25 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

25 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Hİ Fi aA G LA AĞ eşyalarına da teşmil edilecek Belediye tesbit edilen f tları her on beş günde bir radyo ile ilân edecek, pazarlıksız satışa bir eylül sabahından itibaren başlanacak Bir eylülden itibaren gıda maddelerin- de pazarlıksız satış şekli başladıktan son- ra Belediye tarafından tesbit edilen eş- yanın fiatları her an beş günde bir rad- yo ile ilân edilecektir. Bu hususta Bele- | diye ile radyo müdürlüğü arasında te- maslara başlanmıştır. Radyo idaresinin bu ilânlar hakkında ucuz tarife tatbik etmesi istenmektedir. Pazarlıksız satışa tâbi olan maddelerin üzerlerine fiatları, yazıları sabit mürek- keble yazılmış olan etiketler yapıştırıla- caktır. Yalnız, hergün fiatı değişen mad- delere konacak etiketler bu kayıddan | Belediyenin bu husustaki hazırlıkları- nı tamamlamış ve raporunu İktisad Ve- kâletine göndermiş olduğunu yazmıştık. Bir eylül sabahından itibaren derhal tat- bikata geçilecektir. Belediye, pazarlıksız satış usulünün gıda maddelerinden büş- ka, zücaciye ve tuhaâfiye eşyaları ile| Müteferrik İzmir fuarına giden heyetler döndüler İzmir fuarının açılış töreninde bulun- mak üzere bir hafta evvel İzmire giden 'Türkofis İstanbul şubesi müdürü Cemal Ziya ve Ticaret Odası umumi! kâtibi Ce- vad Nizaminin riyasetindeki oda heyeti dün İzmir vapurile şehrimize dönmüş- lerdir. Ayni vapurla Türkofis asbaşkanı Bay Nihad Odacıoğlu ve «Tarişe üzilm kuru- mu başkanı İsmail Hakkı da dün şehri- mize gelmişlerdir. Üzüm kurumu başka- nı şehrimizde birkaç gün kalarak büyük firmalarla temaslarda bulunacak ve İk- tısad Vekili ile beraber Ankaraya gide- cektir. ş Kültür işleri: Polonyalı talebeler müzeleri ve üniversiteyi gezdiler İstanbulu görmek -üzere evvelki gün şehrimize gelen 40 Polonyalı talebe Aya- göfya müzesini ve müzeleri, Üniversiteyi gezmişlerdir. Talebelere Üniversitede fa- külteler gezdirilmiş, kendilerine izahat verilmiştir. | — Kumkapıda bir ilkmekteb açılacak A Maarif müdürlüğü Kumkapıda bir ilk. mekteb yapacaktır. Bu husustaki istim- Tâk muameleleri tamamlanmış, mektebin projesi hazırlanmağa başlamıştır. Yakın- | da binanın inşası bir müteahhide ihale alunacaktır. Deniz işleri : Bir İtalyan vapuru karaya oturdu E Evvelki gün Köstenceden limanımıza — harcket eden İtalyan bandıralı 2000 ton- — Juk Kampidoryo vapuru Bulgar kara su- Jarı dahilinde, Burgaz körfezi önünde ka raya oturmuştur. Vapur süvarisi acentâ merkezine telsiz çekerek tahlisiye vesaiti istemiştir. 3 Askerlik işleri: Şubeye davet İstanbul vilâyetinden: 1 — Askerlik — mükellefiyeti kanununun 20-33 üncü maddeleri mucibince - yapılacak glan 334 doğumlu eratın ilk ve son yoklamı- darı (Birlikte) 1/9/938 gününde başlıyarak 8/10/038 gününde bitirilecektir. 2 — Yerki ve yabancı Beyoğlu askerlik şu- — besi mıntakasında bulunan 344 doğumlu ve bunlarla muameleye tâbi erlerin (tek tarihli günlerde yerll) ve (çift tarihli günlerde ya- batıcı) şubelerinde toplanacak olan askerlik meelisi tarafından yoklamaları yapılacaktır. 