7 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

7 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

GK AY aai ERE D FaLE A eei AZİZİ L İstanbulda yeni stadlar yapılacak Taksimdeki kışlalar yıkılarak meydan genişletilecek ve burada büyük bir stadyom inşa edilecek Başvekâlet, İstanbulduki stadlarla ya- kından meşgul olmaktadır. Daimi sergi binasmın Taksim stadının — bulunduğu yerde yapılmasından kat'1 olarak vazge- çilmiştir. Bununla beraber Taksim mey- danının açılmasına yakında başlanacak ve bu civarda bulunan kışlalar yıkıla- caktır. Şimdiki Taksim stadı; yıkılacak kışlaların yerlerinin de ilâvesile daha geniş ve modern tarzda yeniden kurula- caktır. Dolmabahçe civarındaki gazhane ye- rinde kurulması düşünülen umumi stad da şimdilik yapılmıyacaktır. Gazhane ci- warında üyük bir bahçe vücude getiril- mesi ve sergi binasının burada inşa edil- mesi düşünülmektedir. Gittikçe rağbet görmekte olan Mecidi- ye köyünde de güzel bir stâdyom inşa e- dilecektir. Her iki stadın da projeleri ha- zırlanmışttr. Yenibahçede vücude geli- Tilecek hipodromun inşasi tasavvuru şim- dilik geri kalmıştır. Şehir işleri: Ekmek taşıyan el arabaları Belediye, içinde ekmek taşınan el &- Tabası tipini henüz tesbit etmemiştir. Müteferrik : Gelen ve giden yolcular Gümrük istatistiklerine göre, haziran ayı zarfında memleketimiz hududların- Birkaç fırın sahibi hazırlamış oldukla- | dan 3920 yolcu çıkmış, 1698 yolcu gir- rı araba tiplerini belediyeye yollamış- | miştir. lardır. Belediye iktısad müdü ü bu arabaları tedkik etmektedir. Kullanış- h görüldüğü takdirde yeni arabalar bütün fırıncılara tavsiye olunacaktır. Dükkânlar öğleyin kapanacak İstanbul otellerinin ıslahı İktisad Vekâleti turizm ofisi İstan- bul otellerinin ne şekilde ıslah edilebi- leceğini İstanbul belediyesi turizm mü- dürlüğünden sormuştur. Turizm şuhbe- Ankara vilâyeti, dükkânların hergün | < bu hususta mufassal bir rapor ha- saat 12 buçuktan 13 buçuğa kadar ka- zırlıyacak, Ankaraya yollıyacaktır. palı kalmalarını kabul etmiştir. İstan- bul vilâyeti de bu hususta tedkikler yapmaktadır. Ankaradaki bu — usulün yakında İstanbulda da tatbikma geçi- lecektir. » — Şehir Tiyatrosunun sahnesi 'Tepebaşındaki Şehir Tiyatrosunun sahnesi beton olarak inşa edilecektir. Belediyenin büdcesi Ankaradan gelin- ce inşaata başlanacaktır. Yedi sekiz Hasan paşanın mezarı Beşiktaşta bulunan Barbaros Hay- reddin paşa türbesinin etrafındaki bi- naların yıkılacağını ve burada bir meydan vücude getirileceğini yazmış- tık. Türbe civarında bulunan Beşiklaş muhafızı Yedi, sekiz Hasan paşanın me- zarı buradan kaldırılacak, Yahya efen- ığına götürülecektir. Sirkeci meydanı açılıyor p Sirkecide yapılacak değişik likleri göstenir kroki Sirkeci garı Mmeydanının açılmasına| kara caddesinden denize doğru giden yol filen başlanmıştır. Faaliyete, gar avlusu-| üzerindeki cami, cami meşrutası, Macar nun köşesindeki içkili lokantanın yıkıl- masile başlanmıştır. Bunu takiben eski- — den istasyon polis komiserliğinin, doku- zuncu işletme eczanesinin, askeri yolla- ma memurluğunun işgal ettikleri pave yonlar yıkılacaktır. Bu pavyonlar yeri- me, Viyana oteline kadar temdid edilmek