25 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

25 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

Diye, çocuklarına seslenen şu bedbaht zabit ile mükayese ettim. Kalbimde, de- rin bir acı hissettim. Bir zamanlar ben de, o cuma selâmlık- larında, cins atlar üzerinde, sırma kor - donlarımı, mineli ve elmaslı nişanları - mu, altın kabzalı kılıcımı parlata parlata Mmağrur günler geçirmiştim. Silâh arka- daşlarımdan, şu önümde giden zavallı zabit gibi talihsiz bulunacağını bir an bi- le hatırımdan geçirmemiştim. Vicdanımda hissettiğim azap ve ızlı- rab ile derhal atımı mahmuzlıyarak ta- bur kâtibinin yanına geldim. Ordunun bu fedakâr ve feragatkâr zabitine derin bir hürmetle selâm verdim: — Kâtib efendi!.. Ben, biraz yürümek istiyorum. Buyurun âtıma siz binin. Dedim. Aşağı yukarı, yaşı elliyi geçmiş olan zavallı adam, gülümsedi. (Hayat mek - tebi) nden aldığı acı derslerle, her hal- de benim teklifimin mahiyetini hisset - mişti. — Teşekkür ederim, yüzbaşı — efendi, Biz, böylece yolculuğa alışıkız... Altı se- ne evvel, (Şam) dan (Basra) ya gider - ken.. iki sene evvel de Basradan bura - ya gelirken, gene böyle seyahat etmiş - tik... Ne yapalım?.. Mukadderat... Diye cevab verdi. Muhterem miralayım!.. Şu pişkin ta - bur kâtibinin söylediği şu bir tek söz, ba- na çok büyük bir ibret dersi verdi... Şim- diye kadar pek az işittiğim, fakat hiç bir kıymet vermediğim şu tek kelimeyi der- hal zihnime kaydettim. — Mukadderat.. öyle mi?.. Pekâlâ... Bundan sonra, ben de ona tâbi olacağım. İstanbulda, süslü ve tır- malı bir bebek gibi cins atlar Üzerinde gezdiğim günleri unutaca- ğam. Taşıdığım kılıcın hakkını vermiye çahşacağım. Vazifemin başına gider gil- mez, kışlama kapanacağım. Bölüğümü, elime alacağım. Vazifesi uğrunda her fe- dakârlığa katlanan gu tabur kâtibi gibi, ben de ordunun mukadderatına bağla - nacağım. Diye, nefsimle ahdettim, * Günler geçiyordu. Yolculuğumuz iler- ledikçe, yollar da çetinleşiyordu. Dık ve yalçın kayalardan mürekkeb dağlara tır. manıyorduk. Uçurumların kenarlarına a- çılmış olan dar patikalardan geçiyorduk. Meydanda hiç bir köy görünmüyordu. Hiç bir insan sesi işitilmiyordu. N:Şrını karşımıza üç beş tüfekli çıkıyordu. Fakat | bunlar, kafilemizin önündeki Dersim a- ğgalarını ve beylerini görür görmez; ön - darın önlerinde yerlere kapanıyorlar..| atlarının tırnaklarını öpüyarlar. Kısa bir konuşmadan sonra, çekilip gidiyorlardı. | Bu beyler ve ağalar bize daima mağ -| Tur ve müstehzi nazarla bakıyorlar.. ta- bur kâtibinin haline, ailesinin perişan vaziyetine acıyor gibi görünüyorlar.. Ta- pu memuruü ile de: — Memur efendi!.. Hazır gelmişken, şu bizim dağların tapu senedlerini yazı- versen iyi olur. Diye eğleniyarlardı.. Bu alay, bır iki defa tekrar etmişti. Oldukça sözünü bi- lir ve epeyce de hassas olan tapu memu- ru, bir defasında artık sabredememiş; — Ağalart. Eğlenmeyin.. bugün ben ya- zamasam bile, yarın gelip yazan bulunur, Bu dağlara pek güvenmeyin, Zaman ge - lir, bunlar da dümdüz olur. Demişti... Fakat bu cür'etkâr ve şıma - Tık adamlar, bu nükteden ibret almak şu tarafa dursun; birbirlerine bakıp gözle - rini kırparak, gülüşmüşler; — Allah, Osmanlı devletine zeval ver - mesin. Diye, cevab vermişlerdi. Ve hu cevab ile de, (bu miskin, bu mürtekib, bu âciz ve zelil hükümet yaşadıkça; bize hiç bir şey olmaz. Bu dağlarda gene istediğimiz gibi yaşarız) demek istemişlerdi. Bir gün de az kalsın bu adamlarla ben çatışıyordum... Ağaların ve seyidlerin a - rasında teklifsizce