August 25, 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

August 25, 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

14 Sayfa f Nen darağacı altında biten Niğde tahrirat kaleminde başlayıp İstanbulda j memuriyet hayatı: 7S Devlet kapısında elli yıl Yazan: Eski Dahiliye Nazırı veeski meb'us Ebubekir Hâzım Edirne san'at mektebine sahabet gsöteren vali İzzet paşa, bir gün bu mektebin ıslahı lüzumunu söyliyen maarif müdürüne : “ Ben senin mekteblerine hiç karışıyor muyum? Sen de benimkine karışmal,, demiş Klâzomene ortalık kararırken var- dık. Bütün eşya ve elbisemiz etüvden geçirildi. Hasan Fehmi paşa telgrafla Urla kaymakamlığına emir vermiş, Va- H ve sefir gibi zatlar için, adanın en yüksek bir noktasında yapılmış olan köşk hazırlanmış. Oraya çıktık. Bir sene evvel tenezzüh maksadile gidip içinde birkaç saat geçirdiğimiz bu güzel köşkte on gün oturacaktık. Ben nekahat devresini burada geçir- mekten istifade edeceğimi umarak memnun oldum. im aile, anam, üç küçük ve anasız mdan, idadiye devam eden am- ğlum Tahsinden ve bir de hizmet- ından Ibaretti. Vapurda rahatsız- 1z İçin hemen yattık. Annem, gece yarısından sonra beni uyandırdı: — Kalk bakalım, Ayşe kadın, şübhe- N denilen şübhesiz koleraya tutuldu. Zavallının hali çok kötü. Gardiyanı, derhal hekimlere gönder- dim. Kadını, hastaneye gitmemek için tüyler ürperten feryadlarma Tağmen aldılar. Birkaç saat sonra öldüğü habe- ri geldi. Bizim on günlük karantine de on beş güne çıktı. Rahmetli Ayşe ka- dın, anam ve çocuklarımla bir arada yatıyordu. Bu güzel köşk üç küçük çocuktan başka hepimiz için dehşet veren bir ha- pishane halini aldı. İki gün sonra, bu ölüm hâdisesini işi- ten Tahir Kenan beyden aldığım tel-|... grafta: <Müselles 13 ün uğursuzluğunun bu kadarla geçmiş olmasını temenni ve bütün efradı aile ile beraber sıhhat ve âfiyetinizin devamına dua ederim.» deniliyordu. ta birkaç gün içinde alıştım. | getirterek, kitabı- halde oku- mağa vakit bularhadığım musiki nota- sını öğrendim. Nihayet başhekim gitmemize müsan- de etti. Limandaki İtalyan vapuruna bindik. Fakat, ifam vapur hareket eder- ken, hesabımızda yanlışlık yapılarak karantineden bir gün evvel çıktığımız bildirildi. Sirayet likesinin önüne geçmek için, bizimle beraber vapur da 5 gün bekletildi. Vapurların demir üzerinde buluna- rak yaptıkları sallantıların, fırtınalar kadar müz'iç olduğunu anladım. - Şid- detli em'â nezlesinden yüksek hararet- le gerçekten hasta olduğum halde bir hafta sonra İstanbula geldik. —1 — EDİRNE VİLÂYETİ VALİSİ ERZİNCANLI İZZET PAŞA Garib hal ve hareketlerile beraber hazır cevablığı ve güldürücü sözleri İle maruf olan Erzincanlı İzzet paşa 1893 de Edirnede öldüğünden o sırada i de bulunan Ab- e valiliğine tayin olunmuştu. Birkaç ay sonra ben de İzmir mek- tubculuğundan müşarünileyhin benim için ihdas ettirdiği (1) vali muavinliği ile Edirneye gelmiştim. İzzet paşanın nakid, mücevherat