3 — İhtiyat erattan olup sıhhi sebebler- Gen dolayı müayenelerini isteyeceklerin de mahrukata da teşmil edilmesi için İkt- sad Vekâletine bir teklifte bulunmuştur. Bu teklife göre bilhassa tuhafiye eşya- ları satanlarla zücaciye eşyası bulundu- ran mağazalar büyük sermaye ile idare edilen, fiatları mevsimden mevsime te- beddül eden birer mücssese oldukların- dan pazarlıksız satış usulü bu gibi eşya- da daha kolay tatbik edilebilecektir. Pa- zarlıksız satış usulünün tatbiki, günlük ihtiyaca göre flatları değişen gıda mad- delerinde çok güç görülmekte, bilâkis bu usulün tuhafiye ve zücaciye eşyala- rına teşmilinde güçlüklere rastlanmıya- cağı iddia olunmaktadır. Halkın, gıda maddelerinin kaliteleri ve flatları hakkında az çok Mmalümatı var- dır. Halbuki zücaciye ve tuhafiye eşya- ları hakkında hiç te öyle değildir. Sebze alan. bir kimsenin aldanacağı — mikdar yirmi para ile kırk para arasındadır. Bir elbiselik kumaşta ise aldanma keyfiyeti daha mühimdir. Şehir işleri: Eğlence yerlerinin tarifeleri halkın | görebileceği yere asılacak Gazino, lokanta, kahvehane, bar ve emsali yerlerin tarifeleri, on beş t muzdanberi Belediye İxtısad Müdürl tarafından incelenmiş, tarifelerde esaslı tadilât yapılmıştır. Bu tadilâta göre içki ve meze fiatları yüzde otuz nisbetinde tenzil edilmiştir. Ayrıca tarifeler 35-55 eb'adındaki kartonlara yazılacak ve lo- kanta ve emsali yerlerin duvarlarına halkın görebileceği şekilde asılaraktır. İçkiler lerle satılacaktı Bugünkü program İSTANBUL 25 Ağuslas 1938 Perşembe ÖĞLE NEŞRİYATI: 12.30: Plâkla Türk muüsikisi, 1250: Hava- d141308: Plâkla Türk musikisi. 13.80: Muh- telif plâk neşriyatı. AKŞAM NEŞRİYATI: 1830: Plâkla dans müsikisi, 19.15: Bpor müsahabeleri: Eşref Şefik. 19.55: Borsa ha- berleri. 20: Saat Ayarı: Grenviç rasadhane- ainden naklen. Belma ve arkadaşları tara- fından Türk musikisi ve halk şarkıları. 20.40: Hava raporu. 20.43: Ömer k-za Doğrül tarı fından arabea söylev. 21: Sant Ayarı, Orkes- tra; 2130: Şan: İnetl ve arkadaşları. 21.50: Baz eserleri: Refik Şemsetlin ve arkadaşları. 22.10: Orkestra: Novotulden naklen, M. Ke- mal Akel idaresinde. 22.50: Son haberler ye, ertesi günün proğramı. 23 Saat Ayarı. * ANKARA 25 Ağustos 1938 Perşembi ÖĞLE NEŞRİYATI: 1430; Kariışık plâk neşriyatı. 14 50: Plâkla 'Türk muzikisi ve halk şarkıları. 15.15: Ajans haberleri. AKŞAM NEŞRİYATI: 1820: Plâk neşriyatı, 19.15: Türk musikisi (Salâhaddin). 20: Sast âyarı ve arabca neş- riyat, 20.15: Radyafonik temsil gençler gropu tarafından. 21: Plük neşriyatı. 21.15: Btüdyo salon orkestrası. 