13 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

13 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

$ EHiR & HABERLE Sovyet fotograf sergisi Dün Güzel San'atlar Akademisinde teşhir edilen 250 fotograflık koleksiyon takdirle karşılandı Dün açılan sergiden bir görünüş Dün saat 17 de, Güzel San'atlar A- kademisinin — Fındıklıdaki binasında Sovyet Artistik fotograf sergisinin a - çılış resmi yapılmıştır. Akademi Direktörlüğü ile Sovyet «Voks» cemiyetinin müştereken tertib ettikleri bu serginin açılış — resminde, Vali ve Belediye Reisi Muhiddin Üs- tündağ ile Sovyet büyük elçisi Teren- tev ve bir çok güzide san'atkârları - mız hazır bulunmuşlardır. Sovyet büyük elçisi, bu münasebet - le irad ettiği kısa bir hitabede ezcüm- le demiştir ki: «Bugün açılan Sovyet Artistik fo - tograf sergisi, iki dost ve komşu mem- leket olan Sovyetler Birliğile Türkiye Cumhuriyetini bir çok senelerdenbe- ri birleştiren kültür münasebetlerinin inkişafı sahasında ileriye atılmış mü - him bir adımı teşkil etmektedir. Yüksek nazarlarınıza arzedilen 250 fotograflık — kolleksiyon, Türkiyenin dostları olan S. 8. C. B. milletlerinin hayatını günü gününe ve yakından ta- Gümrüklerde : Gümrüklerde yeni tayinler İzmir Gümrük Başmüdürlüğü kim- —© yageri Salâhaddin Uras İstanbul güm- Tük Başmüdürlük kimyagerliğine, İs - tanbul Gümrük kimyageri Cevdet Er- batur İzmir gümrük — kimyagerliğine, İstanbul gümrük muayene memurla yından Emin İstanbul muayene baş memurluğuna, İstanbul muayene me murlarından Rıza Manifesto memur - luğuna, Başmüdürlük tedkik memur - — Şarından Ziya ambar Tmemurluğuna, İs- tanbul Başmüdürlük manifesto memu- ru Zeki Ankara manifesto memurlu - ma tayin edilmişlerdir. kib eden 60 Sovyet fotograf san'atkâ- rının eseridir.» Akademi Direktörü Bürhan Toprak da büyük elçinin sözlerine mukabele ederek, serginin tahakkuk etmesi için | gayret sarfeden sefire teşekkür ederek' sergiden sitayişle bahsetmiş ve demiş- tir ki: «Biz de —mümkün olduğu - kadar yakında— Akademinin fotograf atöl - yelerinde hazırlayacağımız bir fotog - raf sergisi göndererek, bu güzel kültür ziyaretini Moskovada iadeye çalışaca - ğımızı arzeder ve hepinizi hürmetle se- lâmlarım.» Sergide teşhir edilen — fotograflar, davetliler tarafından büyük bir alâka ve takdirle tedkik edilmiştir. Eserler arasında bâhusus göze çar- pan halk portreleri, gerek teknik, ge - vek ifadeleri itibarile realist eserler - dir. Serginin mühim bir noksanı Sovyet tiyatrosuna ve sinemasına aid eserle - rin ihmal edilmiş olmalarıdır. Ecnebi mehafilde: Çekoslovak general konsolosu Mezunen memleketinde bulunan Çe koslovak general — konsolosu Doktor Kyetoslav Greğor mezüniyetini bitire- rek şehrimize dönmüş — ve vazifesine başlamıştır. Mısır konsoloshanesi nakledildi Mısır konsolaoshanesinin Taksimde, Sıraselvilerde 69 numalaya naklettiği ve konsolasluk işlerinin badema orada görüleceği bildirilmektedir. Dün 1500 seyyah geldi Dün Yunan bandıralı Hellas vapu - rile 1500 seyyah gelmiştir. Seyyahlar şehrimizde