27 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

27 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

| TELGRAF HABERLERİ Türkiye devletine ilmin teşekkürleri “Kopenhag beynelmilel antropoloji ve etnoloji kongre- sinde bir çok profesörler Türkiye devletinin ilmi mes- elelerin hallini kolaylaştırdığını takdirle beyan ettiler ı İstanbul 26 (ALA.) — Türk Tarih Kurumundan : Ağustos başından onuna kadar de - vam eden Kopenhag beynelmilel an - tropoloji ve etnoloji kongresine kültür bakanlığı ve Türk tarih kurumu namı- na iştirak eden delegelerimiz. dönmüş bulunmaktadır. Ankara tarih, dil, coğ- rafya fakültesi antropoloji — enstitüsü direktörü ve Türk tarih kurumu üye - &8i profesör Şeyket Aziz Kansu ile kü- tür bakanlığı arkeoloğu ve Türk tarih kurumu üyesi Remzi Oğuz Arıktan te- şekkül eden Türk delegasyonu, 40 mil- Jetin ve bine yakın âlimin iştirak ey - lediği bu köngrede, antropoloji, Pre - histuvar ve protoistuvara aid beş teb - Hiğde bulunmuştur. Prof. — Dr. Şevket Aziz Kansu, Türk tarih — kurumunun Anadoludaki preistuvar araşlırmaları hakkında bir tebliğ yapmış ve bulunan yeni malzemeyi göstermiştir. Türk ta - rih kurumunun yaptığı Karaoğları haf- riyatının ilk neticeleri de nrkeolog Rem zi Oğuz Arık tarafından bir tebliğ ile kongreye bildirilmiştir. Bu tebliğler murahhaslarımıza ve mevzularına olduğu kadar Türkiye dev leti namına da takdir, sempati ve hü met dolu ifadelere ve çok kıymetli mü- talealara imkân vermişlir. — Bilhassa Oksford üniversitesi — profesörü G. L Myres, Edimburg üniversitesi profe - sörü G. Childe, profesör Burket, Mısır delegesi doktor Hasan Türkiye dev'eti- nin beynelmilel ilim mesaisine büyük bir sür'at ve kesafetle iştirak ederek, birçok meselelerin' hallini kolaylaştır - dığını ortaya sürmüş ve deleğelerimiz- den, Türkiye devletine ilmin teşekkür- lerini götürmelerini -alkışlar arasında- rica eylemişlerdir. Kongre büyük bâr muvaffakiyetle bütün delegelerin tam memnuniyeti i- le bitmiştir. Gelecek 1942 toplantısmı memleketimizde yapmasına — Türkiye devletinin” müsaadesini dilemek için Türk delegelerine teklif ve ricada hu - lunmuştur. Deleğasyonumuz bir tıru!— tan son prehistorik buluntularından, di ğer taraftan hafriyatta çıkan yeni Ça- bak çömlek parçalarından mürekkeb birer ufak kolleksiyonu kongre esna - sında teşhir etmiştir. Üzüm incir ihracatı Senenin ilk turfanda kuru incir mahsulü dün törenle vapura yüklendi, bugün 2 vapur daha hareket edecek İzmir, 26 (Hususi) — Senenin ilk tur fanda kuru incir mahsulü bugün törenle Holanda bandıralı Stalla vapuruna yük lendi. İ. K. firmasının Almany ya sattığı özümler 9 numaradır. Vapurda teamül muçibince kutuların üzerinde şampanya şişesi kırılarak mes'ud hâdise tes'id edilmiştir. 795 kutuluk ilk partiden sonra yarın (bugün) iki, pazartesi günü de Üüç vapura üzüm yüklenilecek ve bunlar Londra ve Hamburga sevkedilecektir. Sınai müesseselerin muamele vergileri - Maliye alâkadarlara bir izahname gönderdi Ankara, 26 (Hususi) — 1535 sayılı ka-|ramacılar, karoseri yapan, bıçakçılar, nunun ikinci maddesi mucibince muâ-|portatif karyola yapan müesseseler, ara- mele vergileri maktuiyete bağlanacak o- Jan sınai müesseseler hakkında maliye alâkadarlara gönderdiği