22: Ajans haberleri. TAKViM AĞUSTOS #skerlik moeclisine gelerek buradaki hekim- ler tarafından muayeneler! yapılacağından bu gibilerin de askerlik meclisine gelmeleri — Hlân olunur. SON POSTA kızı ve anasını yaraladılar Evvelki gün Çengelköyünde bir yara- lama vak'ası olmuştur. Deniz amclesin- den olan Osman ve Aziz isimlerinde iki genç Seniha isminde 16 yaşında bir kız- la, anasını ağırca yaralamışlardır. Hâdisenin tafsilâtı şudur: Seniha hem Osman, hem Aziz ile ayni zamanda sevlş- miş ve yaşamağa başlamışlır. Bir nıüd- det iki âşığını da bu şekilde idare eden genç kız, bilâhare işin ortaya çıkmasiy- le Osmanı terketmiştir. Fakat, her iki genç te bunu nefislerine yedirememişlerdir. Nihayet evvelki gün genç kız, annesi Sultan ile beraber Çengelköyündeki ev- lerine giderken, Osman ile Aziz de peşle- rine takılmışlardır. Köprüden Çengelkö- yüne kadar ana kızı takib eden iki ar- kadaş, bir müddet sonra, tenha bir yer- de bıçaklarını çekmişler ve kadınlara hü- cum etmişlerdir. Senihanın anamı Sulta- ni sırtından, Senihayı vücudünün muh-| telif yerlerinden yaraladıktan sonra, kaç- maşlardır. Hâüdiseyi haber alınca derhal faaliyete geçen Üsküdar zabıtası, iki suçluyu dün Üsküdar civarında yakalamış ve müd- delumumiliğe teslim etmiştir. Çoc—u_k bahçelerinin yerleri tesbit edildi İstanbulun muhtelif semtlerinde hal- kın ve çocukların açık hava ihtiyacını nazarı dikkate alan Cumhuriyet Halk Partisi Belediyenin de iştirakile lüzum- lu görülen yerlerde umumi park ve ço- cuk bahçeleri tesidi için tedkikat yap- makta idi. Bu meseleyi Belediyede na-| zari olarak mütalea eden geniş bir he- yetten ayrılan yirmi kişilik bir komisyon iki gün evvel tedkikatmı arazi üzerinde tatbike başlamış ve şu kararları almşıuitr: 1 — Binbirdirek meydanında bir ço- cuk bahçesi tesisi. (Bu meydanm altı bodrum olduğu için etrafa ağaçlar diki- lecek ve orta kısım kumluk ve çimenlik | yapılacaktır.) | 2 — Kadirga meydanında umuma mah- sus bir park vücude getirilmesi, 38 — Cinci meydanında bir çocuk bah- çesi yapılması, 4 — Lâlelide, Antalyapalas karşısında- ki sahanın çocük bahçesi haline ifrağı, $ — Vefa karakol mahalli ile civarırın çocuk bahçesi yapılması. 6 — Süleymaniyede, Develi oğlu med- reşesinin çocuk kütübhanesi ve bahçesi haline getirilmesi, T — Küçükpazarda ayrıca bir. çocuk bahçesi yapılması. 8 — Ahırkapıda Tekfur sarayının ö- nünde bedava bir deniz hamamı inşası. 9 — Gene Sarayburnu feneri civarında halka mahsus meccanf bir hamam. Bu işler için ayrilan 100 bin lira Bele- diyenin 939 büdeesine konülmüş olup kı- Rumen iktısadcıları dün ihracat tüccarile temaslara başladılar Heyet Türk - Rumen ticaretinin inkişafına engel olan formaliteleri de tesbit edecek Evvelki gün şehrimize gelen - eski|firmalara Almanyaya idhal edilecek tiftik « Rumen Maliyoe Nazırı Profesör M. Vik- tor Slanesko ve Romanya Kredi Ban- kası Umum Müdürü M. Grikor Karp- dan müteşekkil heyet dün şehrimiz ti- caret erkânı ve ihracat tacirlerimizle temaslara- başlamışlardır. Rüumen ticaret heyetinin şehrimizi ziyareti iktısad! mehafilde bilhassa Ro- manya ile alış veriş yapan ihracat tüc- carlarımız arasında büyük bir alâka u- yandırmıştır. Romanya ile iktısadi mü- nasebatımız sön senelerde bu memle- ketle komşu bulunmamıza rağmen iyi bir inkişaf göstermemekte idi. Bu va- ziyet üzerine bir müddet evvel Rumen iktısadcılarından bir zat memleketimi- ze gelerek ihzari mahiyette - tedkikat