bir gün kalacaklardır. Etrüsk vapurunun tecrübeleri yapılıyor Yeni vapurumuz Denizbank deniz yolları tarafından Mersin hattı için Almanyada yaptırılan Etrüsk vapurunun inşası bitmiş ve tecrü- be seferlerine başlanmıştır. Vapuru tes- lim almak üzere giden heyetimiz tesel. lüm muamelesile meşgul olmuş ve tecrü- be seferlerinde bulunmuştur. — Etrüsk 126,169 İngiliz lirasına malolmüştur sür'- tecrübeler esnasında ati 13,5 mildir. Ve limanımıza geldikten sonra Mersin hattına tahsis edilecektir. Vapur Eylül ayında Hmanımıza gel bulunacaktır. D Bundan sonra inşası tamamlanmış o- lan Marakas' vapuru da — gelecek ve bu vapur da Marmara hattına 'tahsis edile- cektir. BON POSTA Ecnebi memleketlere posta ile para gönderilebilecek Posta, telgraf umum — müdürlüğü, hayli zamandanberi üzerinde tedkik - ler yapılan ecnebi memleketlere posta para havalesi kabulü işini müsbet bir şekilde neticelendirmiştir. Umum Müdürlük ecnebi memle - ketlere kabul edilecek havalelerin de, yurd içindeki havaleler gibi kolaylık- la yapılmasını temin hususunda çalış- malarına devam etmektedir. — Ecnebi memleketlere posta para havalesinin Cumhuriyetin on beşinci yılına kadar lmesi için hazırlıklar yapıl - dır. Yabancı devletlere gönderi- lecek havalelerin hesablaşmasında e - sasın hangi parayla olacağı ile havale- lerin kabulü için mlu olan döviz müsaadesinin usulüne ald muamele ve şalışmalar da yakında bitirilecektir. Tayyare piyangosunun bu seferki talilileri Tayyare piyangosunun bu keşide - sinde ikramiye kazanan talililer bel - olmuştur. Bu sefer hemen hemen ta lihlilerin ekserisi Anadoluda — bulun - maktadır. 50,000 liralık büyük ikrami- (yenın onda bir parçası Beyoğlunda Ay nahçeşmede Bay Zekide bulunmakta- dır, Büyük ikramiyenin diğer bir par- çası da Hafikde bakkallık eden Ab - dullah Ergün'dedir. Bayi — kendisine, hemen telgrafla ük ikramiyeyi ka- zandığını müjdelemiştir. 1857 numaralı taksi otomobili sa - hibi Ahmed de 50,000 liralık ikrami - yenin ortakları arasındadır. Büyük ik- ramiyenin diğer bir parçası da Alacada tahrirat kâtibi Kâzımdadır. 12 bin lira TarlaBaşı caddesinde 812 — numarada Teodori'ye çıkmıştır. 10 bin lira kazananlar şunlardır: Bursa Selimiye mahallesi 44 nüma- rada İsmail, Çatalcada maliye tahsil - darı İsmail, Beyoğlu Hamalbaşı 123 nu marada Tülbendeiyan ve Yıldız polis mektebi muamelât şefi Cemil, ilk göçmen kafilesi 13 ağustosta geliyor Bu yıl Varna ve Köstenceden yur- da getirilecek göçmenlerin nakline 20 Ağustostan itibaren başlanacak teşrini evvel ortalarına doğru biirilecektir . İlk parti olarak Köstenceden 23 A- ğustosda 1800 göçmen gelecektir. Bu yıl Romanya ve Bulgaristandan gelecek göçmenlerin 20 binden fazla olacağı tahmin edilmektedir. Köstenceden gelecek göçmenler Mar mara iskelelerine, Varnadan gelecek - Jer de Tuzla istasyonuna çıkarılacak fve buralardan Orta Anadolunun muh- telif yerlerine sevkedileceklerdir. Şehir işleri: Eminönünden Eyübe kadar iki geniş yol açılacak Eminönünden itibaren Unkapanına ve oradan da Eyübe kadar