dolaşan, okuyup yaz - Mğr A Tei ea TÜ K İ Issız Dersim dağları ortasında Ali Şir birdenbire şaşaladı (Ali Şir) isminde zeki, şeytan, cin gibi bir| gelen taburlar, kırılıp gidiyorlar. herif vardı. Ağalar bu herifi âdeta el üs- tünde tutuyorlardı, Öğle yemeği için mola verdiğimiz bir sırâda bu herif yanıma yaklaştı. Kım bi- lir nasıl bir tecessüs maksadile beni is - ticvaba başladı. — Yüzbaşı efendi!.. Sizin çehreniz da- ha kararmamış. Galiba, İstanbuldan ye- ni geldiniz. — Evet, — Bakalım taşraya alışabilecek misi - niz?.. — Asker değil miyiz, elbet alışırız. — ÂAlışıı z amma, bizim dağlarda çabuk ihti SInız, — Sebeb?. — Bizim dağların havası, askerlere pek © kadar yaramaz. — Garib şey.. neden?.. — Kim bilir?, Nedense dayanamıyorlar. | Her halde hava sert geliyor ki; buralura | SON POSTA Dayanamadım. Ellerimi kolçama daya- dım: — Ne demek istediğini anlıyorum, e - fendi... Ben de gana şunu anlatayım ki; Yıldız sarayındaki efendilerinizle, hükü- met merkezlerindeki ortaklarınıza dua e- din. Onlar buraya seçme adam gönderi- yorlar. Bu dağların canavarlarını, zavallı Türk askerlerinin kanlarile besletiyorlar, Hele o efendileriniz, artaklarınız ortadan kalksın, Tapu memuru efendinin dediği gibi, bu dağlarınız, dümdüz olur. Diye bağırdım. Ali Şir, birdenbire şaşaladı. Bir iki sa- niye, hayretle yüzüme baktı. Fakat bu hayrot içinde, gizli bir hiddet te vardı. Bu hiddet bolki bir anda kaynıyarak ta - şacak.. birdenbire kabaran bir kan dal - Rası gibi, beni bu ıssız dağlarda boğa - caktı. (Arkasn var) * Bir doktorun günlük notlarından Burun Içı'nde!il Çıbenlar Burunun içinde bulunan küçük kılları koparmak suretile veyahud diğer her hangi bir sebeble burun iç ve dışında meydana gelen çıbanlar hakkında sön derece dikkatli hareket etmek lâzımdir. Buralardaki çibanların sür'atle mikrob kapmak thtimalleri vardır. Bu mikrobla- rin başlıcası yılancık mikrobudur. Bu- tundaki taneleri koparmak, pis öllerle çıbanı karıştırmak veyahud cerahatini âk göbi tehlikeli hareketlerden sakı- *, Buralardan yılâncık mikrobunun girip lenfa yollarile kana karişatak di- mağda (menenjlt) yaptığı çok görülmüş- tür, Buralarda küçük veyahud büyücek görülen tanelere daha çıkarken bir mik- dar tentürdiyod sürmek lüzımdır. Ondan sonta alkollü sıcak panamman İle cerahat toplamadan çıbart iyi etmeğe çalışmalı- dır. Çıban tam seyrini takib etliği za- man ise gene çok temis pansımanlarla temizlemek, pansıman yapmak lâzımdır. Çıbanlar gerek yüzde ve gerekse vücu- dün başka kısımlarında sık sık görülü- yorsa o zaman çıbandan mikrob alıp a- Şşı yapmak Vâzımdır. Bu süretle vücuda muafiyet temin edilebilir. Cevab isteyen — okuyucularımızın — posta pulu yolamalarını rica ederiz. Aksl tak- dirde istekteri mukabelesiz kalabilir. Sapanca tenezzüh trenleri — kaldırıldı İzmir fuarının açılması münasebelile, Sa- pancaya işleyen tenezmüh trenleri kaldıril - muştir, « Evet kardeyim, — doktaran tavsiyesi Üzerine bergün $ defa dişlerimi RADYOLİN diş macanile fırçalamağa baş- Tadıktan sanra " diş etlerimde- Ki iltihablarla — ağtamdaki feza koku tamümen geçti. — Zararlı salyalar da dürdüğü için mi- dem düzeldi, —iştiham açıldı siz de her ye- mekten sonra RADYOLİN —Z Kullanınız Z— | Teknik Okulu Müdürlüğünden : Mühendis ve fen memuru kısımlarının inşaat «Yol, demiryol, su işleri, yapı işleri» ve makine şubelerina talebe kaydına 1/Eylül/938 de başlanarak 10/Ey- 101/938 akşamı nihayet verilecektir. Kaydolunmak istiyenlerin bu müddet zar » fında Salı ve