ve muhtelif tahvil olmak üzere galiba üç yüz bin lira kadar tahmin olunan tere-| kesi, evlâdı bulunmamasından dolayı, uzak, yakın akrabasından zuhur eden iki üç varisin, varisliklerini isbat et- meleri mesclesi hayli uzamış ve bu ge- cikme türlü ü dedikodulara sebeb olmuştu. Hattâ Cezair Bahrisefid, « Rados, Sakız ve diğer adalardan teşkil olunan vilâyet - memurlarından biri. İzzet paşaya ötedenberi mensuh oldu- ğundan, paşanın birkaç sene önce bir münasebetle: «Benim şevketmeâb efen- dimizden başka kimsem yoktur. Ben (D İlk vilâyetler teşkilinde her vilâyete onun azad kabul etmez bir kölesiyim; memlükün mali şer'an malikine aiddir; binaenaleyh yegâne varisim padişah- tır...» dediğini Cezair Bahrisefid v sine söyler. Edirnede şayi olduğu üzere, ölümden pek ziyade korktuğu ve yaşı hayli iler- lemiş olduğu için ölümü hatırına getir- mek ve bundan hiç bahsettirmek iste- miyen İzzet paşanın, ancak padişaha i- şitlirmeye muktedir saray erkânından birine mahza hulüskârlık olsun diye böyle söylemesi pek zayıf bir şekilde muhtemel bulunan bu sözü işiten vali, kendisi için bir tahattur vesilesi zu- hurundan sevinerek, keyfiyeti derhal mabeyn başkâtibine arzeder, Bunun ü- zerine saraydan Edirne vilâyetine ge- len şifre telgrafta Cezair Bahrisefid valisinin iş'arı hikâye edildikten sonra: «......Şevketmeâğb efendimiz kimse- min varisliğini kabule tenezzül buyur- mıyacaklarından terekenin bervechi şer'i şerif sabit olacak varislere teslim ettirilmesi emrü ferman buyurulduğu tebliğ olunur......> deniliyordu. Edirneye gelip varislik iddiasında bulunanlardan başka gaib bir varis da- ha bulunduğu ve varisler metrükâ paylaşmada uyuşamadıkları için tere- ke, İzzet paşanın kısmen kemirmiş ol- duğu mahdud (anber) yuvarlağı da da- bil olduğu halde hükümet konağı avlu- sunda aleni müzayede ile satıldı. (Arkası var) Günün Bulmacası SOLDAN SAĞA: — K & — Aklideler - kannat getirmiş . 3 — Kendisi - bir meyva. & — İtmek mastarından nehri hazır - gıldırım. $ — Fona olmuyan. — Ayni sınısta kahmak. — Rapt edatı - bitmek (yağmur için kullarılır). 8 — Bicakla İinsan vücüdünden çıkan mayi - hafif mastar lâhikası, 9 — Ötmek mastarından nehri hazır Adada oturan İzimlerden sıfat yapmıya yarıyan bir heca - seasiz. XUKASDAN AŞAĞI: 1 — Gabavet - ğimek mastarından emzi hazır, — Mukavele - gonu geldi. — Tahrir - emmek mastarından emri hazır, € — Karadenlzde bir şehir - mektub zarf- larmın Üzerlerine yazılan. 6 — Vermek - çitt, — iftirak etmek. T — Beyaz - silmek mastarından şuhudi müfred üçüncü şahıs, 8 — Bina eden - bulunulan yer, 9 — İman. 10 — Yüz kuruş - sene, P 254 5.07 gDA 10 — mazll birer vali muavini tayin edilmiş olduğu hal- e dsdeede tasarruf maksadile bir müddet Evvelki bulmacamın halledilmiş şekli SON POSTA Galatasaraylılar fu mevsimine nasıl hazırlanıyorlar? ** Sarı kırmızılılar Mecidiyekö- yünde bir futbol sahası yapmağa karar verdiler. Bu yıl Birinci takımın 9 