13 Eylül 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

13 Eylül 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

O len biletçi, bilet Beyazıd tramvayında Piyango ikramiyesi garib bir hâdise Pasosunu göstermesi istenen genç: , gösteririm amma, siz de i “ Ben pasoyu izden olursunuz,, dedi, fakat biraz sonra polisi görünce kaçmıya başladı Dün Sultanahmedden Beyazıda doğ- ru gitmekte olan bir tramvay arabası “içinde çok garib bir vak'a olmuş « tur. Sultanah- med — durağından tramvaya — binen 18-20 — yaşında bir gencin yanına ge- parası istediği za- man genç «paso> ecvabını — vermiş, Murad oğlu Seyfi biletçi de bırakıp başka müşterilere git- miştir. Fakat tam bu sırada tramvaya at- hhyan kontrölör sahanlıkta duran genç - ten bilet istemiş, delikanlı ona da bilet- vçiye olduğu gibi «paso> cevabını vermiş- tir. Fakat kontrölör pasoyu göstermesini söylediği zaman genç büyük bir hiddetle: — Ben pasoyu gösteririm amma, sen — de yarın ekmeğinden olursun, onun için derhal yanımdan uzaklaş! cevabırı ver- miştir. Bu cevab karşısında derin bir hayrete düşen memur, bir paso sormakla kendi- /— sini ekmeğinden edecek kadar tehlikeli “Nafıa Vekilidün — — Seyyar ercin — Ankaraya gitti Vekil Ankarada Vekiller içtimalna iştirak ve tekrar şehrimize dönerek tedkikata devam edecek - Şehrimizde bulunmakta olan Nafla Vekili Ali Çetinkaya dün elektrik işletme © İdaresine gelerek bir müddet meşgul ol- muş ve Tramvay şirketinin satın alın - ması hazırlıkları ve yeni inşaat hakkında alâkadarlardan izahat almıştır. Vekil dün akşamki ekspresle Ankaraya hareket et- miş, istasyonda nafia erkânı ve dostları tarafından uğurlanmıştır. Haber aldığımıza göre Vekâletce tramvay şirketinin satın alınması kat- iyen mukarrer olup Nafıa Vekili Ali Çetinkaya bununla ve hava gazı, tünel — gşirketlerinin satın alınması etrafında- — ki tedkikatla bizzat meşgul olmakta - dir. Yakında bu şirketlerin mümessilleri — davet edilecek Ve müzakerelere başla- nacaktır. Vekil İstanbulda bulunduğu Mmüddet zarfında Eminönü meydanında da tedkikatta bulunmuş ve meydanın bir an evvel açılması lüzumunu alâka- — darlara bildirmiştir. Vekil İstanbul belediyesi bu işe lâyik olduğu sür'at ve ehemmiyeti vermediği — takdirde, esaslı tedbirler alacaktır. Vekilin Yüksek mühendis mektebin- de yaplığı tedkikatta da, yemekhane ve 450 kişilik pansyonun cumhuriyet — bayramına kadar yetiştirilmesi takar- — Tür etmiştir. Elektrik işlerini gözden geçiren Na- fia Vekilimiz, bu idarenin semereli me- saisinden memnun kalmıştır. Nafın Vekili Ankarada Vekiller teti- manda bulunduktan sonra, iki üç gün zarfında tekrar şehrimize dönecek ve tedkiklerine devam edecektir. Şehir işleri: Şehir yollarının inşasına başlandı İki sene içinde bitirilecek olan şehir yollarının inşasına, Tozkoparandan iti - “baren başlanmıştır. Müteahhid, inşâata İş Bankası İstanbul şubesinin bulundu- Bu köşeden de devam edeceğinden, bura- ya malzeme yığdırmaktadır. ı olan bu gencin kim olduğunu öğrenmek merakına düşmüş ve ona sormuştur. Siz kimsiniz ki?.. — Ben polise mensubum. Bu tramvay yolcuları içinde birisini takib ediyorum. — Peki pasonuzu niçin göstermek is - temiyorsunuz? — Ben pasoyu gösterince takib ettiğim adam polis olduğumu anlıyacak ve ona göre tertibat alacaktır. Bu cevab karşısında ne yapacağını şa- şıran, bırakıp gitmek mi veya ısrar et - mek mi lâzım geldiğini pek kestiremiyen kontrölör, genci tepeden tırnağa kadar süzdükten