Cumartesinden maada her okula müracaatları. gün saat 9 dan 12 ye kadar Yıldızdaki Kayıd ve kabul şartları u)ıuldın ıhnn.hıu:. Veya taleb üzerine gönderilir, | İstanbul Belediyesi İlânları ı Kilosu Cinsi Bir kilosunun muhammen bedeli — ——— 977500 Kesilmemiş Gürgen 1410 792500 Kesilmiş Gürgen 145 562900 Kesilmiş Meşe LAS Belediye ve müesseselerine lüzumu olan ve yukarıda cins, mikdar ve muham- men bedelleri yazılı bulunan odun kapalı zarfla eksiltmeye konulmuştur. Ek- siltme 3/9/938 Cumartesi günü saat 11 de Daimi Encümende yapılacaktır. Şat- hamesi levazım müdürlüğünde görülebilir. İstekliler 2490 No, lı kanunda yazılı vesika ve 2500 lira 37 kuruşluk ilk teminat makbuz veya mektubile beraber teklif mektublarını havi kapalı zarflarını yukarıda yazılı günde saat 10 a kadar Daimt Encümene vermelidirler, Bu saatten sonra verilecek zarflar kabul olun- maz, — (İ.) (5602) MA İstinye itfaiye grupu deniz motörbotu için bir yağcı almacaktır. Bu işe vükıf olan taliblerin vessikile itfalye müdüriyetine müracaatları ilân olunur. (B.) - (5754) Nafıa Vekâletinden: 10 Teşrinievvel 938 Pazartesi günü saat 15 de Ankarada Nafia Vekâleti bima- sında Müalzeme eksiltme kamisyonu odasında ceman 2600 lira muhammen bedelli Haydarpaşada teslim şartile 10000 adet telgraf fincanı demirinin açık eksiltme- gi yapılacaktır. Muvakkat teminat 195 liradır. Eksiltme şartnamesi ve teferrüatı Ankarada Nafia Vekületi malzeme müdür lüğünden parasız olarak alınabilir. İsteklilerin muvakkat teminat ve şartname « sinide yazılı vesikalarla birlikte ayni gün saat 15 de komisyonda hazır bulun « maları lâzımdır. — (3219) — (5676) Üsküdar İcra Memurluğundan : Üsküdar İcra memarluğundan: İkrazat bankasına borçlu Niko Nikolaidis ve Marya Nikolaidisin, Kadıköyünde Caferağa mahallesinde Mühürdar sokağında eski 2, 2, 2, 2, mükerrer yeni 38, 40, 42 mükerrer ve 44 No. lu bir tarafı Aspas- yaya satılan mahal, bir tarafı Gülhan oğlu Menzil bahçesi bir tarafı Kirilis s0- kağı, bir tarafı Tiyatro sokağile ve tamarmmına on üç bin seksen beş İlra kıymet takdir edilen 4 ev, 2004 No.lu kanunun hükümlerine tevfikan açık arttırma jle satılarak paraya çevrilmesine karar verilmiştir. Gayri, menkulün evsafı: Demir kapıdan girildikte: Ulfak bir mermer taşlık, bir sofa üstünde biri dolaplı olmak üzere üç oda, camlı kapıdan Bgirildikte dar bir sofa üstünde mermer muslukla abdesthane, bu koridordan aşağı ve yukarı çıkar merdiven vardır. Abşap merdivenle çıkıldıkta: Camlı kapı ile girilir bir sofa üstünde üç oda, bir tarasa, Tekrar merdivenle çıkıldıkta, bir sofa üstünde iki oda, bir abdesthane ve kapı ile girilir dar bir koridor üzerinde yüklü dolaplı bir oda ve yeni bir oda, bu ka- tın 3 odasının ve sofa ve koridorun tavanları ahşaptır. Merdivenle çıkılır, zemini çinko kaplı tarası vardır. Zemin kat: Zemini malta döşeli kuyu ve tulumbası olan mutfak, kilar, odun- luk, ve mermer teknesi ayrıca çamaşırlık mahalli ve alaturka hamam, hamamın suyu mutfaktan gelir ve sarnıç tulumbası vardır. Odunluk, kümürlük bu katta bir #bdesthane ve zemini beton bir oda vardır. Terkos ve havagazi vardır. Du « varları kârgir, diğer aksamı sıvdlı ahşap kısım tamamen yağlı boyadır. Bahçede metrük bir sarraç ve bir kuyu vardır. Bina tamire muhtaç değildir. 