oyuncusu da yeni ve genç elemanlardan seçilecek Bugün de biraz Galatazarayın hazırlıkla- tından bahsedelim. Bu klübümüz mevsime hesablı girenler sı- rasındadır. Dokuz kişilik bir idare heyetine malik olması ve hepsinin de klübün muhte- nf işlerile uğraşmaları sarı kırmmızılıların ya- pacaklarının veya yapmak istediklerinin me kadar çok olduğunu gösterir. Bugün Galatasaray klübü Türkiyenin bü- tün sporlarla yakından ve candan uğraşan yegüne klübüdür. Birçok klüblerimiz - birkaçı müstesna - yazın kapılarını kapamak — mecburiyetinde kalırlar. Halbuki sarı kırmızililar her hafta, her spor hareketinde çalışırlar ve büyük mu- vaffakiyetler kazanırlar. İstanbulda basketdol #poru yapan yegüâne Türk kiübü gene Galatasaraydır. Boks, gü- Teş, atletizm, eakrim, deniz, voleybol, binici- lik, bisiklet vesairede dalma sarı kırmizı for- ması görünür. Futbol ise Galatasarayın en faal bir şube- sini teşkil eder, Elinde çok mebmul eleman vardır ve bunlar daimt bir faaliyet içinde- dir. Geçen zene Galatasaray birinci takımı 33 maç yapmıştır. Bunların altıst cenebi tema- adır. Bütün bu maçlarda 42 mühtelif spor- cu takımda yer almışlardır. B. takımile dört tane de genç takımı hesaba katarsak futbol kadrosunun ne kadar zengin olduğunu görü- rüz. Galatasaray oynadığı maçlardan 17 sini kazanmış, 10 tanesini kaybetmiş, altısında da berabere kalmıştır. Barı kırmızılılar futbol mevzimini 10 ha- ziran 938 tarihinde kapamışlardır. 10 ağus- tos 938 tarihinde de tekrar faaliyete başla- mışlardır. Galatasarayın bu mevsim kadrosu evvel- den hazırlanmuıştır. 6 kaleci, 9 müdafi, 12 muavin, 17 muhacim birinci takımda yer 2- Jahilecektir. Şu halde, 44 oyuncu ile ba mev- sim çıkarılacaktır. Bıkt kadrodan — tekaüde ayrılan veya başka sebeblerle oynamıyacak olan yedi kişi vardır. Şu halde anların yerini |dokuz genç oyuncu doldurmaktadır. Galatasaray klübünün saha idmanları, sahibi bulunduğu Taksim stadyomunda çar- şarnba ve cuma günleri saat 17 de yapılmak- tadır. Salon çalışmaları için de kendi lokali kÂfI gelmektedir. Zaten büyük bir masraf yapılarak klüb binası yeni ve mükemmel bir şekle sokulmaktadır. Soyunma, masaj, içti- ma ve idare odalarının âdedleri çoğaltıldığı gibi jimnastikhane de yeni şekle sokulmaz- tadır. Beyoğlu Halkevi salonu otel alduktan sonra Beyoğlunda kapalı salon olarak Ca- latasaray lokali kalmaktadır. Galtasaraylı- lar bunu da düşünerek jimnastikhane için mükemmel bir program hazırlamışlardır. Salon Azadan gayri kimselere de açılacak- tır. Galatasaraylılar Taksim — stadyomundan başka Mecidiyeköyünde geniş bir yer alarak yeni bir futbol sahast tanzim etmeği karar- laştırmışlardır. Plânlar Ankaraya gönderil- mek üzeredir. Antrenör işine gelince... Geçen merzim 1- çinde Londraya giden kara sporları başkap- tanı İngilterede çok kıymetli bir antrenörü serbest bulmuş ve bemen arkadaşlarını ha- berdar etmişti. Fakat biraz geç karar alın- ması dölayısile bu