imtidad et- mek üzere, sahil boyunu takiben on i- kişer metre genişliğinde iki yol vücu- de getirilecektir. Bu yollardan biri ve- saiti nakliyenin gelişine, diğeri gidişi- me tahsis edilecektir. Yıkılan Valide ham arsat ile Kara - köy köprüsünün bittiği noktadan baş- layan ve rıhtımı takiben Eyübe kadar uzayacak olan yolun inşasına başlan - mıştır. Diğer ikinei yol, şimdiki Ba - hkpazarı caddesidir. Balıkpazarı cadde sinin genişliği de on iki metre olacak- İzmir fuarına bu sene 3,450 kişi davet edildi Hindistandan bir raca ile Hindistanın ileri gelenlerinden bir grup da fuarı ziyarete gelecekler İzmir valisile belediye , İzmir (Hususi muhabirimizden) — Fuarın açılma törenine aid bütün hazır- lıklar tamamdır. Açılma törenine iştiraki rica edilen 3450 kişiye fuar komitesince davetiyeler gönderilmiştir. Başta Büşve- kilimiz, Heyeti Vekile âzası Büyük Mil- let Meclisi üyeleri, memleketin ileri ge- len şahsiyetleri, yerli ve yabancı gazete- lerin mümessilleri davetliler meyanın - dadır. Fuarın açılma törenine riyaset etmeyi kabul buyuran sayın Başvekilimiz Ce - 1âl Bayar, bir mâni zuhur etmediği tak- dirde refakatlerinde İktisad Vekili — ve diğer vekiller bulunduğu halde ayın on dokuzuncu cuma günü şehrimizde bu - Junacaklardır. Başvekilimiz gelmediği takdirde fuarın açılma törenine İktisad Vekili B. Şakir Kesebir riyaşet edecektir. Fuar günlerinde hemen bütün vekiller İzmiri ziyaretle hem fuarı ziyaret ede - cekler, hem de kendi branşlarında ted - kik ve teftişlerde bulunacaklardır. Iktı- sad Vekilimiz, ihracat mevsiminin hu - lâl eden en hararetli günlerinde İzmir piyasasmda tedkiklerde bulunacak, bil - hassa kooperatif işlerini inceliyecektir. Fuar günlerinde Türkofis başkanı B. Bürhan, iç ticaret umum müdürü B. Mümtaz Rek ve Ankaradaki ecnebi dev- letler sefirlerinden bazıları şehrimize ge- lerek temsil ettikleri ülkelerin pavyon - larını ziyarette bulunacaklardır. İki gündenberi yürdun her köşesinden İzmire fazlaca ziyaretçi gelmiye başla - mıştır. Tren ve vapur istasyonlarında faaliyete geçen fuar ransenyöman büro - ları, İzmire gelen ziyaretçileri karşıhı - yarak otel, lakanta, gazino gibl yerleri tavsiye etmekte ve istirahatlerine ald te- ferrüata kadar her noktayı hassasiyetle takih etmektedir. İtalyan sanayicilerinden kalabalık bir kafile ağustosun son haflasında bir İtal- yan vapurile İzmire gelerek fuardaki İtal- ya pavyonunu ziyaretle bulunacaklar - dir. Romanyadaki Türk kardeşlerimizden seksen kişilik bir grup fuarı ziyaret için İzmire geleceklerini fuar komitesine bil- dirmişlerdir. Hindistandan 32 kişilik bir grup şeh - rimize gelecektir. Hindli turistler arasın- da bir raca ile Hind ileri gelenleri de bu- lunacaktır. 