üzere banliyö yolcuları pavyonu, yolcu karşılayacaklar için bekleme salonu ve bir bagaj peronu inşa edilecektir. Ban- hiyö pavyonunun biri giriş, biri de çıkış için iki büyük kapısı olacaktır. Bugünkü gar dış avlusunun parmaklıklarından iti- baren caddeye on beş metrelik yer ilâve edilecek, mütebaki kısım, banliyö pav- yonundan itibaren gar meydanı olacak- tır. Buraya yapılacak asfalt yollardan 0o- tomobiller girip çıkacak, ayrıca, otomo- 'bil bekleme yerleri de ayrılacaktır. An-| barlara ziraat âletleri satışı mağazası ve Antalya ambarı binaları yıkılacak, buralardan da caddeye on beş metre bırakılacaktır. Ca- mün bulunduğu köşeden on beş metre içeride, köşeye, cebhesi müdevver, büyük bir gazino yapılacak, gazinonun yanın- dan denize kadar bir sıra mağaza, bu ma- gazaların arkasından da, bunları müvazi | bir sıra ambar inşa edilecektir. Gazino- nun hemen arka tarafında da umumi bir helâ yapılacaktır. Gar binasının cebhesindeki gazino ola- rak işletilen bahçe, içerisine havuz ya- pılarak ve yeniden tanzim edilerek u- mumi bir park haline getirilecektir. Par- kın deniz tarafını tahdid ctmek üzere de, eaddeye ve deniz sahiline müvazi bir sı- ra ambar yapılacak, bu ambarlar, diğer eebhedeki ambarlara amud olarak, o am- kadar devam edecektir, Kd aBa SON POSTA Plâj ücretleri indirilecek Belediye, plâj ücretlerini pahalı bul- muştur. Daireler hergün saat on dörtte tatil olmağa başladıktan sonra plâjla- , j)Hin müşterileri artmıştır. Halk, memur- |ve çocuklar sıcaktan kurtulmak için öğ- lini muhafaza etmektedir. Evvelce ta- rifeler kazırlanırken plâj sahibleri müş- terisizlikten şikâyet etmekle idiler. Bu- gün bu şikâyet mevzuubahs olmadığı gibi plâjların da hasılâtı mühim mık- darda çoğalmıştır. Belediye, plâj ücret- (lerini yeniden incelemektedir. Tedki- kat hemen bitirilecek ve plâj ücretleri bir mikdar indirilecektir. Eski su bendleri tamir edilecek karmak üzere bir heyeti memur etmiştir. Bu heyet, kütübhanelerdeki eski eserler- den bendlere aid malümatı - toplıyacak, bendler yapıldığı zamana aid - plânları gözden geçirecek bunlara istinaden, bendlerin eski vaziyetinin haritaları ya- pilacaktır. Bendlerde bozulan yerlerin tamiri ve eski haline getirilmesi için su yolcuların da malümatına müracaat e- dilmekte ise de doğru malümat edinile- bileceği zannedilmemektedir. Ancak, bu heyetin tedkikleri neticesinde bendlerin eski vaziyetini sıhhatle tesbit edebilmek mümkün olacaktır. Şimdiye kadar taş olan oluklar, tami- rat esnasında yeniden ve betön olarak ya- pılacaktır. Balkanlar arası şimendifer konferansı Balkan devletleri arasında — ba! Sofya ve Bükreşte devam eden beynel- milel nakliyatta yolcu ve Balkanlar ara- sında müşterek seyriseri tarifeleri kon- feranslarına temmuzun — on dördünden itibaren Devlet Demiryolları dokuzuncu işletme idaresinde devam edilecektir. Sofyada yapılan müzakerelerde Bal- kanlar arası seyriseri tarifeleri görüşül- müştür. Evvelce İstanbulda başlayıp Bük- reşte devam eden müzakereler ise bey- nelmilel yolcu nakliyatma aid teknik mesaile alddir. İstanbulda devam edilecek olan bu mü- zakerelere memleketimiz murahhaslarile Yunan, Rumen, Yugoslav ve Bulgar