5 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 34

5 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 34

SON POSTA Dünkü sıcaklar | Alâkadarlara nazaran hararet derecesi birkaç gün daha bu şekilde devam edecek Dün İstanbul en sıcak günlerinden bi- rini yaşamıştır. Sabahleyin barometre 152,7 yi işaret etmiş, saat an dörtte asgarl hararet derecesinin 33,1, azami hoararet derecesi 36 olduğu görülmüştür. Bir gün evvelkine nazaran altı dereeclik bir yü gelme vardır. Rüzgâr, cenubu garbi ist kametinde saniyede üç buçuk metre sür'atle esmiştir. Bunaltıcı sıcaklar yüzünden dün şehir- de gezmek güçleşmiş, bazı semtlerde ba- Dün limanda iki kaza oldu Dün öğle üzeri Kabataş önlerinde bir deniz kazası olmuştur. Denizyolları idaresinih Ankara vapu- Tunum kumanya sandalı öğle üzeri De- nizyolları idaresi önünden Ankara vapu- runa aid kumanyaları alarak hareket et- miştir. Bu sırada Kabataş istikametinden arkasında birkaç mavuna bağlı olduğu halde gelmekte olan Denizyollarının A- masra romorkörü kumanya yüklü san- dala çarpmış ve sandalı batırmıştır. Sandalın kısa bir müddet içinde bat- ması üzerine sandaldaki kürekçilerden ateşci Sefer oğlu Salih ve Ahmed denize düşmüşlerdir. Salih bu sırada romorkö- rün arkasındaki mavunanın altında kala- rak bacağından yaralanmış ve boğulmak Üzere iken gahil sıhhiye idaresinin Sagu motörü tarafından kurtarılmıştır. Kö- mürcü Ahmed de Amasra romorkörü ta- rafından denizden çıkarılmıştır. Fazla su yutan Salih imdadı sıhhi otomobili ile hastaneye kaldırılmıştır. Denize dökülen kumanyalar kısmen batmış ve bir kısmı da çıkarılmışlır. Müddelumumilik, zabıta ve deniz ti- careti müdürlüğü kaza etrafında tahki- kata başlamışlardır. * Silivri limanıma aid ve Şaban kap- tanın idaresindeki 17 tonluk Şahin motö- rü dün Sarayburnundan içeri girerken önüne ani olarak çıkan Hüseyine aid ba- lıkçı kayığına çarparak kayığı devirmiş- tir. Bu gırada denize düşen Ahrard, Ha- Hid ve Mehmed adlı üç tayfa yüzerek sa- hile çıkmışlardır. Müteferrik : Vakıflar umum müdürü geldi Vakıflar Umum Müdürü Fahri Ki - per dün Ankaradan İstanbula gel tir. Umum Müdür burada bulunduğu müddet zarfında san'at âbidelerinin ta- miri ve taşdelen suyu membarmna yer - leştirilen makineler ile meşgul ola - caktır. Büulgar şimendifercileri geldi Bulgar şimendifercilerinden mürek- keb 25 kişilik bir grup şehrimize gel - miş, evvelki gün müzeleri — ve şehrin gezilecek yerlerini gezmişlerdir. Dün de, bu grup, dokuzuncu işletme müdü- Yü Nüsretin rehberliği ile, motörle A - dalarda bir gezinti yapmışlardır. Poliste ; Bir çocuk taraçadan düştü Beyoğlunda Bayram sokağında Mihaelin oğlu 1$ yaşında Aleko komşu arkadaşı ile ta- raçada oynamakta iken aşağı düşmüş ve vü cudünün muhtelif yerlerinden ağır — surette yaralanmıştır. Yaralı çocuk Beyoğlu hasta - nesine nakledilmiştir. İ Sıcaktan bayılanlar | — Bamatyada Marmara caddesinde oturan , 63 yaşında doğramacı İstirati dün caddeden / göçerken sıcakların tesirile — bayılarak yere düşmüştür. Bu sırada başından da yaralan- , ği görülerek Balıklı Rum hastanesine kal - dırılmıştır. Bir beygir bir seyisi öldürdü Şişli süvari polis karakolunda seyis Sü - leymanı at tepmiş ve dalağını yarmıştır. Büleyman nakledildiği Şişli Çocuk hasta- nesinde ölmüştür. Adllye doklaru Enver Karan, detnine ruh- Bat vermiştir. Bir otomobil iki kızı yaraladı Şoför Fazılın kullandığı 306 numaralı © - tomobil Müşir Fuad caddesinde Zafiri ve E- deni adındaki iki kıza çarpmıştır. Kızların her ikisi de yaralandıklarından tedavi alt- na alınmışlar, suçlu yakalanmıştır. yılanlara tesadüf edilmiştir. Halk, yap- rağın bile kımıldamadığı kuytu semtler- den kaçmış, rüzgür esen tepelere — koş- muş, bir kısım halk ta kendini denizin İserinliğine bırakmıştır. —S& dajrelerinden çıkan memurlar, İsonra işleri hafifliyen birçok kimseler plâjlara gitmişlerdir. Alâkadarların ver- miş oldukları malümata e acakların birkaç gün daha devam etmesi muhte- meldir. 