uzun bir izah- namede şöyle demektedir: Muamele vergisi kanununun bazı hü- kümlerini değiştiren ve bu kanuna bazı hükümler ekliyen kanunun ikinci mad- Gdesi ile muharrik kuvveti beş beygire ve çalıştırdığı işci sayısı günde en çok ona ikinci maddenin (S) fıkrası haricinde kalanla- kadar olan siınaf müesseselerden ba tamircileri, kundura kalıbı, metre, a- raba başlığı, tahta zımpara, ayakkabı ök- çesi, motör kasnağı, korniş yapan mü- esseseler, Kimya sanayiinden çivit ve boya imal eden müesseseler. Gıda sanayiinden hardal, karabiber vesair baharat, bisküvi, makarna, şehri- ye, tahan, sucuk, salam ve benzerlerini, balık konservesi, pirinç, mercimek vesair hububat unu, (buğday ve çavdar unu ö- rı bir yılda yaptıklarına toptan yıllık ğüten değirmenler hariç) yapan müles- vergiye bağlamak hususunda Maliye Ve- | seseler. kâletine salâhiyet verilmiş olduğu tarih | — Mensucat sanayilnden könfeksiyan: Fo - ve numarası yukarıda yazılı umum? teb- |"7 bağı, fotin şeridi, dantelâ, vatka üstübü, ligatta bildirilmişti. Yapılan tedkikat ne- Ücesinde toptan yıllık vergiye bağlan- paspas, lâmba fitili, kolan, derdon, Üre, el- diven, kıl telâ, kaytan yapan müesseseler. Müteferrik sanayiden: Çeltik imalâthane- mılfn muvafık görülen sınal müessese- |leri, mukavva kutu, duvar kâğıdı, karton kâ- ler iptidat maddeler tenzilât cedvelinde- | &'di. kese kâğıdı, ayna ve kristal tesviyesi, ki tasnif dairesinde aşağıda gösterilmi: tir. buzlu cam, fırça, kadın çantası, mum, ağız- Fİlk, düğme, tarak, toka, lüstik eşya, baston ve şemsiye, tutkal, kola, zırma kılaptan, ge- lin teli, yapan — mücsseseler, toptan, yıllık Toprak sanaylinden blok veya tomruk | muamele vergisi ancak muharrik kuvveti beş ralindeki mermerden levha vesalre vü- | Deygire ve işelsi günde ona kadar olan mü- etvde getiren müesseseler, mermer levha | Seseler hakkında tatbik edilebileceğinden, Vesair mamulâtı tekrar işlemek snretile mamulât vücüude getiren daha fuxla muharrik kuvvet ve işet kullanan Binal müeşseselerin yukarıda yazılı — işlerle Müsaseseler, | meşgul olanlar bile toptan yıllık vergi usulü Mözaeik yapan, çini yapan, bazı cins top-|!le teklit edilmelerine imkân yoktur. rakları toz haline koyan alçı yapan künk yupan kitemid yapan müesseseler. Madeni eşya Madeni eşya sanayiinden musluk dök- Hey'etlerce takdir esnasında — aşağıdak! lisusat behemehal araşlırılacak ve bu ma- lümat kararlarda münderle olacaktır: A - Mücssesenin ticari defteri meveud o- Tap olmadığı, varsa geçen seneye ald del- mecileri, kantar yapan, keser, balta, ren- | terde görülen satış bedeli, B. - 3330 numara- betek aa ae Divrikten nümunelik demir ihraç edildi Samsun 28 (AA.) — Divriklen ge- len nümunelik demir cevberi, bura- dan vapura yükletilerek ihraç edil- miştir. Limanımızm iktısadi hareke- tini artıracak olan bu hâdise sevinçle karşılanmıştır. KAT L A el aa | Yafada Arab çarşısına bir bomba atıldı, 30 Arab öldü, G0 yaralı var Halk İngiliz - Filistin bankasına ateş verdi ı | Londra 26 (Hususi) — Bu sabah Yala- daki Arab çarşısına bir bomba atılmıştır. Şiddetle patlıyan bu bombadan S0 Arab ölmüş ve 60 kişi de yaralanmıştır. Bu suikasd, şehirde büyük bir heye- can uyandırmıştır. Umumi grev ilân e- dilmiştir. Birçök tezahürler