16 Eylül 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

16 Eylül 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

—- lan İktısad Vekâleti çorap fabrikatörle -| p — çok garib bir yaralama vak'ası olmuş - ŞEHiİR 73 HABERL Çorapların ıslahı için mütehassıs getirilecek Çorap fabrikatörleri mütehassıslar gelinceye kadar ince kadın çorabı yapmamıya karar verdiler Çorapların çürüklüğü işile alâkadar 0- | Ö rini içtimaa çağırmıştı. Fabrikatörler dün Sanayi birliğinde tekrar toplanmış - Jardır. Konuşmanın mevzuu gayet geniş tutulmuüş, bu sebeble içtima uzun sür - müştür. Fabrikatörlerin bir araya gelerek sık sik konuşmaları imkânsız olduğundan koton çorap encümeni adile bir heyet seçmişlerdir. Encümen önümüzdeki pazartesi günü | Bir adam kavga edenleri ayırırken yaralandı Dün Galatada Necatibey caddesinde BC tur. Necatibey caddesinde 209 numaralı dükkânda oturan Koço isminde birisi, dükkânm biraz ilerisinde iki gencin bir- birleri ile yumruk yumruğa kavga ettik- lerini görerek onları ayırmak üzere ye - “rinden kalkmış ve yanlarına giderek gençlerden Enverin kolunu tutmak iste- miştir. Enver tanımadığı bir adamın ken- disine sarıldığını görerek hemen bıçağı- — ni çekmiş ve Koçonun sol koluna olanca — giddetile saplamıştır. Can acısı ile fer - yad eden Koço, Enveri bırakınca kavgacı gençlerden her ikisi de kaçmışlardır. Bu mırada vak'a mahalline gelen polisler Ko- çoyu bir otomobille Beyoğlu hastanesine kaldırmışlar, suçluyu aramağa başlamış- lardır. Yarım saat sonra Enver Tophane taraflarında üzerinde bıçağı ile yakalan- Sanayi birliğinde ilk toplantısını yapa « caktır. Çorap fabrikatörleri Avrupadan iki mütehassıs getirmek kararını vermişler- Bunlardan birisi çoraplara aid dikiş, boya, ütü ve ambalaj işlerile, diğeri de örgü işlerile alâkadar olacaklardır. Bu mütehassıslar çorap imalâtı üzerinde lâ- zim gelen ıslahatı yapacaklardır. Mütehassıslar gelinciye kadar fabrika- törler ince kadın çorabı Imalinden şim « dilik sarfı nazar etmişlerdir. Bir adam eski metresini yaralayıp kaçtı Dün bacağından kanlar akan 30 yaş - larında bir kadın Kadıköy polis karako- luna müracaat ederek Mahmud isminde bir şahıs tarafından bıçakla yaralandı - Bını iddia etmiştir. Yapılan tahkikat neticesinde İspasa is- mini taşıyan bu kadının bundan bir müd- det evvel Mahmudla metres hayatı yaşa- makta olduğu anlaşılmıştır. Bir müddet sonra Mahmud kadını ter« kederek ortadan kaybolmuş ve evvelki gün tekrar İspasaya müracaat ederck o- nunla tekrar beraber yaşamak istediğini | söylemiştir. İspasa kendisini evvelce ter- kettiği için bu talebini kabul etmemiş, Mahmud da bıçağını çekerek onu baca - ğından yaralıyarak kaçmıştır. Yaralı kadın Nümune hastanesinde te- davi altına alınmış, suçlunun aranması - na başlanmıştır. mıştır. Kavga ettiti diğer gencin kim ol-| Yolların tamirine devam ediliyor — duğunu soran polislere onu: Büyükdere ile Maslak arasındaki as - — Tanımadığını söylemiştir. Diğer|falt yolun tamiratı bitmiş ve Bakırköy gencin, Koçonun yaralanmasından koör - | içindeki sokakların tamirine başlanmıştır. karak ortadan kaybolduğuna ihtimal ve-| Bundan sonra Beykozla Paşabahçe ara - — Filmektedir. Şehir işleri: Çiftehavuzlar - Caddebostanı yolu asfalt yapılacak Çiftehavuzlar ile Caddebostan arasın- — daki cadde, Nafla Vekâleti tarafından asfalta çevrilecektir. Nafla müdürlüğü . yolun şartnamesini hazırlamış olduğun- dan yakında ihalesi yapılacak, inşaata başlanacaktır. Bostancı - Pendik asfalt yolu Bundan 4 sene evvel yarım kalan Baos - — ftancı - Pendik asfalt yolunun yeniden yapılmasına başlanmıştı. Bu yolun Kar - tala kadar olan kısmı bitmiştir. Yakın — zamanda Pendiğe kadar uzanacaktır. | Ortaköyde bir rıhtım yapılacak Ortaköy vapur iskelesi ile Ortaköy ca- Mij arasındaki rıhtımın inşasına kırk bin — lira harcanacaktır. Burada bulunan kah- — ve, dükkân ve evlerin istimlâk muame - “İelerine başlanmıştır. Ortaköy camiinin arkasındaki helâ buradan kaldırılacaktır. — Kartalda bir fidanlık tesis edildi Kartal kazası dahilinde bir mandalina fidanlığı tesis edilmiştir. Fidanlık her se- — Ne genişletilerek modern bir şekle soku- — lacak, vilâyet hududları dahilinde bir çok mandaline ağaçlıkları vücude getirile - — tektir. Toplantılar: Musiki severleri davet — | Eminönü Halkevinden: Evimiz orkestrası — kadrosunu tevsi etmiştir. Orkestramızda ça- “ hşmak isteyen musiki şever arkadaşlarımı - — zın Cağaloğlundaki Halkeyi bürosuna müra- esatları rica olunur. Basın Kurumu kongresi , İstanbul Basın Kurumundan: — İstanbul — Basın Kurumu fevkalâde köngresi 17/9/1938 'Cumartesi günü eaat 13,30 da tekrar topla - — farak Başın Birliği kanunu nizamname pro- — Şesinin müzakeresine devam edilecektir. Ba- yan üyelerin teşriflerini rica ederiz. sındaki yol tamir edilecektir. Polis Bir balıkcı sandala binerken düşüp yaralandı Bebekte Cevdetpaşa caddesinde o turan balıkcı Ahmed Halid, dün san dala binerken müvazenesini kaybede rek sandalın içine düşmüş, tenasül u zuvlarından fazla mikdarda kan ak maya başlıyan balıkcı, Beyoğlu hasta- nesinde tedavi altına alınmıştır. Bir otomobil 11 yaşında bir çocuğa çarptı. Şoför Ahmedin idaresindeki 3903 numaralı otomobil, Beşiktaş tramvay caddesinden geçerken Ortaköyde otu - ran V1 yaşında Celâle çarparak vücü- dünün muhtelif yerlerinden yarala - muştır, Yaralı Beyoğlu hastanesine kal- dırılmış, şoför yakalanmıştır. Bir çocuk bisikletle dereye düştü Kadıköyde Acıbadem — caddesinde oturan Osmanın oğlu || yaşında Mür- sel, dün binmiş olduğu bir bisikletle Acıbadem caddesindeki köprünün üs - tünden geçerken bisikletle beraber de- reye düşmüş, bacakları ve kolları kı - rılmıştır. Yaralı çocuk baygın bir hal- de nümune hastanesine kaldırılmıştır. Tramvay - otomobil çarpışması Vatman Hasanın idaresindeki | nu- maralı tramvay arabası, Haydarpaşa Nümune hastanesi civarından