yapmış ve neticeyi Rumen iktısadcıla- rına bildirmişti. Misafir Rumen heye- tinin bu sefer şehrimizde yapacağı ted- kik ve temaslar sonunda iki memleket arasındaki ticari münasebatın inkişafı- nı temin edecek tedbirler alınacaktır. Birçok yabancı tacirlerin yaptıkları gibi Türk tacirlerinin de Köstence ve Bükreşte birer ticarethane açmaları muvafık görülmektedir. Tacirler bu sa- yede daha büyük Iİşler görmüş olacak- |lardır. Romanya ile evvelce aramızda imza- Tanmış olan mukaveledeki kliringin iyi işlemesi temin edildiği ve bazı uzun formaliteler kaldırıldığı takdirde Ro- manyadan memleketimize ehemmiyet- li mikdarda kereste, sığır derisi, ziraat alâtı, mamül eşya vesaire getirileceği ve memleketimizden de Romanyaya bilhassa pamuk, palamut, balmumu, susam, zeytin, zeytinyağı, yapağı ve tiftik ihracı mümkün olacağı anlasıl- maktadır. Romanya geçen yıl memleketimiz- den en iyi pamuk cinslerinden olan A- kala ve Klevland.cinsinden uzun elyaf- |le pamuk almak istemiş ise de bu cins- ten pamuklar geçen yıl az olduğundan ve ancâk ihtiyacı karşılıyabilecek ka- dar bulunduğundan göndermek imkâ- ni bulunamamıştı. Bununla beraber ge- ne ayni şekilde külliyetli mikdarda is- tenen pirinç mahsulünden de fiatların nüsaadesizliği ünden gönderileme- miştir. Yeni görüşmeler sonunda iki memleket arasındaki ticaretin inkişafı- na mani olan formaliteler artadan kal- | |dırılacaktır. | şehrimizdeki görüşmelerde Ayrıca evvelce toplanân Balkan ekonomi kon- seyinde İttihaz edilen kararların sureti tatbikı da mevzuubahs olacaktır. Tiftik ihracatcıları kurulacak birlik Hakkında şikâyetlerde “bulundular Şehriminde tiftik İhracat tacirlerinin « - ralarında bir birlik kurmağa karar verdik - lerini evvelee yazmıştık. Bu hususta yapıl - makta olan hazırlıklar hayli inkişaf etmiş - ken bir kısım tiftik İhracatcıları Ticaret ve Zahire Borsasına müracaatla, İstanbulda 164 sa bir zamanda tahakkuklarına çalışıla- caktır. İş Bankasının 14 üncü yıldönümü 'Türkiye İş Bankası A. $Ş. Direktörlüğün- den — Bankamış kuruluşunun on dördüncü yildönümüne rastlıyan 28 ağustas 1938 Cu- ma günü İstanbul, Beyoğlu, Golata şubeleri mizle Beyazıd, Kadıköy, Üsküdar ajanları- mızın kapalı bulundurulacağını sayın ve de- Berli müşterilerimize arseyleriz. e Osmanlı Bankasından — Osmanlı Banka- sının Galata, Yenicami ve Beyoğlu devairi Zafer Bayramı münasebetile 30 ağustos 1438 Balı günü kapalı bulunacaktır. VEFAT Bir müddettenberi rahatsız bulunan emek- 1 Yarbay Mehmed Zühdü Benneci, evyelisi akşam geçirdiği âni bir kriz neticesinde ve- fat etmiştir. Cenaze namazı Beşiktaş cami- inde kılindiktan sonra Rümelihisarındaki a- ile makberesine gömülmüştür. Merbuma rahmet, ailesi efradıda da sa- bırlar dileriz. Üfük ihracat taciri mevcud — olduğu halde, birlik kurulmasına ancak dört beş — kişinin teşebbüs ettiğini ve diğerlerinin mütaleası bile alınmadığını ileri sürerek şikâyette bu- lunmuşlardır. Ticaret ve Zahire Borsası tiftik Ihracat - elarının bu şikâyetini ehemmiyetle nazarı dikkate alarak tedkikat ve tahkikat yapma- Ba başlamıştır. Şikâyetoi tücearlar bugünlerde- İzmirden gehrimize dönmesi beklenen İktisad Vekâ - leti iç ticaret umum müdürü Bay Mümtaz Rek'e de vaziyeti anlatmağa karar vermiş - lerdir. 