26 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

26 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Alman - Leh gerginliği tehlikeli bir mahiyet aldı “Baştarafı 1 inci sayfada) Bu heyetin ziyare; maksadı ve sü ların hüviyeti tutulmaktadır. Mi haza, heyet arasında Fransız erkân hi biyesine mensub yüksek rütbeli bir şab- siyetin ve askeri mütehassıslarır. bulun- duğu anlaşılmıştır. Fransız âskeri heyeti, muvasalatını müteakıb, Leh askeri mütehassısların 7€- fakatile derhal cenub hududundaki stra- tejik mıntakalara hareket etmiştir. Fransız heyetinin, Leh askeri fabnka- larını da ziyaret edeceği söylenmektelir. Almanya Leh hududunu tahkim ediyor Londra, 25 (Hususi) — Deyli Ekspres gazetesinin verdiği malâm: öre Al. manyanın Polonya İle olan şark hulu- dunda 100 bir Nazi amelesi, mühenâis ve mütehassıslar istihkâmlar yapmakla meş- gul bulunmaktadırlar. Fransız ve Belçika hududlarındaki çi- mento,ve çelikten yapılan Siegiried hat. tanın bir ayni olacak olan bu hat, Bal taktan başlıyarak, cenubda Çek kududun- da Ratibora kadar uzunacaktır. Daha ta. mamlanmamış öln Siegfried hattında çâ- hışan emeleler işleri biter bitmez bu hut- ta gönderileceklerdir. Varşovada Alman sefarethanesinin camları kırıldı Varşova, 25 (Hususi) — Üniversite ta- Yebesi-bugün de (ekrar Alman aleyhtarı nümayişlere devam ölmişlerdir. Alman sefarethanesinin cam ve çerçe. velerini kırmış olan nümayişçi talebeler, altı polis tarafmdan dağıtılmıştır. Talebeler, bilâhare İtalyan: sefaretha- mesi önünde toplanarak, henüz Varşova. ya muvesalat etmiş olan Kont Cianoyu alkışlamışlardır. Kont Ciano'nun teşebbiisleri Londra, 25 (Royter ajansının Varşova muhabiri yazıyor) — Kont Çisno, refi- kasile birlikte saat, 12.90 da Varşovaya varmış ve Bek tarafından karşılanmıştır. (Kont “Cianonün maiyetinde o Virgino Gaydadan maada'on bes gazetecinin bu- humması hariciye nazirınım Polonyaya yapacağı beş günlük ziyarete İtalyanın verdiği ehemmiyeti göstermektedir. Tahmin edildiğine göre, İtalyanın Yransaya yaptığı talebler karşısında Po- Yonyanın ittihaz edeceğ! tarzı harekete Müzakereler esnasında geniş bir yer ay. rılacaktır, Polonyanm İtalyaya bu hu- susta teminat vermesi mukabilinde Kont, Cianonun Polonyanın müstemlekeler t8- leblerine İtalyanın müzaheretini vadet- mesi siyasi mahfellerde hiçbir hayret w- yandırmıyacaktır. Bununla beraber hâsıl olan intıbaa göre, Bek Roma - Berlin mihverinin siyasetine müzaheret elmeği did etmek istemiyecektir. ilhassa Polonya yüksek tahsil genç- liğinin dünkü tezahfirerı üzerine Kort Ciano ile malyetinin emniyeti için piki tedbirler alınacaktır, Mussolini'nin beyanatı Varşova, 25 (A.A) — Pat ajansı bildi riyir: Gazeta Polska, Kont Cisnonum Po- lmyayı ziyareti münasebetile hususi su- retle gönderdiği muhabirine Mussolini tarafından yapılan beyanatı italyanca ve lekes olarak neşretmektedir. Bu beyans- nda Mussolini, Polonyanm teceddüd yölünda attığı adımiarden ve memleke- irkişafmdan sitayişle o bahsetmekte ve bu sayede büyük devletler