sonra yaşının küçüklüğünden şüphelenmiş ve ne olursa olsun pasoyu görmeğe karar vererek zilin ipini çek » miş, transsayı durdurmuştur. İşin sarpa sardığını gören sahte polis memuru, ka- çıp kurtulmak için tramvaydan inmek is- temiş ise de kontrolör gencm — yolunu kesmiştir. Biraz sonra çağırılan bir polis memuru bu genci karakola götürmüş, yapılan tahkikat neticesinde bunun sa - bıkalılardan “ Murad oğlu Seyfi olduğu anlaşılmıştır. Dün emniyet müdürlüğüne getirilen Seyfi bir çok tramvaylara bu suretle bin- mekte olduğunu itiraf etmiş, müddelu - mumüığe teslim edilmiştir. Seyyar eroin deposu Bir beyaz zehir kaçakçısı- nın üzerinde yapılan üç araştırmada da eroin paketleri bulundu Dün Üsküdar zabıtası, ötedenberi farassud altında bulundurduğu beyaz zehir kaçakçılarından İhsan adında bir sabıkalıyı yakalamıştır. Karakola getirilen İhsanın üstü a - randığı zaman beş paket eroin bulun- muz ve hakkında tanzim edilen evrak- la emniyet müdürlüğüne sevkedilmiş- tir. Müdüriyette ikinci şube kaçakçılık bürosu memurları İhsanın harekâtın- dan şüphe etmişler ve üzerinde yeni - den bir arama yapmışlardır. Filhakika bu aramada müsbet netice vermiş ve kaçakçının elbiselerinin bir köşesine itina ile sakladığı dört paket eroin daha bulunmuştur. Vakit hayli geçikmiş olduğu için İhsan hakkında yapılacak tahkikat er- tesi güne kalmış ve beyaz zehir ka - çakçısı emniyet müdürlüğü müteferri- kasına gönderilmiştir. Müteferrikada misafir edilen maz- nunların üstlerinde bir araştırma yap- mak ve orada bulunan diğer kimselere Zarar verecek silâh, bıçak ve saire bu- lunup bulunmadığı anlamak üsulden olduğu için, İhsanın üzeri üçüncü defa olarak aranmış ve bu defada pantalo- nunun içinde sureti mahsusa da yapıl- mnuş küçük torbacıklar içinde on paket daha eroin bulunduğu hayretle görül- müştür. Bugün bu seyyar ercin deposunun üzerinde yeniden ve esaslı bir araştır- ma daha yapılacak ve bundan sonra da asıl eroinlerin alındığı ve bulunduğu yer tahkik ve tesbit edilecektir. İhsanın fazla mikdarda eroini kim- lerden tedarik ettiği üzerinde ehemmi- yetle durulmakta ve kuvvetli bir zehir kaçakçısı şebekesinin izi üzerinde bu- lunalduğu tahmin edilmektedir. Yugoslav konsolosu Yugoslavyanın İstanbuldaki Gene - ral konsolosu B. İvan 'Vukatiç Kahire orta elçiliğine tayin edilmiştir. hızır gibi yetişti Tayyare piyangosunun dünkü ve ev- velki günkü keşidesinde 50 bin lira ka- zanan 18415 numaralı biletin bir par - çasının Beşiktaşta Vişnezade mahalle- sinde 18 numarada Bayan Zahidede ol- duğu anlaşılmıştır. Biletini Karaköyde Uğur gişesin - den alan bu talihli, 80-85 — yaşlarında ihtiyar ve kimsesiz bir kadındır. Bayan Zahideyi bugün bir saniyede 5000 liraya ulaştıran tesadüf ve ka - der, ona bugüne kadar çok acı ve iz - tirablı bir hayat yaşatmıştır. İhtiyar kadın; eski bahriye kaptan- larından olan zevcinin vefatından son- ra, Vişnezade mahallesindeki — evde ıenç kızile yalnız kalmış ve ayda 300 kuruş yetim maaşile geçinmek ve ya - şamak kabil olmadığından 8 odalı evi- nin üç katını da ayrı ayrı kiraya ver - miştir. Fakat bu hal; ancak 2-3 sene kadar devam etmiştir. Bundan 8-9 ay evvel bir gün Valide çeşmesinde fenni bir muayene yapan ve yıkılmak tehlikesi görülen evleri tesbit eden belediye fen hey'eti; ihti - yar kadının baba yadigârı ve hayatta bütün geçinme vasıtası olan bu evin de yıkılmak tehlikesinde — olduğunu görmüş ve hemen yıkılması için teb - Niğat yapmıştır. Ve kısa — bir müddet sonra da Bayan Zahid& evi 250 liraya yıkıcılara vererek civarda — bir odaya sığınmıştır... İşte ihtiyar kadının bu 250 liradan uğurunu denemek için son bir ümidle ayırdığı bir tayyare piyango bileti, ona buğünkü saadeti temin etmiştir. İhtiyar kadın 250 lira parayı aldığı gün kızı Bayan Süzanı çağırmış ve: — Kızım para parayı çeker... Allah evimizi yıktı... Komşular: «Bir piyan -| go bileti al., her felâketin arkasından bir rahatlık yetişir!» diyorlar! Gel biz de bir bilet alalım demiştir. Ve o gün Bayan Süzan yıkıcıdan aldıkları pa - rayı Ziraat bankasında saklamak üze- re bankaya gittiği sırada bankanın ya- nıbaşında rastladığı Uğur gişesinden 18415 numaralı bileti almıştır. O keşi- dede bu bilete 5 lira isabet etmiştir. Fakat Uğur gişesinin genç sahibi dün sabah bir otomobille — Beşiktaşa koştuğu zaman en büyük hayat müj - desini götürdüğü bu evde — hazin bir levha ile karşılaşmış, 50,000 lira ka - zanan Bayan Zahideyi soluk — örtülü beyaz bir döşekte metrük bir vaziyette ve iztırablar içinde bulmuştur, Genç bayi Bayan Süzana — büyük mu)deyl verdiği zaman zavallı kızca - ız sevinç ve teessürle karışık âni bir kriz geçirmiş ve: — Anneciğim... Anneciğim, diye met rük kadının üzerine kıpımnk ağla - mıştır. Beladıyo intihah defterleri yarın akşam indirilecek Nahiye ve kaza merkezlerinde asılı bulunan şehir meclisi defterleri büyük alâka toplamıştır. Halk müşkülât çek - meden defterlerde ismini bulmaktadır. Yarın akşam defterler asılı bulundukları yerlerden indirilecek, intihab hazırlıkla - rına başlanacaktır. İstanbul şehir meclisi önümüzdeki pa- zartesi günü öğleden sanra saat ikide fev. kâlâde toplantısını yapacak, intihab müddetinin kaç gün devam edeceğini tesbit edecektir. Askerlik işleri: Şubeye davet edilenler Beşiktaş Askerlik Şubesinden: Piyade teğ- | zmen Nuri oğlu Kadri (24602), piyade teğ - men Muatafa oğlu Hasan Kadri (2720), pi- yade teğihen Abdurrahinah oğlu Osman Sü - reyya (41852). 988 xh Mazirdn yoklamasırıa — gelmiyen yukarıda adları yazılı yödek sübayların a - cele şubeşe müracsalları ilân olunur. Turk - İtalyan ticaret anlaşmsı müzakereleri perşembe günü başlıyacak İtalyayı temsil edecek heyet yarın şehrimize gelmiş olacak ve müzakereler Tophane köşkünde yapılacak İtalya ile aramızda imzalanacak olan yeni ticaret anlaşması müzakerelerine ö- nümüzdeki perşembe günü — şehrimizde başlanacaktır. Müzakerelerde memleke - timizi temsil edecek olan Türkolis reisi Bay Bürhan Zihni, hariciye dairesi reis- lerinden Bay Celâl Osman, Türkolisi mü- şaviri Bay Zeki Zeybekoğlundan mürek- keb heyet âzalarımız dün sabah Ankara- dan şehrimize gelmişlerdir. Heyetimiz dün Hariciye Vekâleti ge- nel sekreteri Bay Numan Menemenci - oğlunun başkanlığında Tophane köşkün- de ihzari mahiyelte bir toplantı yapmış- tir, Bu toplantıda Türkofis: İstanbul şu - besi müdürü Bay Cemal Ziya da hazır bulunmuştur. Bay Numan Menemenci - oğlu, toplantıdan sonra kendisile görü- şen bir muharririmize kısaca şunları söylemiştir! — İtalya ile yapacağımız yeni ticaret anlaşması görüşmelerinde İtalyayı tem - sil edecek olan heyet, yarın şehrimize gelmiş olacaktır. İlk toplantı perşembe günü yapılacaktır. Bundan evvel biz ara- mızda görüşülecek esasları tesbit etmek üzere, ihzari toplantılar yapıyoruz. Top- lantı yeri olarak Tophane köşkü tayin e- dilmiştir. İtalya ile yapacağımız anlaş- |ma müzakerelerinde iki memleketin ik- tısadiyatını inkişaf ettirecek