antrenör başka tarafa ka- çırılmıştır. Galatasaraylılar bundan sonra — İngilte: e bir hayli mürakere etmişler, fakat isten' len iş olmamıştır. Bunun — üzerine Türkiye baş antrenörü Hirlender Viyanaya dönerken oradan bir antrenör götireceğini vâdetmiz- tir. Şimdi Viyanalı antrenör beklenmektedir. Fakat ne kadar olsa çok geç kalınmış, Gala- tasaraylılar futbol mevsimine — antrenörsüz başlamışlardır. Barı kırmızılılar diğer klübler gibi yeni se- ne Hig'inden çekildiler. Şimdi mevatmi boşu- boşuna geçirmemek için yeni formüller bul- muya çalışmaktadırlar. Bundan başka Galatasaraylılar genç ta- kımlardan da kabil olduğu kadar istifadeyi düşünüyorlar. Bunun için de Mecidiyeköyü sahasında dalma hususl çalışmalar yapmak üzeredirler. Dahili anlaşamamazlıkların bir hayli 2a- mandanberi önüne geçilmiş bulumuluyor. Bu yözden Galatısaray her yandan kuvvetli yir gekli almıştır. Futbol şubesi de diğor şubeler Bibi bu yil ber halde kendimi göslerecektir. Şahingiray Finlandiya maçlarına hazırlık Güreş federasyona relsi Vehbi Londraya giderken eski federasyaondan Ahmed PFetgeri, Seyfi Cenab ve Sadullahı hususl bir toplan- tıya davel etmiş ve bu seyahakti estasında memleketimizi siyaret edecek Finlandiya te- kımile yapılacak müsabakaların — idaresin! kendilerine vermiştir. Güreş âleminde uzun senelerdenberi pek büyük hizmetler yapmış olan eski foderas - erkânının bu işi memnuniyelle üzerleri- Macarlarla geceki ikinci müsabakayı da kazandık Macarlarla üçüncü müsâabaha cuma günü ahşa- mı yapılacak ve revanş Dün gece Macar güreşcileri ile ikinci müsabaka yapıldı. Birinci müsabakada mevcud yedi gü- reşten beş tanesini kazanmış yalnız G1 kiloda Ahmed ve ağır sıklette Samsunlu Ahmed minderi mağlüb olarak terket- işlerdi Kaybettiğimiz bu sıkletlerdeki güreş- lerin güreşcileri yerine, düh gece, Gl ki- loda Yaşarı, ağır sıklette de Çoban Meh- medi gördük. Macar güreşcilerin geçen maçta bizde bıraktığı intıba, iyi bir takım oldukları merkezindedir. Bilhassa ağır sıklette Po- lataş ve 79 kiloda Kovaçin tam manasile teknik birer güreşci olduklarını gördü- ğümüz için, bunlarla karşılaşacak Çoban Mehmed ve Adnanın alacakları neticeyi merak ediyorduk... Stadyom seyirci bakımından gene fa- kirdi. 300-400 kişi ya var, ya yoktu. 586 kilo: Söke — Ahmed Şakir Güreş serbest. Macar bundan evvelki müsabakada G1 kiloda güreşmişti. İki günde 5 kilo birden nasıl düştü, aklım ermedi doğrusu! Nitekim güreşte de bu kilo farkı ken- dini gösterdi. Macar, ilk altı dakikada Ahmedi ezdi ve ittifakla galib geldi. İkinci devrede Ahmedi açılmış görü- yoruz. Kendini çok güzel müdafaa edi- yor. Hattâ rakibine birkaç güzel oyun bile tatbik etti. Netice: Macar Söke 20 dakikalık güreş- ten sonra ittifakla galib. 