arasında Polonyaya hakkı olan bu vaziyeti temin eden siyasi ve sskert bir rejim kurulmuş alduğuru ve Polonyanın etnografi ve as- keri vaziyeti dolayısile Avrupada mühim bir rol oynadığını kaydetmektedir. Bu- gün Polonyanın yardımı temin edilmeden Avrupada siyasi muvazena ve milletlerin geçinmesi yaeselelerini halletmenin im- kânı yoletur. Mussolini, demiştir ki: «İki memleketin siyesi menfaatler! a- rasmdaki ahenk ara'arındsk: dastluk için hakikt ve devamlı bir esas temin etmek- tedir; Danzig »leyhinde nümayişler Varşova, 25 (A.A) — Ivovdaki Lehli talebe de Dansig aleyhinde nümayişler tertib ve Politeknik mektebinde toplanan. rak Denzig aleyhinde karar suretleri kâ- bul etmiştir. Danzisde kanlı hadiseler Danzig, 25 (A.A) — Yüzlerce Alman ünivresite talebesi Leh talebe yurduna hücum ederek: «Danzigi Yahudi haşera- tından nasıl temizledikse Lehli haşerat- tan da öyle temizliyeceğiz. diye haykır. mışlardır. Çıkan kavgada altı Lehli tale- bs yaralanmıştır. Lehistanın Danzigdeki umumi komiseri bu bâdiseleri senato neaiinde protesto etmiştir ve bir Leh tebliğine göre, senato asayisin muhafaza edileceği hakkında komisere temina: ver- miştir. Suriye meselesi yeniden mühim bir mesele oldu (Baştarafı 1 inci sayfada) müzakereler devam ediyor. Bütün bu müzakereler ve nümayişler arasında da Manda idaresi, kendi siyasetin; yürüt- mekte ve hatt& Suriyeyi parçılamaktan #baret olan vazifesinin ilk safhasını ha- Jen tamamlatmış bulunmaktadır. Cebel: düruz artık istiklâlini ilân etmiş demek- fir. Cebel valisi - ki istiklâl hareketini Fransızlarla müttefikan idare etmekte olan Atraşların adamlarıdır - Suriye hükümetine karşı itaatsizlik bayrağını yesmen açmış ve Suriye hükümet fırka. anın oradaki teşkilitını, yani Mim 'Blok'un Cebel merkezin tamamen kapat- mıştır. Bu fırkaya mensub olan bir Ce- bel ekalliyeti, Suriyenin vahdeti fikrini müdafaa eden yegâne zümre idi. Vali #imdi bu zümreyi, sor. defa Cebeli ziya- yet elmiş olan Fransanın Yüksek Komi- serine karşı yaptıkları nümyaşiler ara- sında Suriye vahdeti fikrini müdafaat et. mek ve bü suretle Cebe vahdetine hiya- pet eylemiş bulunmakla itham etmekte. dir, Bu suretle Cebel Suriye bükümetin- den ayrılmış ve Fransanın avucunun! çine girmiş demektir, Diğer taraftan Lâzkiyede de Fransız taraftarlığının elebaşılığını yapan Süley- man Mürşid, son zamanlarda adımlarımı ve kuvvetlerini çoğaltarak valiyi o ka- dar çok tehdid altında bırakmıştır ki ni. bayet Fransızlar asayişin bozulacağı ve kan döküleceği bahanesile valinin istifa- sını islemişler, o da istila zaruretinde karşı almaya teşebbüs ettiği tedbirler de €sasen komiserl!k tarafından reddedilmiş. bulunduğu için bugün Suriyenin parça- lahmasına ve her köşesinin birbirine kar. $ı vaziyet almasını temine matuf olan Fransız projesinin ilk safham tamamlan. mıştır. Bu arada Şamda da ikilik bütün şidde- tile devam ediyor. Kuvvetleri azalan ve nüfuzları harsb olan MilW Blok karşı- | sında çok kuvvetlenmiş olan döktor Ab- durrahman Şehbender taraftarları halen