geçer - ken şoför Şerafeddinin — idaresindeki 3071 numaralı otomobille çarpışmış, her iki araba da ehemmiyetli surette hasara uğramıştır. Komşusunun ağacını kesen balıçıvan Gülhane hastanesi civarında bahçı- vanlık eden Raif komşuşu Müustafanın bahçede olmadığından iİstifade ederek, bahçesine girmiş ve on bir — adet incir ağacını kesmek süretile intikam almak istemiştir. Önu uzaktan gören Mustafa gizlice polise koşmuş ve Raifi suç üs - tünde yakalatmıştıf. Üsküdar adliye sarayının inşasına ilkbaharda başlanacak Yanan Üsküdar adliyesi yerinde yeni bir bina yapılması kararlaştırılmış, bu hususta bir de plân hazırlanmıştı. Ancak bilâhare bu plânda bazı tadilât yapıl - masına lilzum görüldüğünden, yeniden tedkiklere başlanmıştı. Müstakbel Üsküdar adliyesinin tadil e- dilen plânı, son ve kat'i şeklini almıştır. Bina geniş cepheli ve iki kat üzerine in- Şa olunacak, ayrıca evrak ve dosyaların saklanması için bodrum katlarını ihtiva edecektir. Yeni binanın dahilinde muh - telif bekleme salonlarından başka, a8 - gari 32 oda bulunacaktır. Yapılan tedkikler neticesinde, Üskü - dar adliye binasının 50 bin liraya malola- bileceği anlaşılmıştır. Bina, bir adliye dairesinde bulunması lâzım gelen, her türlü tesisatı havi olacaktır. Yeni plân bugünlerde Nafiâ Vekâle - tine tevdi edilerek, Vekâletin tedkikini müteakib vereceği talimata göre, derhal inşaata başlanacak, kısa bir zaman için- de ikmal olunacaktır. İnşaatın ilkbahara kadar başlaması muh temeldir. Barbaros türbesinin etrafı açılacak Barbaros gününün merasim programı Jlıııu'].ınmık(ndıı—. Belediye, o gün me - rasim yapılacak olan Beşiktaştaki Bar - baros türbesinin etrafını tanzim etmek - tedir. Barbaros türbesinin avlusunda bu- Tunan Yedisekiz Hasan Paşa türbesi kal- dırılmış, bahçe düzeltilmiştir. Barbaros türbesinin etrafındaki binaları istimlâk etmek ve burada Hayreddin meydanı vü- cüde getirmek için iki yüz bin liraya ih- tiyaç vardır. Belediye, kendi büdcesinden bu parayı ayıramıyacağından hükümet- ten, yardımda bulunulmasinı istemiştir. Büyük erkânıharbiye dairesi meyda » nın açılmasını hemen istediğinden bu işe ehemmiyet atfedilmektedir. Gelecek &e- ne hükümetin iki yüz bin liralık yar - dımda bulunacağı temin edilmıştir, - Müteferrik : Kemerburgaz hayvan sergisi tehir edildi Havaların birdenbire bozması dolayı - sile bugün Kemerbürgazda açılacak hay- van sergisi geri bırakılmıştır. Seyyah celbi için tedbirler alınıyor Belediye turizm şubesi tarafından ha- zırlanan afiş nümuneleri, yakında bas - tırılmak üzere ihale edilecektir. Turizm şüubesi önümüzdeki mevsimde Avrupanın mühim şehirlerinde İstanbulun — geniş mikyasta reklâmını yapabileceğinden, ge- lecek geyyah mevsiminde şehrimize gele- cek seyyahların mikdarı bir kat daha ço- Balacaktır. Eylül ayı içinde limanımıza yeniden belli başlı seyyah gemisi gelmiyecek, teşrinievvel ayında bir kaç seyyah ge - misi geldikten sonra şubata