olmuş ve ez- cümle İngiliz - Filistin bankasının Yafa şŞubesi önündeki tezahür esnasında halk bankaya ateş vermiştir. İngiliz askerleri zamanında yetişerek bankayı ön fi yanmış bir vaziyette kurtarmıştır. liz bankasının direktörünün otomobiline hücum edilmiş ve otomobil parçalanmış- tır. Bütün bankalar kapalıdır. Sokaklar, asker işgali altındadır. Bundan başka şehirde ve civarında birçok hâdiseler olmuştur. Yafa - Kudüs yolunda iki Yahudi öldürülmüş ve bir otobüse bomba atılmıştır. Yugoslav 'de ve bu gibi âleti ler, ni- |P kanunun neşrini takib eden ilk ay içinde eli gibi âleti yapan mücaseseler, ni-| — vermiş ise bu beyannamede ya- elâj ve kromajcılar kahve değirmeni| , 1, satış mikdarı, C. - Müecssesenin kullandı- ya:an, müczseseler, bakır — sıvamacıları, ği motörün beygir kuyeti, C. - Müeszesenin to_ a ve düğme yapan tapa, kapsül, mü-|bir senede kullandığı işet adedi, bunlara ver hür kapsülü yapan, oyuncak, gaz ve ben- | di yevmiye mikdazı, D. - Mücssesenin bir zin ocağı, tel örgü, kilise, saat, bıçak, |Stne içinde hmı:" aA EER D ölndiare, Gik 7 4 ceseselere karşı taai ve toslim ettiği mal estere, çakı yapan müesseseler, ların ve satış bedelinin mikdarı, E. - Müss - sesenin emsalile mukayesesi, İ, - Müsssese - 'Tahta Tahta sanayiinden marangozlar, doğ-İnin bir senelik sarfiyatının kilovat santinin * . Kabinesinde . . . Değişiklik Belgrad 26 (Hususi) — Harbiye ve bah- riye, bedeni terbiye, ticaret ve ziraat na- zarları bugün istifalarını başvekil Stoya- dinoviçe vermişlerdir. Umumi erkânıharbiye Teisi General Milan Mariç, harbiye ve bahriye aazır- lıklarına, mebuslardan Nikola Kabalin, ticaret nazırlığına, Split belediye reisi Mirkobuiç, bedeni terbiye nazırlığına ta- yin edilmişlerdir. Kabinenin siyasetinde hiçbir değişik- lik yoktur. Fransada 40 saatlik hafta meselesi Paris 26 (ALA.) — Daha dün öğtle üze. ri süküna doğru ilerlediği sezilen politik vaziyetteki salâh, dün akşam daha ziya- de tezahür etmiştir. Dün öğleden sonra içtima eden halkçı toplantı komitesinde- ki görüşmeler, tamamile hâdisesiz geç- miştir, Daladiye, kırk saatlik hafta kanu- nu değiştirmek mevzuu bahsolmadığımı | bildirdiğinden bu toplantıda ileri sürü- len fikirler nihayet Daladiyenin beyana- tının tekrarından başka bir tarzda te- celli etmemiştir. Daladiye, cumartesi gü- nü, halkçı toplantı komitesinin müme: sillerini kabul ederek kendileri ile görü- şecektir. -— imal ettiği eşyadan müayyen bir mikdar vü- eüde gelirmek için sarfı müktezi — ölekirik, kilovat saatinin nisbeti suretile senelik ma- mulât mikdarının tayini, kabil olduğu hal- lerde bu malümat, G. - Müsssesenin işgel et- Liği yerlerin gayrisafi iradı veya kirası, H. - Mücsseseden mal aatın alan veya müessese- ye mal satan Ücarethanelerin — kayıdInrına bakılmış 1se bu kayıdlardan öğrenilen ma- tümat. Toplu kmalât vücude getirmedikleri yap- trilan tedkik netlecainden anlaşılmış olan bazı san'at nevileri aşağıda gösterilmiştir: Madenl eşya sanaylinden: Sıcak demir - giler, soğuk demirciler, tornmenlar, tesvyiyoci- ler, makine Gökmecileri, kazanecılar, borucu- lar, ölektrik ve oksijea kaynakcıları, biley - eller, 'Tahta sanaylinden: Modelciler. Müte - ferrik sanaylden sun'1 âza fmtlleri, ajorcular, pikosular. Bu