isyan fikrini temsil ediyorlarsa da bun- lar da isyan yapıcak halde değildirler. Yaptıkları takdirie Fransızlar tarafın. /dan bir hamlede ezileceklerini pek güzel i biliyorlar. Ne hükümet fırkasından, ne muhaliflerden ve ne de bunların arasın- da mütevasat ve mutedi! bir mevki işgal eden bitaraflardan hiç kimse çıkıp hü- kümet mesuliyetini Üzerine almaya re- zı olur görünmüyor, Esssen böyle mute- di'bir hükümet teşekkül etse bile bunun sırf bir şekil meselesinder. fbaret kals- cağı muhakkaktır. Fakar, daha (ziyade i muhtemel olan netice, Şamda da hükü- metin Manda memurları tarafından ele alınacağı merkezindedir. Suriye meselesi yeniden mühim bir mesele olarak meydana çıkmış demektir. 240 bin Yahudi Almannayı terketti Berlin, 25 (A.A) — Resmi bir memba- inönü bu akşam Amerika halkına hitab ediyor (Baştarafı 1 inci sayfada) met İnönü tarafından. 5 — Yapılacak müzik neşriyat program, (ingilizce, 6 — Müzik, Türk müziği, idare eden Mes'ud Cemil, 7 — Müzik, Cümlurri- yaseti filarmonık orkestrası tarafın- dan. 8 İngilizce anons ve veda. Neşriyat programı 30 dakika devam edecek ve kisa dalga 1974 üzerinden yapılacaktır. Neşriyata ajd sözler yal nız ingilizce olacaktır. Giireşçilerimiz : Avrupada büyük bir turneye çıkıyorlar (Bastarafı 1 inci sayfada) sile milli takımın alöığı neticelerde doi- ma bir kabahatli aranırdı, Biz üç aylık İbir kamp kurmak suretile memlekette İsimleri üzerinde durulan hemen bütün kabili gençleri çalıştırmaya başladık. İki antrenörümüz devamlı olarak bu me- saiyi takib ve tanzim etmektedirler. Ar- tık bu sefer milf takımımızın azami ran» dımanmı alacağını ümii etmek bakki- mazdır. Oslodaki Avrupa şampiyonluğu müsa- bakalarından sonra Finlandiyada geçen sene Ankarada karşılaşıp kazandığımız kupa maçının nihai müsabakası yapıla- caktır. Bundan maada avdette memle- ketlerini ziyaret etmemizi istiyen Polon- ya ve İngiltereyi ziyaret etmemiz mub- temeldir. Bu büyük turne için iyi ve ©- $ashı hazırlamamız lâzım olduğu mey- dandadır. Buna çalışıyoruz Kış esnasında bölgeler arasında yapı- lacak temasların kapalı salon bulunma- ması yüzünden güçleştiği. binaenaleyh ilkbaharda faalıyetin artacağı tabiidir Geçen sene olduğu gibi bu sene de Tür- kiye Greko-Rumen ve serbest güreş bi- rineiliklerin! Ankarada yapacağız. Mü- sabakalar Mayıs nihayetinde yapılacak- tır, Her İki güreşin de ayni zamanda ya- pılması mukarrerdir. Bu sefer de geçen seneki gibi köylerden tarama yapılarak kazu ve vilâyet merkezlerinde yapılacak müsabakalar netwesinde vilâyet şampi- yonları seçilecek, ve bu müsabakalar göndereceğimiz on dört antrenör ve mo- zitörün nezareti altında ve daha fenni esaslar dahilinde cereyan edecektir. Grup merkezleri geçen senekinin aynidir. On iki grupa aynlan memleketin bu se- ne Türkiye birinciliklerinde daha kıv- metli unsurlarIa temsi! edileceğine emi- niz. Geçen seneki müsabakalar milli ta- kıma yeni ve genş elemanlar kazandır. mıştı, Bu şene de pek çok kabiliyetli mem leket evlâdını er meydanında takdirle seyretmek