4 eylülde Suriyeden bir tüccar kafilesi şehrimize gelecektir. Trenlerde tenzilâtlı tarife önümüzdeki haftadan itibaren tatbik edileceği için, a- sıl kalabalık kafilelerin ancak çarşam - ba gününden itibaren gelmesine intizar edilmektedir. Almanya ve — Avusturya trenlerinde İzmir fuarına mahsus olmak üzere tenzilâtlı yolcu ve eşya tarifesinin tatbikine başlanmıştır. İzmir şehri, fuar tır. İstanbul Deniz Ticareti Müdürlüğünden: İstanbul Liman riyasetince yapılan kontrolda halkın balıkçı ve yük motörleri- le deniz tenezzühüne çıktıkları görülmü ştür. Yolcular için tahlis vasıtaları noksan olan bu gibi teknelerle halkın Rezinti yapmaları kat'iyyen memnu olduğu cihetle badema bu gibi tekneler içinde gö- rülecek yolcuların en yakın, sahile çıkarılacağı ve tekne sahibleri hakkında da kanun? muamele yapılacağı ilân olunur, 46258> reisi fuar sahasında sezonunda 200,000 ziyaretçiy mıya hazırlanmıştır. Küçük sanayicilerin şikâyetleri tesbit ediliyor Müuamele vergisi etrafında küçük sa - nayi erbabının şikâyet ve dileklerini ted- kik etmek üzere Ankaradan şehrimize ge- |len Maliye Vekâieti varidat umum mü- dürü İsmail Hakkı ve Vekâlet tedkik bü- İrosu âzasından Zekiden ve defterdarlık muamele ve istihlâk müdürü İhsandan müteşekkil heyet dün de defterdarlıkta İtoplanarak esnaf murahhaslarını dinle « miştir. Diğer taraftan Ankaradan şeh- rimize gelen İktisad Vekâleti sanayi u- mum müdürü Reşad da bu hususta ted - kikler yapmaktadır. Motörle iş yapan bo- yacılar da dün tedkik heyetine müracaat ederek muamele vergisine olan itirazla » rını anlatmışlardır. Heyet tedkikatını ve esnafin şikâyet »« lerini bir kaç güne kadar tesbit edecek ve neticeyi Maliye Vekâletine arzedecek- tir, Diğer taraftan kendilerinden istisnal- yet kararı kaldırılmış olan küçük sanâ- yiciler ilk olarak önümüzdeki pazartesi günü bir aylık kazançlarını gösterir be- yannameleri defterdarlık muamele ve istihlâk müdürlüğüne vereceklerdir. Çimento fabrikaları hey'eti umumiye toplantısı Kanun mucibince Etibanka devredile. cek olan müttehid çimento fabrikaları heyeti umumiyeleri dün fevkalâde bir toplantı yapmış, fakat kanunun icab ete tirdiği kadar hisse senedi heyeti umu « miyeye verilmediğinden ve ekseriyet ol- madığından hissedarlara yeniden tebli- ğat yapılmak üzöre toplantı 20 eylüle te - hir edilmiştir. Bu haftaki fındık satışları Son bir hafta içinde piyasada ceviz sa- fışı olmamıştır. Fmdık satışları üzerine geçen haftaya nisbetle biraz daha fazla muamele olmuştur. Bir hafta içinde 70 kuruştan on ton iç fındık, kilosu 40 ku- ruştan 1000 kilo Ünye malı kırıklı iç fın. dik, kilosu 50 kuruştan 1600 kilo Ünye sıra malı iç findık, kilosu 70 kurtştan 5040 kilo Fatsa malı sıra tombul iç fine dik satılmıştır. İstanbulda 9 ton iç ve 10 ton kabuklu fındık stoku mevcuddur, Takas komisyonu dün toplandı Takas tedkik komisyonu dün Ticaret Odasında toplanarak son 15 günlük muâa. meleleri tedkik etmiştir. stanbul maarif müdür muavinlikleri İstanbul Maarif Müdür muavinle « rinden ikisinin maarif müdürlüklerine tayin edilmesi üzerine açık — bulunan muavinliklere yeni tayinler yapılmış. tır. Muavinliklerden birini maarif müdürü Hamdi, diğerini mü « fettiş Muvaffak yapacak, ekalliyet va ecnebi mektebleri kısmını gene eskisi Festival takvimi BU AKŞAM <arşıla Taksimde dağcılık klübünde tenis final — müsabakaları