san'atlarla Iştigal eden mü - eeseseler muharrik kuvvetl ve işel sayısı her ne olursa olsun ginamele vergisi kanunu - nun mevzuuna girmemekte — olduklarından bunların ne maktu vergiye — bağlanmasına, ne de beyanname usülile vergiye tabi tu - tulmasına mahâl yoktur. Tayfur Kökmen Hatayda tezahüratla karşılandı Hatay devlet reisliğine Tayfur kökmen getiriliyor Antakya 26 (A.A.) — Tayfur Kökmen dün sabah Hataya gelmiş ve Payastan itibaren güzergâh üstünde bulunan bü- tün halkın şamimi tezahüratı arasında Antakyaya muvasalat etmiştir. Öğleden tur. Hatay halkı ve Halk Partisi Tayfur Kökmene çok samimi ve candan hüsnü kabul yapmıştır. Albay Kole ile temas, çok güzel bir hava içinde cereyan et: miştir, Adana, 28 (Hususi) — Öğrendiğime göre Hatay devlet reisi ve kabine azası meclis dışından intihab edilecektir. Şu dakikada itimad edilir bir kaynaktan al- dığım kat'i malümata göre Hatay devlet reisliğine Tayfur Kökmen, başvekâlete de Abdurrahman Melek — getirilecektir. Kabine azalarının isimleri de Hatay mec- lisinin içtimamı müteakip ilân edile- cektir. Husust ders verenler ruhsatname alacaklar Sayfa 3 | % SÖRE LNM St © İtalya ile Fransa kolay uyuşacağa benzemiyorlar Yazam: Selim Ragıp Emeç aftalardanberi Franko hüküme- tinin beklenen cevabı şimdi Lan- zuu olmaktadır. rin geri çekilmesi meselesini tasfiye için ileri sürdüğü plâna cevab teşkil eden bu vesika, bu sütunlarda da mevzuu bahse- dildiği gibi, o kadar mühim itiraz kayıd. larını ihtiva ediyor ki bu plânı suya dü- şürmesi ihtimali dahi mevcuddur. Bu yüzden, şimdiye kadar İspanyaya karşı tatbik edilebilmiş olan ademi müdahale siyasetinin değişmesi dahi endişe ile ak- la geliyor. Çünkü İspanya işlerine tek bir müdahale diğer müdahaleleri intaç ede- ceği ve bundan da bir Avrupa harbinin doğması çok muhtemel bulunduğu için izhar edilen endişeler tamamen haklı ve yerindedir. rafta İtalyan ve Fransız matbuatı arasın- da hiç te dostane olmıyan münakaşalı ba- zı neşriyat yapılmaktadır. Bu neşriyat öyle bir istikamet almıştır ki Fransada bir halk cephesi hükümeti mevcud ol « dukça veya İtalyada faşist rejimi hüküm- ran bukunmakta devam ettikçe, iki mem- Ankara, 26 (Hususi) —w ilân |Jeket arasında bir yakınlık temini artık vermek suretile veya hususi şekilde ta- | mevzuu bahsolamıyacaktır. Çünkü İtalya lebe bularak hususi ders verenler Kül- tür Bakanlığı tarafından takib olunacak ve haklarında kanuni muameleye girişi- lecektir. Bundan sonra ruhsatname al- madan ve usulü dairesinde vergi verme- den hususi ders vermek yasak edilmşitir. Amerika Japonyayı protesto etti — - Lonüra 26 (Hususi) — Tokyodaki A- merika sefiri, geçen çarşamba günü Ja- pon tayyareleri tarafından bir Çin - A- merikan kumpanyasına aid yolcu tayya- resinin mitralyöz ateşine tutularak dü- şürülmesini şiddetle protesto etmiştir. Sefir, Amerika hükümetinin bu gibi hücumlara cevaz vermiyeceğine —Japon makamlarına bildirmiş ve hâdisenin A- merika umumi efkârında inflal uyan- dırdığını ilâve eylemiştir. Suriye Başvekili Bone ile görüştü Paris 26 (AA.) — Suriye başvekili, öğleden sonra Boneyi ziyaret etmiştir. Görüşme, bir saat sürmüştür. Amiral Hortinin Berlinde son günü Berlin 26 (A.A.) — Amiral Horti- nin Berlindeki ikametinin — son günü Potsdam'da yapılan bir cevelâna tah - sis edilmiştir. t Macar naibi hükümeti, «San Susi» şatosunu ziyaret etmiş, bir kaç daki - kazikinci Frederik'in mezarı önünde durmuş ve mezara bir çelenk koymuş- tur. Berlin 26 — Amiral Hörti ile reti - kası, Şarlotenburg sarayında Ribbent - ropun vermiş olduğu öğle yemeğinde bazır bulunmuşlardır. Bu yemekte Hit ler de bulunmuştur. Yeni İtalyan sefiri Ankara 26 (AA.) — Yeni İtalya bü- yük elçisi B. Ottovio Pepoyu bugün Ha- riciye Vekili D, Rüşdü Aras Hariciye Ve- kületinde kabul etmiştir. “““Nişanlanma için Fransanın Habeş macerası münase - betile zecri tedbirlere iştirak etmiş ol- ması, kabili hazm bir vâkıâ olmaktan çık- mış bulunuyor. İtalyanın nazarında zec- ri tedbirin alınması bahsinde - İngiltere kadar Fransanın da alâka ve mes' vardır. İtalyanın hayatiyetine kasdetmiş olan bir Fransa ile her hangi bir dostluk ftasavvur edilemiyor. Fransanın, bu id « İdiaya mukabil verdiği karşılık bir parça garib olmakla beraber uysaldır da, Ga- rib, diyorum. Çünkü bu neşriyat resmi Fransanın düşüncesi olarak ole alımırsa, İbu memleketin bir taraftan zecri ted « birlere iştirak ederken, Öbür taraftan bu tedbirleri baltalamak için elinden gelen her şeyi yaptığı anlaşılıyor. Esasen bu anlayış bir karine mahsulü değildir. Biz- zat Fransız matbuatının açık neşriyatı- nın neticesidir. Maamafih Fransızlar, İtalyan gazetele- rinin çok ağır yazılarına rağmen hâlâ an- Taşma arzusundan ferağat etmiş değiller- dir. Hattâ, bu arada, ulak bir de fark gös zeterek resmi İtalya ile hakiki İtalyayı birbirinden ayırd eder bir görüşle orta- da ne fol ve ne de yumurta olmadığını söyliyerek mütemadiyen ileriye adım atı- yorlar. Dün ileri adım atan İtalya idi. Şimdi o geriledikçe Fransa İlerliyar. Po- litika dünyası, hakikaten garib bir âlem oldu. — Selim Ragıp Emeç Zabıta, dilencilik, fuhuş ve serserilerle mücadeleye başladı Emniyet Müdürlüğünün ikinci şubesi, dilencilik, fuhuş ve serserilere karşı e- saslı bir mücadele açmağa karar vermiş we dünden itibaren faaliyete geçmiş bu- lunmaktadır. Dün şehrin muhtelif semtlerinde halkı iz'aç ettikleri görülen kırkı mütecaviz Büne getirilmişlerdir. Bunlar ilk defa bir doktor muayenesine tâbi tutulmakta, iç- lerinden sıhhatte olup vücudleri çalış- mağa müsaki bulunanlar mahkemeye sevkedilmekte, malülleri de düşkünler evine gönderilmektedir. Bundan başka köprü altında pejmürde kıyafetleri ve çıplak ayaklarile dolaşıp, çok iğrenç bir manzara arzeden serseri- ler de toplanarak mahkemeye gönderil- mektedir. Muğla eşrafından Mahmud Şerefli ke-| Ayrıca şehrin işlek mahallerinde dola- rimesi Bedriye Şerefli ile «Cumhuriyete | şarak, bir takım toy yabancıları iğfal et- refikimizin yazı işleri müdürlerinden ve|mek suretile birçok fuzuli masraflara kıymetli gazetecilerimizden Feridun Os-| boğan bazı kadınların da, bu hareketleri- man, dün nişanlanmışlardır. Bu mes'ud|ne meydan verilmemek üzere bunlar da hâdise, iki aile efradının yaptıkları hu-| peyderpey toplanarak Emniyet Müdür- susi bir toplantıda tes'id edilmiştir. Fe-| üğüne getirilmekte, haklarında lâzım ridun Osmanı ve eşini tebrik eder, kur-| gelen kenun! muameleye tevessül olun- dukları yuvaya devamlı saadetler dileriz. | maktadır. -