fırsatını bulacağımız muhak-| kaktır» . ingilterenin en seri zırhlısı; (Kral Gore V) Belediye imar için 5 milyon lira borç aldı (Baştarafı 1 inci sayfada) geç vakte kadar Belediyede meşgul ol muş, şvbe müdürlerin çağırarak gaybu- beli esnasında cereyan eden işler hak- kında izahat almıştır. Kendisini gören bir omuharririmize Lütfi Kırdar Ankaradaki temasları ei- rafında şunları söylemiştir: «— Ankarada Büyük Mili Şef beni Tüten kabul ve iltifat buyurdular. Bu esnada İstanbula karşı herkesin ve İs tanbullularımızın malâmu olan yüksek hislerini ve sempatilerini izhar buyur dular. Gerek sayın Başvekil ve gerek değerli Vekillerimiz İstanbulun veziyeti ve ih- tiyaçları hakkındakı maruzatımı alâka ile dinlediler. Kendilerinle | İstanbulun Mitiyaçlarını temın ve refahını ikmal için samim! bir arzu olduğunu söylemeğe lü- zum yoktur. Biz burada vazilelerimizde gösterdiği- imiz dikkat ve itinalar ile hizmet kabili- yetlimizi artıracağız. Merkez de, bizi mümkün olan yardımlarile daima takvi- ye edecek ve bu suretle arzumuza en kı- sa zamanda varmak yolunu bulmuş ola- .cağız. Belediye namına Belediyeler Ban- kasından beş milyon lira kadar istikraz imkânı temin edilmiştir. Bunu şehrin i- marı için en faydalı ve tasarruflu şekil- de sarfetmek üzere lâzım olan plânları hazırlıyarak işe başlıyacağız. Tatabhâmirenin stadyorm yapılmak ü- zere Belödiyeye terkine İcra Vekilleri Heyetince karar verildi. İstanbula ayrıca devlet bütçesinden yapılacak yardım da tetkik edilmektedir. İstanbulun imar plânını tetkik için Baş- vekil kendi reisliği altında bir komisyon teşkil ederek bu iş hakkında kat'i bir xa. rar alacaktır» * Vali Ankarada Dahliiye, İktısad, Naha Vekâletlerile yapmış olduğu temaslarını tam bir muvaffakiyetle bitirmiştir. Bele- diyeler Bankasının mevcud pârâsı tamâ- men İstanbul Belediyesine verilmiş bü- Tunmaktadır. Lütfi Kırdar şehrin ihtiya- cmı ilk partide elli milyon lira olarak tesbit etmiş ve hükümet nezdinde o yol da teşebbüste bulunmuştur. Belediyeler Bankasından daha fazla para temin edile. mediğinden, hükümet ayrıca İstanbul Belediyesine para verecektir. ' Hazirandan itibaren beş milyon lira İs. tanbul Belediyesinin emrine verilmiş ola- caktır. Belediye lüzum görülükçe beş milyon lirayı Belediyeler o Tankesından çekecektir, Vali ve Belediye Resi Lâütf! Kırdar yapacağı işleri hemen hemer tesbit et. miş bulunmaktadır. Belediyeye yapıla. cak fkrazın miktarı tesbit edilmiş ve beş milyon lira olarak kararlaştırılmış oldu- ğundan Lütfi Kırdar bu para ile yapıla cak işleri sıraya koyacak ve bir program wücude gelirecektir. Beş milyon lira ile, ilk partide yapılması lâzım gelen işler başarılacaktır: 1 — Şehrin ezeli derdi olan süt işi hal- (Baştarafı 1 #nci sayfada) sulara doğru kayarken kral selâm vazi- yetinde durmuştur. (Kral Beşinci Core) tezgâhta iken, İn- güterede zırhlının evsafını bildiren te- ferrüat son derece gizli tutulmuştur. Bu- na rağmen Almaniarın neşrettikleri harb gemileri zauhtırasnda, buna dair bir re- sim konduğu gibi, toplurın adedi ile bazı teknik malümat ta verildiği görülmüş. “ür. Bu hal İngilterede büyük bir hayret “tal Beşinci Corçta 4 tane 14 pasluk. 