mu- rahhasları iştirak edeceklerdir. Müzake- ini, Devlet De- miryolları ticaret idaresi recisi Naki ve seçilecek diğer bir zat temsil edecektir. Bu müzakereler neticesinde Balkanlar arası müşterek seyriseri tarife konferan- sının tamamlanacağı, teknik mesaile aid konferansın bir müdeğst daha devam ede- ceği anlaşılmaktadır. Davetler : San'at mektebi mezunları cemiyetinde Türkiye San'at Mektebleri Mezunları Ce- miyeti Başkanlığından: İstanbul Erkek San- at mektebi binasında 0/7/038 cumartesi gü- nü saat 17 de verilecek tanıştırına çayında 'Türkiye san'at mekteblerinden bu sene me- zun olanlar ile evvelce mezan olanların bu- Junmaları rlea olunuür. T Noter Dairelerinde — Çalışma Saatleri İstanbul ve Beyoğlu moterleri tarafın- dan bildirildiğine göre bilümum — noter daireleri Temmuz 938 nihayetine kadar |hergün saat 8 de açılıp 14 de kapanacak- tır. İş sahiblerinin bu saatler zarfında müracaatları rica olunuyor. Teşekkür Şirketimizin pek muhterem ve sevgili meclisi idare reis vekili Nuri Akanın ce- naze merasimine gelmek zahmetinde bu- lunan ve şirketimizi taziyet etmek lütfu- nu gösteren muhterem zevata teşekkürü bir vazife biliriz. İstanbul Kasabları Türk Anonim Şirketi Egenin üzüm rekoltesi İyi Gedizden l'ngı'ltereye yaş üzüm ihraç edilecek; ağustosda üzüm bayramı yapılacak Sular idaresi, bendlerin krokilerini çı- | İzmir (Hususi) — Yeni mahsul mevsi- mine girilen şu günlerde bilhassa üzüm mıntakasında büyük bir faaliyet başla- mıştır. Geçen sene müstahsilin yüzünü güldüren bağ mahsulü bu sene de hasta- hksız ve cidden nefistir. Bütün Ege ü- züm istihsal mıntakasında kadın, erkek binlerce köylü çalışıp durmaktadır. Mab- sul doğuş itibarile büyük ümidler vere- cek mahiyettedir. Ege üzüm rekoltesinin bu sene 90:100 bin ton olacağı hakkındaki — tahminler fazladır. Bu mikdar içinde yalnız Manisa vilâyeti istihsalinin 70,000 ton - olacağı gösteriliyordu. Halbuki bu bususta ihti- sas sahibi olanlar Manisa bölgesi rekol- tesini 47,800 ton olarak tahmin etmekte- dirler. Bu fazla tahminlerin piyasaya nâ- mım olan İzmir borsası mehafilinde fiat- ları kırmak ve alivre satışları temin et- mek için yapıldığı tahmin edilmektedir. Hakiki rekolte 70,000 tonu geçmiyeceği balde bu şayiaları tertib edenler müstah- sil üzerinde tesir icrasına muvaflak ol- muşlardır. Vilâyet rekolte heyetinin yap- tığı tahminler de 73,000 tondur. Fakat A- laşehir mıntakasında Zeytindere, Sarısu ve Kapıaltı mevkilerine düşen dolu mah- sulü bozmuş orduğu için rekolitede bir mikdar azlık olacaktır. İzmirde şimdiye kadar üzüm üzerine yapılan alivre satışlar 20,000 tonu bul- muştur. Büyük bir firma İngilterede bir Taücssese ile 8000 tonluk bir alivre şatış mukavelesi imza etmiştir. Maamafih müs- tahsilin lehine olmamakla beraber rekol- tenin tüketilmesi ve umumi menfaat ba- kımından da bu satışlar bir zarurettir. Gediz kıyısında büyük bir ihtimamla hazırlanmış 220 dönümlük münevver bir müstahsil bu sene İngiliz piyasalarına çe- kirdeksiz yaş üzüm ihraç edecektir. Bu mıntakanın kokuları yaş üzümlerinin muzdan daha fazla beğenileceğine şübhe edilmemektedir. Bu müstahsil bir tecrü- be olmak üzere ve bütün rezikosu ken- disine aid olmak