'Tiftik Ihracatcıları, Ihracat birliği kuru- lürken mutlak sürette bir hey'eti umumiye toplantısının Jâzım geldiğini — vo birlik ni - zamname wvanprojesi diye hazırlanan tas - lağın tamamen Geğiştirilmesini — ileri sür - mektedirler. Tacirler nizamname - peojesine göre bilbassa duhuliye olarak istenen 250 li- ra ile, senelik aldat olarak her ihracat tüc - sarının vermeğe mecbuür tutulacağı 60 lira üzerinde durmakta ve birlik nizamnamasinin yeni baştan ve bütün ihracatcıların her tür- Jü vaziyetleri gözönünde tutularak hazırlan- masını İstamektedirler, Tiftik ihracatcıları bir toplantı yapacaklar Alman permi dalresi — gehrimizdeki bazı ler için permi göndermeğe başlamıştır. An « cak bu permiler, geçen yıl olduğu gibi Al « manya İle iş yapan yalnız birkaç mahdud mü essoseye verilmektedir. Geçen yıl teerübe edilen bu usulün mah « zurları alâkadar tüccarlarca malüm oldu « fundan, keyfiyet tiftik ihracatcıları arasın- da bir hoşnudsuzluk uyandırmıştır. Söylerie diğine göre, müsaade &lan — dört beş firma geçen sene piyasada bir mönopol yaratmış - lar ve küçük ihracatçıların' doğrudan doğ « rTuya Almanyaya mal sevketmeleri imkânı « nn önüne geçmişlerdir. Bu noktaları gözü « nünde tutan tiftik ihracat tacirleri, arala « rında bir toplantı yaparak vaziyeti İktisadi Vekületine bildirmek suretile her ihracatet- nın ihracat kabiliyeti nisbetinde Almanya « ya tiftik göndermesi için lcab eden tedbir « lerin alınmasını istemeğe karar vermişler « dir, , Sanayiciler bugün ticaret odasında toplenacaklar Şehrimizde bulunmakta olan İktısak Vekâleti Sanayi Umum Müdürü Reşa- dın riyasetinde bugün Ticaret Odasın- da bütün sanayicilerin - iştirakile bir toplantı yapılacaktır. Bu toplanlıda ye- ni çıkan sanayi kanunlarile sanayicile- ri alâkadar eden yeni kararla etrafın- da görüşülecek, sanayi erbabmın di- lekleri tesbit olunacaktır. Ankara horsası Açılış- kıpını.—îiıdın 24-8- 938 Açılış 614 1258526 3,4425 6, 6225 26,8375 *5,64 50,41 41,2200 1,1215 14515 4,3426 644 23.7015 16406 09176 2865 45846 SL.Gö5 23,735 Kapvuş &H 128.83 3,4415 6.6225 288 854 BA2 21,2280 11228 1615 43246 614 23.7076 2506 0:9176 2855 Nöbetci eczaneler Bu gece nöbetci #dan gezaneler şunlardır: İstanbul cihetindekiler: Aksarayda: (Şere, Alemdarda: (Ab- dülkadir). Beyazıdda: (Cemli), Samat- yada: (Ridvan). Eminönünde: (Bensa- 80n). Eyübde: (Hikmet Atlamaz), Fener- de: (Emilyadi). Şehremininde: (Hamdl). a: (. Hakkı). Karagüm- rükte: (Arif). Küçükpazarda; — (Necati Ahmed). Bakırköyünde: (İstepan). Beyoğlu cihetindekller; * (Kanzuk). Gülata- Taksimde: (Nizameddin), Necdet). Yenişehirde: (Pa- Bostanbaşında: — (İttihad). Beşiktaşta: (Nall Halid). Boğaziçi, Kadıköy ve Adalardakiler: Üsküdarda: (İttihad). Sarıyerde: (NurD. Kadıköyünde: (Moda - Merkez). Büyük- adada: (Şinasl Rıza). Heybelide: (Ta- naş),