kadar lima « nımıza seyyah gemisi yanaşmıyacaktır. Şubatta seyyah akını tekrar başlıyacak- tır. Vilâyet seferberlik müdürü geldi Bir aydanberi zehirli gazlardan ko - rYunma tedbirleri hakkında —Avrupanın muhtelif şehirlerinde tedkikatta bulu » nan vilâyet seferberlik müdürü Cemal Gönenç, evvelki gün şehrimize Belmiş, ve dünden itibaren eski vazifesine baş - lamıştır. Köylerde korular tesis edilecek Vilâyet köy büdeelerine irad temin et. mek için ceviz, badem ve kibrit çöpü ya- pılmağa elverişli olan kavak ağacı koru- |lukları tesis edecektir. Bu suretle kibrit çöpleri hariçten getirilmiyerek dahilden tedarik edilecektir. Gümrüklerde: Gümrük muhafaza komutanı Ankaraya gitti Bir müddet Trakyada tedkiklerde bulunarak İstanbula gelmiş olan mu - hafaza kamutanı General Seyfi, Anka- raya avdet etmiştir. Vilâyet hududları içinde açılmakta olan hayvan sergilerinden dördüncüsü yarın Kemerburgazda Belediye Reis Muavini Rauf Demirtaş tarafından a - çılacaktır. Yalovada açılan sergi bü - yük rağbet görmüş, 263 baş en iyi ev- safda hayvan teşhir edilmiştir. Yalova hayvan sergisi, diğer sergilere tefev - vuk etmektedir. Hayvan sergileri köylü tarafından büyük rağbet kazanmakta, bu rağbeti gören İstanbul vilâyeti sergilere yapı- lan yardımı arttırmaktadır. Sergilerin sayısı gelecek sene on beşe çıkarılacak, hükümet merkezinin de yapacağı yar - dımlarla vilâyetin bu sahadaki faaliye- li bir kat daha genişliyecektir. Köy kal kınması meselesinde, hayvan ıslahı i - şinin çok büyük alâkası bulunduğun - dan, gelecek seneden itibaren hayvan sergilerine birer tay koşusu ilâvesi ka- rarlaştırılmıştır. Ayrıca sergilere be - her sergi mıntakasının en mütekâmil mahsulâtı arziyesini teşhir edecek bi - rer pavyon ilâve edilecektir. Bu sene- ki sergilerin geçen senekilerden farkı, baytarlarca müküâfata ve dereceye lâ - yık görülen hayvarların — sahiblerine TO, 20, 30, 40 lira mükâfat verilme - sidir. Önümüzdeki senelerde devlet ta- rafından iy ıyvan yetiştirenlere bil - yük nisbette mükâfatı nakdiye veril - mesi için vilâyet tarafından teşebbüs yapılacaktır. İstanbul vilâyeti, köy kalkınmasına büyük ehemmiyet vermektedir. Vilâ - yet dahilinde üç yüz köyün Mmektebi vardır. Ve bu mekteblere devam ede- beri ve şimdilik bir tecrübe mahiye - tinde olmak üzere dört köyde yatılı o- kullar açılmıştır. Köy yatı mektebhle - rinden iyi neticeler elde edildiğinden, önümüzdeki sene sayıları arttırılacak - tır. Köylerde modern mekteb binaları yapıldığı gibi, mevcud mekteb binala- rı tadiller ve ilâveler yapmak — sure - tile mükemmel ve sıhhi bir hale ifrağ |edilmiştir. Yüı_ kadar köydeki eski mek teb binaları yenilenmiş, 1938 büdecesi- le de 30 mektebin inşaatına devam e- dilmekte bulunulmuştur. — Bu 30 köy mektebinin inşaatı, Cumhuriyet bay - ramına kadar bitirilmiş olacaktır. Köylünün elindeki verimsiz tohum- ların çok verimli tohumlarla değiştiril- mesine ve çıkacak