'Toptancı esnafın hafta tatili meselesi sına Balıkpazarı ve | iskelesindeki bütün toptancıları da soka-| İcaktır. Toptancılar ancak bundan sonra hafta tatilinden istifâde edebileceklerdir. Balıkpazarı ve Yağ iskelesindeki toptan- cılar hafta tatiline şimdiden başlamak için faaliyete geçmişlerdir. Bunu temin etmek üzere toptancılar yüz imzalı bir istida hazırlamışlar, Ticaret Odasına ve Belediyeye baş vurmuşlardır. Belediye iktisad müdürlüğü esnafın yaptığı bu müracaatta kanuni bir mahzur görme- miştir. Şehrimizdeki toptancıların bu su- retle hafta tatilinden istifadelerini temin | için Dahiliye Vekâletine baş vurulacak ve Ankaraya bir de heyet yollanacaktır. Hafta tatili kartunundan istifade etmek istiyen toptancılardan biri şunları söyle- mektedir: <— Belediye eline para geçtiği takdir- de ilk fırsatta yaptıracağı umumi hal bi- nasına bizi alacak ve hafta talıli kanu- nundan istifadelendirecektir. Eğer bu bi- na yapılamazsa biz de uzun müddet ta- tilden istifadelenemiyeceğiz. Halta tatili kanunundan istifade etmemiz hakkında kanüni bir mahzur mevzuu bahsolmadı- ğına göre ilk fırsatta istifademiz temin edilse herhalde daha iyi olur. Aramızda bu şeklin temini için imza toplamağa te- şebbüs etmemiz umumi bir alâka uyan- dırmıştır.» Öğrendiğimize göre sıcaklar Mmünase- betile de bilümum dükkânların saat on ikiden on dörde kadar kapalı kalmaları için tedkikler yapılmaktadır. Tedkikler müsbet netice vermek üzere olduğundan 'yakında bu şeklin de tatbikine * geçile- cektir. ö Şehir işleri: İstimlâk kanunundaki tadilât geri kaldı İstanbul imar işlerini vaktinde ta - mamlayabilmek için belediye istimlâk kanununda tadilât yapılmasını Nafia Vekâletinden istemişti. Nafia Vekâleti belediyenin bu talebinin tedkikini he - nüz bitirememiş ve Büyük Millet Mec- | lisi de yaz tatiline başlamış bulundu - Bundan bir sene daha istimlâk işleri bu şekilde devam edecektir. Cumhuriyet bayramına mamlanması istenen Eminönü meyda- nının açılması, istimlâk kanununda is- tenen tadilâtın yapılamaması yüzünden |bir müddet daha gecikecektir. Mısırlı seyyahlar geliyor Seksen kadar Mısırlı seyyah talebe bugün saat 15 de Romanya vapuru jle İşehrimize geleceklerdir. Seyyahlar üç gün İstanbulun mutena yerlerini be - lediye türizm şubesinin yardımile gez- dikten sonra Ankaraya gideceklerdir. Ekmek narhı değişmedi Belediyede toplanan narh komis - yonu francala ve birinci nevi —ekmek fiatını aynen ipka etmiştir. Belediye yeniden arazöz alıyor Sokakların sulanmasına ve geceleri Karaköy köprüsünün de yıkanmasına devam olunmaktadır. Mevcud ara: ler kâfi gelmediğinden yeniden üç ara- zöz mübayaa edilmiştir. kadar ta - Bir motosiklet otomobile çarptı Vedülat'ın kullandığı motosiklet Beyazıd elektrik şirketi önünde 3066 numaralı taksi otomobilini geçmek isterken çarpmış ve mo- tosiklet devrilmiştir. Arkasında oturan Han- |Bü ve namusu ile Ortadan kaybolan çöp ma_vunaları Müteahhidi zarara sokmak istiyenler bu hileye baş vurmuşlar Çöplerin denize dökülmeğe başlanması üzerine metruk bırakılan çöp imha İs- tasyonlarında fare ve sineklerin üreme- mesi için Belediye temizlik müdürlüğü tarafından esaslı tedbir alınmıştır. Çöp imha istasyonları pulvalizatörlerden püs- kürtülen Krozil mahlülü ile daima