meseleler görüşülecektir.» İtalya ile yeni yapılacak olan ticaret anlaşmasına iktısadi mehafilde büyük e- hemmiyet verilmektedir. İtalya ile ticari vaziyetimiz son sene - lerde hayli tinkişaf etmiştir. İtalya geçen sene nihayetlerinde ve bu sene başların- da diğer memleketlerden ziyade bizim iptidaf maddelerimize ehemmiyet ver - miş, bu arada bilhassa mühim mikdarda pamuk almıştır. Ayrıca tiftik, yapağı, buğday, tütün, ve muhtelif deriler üze » rine de memleketimizden mühim parti- ler çekmiş ve bize başta manifatura &- yası olmak üzere bir -çok mamul eşya göndermiştir. Tüccarlarımızın şimdiki halde İtalyada 3,4214400 lira kadar bloke parası vardır, Yeni anlaşmada, bunun tasfiyesi hususu da görüşülecektir, İtalya ile ticaret anlaşması imza edil - diği takdirde diğer memleketlerle ve bil- hassa Almanya ile ticari münasebetimi- zin de inkişaf edeceği anlaşı!maktâdır. Alman iktısad nazırı memleketimize gelecek Alman iktısad nazırı doktor Funk bu ay sonlarına doğru memleketimize gele- cektir. Alman iktısad nazırı şehrimizde — bir kaç güön kalarak, muhtelif iktısadi me- seleler üzerinde tedkikler yapacak, bun. dan sonra Ankaraya hareket edecektir. Alman nazırı Ankarada hükümet erkâ - nımızla görüşmeler yapacaktır. Bu se - yabate, iktısadi mehafilde büyük bir & « hemmiyet verilmektedir. Bir Tavzih Bit müddettenberi nilemiz arasında bir an- laşamamazlık hasıl olduğu, bu yüzden yuva- mızın yıkılmak tehlikesine maruz bulundu- ğuna dair bir takım şaylaların çıkarıldığın- dan haberdar olduk. Bu şaylaların hiç bir mesnedi ve binaenaleyh esası yoktur. Aile « mizi tanıyanlara işbu hakikati beyan ve ib- dâğ etmekle şeref duymaktayız. Keyfiyetin neşir ve Nânını sayın Son Postadan rica-ede- riz. Davit Varon ve refikası Raşel Varon Bir tayfa kaynar ziftle haşlandı Dün Anadolukavağında feci bir kaza olmuş, genç bir gemicinin vücudü kay -« nar ziftle haşlanmıştır. Anadolukavağında Liman caddesi a - çıklarında demirli bulunan Tevfik Hüda isimli motörde bir müddettenberi bazı ta- mirat yapılmaktadır. Dün motör tayfa - sından İsmail oğlu Mustafa geminin am- barında çalışırken arkadaşı Salih te & - linde fıkır fıkır kaynamakta olan içi zift dolu bir-kova olduğu halde motörün bazı aksammı ziftlemeğ başlamıştır. Bir ara- hk Salihin eline biraz zift sıçramış, ca- nı yanan gemici kovayı bırakmak mec- buriyetinde kalmıştır. Kova —âmbarın içinde ve tam Salihin çalıştığı yerin al - tında bulunan Mustafanın başından aşağı dökülmüş ve onun elini, yüzünü ve vü- cudünün mMmühtelif yerlerini yakmıştır. Mustafa can acısı ile o kadar bağırmış - tır ki feryadını sahilde bulunan polisler işitmiş ve bir sandala atlıyarak gemiye koşmuşlardır. Hâdisenin bir kazadan iba- ret olduğu anlaşılmış ve Mustafa bir o - tomobille Nümune hastanesine götürül- müştür. Kaza etrafında tahkikata devam edilmektedir, Yenl- sinema — mevsiminin — ilk büyük filmi ve sinema tekniği« nin en son harikası YERALTI HÂKİMİ 25 lasım tekmili birden Baş rolde: GİNE AUTRY HT DY 4000 metre yer altında 600 senı mrayı gösleren büyük fantastik YARIN Matinelerden itibaren ALKAZAR Sinemasında başlıyor. İstanbul Şehir Tiyatrosu DKU Bu akşam %, İzmir Fuarında ÇAM SAKIZI YARIN AKŞAM MELEK SİNEMASI Yeni Sinema Mevsimine Başlıyor. HENRIİ GARAT MEĞG LEMONNIER ve LUCIEN BARROUX Tarafından Fransızca - sözlü - Şarkılı büyük Komedi : SÜT KARDEŞLER Yeni Fiatlar : » Hususi Lüks Mevki 50 - Birinci ve Balkon Koltukları 35 - ikinci 25 Kuruş.