61 kilo: Şevdi — Yaşar Güreş Greko-Rumen. Yaşar ringe çık- tığı zaman halk tarafından Müsabaka her iki güreşcinin sert hamlelerile başladı. Yaşarın Macar-| dan daha usta olduğu ilk Llâkikıhu'dai göze çarpıyor. Fakat güreşte fazla hare-| kışlandı iki güreşci de birbirlerine sert el enseler | çekiyorlar. Birinci on dakika. Berabere olarak bitti. İlk üç dakikaya Yaşar yerde, | Macar üstünde olarak başlandı. Mucar Yaşarın üstünde fevkalâde bir kuvvet sarfederek çalışıyor. Fakat hiçbir şey yapamadı. İkineci üç dakika Macar altta, Yaşar üstünde olarak başlandı. Yaşar çok şiddetli ve güzel çalışmaya başladı. Ma- car favl yaptığı için üstüste birkaç ihtar aldı. İkinci üç dakika da neticesiz bittik- ten sonra tekrar ayakta güreşmeğe baş- ladılar, On dokuzuncu dakikadayız. Ayakta gü- reşiyorlar. Yaşar daha üstün. Fakat Ma- car da iyi dayanıyor. Güreş bitti. Netice: İttifakla Yaşar galib. 66 kilee Mersinli Yahya — Fabian Güreş Greko-Rumen. İlk dakikalar a- yakta sert el enselerle geçiyor. Yedinei dakikadayız. Güreş ayni şekilde devam ediyor. İlk devre bu şekilde ve berahere olarak bitti. Birinci üç dakikaya Yahya yerde Macar üstte olarak başlandı. Ma- car Yahyayı çevirmeye çalışıyor. Fakat müuvaflak olamadı. İkinci üç dakikada- yız. Yahya Macarı çevirmeye uğraşıyor. Fena vaziyette kalan Macar kaçmıya ça- lışıyor. Yahıya da bir netice alamadı. Son dört dakika ayakta güreşiyorlar. Netice: Yahya ekseriyetle galib. 72 kilo: Proka — Sadık Güreş serbest. İlk dakikada Sadık Ma- carı altına aldı. Sadıka bacağını kaptıran Macar fena vaziyette. Sadık rakibini çe- virmeye uğraşıyor. İlk beş dakika bu şekilde bitti. İkinci devrede vaziyet ge- ne ayni.. Macar Sadıkın kolunu ısırdı ve bir ihtar aldı. Bir iki dakika sonra Ma-| car alnından yaralandığını, tedavi yapıl- masını istedi. Tedavi yapıldıktan sonra güreş tekrar başladı. Sadık rakibini zor- İlayor. Sonuncu dakikaya geldik. Macar Sadıkın altında soluyor, fakat dayanıyor, Netice: Sadık ittifakla galib, şiddetle al-| , ket yok. Dokuzuncu dakikadayız. Her a mahiyetinde olacaktır Biraz da sinirli, hakem düdük çaldıktan sonra da Adnanı bırakmıyor. Güreşin birinci devresi bir itişme şeklinde ve be- rabero olarak sona erdi. Birinci üç dakikaya Adnan üstte olaral başladı. Çok güsel çalışıyor. Macar altta fe- na halde soluyor, fakat oyun vermiyor. Üç gdakikalık devre bu şekilde bitti. İkinci üç dakika Macar üstte çalışıyor, Adnan kendi- ni iyi müdafaa etti. Macar çok sinirli hares ket ediyor. Halk asabileşti. İkinci üç dakika da bitti. Ayakta güreşi- yorlar. Güreşin son dakikasındayız. Netice; Ekseriyetle Kovaç galib. 87 kilo: Polataş — Şevki Güreş Greko - Rumen, İlk müsabakada ağırda güreşon ve Samsunlu Ahmedi yenen Pi İik dakikalar ayakta, birbirlerine bir şey yapamadan geçiyor. On dakikanın —sonuna kadar da bu şekilde devam ediyor. Birinel üç dakika Polataş üstte çalışmıya — başladı. Bir iki dakika sonra da Şevkiyi fena hir va- rziyete geçirdi. Şevki köprü kurdu. Fakat kur- talamıyarak on iki dakika on üç saniyede sartı yere geldi. Polataş'ın yaptılı bu tuş gü- gel oldu. 56 kilo: Horvat — Emin