu arasında şid- detli bir müsademe olmuştur. Aslıhantepecik köyünden İsmall oğlu Iğdır (Hususi) — Devletin benzin fiat-| Ömer ile Kebsüdün Eşeler köyünden larını düşürmekte olmasına rağmen Trabzon ve Iğdir ârasındaki yolcu ve eş- ya nakliye ücretleri eski durumunu mu- hafaza etmektedir. Hattâ demiryol ve do- ğunun mühtelif yerlerindeki ınşaat sebe- bile bu arasıra yükselme istidadlarını da göstermektedir. Iğdır pamuklarının iki milyon kiloluk bir parti halinde Trabzo - na sevki üzerine nakliye gruplarında üc- retleri yükseltmek arzusu çoğalmıştır. Koopcratif birliğinin pamuk nakli için on kamyon alması bu arzuları kırmış ve| nakliye ücretlerini makul bir hadde dü- şürmüştür. Battal adında iki kişi gece bu köyden Halil oğlu Ahmedin koyun ağılının ya- nına sakladıkları tütünleri almak üzere geldikleri sırada köy korucusu — Kümil kendilerini yakalamak İstemiş, kaçakçı- lar; derhal silâha davranmışlar, korucu da bunlara mukabele etmiş ve bu suretle başlıyan şiddetli bir müsademe de bit müddet devam etliklen sonra kaçakçılar karanlıktan istifade ederek tütünleri bi rakıp kaçmışlardır. Kaçakçılardan Ömer yakalanmış, Bate tal henüz bulunamamıştır; jandarma kendisini takib etmektedir.