3 tane 14 pusluk, çifte 8.29 pusluk toplar, tayyare topları, deniz tayyaresi hangar- İarı vardır. İngiltere ayrıca 2 maya karar vermiştir. Bunlardan (Aslan) jetmli zırhlıyı Vikere Armestrong şirketi, Temersire'i de buşka bi” şirket yapa- caktır, Jedilecek, İstanbulda muazzam bir süt takimhanesi inşa edilecektir. Bu işin dört yüz bin lira ile başarılabilmesi muh- temeldir. 2 — Atatürk köprüsünün iki yakasın- daki bulvar açılacaktır. Buradaki mey. danlarla yolların açılması iki milyon li- raya malolacaktır, 3 — Konservatuar binasının inşasına başlanacaktır. Yakında Başvekilir riya. seti altında toplanacak olan imar komis- yonu konservatyarın yerini kat'i olarak tesbit edecektir. Konservatuarın inşası için bankada beş yüz bin lira bulundu. undan ayrıca beş milyon liradan tahsi- sat ayrılmıyacaktır. inşaatı ikmal edildikçe çoğaltılacak ve motörleştirilecektir. Avrupadan yeni te- mizlik vasıtaları satın alınacaktır. 5 — Otobüs servisi Belediye tarafndan. Plâna nazaran yolda viraj bulunmamağğ ta ve Beşiktaş, Ortaköy, o Arnavudköyg Kuruçeşme ve Bebekte birer köy meyda Bi vücude getirilmektedir. 8 — Kanalizasyon inşsatına başlanan cak, Kasımpaşa: lediye tarafından işleti 9 — Şehir tiyatros cek, faaliyeti genişletilecektir. | Valinin beş milyon lira ile daha başka İneler yapacağı birkaç güne kadar hazım lıyacağı programla be! Hariciye Vekili Atinada tezahüratla karşılandı (Baştarafı 1 İnci sayfada) Atina, 26 — Atına ajansı bildiriyor: A- #ina halkı Oyarm başveki! B. Metaksas ile birlikte buraya gelecek olan Türkiye Hariciye Vekili B, Saracoğlu için çok bân raretli ve samimi bir kabule hazırlan. maktadır. Bütün şehir şimdiden Türk ve Yunan bayraklarile donatılırşıtır, Gazeteler Atina ahalisinin, Saracoğlum nu alkışlarken; bütün Yunan milletini hissiyatına tercüman olacağım bildiri. yorlar, General Metaksasın beyanatı Atina, 25 (A.A.) — Atina ajansı bildi riyor: Güzeteler Bükreşten dönen başve- kil Metaksas Selânikte ve Kilkiste hal taarfından yapılan tezahüratı okaydedi yorlar. İ Başvekil KiTkiste dün yeni hastanenin küşadını yapmış ve bu münasebetle söye lediği nutukta demiştir ki: — Dost ve müttefix Balkan yarımada. sı milletlerinin dostluk ve ittifaklarım daima olduğu gibi muhafaza etmekte ve her ihtimal karşısında daima amade ve aralarında mütesanid olduklarını size be- yan edebilmekle bahtiyarım. Barışa, fa- kat vekarlı ve baklı bir barışa derin bir suretle merbut bulunarak, diğer Balkan milletlerinin de ittifakımızı aktettiğimiz ayni şartlar dahilinde saflarımıza iltihai edeceğini ümid ediyoruz. Yunanistanda değil, başka yerlerde Balkan ittifakının devamından şüphe edenler mevcud oldü- ğu için şu mes'ud haberi size verebilirim İki, bu itifak daima daha ziyade kavvetM olarak devam etmektedir ve edecektir Hariciye Vekilimizin Belgrad gazetelerine beyanatı Belgrad 25 (AA) — Tür Harici Vekili Saraçoğlu, dün