Müsabaka harlei vte Greko - Rümen ölâ- rak yapılan bu güreşin sekizinet dakikasında VEmin güzel bir kafa kol kaptı. Macar köprü kurdu ve Eminin burnunu ısırarak köprü- den kurtuldu. Devre bitti. Birinet üç dakika- nin ortalarına doğru kendi oyünlle alta dü- şen Bmin de köprü kurdu. Akabinde bir dü- dük sesi tşittik. Orta hakemi olan Macar üş- — tün güreşen Emini sırtı yere gelmeden mağ- düb addetti. Bizim hakemler de buna müsa- — maha gösterdiler. Bu suretle haksızlık iki ta- raflı olmuş oldu. 72 kile: Maderaş — Celâl Güreş Grekö - Rumen ve müsabaka hari- yapıldı. kanın İlk on dakikası ')? lehl- Ki devrille, “Celâlia Hayrettin Başkut hasmını yere yıktığını ve ön altı dakika elli — saniyede güzel bir tuş yaptığına şahid olu- v Ağır: Çoban Mehmed — Gaşahi bazın bileğindeki yarada bulunan bandı 5e- beb gösterdi. Güreş yeniden başladi. Gaşahi Çodandan | de sırtını yere yapıştırmıya meecbur kaldı. 4 : &3 İmlanbul muhteliti ge- Zenci boksör Armstrong yeni bir galibiyet kazandı 31 Mayista Nevyorkta yaptığı bir maçta rakibi Barney Ross'u mağlüp ederek tüy sik- let ve yarı orta dünya boks şampiyonluğunu elde eden genci Armatrong bu defa da gertlb Nevyorkta yaptığı diğer — bir müsabakada dünya şampiyonu Lov Anıbers'i 15 ravuntta puvanla yenmiş, üç siklet üzerinde dünyü şampiyonu olmuştur. Kuleli lisesi su sporları bayramı — nacak olan müsabakalar şunlardır: 135 metreden atlamalar, Kulel! bayrak yarışı, 50 serbest, 100 kurbağalama, 50 sırt « dirma, elbise ile yüzme, seferi techizatla bet ] metreden atlama, techizatlı sıdan geçişler. —| Padilbot yarışları, #u topu, şarpi yarışı. Bursa (Hususi) — İstanbul Ameri * kan hastanesi başhekimi Şıpırt Ulu “ — dağda 1500 metre irtifaında «Sarıalan? gelmektedir. Müddeti ikameti olan bif ay zarfında husust mektublarının bilt kendisine — gönderilmemesi hususunü 79 kiloe Kovaç — Adnan Güreş Greko-Rumen. Müsabaka — sert |başladı. Ayakta fakat hareketli olarak Güreş serbest. Müsabaka başladıktan bt iki saniye soora orta hakemi tarafından dur- daha hafif, Korkak güreşiyor. Fakat Çoban Macarı dördüncü dakiktdâ kıstırdı. Bundan Kıldlukıdlmnımwkınmnı-ş rı bayramı için zengin bir program bazıtlan- î Üstü, 100 serbast, 200 kurbağalama, 100 sırt- Üslü, sa altında yürzme, su altından dalarak Bir Amerikalı doktor çamlığında 18 nüfustan ibaret olan ailedile bir kamp kurmüştür. Doktof temin etmek suretile tam hir istirahâtif çekilmiştir. Geçen gün vali Şefik Soytf duruldu. Bu durdurmaya sebeb olaraz da Ço- kur*ulamıyan Macar dört dakika elli saniye- miştır. Cumartesi günü saat 16.15 de başla- tabak toplama, kurtarma, taşıma, ve canlame — Uludağda kamp kurduü sekiz senedenberi de her yıl burayâ | Dr. Şıpırtı hususf surette ikamet ettiği almış olmaları güreş varlığımız için bü- | devam ediyor. Kovaç Macarların en iyi| kampta ziyaret etmiştir. Doktor bu £7 İ güreşcilerinden biri. Çok sert güreşiyor. jyaretten pek memnun olmuştur.