38 No, lu hane: Zemin kat: Demir kapıdan girilir, mermer bir antre ve camekânla bölünmüş bir sofa üstünde iki oda, bir helâ. Birinci kat: Yüklü bir sofa üzerinde bir banyo dairesi, bu oda ve zemini çinko kaplı, etrafı kârgir korkuluklu, bir tarasa, odanın birinde zemini çinko demir parmaklıklı, Xorkuluklu bir balkon vardır. Bodrum kat: Malta döşeli ve 8 kömürlüğü bulunan bir sofa üzerinde zemini kırmızı çini döşeli bir oda ve zemini malta döşeli maltız ocaklı bir mutfak olup mutfağın bahçeye kapısı vardır. Birinci katında sokağa bir şahnişi — vardır, Antresinin altı sarnıçtır. Pencereleri demir parmaklıklı, sokak kapıları demir« dir. Hane tamire muhtaç değildir, ve boyalıdır, 40 ve 42 No. lu hancler de işbu hanenin aynidir. 38 .No. lu 23 lira bedeli icarla Haçik ve 40 No, da 20 lira Prokos ve 42 No. da 23 lira kiraya Fethi müstecirdir. Hanelerin üstü alafranga kiremitli ve kârgir olup bahçede ayrıca demir parmaklıkları vardır, 1 — İşbu gayri menkulün artırma şartnamesinde 6/9/938 tarihinde salı gü- nünden itibaren 937/6013 dosya ile Üsküdar İcra daliresinin muayyen nhumara- sında herkesin görebilmesi için açıktır. İlânda yazılı olanlardan fazla malümat istiyenler işbu şârtnameye ve 937/6013 ile memuriyetimize müracsat etmelidir. 2 — Gayri menkul 6/10/938 tarihinde perşembe günü saat 14 de Üsküdar İh- saniyode Şerifbey çeşmesi sokağında 16 No. lu adliye binasında Üsküdar icra memurluğu odasında 3 defa bağırıldıktan sonra en çok arttırana ihale edilecek- tir, Ancak artırma bedeli muhammen kıymetin *6 T5 mi bulmaz veya satış İsti- yenin alacağtına rilehanı elan diğer alacakhlar bulunursa bedel bunların o gay- ri menkul ile temin edilmiş olacaklarının mecmuundan fazla çıkmazsa en çok arttıranın taahhüdü baki kalmak üzere artırma 15 gün daha temdid edilerek 21/10/938 tarihinde cuma günü saat 14 de Üsküdar İhsaniyede Şerifbey çeşmesi sokağında İcra memurluğu odasında yapılacak artırmada bedeli satış istiyenin alacağı rüçhanı olan diğer alacaklıların bu gayri menkul ile tmin edilmiş ala- cakları mecmuundan fazlaya çıkmak şartile en çok arttıranlara ihale edilir. Böyle bir bedel elde edilmezse ihale yapılmaz, ve satış talebi düşer. 3 — Artırma bedeli peşindir. Artırmaya iştirak için yukarıda yazılı kıymetin 9e 7,5 nisbetinde pey akçesl veya millf bir bankanın teminat mektubu tevdi edilecektir. 4 — Gayri menkulün kendisine ihale olunan kimse derhal veya verilen müh- let için de parayı vermezse ihale kararı fesholunarak kendisinden evvel en yük- sek teklifte bulunan kimseye arzetmiş olduğu bedelle almağa razı olursa (ona) olmazsa veya bulunmazsa 15 gün müddetle artırmaya çıkarılıp en çok artırana ihale edilir. İki İhale arasındaki fark ve geçen günler için 9e $ den hesap olu- nacak faiz ve diğer masraflar ayrıca mahkemeye hacet kalmaksızın memuriş'e- timizce alıcıdan tahsil olunur. 5 — İpotek sahöbi alacaklarla diğer alâkalıların ve irtifak hakkı sahiblerinin gayri menkul üzerindeki haklarımın bususile faiz ve masraf dahil olan lddı_ılı- Tına gayri menkul üzerindeki haklarımı ilân tarihinden itibaren 20 gün içinde evrakı müsbitelerile birlikte memuriyetimize bildirmeleri icab eder. Aksi halde hakları tapu sicillile sabit olmadıkça satış bedelinin paylaşmasından hariç ka- hrlar, 6 — Alıcı artırma bedeli haricinde olarak ihale karar pullarını ferağ harcını ve 20 senelik vakıf taviz bedelini vermeğe mecburdun. Gayri menkulün nefsin- den doğan müterakim vergiler tanzifat ve tenvirat ve tellâliye rüsumu vakıf icaresi borçluya alddir. 7 — Gösterilen günde artırmaya iştirak edenler artırma şartnamesini okumuş lüzumlu malümat almış ve bunları temamen kabul etmiş ad ve itibar olunur, Yukarıda gösterilen gayri menkul işbu ilân ve gösterilen artırma şartnamesi