mahsullerin Avru - pa piyasalarında hüsnü kabul görecek surette temizlenmesi için köylerin ma- kineleştirilmesine çalışılmaktadır. Ve şimdilik dört yerde vilâyet idarei hu - suüsiyesinin varidatı ile meyvalı, mey - vasız ağaç fidanlıkları — açılmakta, |burada yetişen ağaçlar yalnız teşcir ga- yesile değil, köyleri gelirce kuvvetlen- dirmek maksadile tevzi edilmektedir. Sariyer - Kilyos yolunun her iki tarafı ceviz ağaçlarile tezyin olunarak güzer- gühtaki köylere mal edilmiştir. Siliv - rinin Cüce Seymen köyünde 250 aded ceviz fidanı diktirilmek suretile bir ce- viz korusu ihdas edilmiştir. 1930 senesindenberi vilâyetin he - men hemen her köyüne birer boz ırk Plevne boğası verilmişti. Bu cins boğa- ların süt, et, çekme kuvveti itibarile İstanbul vilâyeti şeraiti iklimiyesine €en uygun bir cins olduğu görülmüş, ve bu ırk bugün yüzde seksen nisbetinde vilâyet mıntakasında hâkim vaziyete getirilmiştir. Bu hususta İstanbul vi - lâyetinin gayesi, İstanbul vilâyeti çev- resini bu ırka ihtiyacı olan diğer vilâ - yeflerimiz için bir depo haline getir - mektir, Vilâyetin, muhtelif haralarımızdan seçerek mübayaa ettiği kıymetli ev - saftaki mükemmel aygırlar, her sene müsaid mevsimlerde kazalara gönderi- lerek sıfat yaptırılmış, bu suretle bey- gir cinsinde de mühim bir tekâmül baş miyen köy çocukları için iki seneden -| İstanbul köylerinin kalkası İçin alınan yeni tedbirler Önümüzdeki yıl hayvan sergilerine büyük ehemmiyet verilecek, köylünün mahsulünün dış piyasalarda sürümü için tohumlar ıslah edilecek lamıştır. İstanbul vilâyeti — köylünün kalkınması için elinden geleni yapmak tadır. Sanayi umum müdürünün gelmesi gecikecek 15 Teşrinievvelde Ankarada topla - nacak el tozgâhları sahiblerile temas - larda bulunmak,üzere Sanayi Umum Müdürü Reşadın dün şehrimize gelme- si bekleniyordu. Fakat 'Umum Müdür bu mesele !le Ankarada bir müddet da- ha meşgul olmak üzere kalmış ve İs « tanbula seyahatini bir müddet için te- hir etmiştir, Ankara borsası Açılış- kapanış fiatları 15 -9- 938 Açılış 6,0425 128,4775 3,38875 6,6025 26,3650 67,70 B0,3125 4021 1,10b0 149 4.335 6.0525 23.6215 45.05 0,90 481 30-276 $1,1580 Kapanış 6, 0425 120,4775 5, 38876 6,6025 28,3650 61,16 60,3125 40,21 1,1050 149 4.336 6,0525 83.6775 4505 0,90 481 50-275 Osmanlı Bankasından mesai saatleri Osmanlı Bankasından: Osmanlı Ban « kası gişeleri 16 Eylâl 938 Cuma günün - den itibaren diğer bir iş'ara kadar aşağı « daki saatlerde açık bulunacaktır: Galata Merkezi ve Beyoğlu Şubesi: Saat: 9 dan saat: 12 ye kadar) Adi Saat: 14 den saat: 16 ya kadar) günlerde Saat: 9 dan saat: 11,30 a kadar) Cumar- tesi günleri. 4 Yenicami Şubesi: Saat: 10 dan saat 16 ya kadar, adi gün- lerde, saat: 9,30 dan saat: 11,380 a kadar Cumartesi günleri. Ertuğrul Sadi Tok Tiyatrosu Bu gece (Bebek) de Yarın gece (A. Hisar) da Pazar (Büyükdere) de NURBABA İstanbul Şehir Tiyatrosu nı" D Bu 8kşam f İzmir Fuarında TOKA