yı- kanmaktadır. Çöpleri denize dökmekte olan müteah- hid, bu hususta hazırlanan şartnameyoe uygun hareket etmediğinden — ceza çarptırılmıştır. Diğer taraftan mavuna sahiblerinden bir kaçı mavunalarındaki çöplerin uzun müddet boşaltılmayıp iskelelerde bekle- tildiğinden şikâyet etmişlerdir. Şikâyet üzerine tahkikata el koymuş olan müfet- tişler bu şekilde dolu olan iki mavunanın gizlice iskeleden alınıp bir kenara - sü- rüklenmiş olduğunu görmüşlerdir. Tah- kikat derinleştirilince müteahhidi zarara sokmak istiyen birkaç kişinin bu hileye baş vurdukları anlaşılmış, mesele cürmü meşhud mahkemesine intikal etmiştir. Gazinoyu birbirine katan İrhoşlar Halk iskemlelerle üzer- lerine hücum etti Dün Yenikapıda bir gazinoda Üç kişi- nin ağırca yaralanması ile neticelenen bir hâdise olmuştur. Şehremininde oturan Naki, arkadaşı aşcı İzzet ve Osmanla beraber Yenikapı- da Sandıkburnundaki içkili — gazinolar- dan birisine giderek bir masa başında toplanmışlar ve rakı içmeğe başlamışlar- dır. Açılan şişeler birbirini takib e bu üç kafadar da etrafı rahatsız edece derecede yüksek sesle görüşmeğe ve bir aralıkta birbirlerile ağız kavgasına buş- lamışlardır. Gürültüden bizar olan gazi- no halkından birkaç kişi araya girerek bunları teskin etmek istemiş ve yaptık- ları hareketin doğru olmadığını söyle- mişler ise de sarhoşlar onlara da kafa tutmağa başlamışlardır. İşte bu sırada masalardan birisinden atılan bir rakı şi- şesi ilk defa Nakinin başına isabet etmiş, bunu diğer masalardan atılan şişe, bar- dak, meze tabakları takib etmeğe başla- miş ve gazinonun içi bir anda allak bul: lak olmuştur. Bu üç kişinin başına fırla- tacak bir şey bulamıyan birçok kimseler de oturdukları sandalyaları kaparak ü- zerlerine hücum etmişlerdir. Bu sırada Aksaray merkezi polisleri yetişerek hal- kı teskin etmişler ve yaralıları Cerrah- paşa hastanesine kaldırmışlardır. Gazino halkı birer birer isticvab edil- miş ise de bunların içinde yaralılar le- hine şehadet edecek bir tek kimseye te- sadüf edilememiştir. Bir vapur karaya oturdu 9400 ton ham gazyağını — hâmilen Köstenceden Hamburga gitmekte olan Norveç bandıralı Kristof 'Th, Böe is - mindeki gaz gemisi evvelki gece sa - at 2,5 da Çanakkale Zincirbozan mev - kiinde karaya oturmuştur. Gemi kur - ftarma idaresinin Alemdar lahlisiye vapuru dün kaza mahalline gitmiş, kur tarma ameliyesine başlamıştır. Müessif irtihal İstanbul Kasabları Türk Anonim Şir- keti meclisi idare reis vekili Nuri Aka dün vefat etmiştir. Cenazesi bugün saat 1i de, Aksaraydaki evinden kaldırılacak, "İnamazı Aksaray Valide camiinde kılın- dıktan sonra, Topkapıdaki şehidliğe def- nedilecektir. Nuri Aka, ticaret hayatında dürüs! tanınmış, herkesin Hürmet ve muhabbetini kazanmış çok halük, çok temiz bir zattı. Kederli aile- &l efradile ticaret ve iş silesi olan Ka- İri isminde birisi de bu müsademede yere dü- | İ İşerek yaralanmış ve Cerrahpaşa hastanesi - | sablar Şirketi erkânına — taziyetlerimizi İne kaldırılmıştır. Buçlular yakalanmıştır. — | beyan ederiz. numaralı sabun fabrikasında işlenen cina - yetin muhakemesine Ağırcezada dün baş - lanmıştır. Mahkemede okunan son tahkikat karar - namesinden ve diğer tahkikat evrakından anlaşıldığı üzere, hâdiseyi hülâsa edelim: Maznun Mansur vak'a günü, mesal saa - tinden aanra kendisinde bulunan bir anah - tar vasıtazile fabrika kapısını açarak, içeti girmiştir. Hırsızlık maksadile girdiği fabrikada, 64 yaşında bekçi Şevki ile karşılaşmış, arala - rında kavga başlamıştır. Katli, bu sırada be- Made bulunan ipi çıkararak, — bir hamlede Şevkinin gırtlağına dolamış ve zavallı