üzere İngiltereye göne derecektir. Bu teşebbüs iyi neticeler ver. diği ve İngiliz piyasalarında tutulduğu takdirde çekirdeksiz üzüm piyasalarında büyük bir fiat farkı hâsıl olacaktır. Ke- rütulmuş olarak on kuruşa s lerin yaş olarak on beş; yir! bulacaktır. Bu sene Üüzümün bollaştığı aylarda ya ni ağustosun son haftasında bir üzün bayramı yapılacaktır. lan üzüm.: kuruş fial Kimya sanayiinin ilk fabrikası İzmitte kurulacak fabrikanim temeli pazar günü atılacak, merasimde Başvekil de bulunacak ve ilk temel taşını Beş yıllık sanayi programına”dahil ve Sümerbank tarafından kurulacak - olan kimya sanayiinden Klor ve Sud-kostik fabrikasının temel atma merasimi tem- muzun onuncu pazar günü İzmitte yapı- lacaktır. Temel atma merasiminde Baş- vekilimiz Celâl Bayar da bulunacak, ilk temel taşını kendisi koyacaktır. Şehrimizde bulunan Sümerbank Umum Müdürü Nurullah Esad Sümer bu akşam Ankaraya gidecek fabrikanın temel at- ma merasiminde bulunmak üzere Anka- radan İzmite dönecektir. Türkiyede plânlaşan kimya sanayiinin ilk fabrikası olan Klor ve Sud-kostik fab- rikası, istihsalâtının harb sanayiinin de kullanılması itibarile büyük bir ehem- miyeti haizdir. Bu fabrika ayni zamanda sanayülmizin muhtaç olduğu kimyevi maddelerden bir kısmını temin edecek- tir. Bu fabrikayı takiben de, kimya sa- nayii plânma dahil diğer iki fabrika da- ha kurulacaktır. Sümerbank, bu fabrikanın bütün vesi- satile beraber kurulması için 1,200,000 li- rTa sarfedecektir. Fabrika, senede 3,000,000 kila Klar ve Sud-koöstik istihsal edecektir. Fabrikada istihsal edilecek kimyevi maddeler küğıd, mensucat, sabunculuk ve halıcılık ve pa- muk sanayiinde külliyetli mikdarda kul- Tanılmaktadır. Sulh zamanlarında yukarıda saydığk mız sanayi şubelerinde kullanılan me- vaddı istihsal ederek sanayiimizi yedecek olan fabrika, harblerde kullanılan zehirli gazların iptidai maddelerini de - istihsal edeceği için, icabında mukaddes memle- biınf koyacak ket müdafaasında da, ön safta rol ala- caktır. Arpa ve tiftik ihraç projeleri hazırlanıyor İhraç edilecek arpaların standardizas- yonu için yapılacak nizamname hazırlık- Tarile meşgul olan arpa tacirleri ve ihraç şirketleri mümessillerinden mürekkeb ke mite dün de Ticaret Odasında toplanmış, ön proje üzerindeki mesaisini bitirmiştir. Bugün, arpa ihracat tacirleri heyeti umu- miyesi toplanacak ön proje tacirler tara- fından parafe edilecektir. Pazartesi gününden itibaren tiftik ta- cirleri toplanarak tiftik standard nizam- namesi esasları üzerinde müzakerelere başlanacaktır. p Adapazarında koza satışlari Adapazarı (Hususi) — Bir haftadan: beri koza piyasası açılmıştır. Bu sene mahsul diğer senelere nisbeten daha faz- ladır. Birinci mallar 82, ikinci 75, üçüncü 60 kuruş üzerinden satılmaktadır. Müstah- İsil bu fiatları az bulmakta ve fiatların bir mikdar daha yükselmesini beklemek tedir. Sofra tuzu ucuzlıyacak İnhisarlar İdaresi tuz ve müskirat mü- dürlüğü, son zamanlarda istihlâki Ffazla- laşan sofra tuzu fiatlarının ucuzlatılması için tedkikler yapmaktadır. Bu tedkik- lerle, sofra tuzu üzerinde ne kadar ten- zilât yapılabileceği tesbit edilecek ve fi- atlar imkân Nıbeılndı:!ıqıdım;cahıı.