akşam e 9'de TE kiyenin Belgrad sefaretinde gazetecileri ka- İbul ederek beyanatta bulunmuştur. o Vekil İ demiştir xt; « Gümi seyahatimin o meticesinden pek memnunum. Bükreşle dört Balkan devleti. nin mümessillerile değil, dört arkadaş, hat- VA dört kardeşle birlikte çalıştım. Birbiri « mizden vicdanen ve zihnen müsterih olarak ve hepimize düşen vazifeyi yaptığımıza kü mi olarak ayrıldık. Gfzel memleketinizi göre düm ve Yugoslav milletinin vücnde getirdi. Fİ eserleri takdir ettim. Bir noktaya, canli bir hakikate nazarı dikkatinizi eelbederimt O da memleketlerimizden herbirinin selâ « jmeti için yezâne esas olan Balkan paktıdır, Bazan mazariyeler ortaya konur ve hüdisai bu nazariyeleri takib eder, Basan da hâdi- #at evyeler vakubulur ve mazaziyeler bâdi- seleri takib eder. Bize lâzım olan bepimiyi alâkadar eden bir hedef, bir idenldir. Bem bu müşterek ideali, bütün milletlerimizin ve şehirli, köylü, bütün milletlerimize mensub ferdlerden her birinin sinesinde kardeş gibi birbirlerini sevecekler! ve gittikçe artan re fahı paylaşacaklarım bir sentez şeklinde gö rör gibi oluyorum. Bu ideale varmak için yakın ile mi, yoksa nazariye İle mi işe baş- lamak Jâzımdır? Bu nokta üzerinde yapılan cak münnkaşaların sonu gelmez. Münakaşa- lari bir tarafa birakıp hakiketi olduğu gibi ele alalım; bu hakikat, Balkan paktıdır. | trhlı daha yaptır.) 4 — Temizlik vasıtalarının sayısı yol) O Savorana yatı dün Pireye gitti Hariciye Vekilimiz Şükrü Garagoğlu ile maiyetindeki sevatı gelirmek Üzere, Savaram na yatı dün sabah saat onda Pire Ilmanına mütevecelhen hareket ettirilmiştir. (Aslan) ve (Temeraire) zırhlıları, Kral | iletilecektir. Bu iş için beş yüz elli bin| Yarın Pireden geri dönecek olan yatla, Beşinci Corç zırhlısından büyük ve biner tonluk olacaklardır. 16 pusluk top- larla mücehhez bulunacaklardır. Zırh. |MİYet verilmişti. Bu para, beş milyon Ti-| gecemi Yarın her birinin 8,560,000 İngiliz lirasına malolacağı tahmin edilmektedir. gl IŞ nisanisinden bu ana kadar da 100.000 ka- dar Yahudi Almanyadan çıkmıştır. Al kaldığı için mahalli hükümetin idaresi!dan bildirildiğine göre, 1938 Teşrinisani-| manyayı terkedan Yahudilerin büyük| yol genişletilecektir. Belediye fen heyeti| elçiliği kançıları konsolos Paul Von Pransanm eline geçmiştir. Suriye hükü- İsine kadar Almanyayı terkeden Yahudi-| ekseriyeti Amerika birleşik devletlerine metinin bütün hu cemaat hareketlerine jlerin adedi, 140,000 kadardır. 1098 Tasri- | gitmiştir.” i hir Meclisi tarafından Belediyeye salâ- radan ayrılacaktır. 6 — Dolmabahçede stadyom inşa € dilecek, inşaata beş yüz bin lira harcana- 7 — Dolmabahçe ile Bebek arasindaki imar şubesi yolun plânını hazırlamış ve plân Vali tarafından tasvib - edilmiştir, 4g | liralık bir istikraz yapılabilmesi için Şe- Hariciye Vekilimiz tarafından Yunan bü « kümet ricaline bir ziyafet verilecek ve yad müteveceihen hareket e- Alman konsolosu ansızın öldü Ankara, 25 (A.A) — Almanya büyük Wilmsdorff dün öğleden sonra ansızın ve. fat etmiştir. Vi di