bek- çiyi boğduktan sonra, bir çuvala koyarak, kaynar sabun kazanına atmıştır. Bilâhare kapıyı açtığı anahtarı da, evin - deki helânın deliğine atmıştır. Arama neti- cesinde, anahtar orada bulunmuştur. Hâdisenin ferdası günü, sabun kazanin - dan bir ayakkabı ökçe Iâstiği, Şevkinin el - bisesinin erimemiş bulunan nebati kısımları, bir defter akı ve bir yığın kemik çıka Filmiştir. Bu süretle, elnayet, bütün fecaati- le ortaya çıkmıştır. Katil Mansur, zabıtada ve hazırlık tah « Kikatı sırasında verdiği ifadelerinde hüdise- yi ikrâar etmiş, sorgu hâkimliğinde İse in - kâra sapmıştır. Suçu sabit ve 450 inci maddenin —8& İnci fıkrasına uygun bulunmaktadır. Bu madde hükmünce katilin idamı talebile Ağırcezaya verilmiştir. Muhakemeye müdahil sıfatile Iştirak e - den, ölen bekçi Şevkinin oğlu Mustafanın, müahkemede okunan dava arzuhalinden de babasının katilinden 10 bla lira tazminat is- tediği anlaşılmıştır. Müteakiben katilin sorgusuna geçilmiş - Hr. Mansur, yapılan sorgusunda 334 doğum- lu olup, evli bulunduğunu söyledikten sonra, demiştir. ki: — Bvrelce verdiğim ifadelerin hepsi ya - landır. Üç gün, üç gece dayak yemiştim. Kör kudan şaşırmış ve bunları söylemişim. Axl hakikat! anlatayım: O gün saat birde fab- tika tatil oldu. Haftalıklarımızı alarak, çık- tık. Biraz sonra, fabrikanın önünden geçer- ken, Ahmed Nurala rastladım. Şevkinin or- tada olmadığın: söyledi. Gittim karakola ha- ber verdim. Tahkikata başladılar, Rrtesi gü- nü kazandan, Şevkinin kemikleri çıktı. Ko - n fabrikasının kazanına atılan bekçi Katilin muhakemesine dün başlandı, suçlu “Cinayeti ben işlemedim, evvelki ifadelerim yalandır,, diyor Katil Mansur mahkeme huzurunda Kantarcılarda, Sabunbane sokağında 13|miser Ahmede, kazanı hatırlatan bile benim, Bu işde, hiç bir alâkam yoktar, Suçlu evvelki ifadeleri için de: — Şaşırdığım için, bunları söylemişim, de- miştir. Bundan sonra, maznunun nüfus cüzdanı todkik edilmiş ve 334 doğumlu olduğu gö - rülmüştür. Adliye tabibi Enver Karanın ver diği raporda ise, suçlunun bedeni teşekkü « Yüt itibarile 23 yaşında bulunacağı beyan e- dülmiştir. Bilâhare şahidler dinlenilmiş, bunlardan fabrika yanında oturan Gülsüm, Mansurun Şevkiye hitaben: — Kerata, şimdi seni sabun kazanına fır: latırım d bağırdığını ve kendisinin bunu işittiğini söylemiştir. Gelmiyen şahidlerin Ihzarı için duruşma talik edilmiştir. Dün bu cinayete, bugünkü safha haricin. de yeni bir mahiyet verebilecek, bir hâdise olmuştur. Bmine isminde bir kadın, mahkeme ka - pısmda, yanındaki kadınlara: - Ben fabrika civarında otururum. Man« surla birlikte, beş altı kişinin bekçiyi sabun kazanına attıklı 1 gü mle gördüm, de « miştir. Bu vaziyet derhal müddelumumlliğe ih - bar edilmiştir. Fakat, kadın müddelumu « milikte söylediklerini inkâr etmiştir. Bu bakımdan tahkikata geçilmiş, Emine hakkında da, ketmi şehadetten takibat Jera- sına başlanmıştır. Ev sahibini öldüren Şakir inkâr ediyor Zeyrekte, Gazeteci sokağında metresi Me- lâhatle birlikte oturduğu evin sahibl Nazmi- yi bıçaklıyarak öldüren Mehmed Şakirin mu hakemesine, Ağırcezada, dün başlanılmıştır. Suçlu, mahkemede yapılan — sorgusunda, şunları anlatmıştır: — Hüdise akşamı Melâhat ile anası sokas ğa çıkmışlardı. Nazmi kadınları yolda ön « ldemiş, çirkin sözler söylemiş, Bvde bunu ba- na anlattılar. Bu yüzden Nazmi ile aramızdâ kavga çıktı. Hattâ, Nuzmi maltırla üstüme &ile atıldı. Fakat, ben bir şey — yapmadım. Ertesi günü Nazmi, odasında ölü olarak bu- lunmuş, benden şüphe ottiler, fakat hâüdise- ge benim bir süçum yoktur. Muhakeme iddia makamının talebile Vaf ka bir güne bırakılmıştır.