27 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

27 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İstanbul - İzmir - Ankara tayyare seferleri başlıyor! irtna devam ediyor Seferlere tahsis olunan son sistem bütün yolcu |Karaya oturan Sadıkzade tayyareleri telsizle techiz olundu Hava yolları tay yarelerinden biri Önümüzdeki Nisan ayının birinci gü - Dünden itibaren başlaması mukerrer bü- Yunan İstanbul - İzmir - Ankara yolcu ve posta tayyare selerlerine aid son hs- uırlıklar ikmal edilmiştir. İzmir hava seferlerile birlikte Adana hava seferleri de Nisanın birinci Cumsr- tesi gününden itibaren başlıyacaktır. Devlet Havayolları Umum Müdürlüğü, İzmir - İstanbul - Ankara ve Adana se - ferlerinde her türlü emniyet, sürat ve konforu temin etmiş bulunmaktadır. Seferlere tahsis olunan son sistem bü- tön yolcu tayyareleri telsizle techiz o - Yonumuştur. İstanbul - İzmir hava yolcu- kuğu 20 liraya, İstanbul - Ankara - İzmir yoaculuğu © liraya yapılacak, yolcular Ankara ve İzmirde tevakkuf edebilecek. lerdir. Bu Gcretlerde 1000 liralık sigorta bedeli dahil bulunmaktadır. Bin Uradan azami on bin liraya kadar #igorta edilmek isteyenler (her bin lira Yenişehirdeki inhidam faciasının tahkikatı l içim ayrıca iki Tira ücret ödeyecekler - dir. Tayyare seferleri başladıktan sonra İstanbuldan İzmire gitmek için 1,5 saat- Bk hava yolculuğu kâfi (gelecektir. Bir Nisandan sonra halkı tayyareye binme - ğe teşvik mahiyetinde on beşer dakika -| uk tenezzüh uçuşları yapılacaktır. Tayyare yolculuğunda üç yaşına kadar olan çocuklardan biletin o yüzde onu ve yedi yaşıma ködar olan çocuklardan bi - letin yarısı kadar Ücret alınacaktır. İzmirde yapılan tayyare istasyonunun tün tesisatı ikmal edilmiştir. Telsiz is-| tssyonu da hazırlanmış (ove geçer hafta İstanbul, Ankara ve Adana tayyare mey danları ile İzmir istasyonu arasında ya - pılan tecrübeler tam bir muveffakiyetle neticelenmiştir. Devlet Havayolları Umum Müdürü Ha | san Fehmi Süerdem İzmir hava seferle. rinin başlayacağı gün ilk tayyare ile İz - mire gidecektir. | 9 yaşında bir yavru 13 Saat Sonra enkaz altından sapasağlam çıkarıldı faciada hiç kimsenin mesuliyeti görülmüyor. Bugün hâdise mahallinde bir keşif yapılacak Zabıta ve adliye dünkü sayımızda bütün tafsilâtile yazdığımız Yenişehir- deki inhidam hâdisesi hakkında tah - kikata ehemmiyetle devam etmekte - dir. İtfaiye evvelki gece sabaha ve dün © oöğleye kadar hâdise mahallinde faa- diyet göstererek enkazı kaldırmış ve al- tında kalanlar çıkarılmıştır. Gece ya- pılan ameliyat çok güç olmuş, oksijen makineleri getirtilerek potreller kesil- “ miş ve enkaz bu suretle parçalanarak tamamen aktarma edilmiştir. Dün de yazdığımız gibi Atlas apar - tımanında 23 kişi oturmaktadır. Bun- Isra ilâveten evvelki gün apartımanın Üçüncü ve dördüncü katlarına da beş misafir gelmiştir. Kaza vuku bulduğu sırada apartı - man içinde ancak 19 kişi bulunduğu ve bunlardan li inin enkaz altından ya- rak olarak çıkarıldığı, 8 inin de inhi - dam esnasında ve hastanede öldükle - ri kat'i olarak tesbit edilmiştir. Ayrı- ca hâdiseyi müteakıb enkazı kaldırma” ğa çalışan itfaiye neferlerinden 326 nu meral Kâmil, enkazın düşmesi yüzün den sol elinden ve 153 numaralı Nu- ri de potrel düşmesi yüzünden sağ e - nden yaralanmışlardır. Bu suretle yaralıların adedi (o 13 ü bulmaktadır. Faciada ölenler, birinci katta otu - ©“ «ran şoför (Niyağ ile, üçüncü katta »« Pavlo'ya misafir gelen Markarini, Pavlo'nun oğlu 13 yaşında Todori, 4 üncü katta oturam halıcı Arab Yusu - “fun karısı Sultan, kızı 2 yaşında İlhan © İle baldızı Anşa ve diğer Yusufun ka- rısı Makbule ve beşinci katta oturan © kapıcı Nikodur. Bunlarömn Niko ile Markarini, inhi“ damı müteakıb kaldırıldıkları hasta -| nede ölmüşler, şoför Niyazi hâdiseden| 5 saat, Todori 7 saat, Sultan, İlkan, An- şa 10 sast ve hamile olan Makbule & dındakı diğer Yusufun karısı da 14 5 at sonra en son olarak enkaz altından ölü olarak çıkarılmışlardır.'Yara'flar irinci katta oturan şoför Niyazinin ka risı Fatma, marangoz Pavlo, kanısı Katine, çocukları Anastasya, Androni- ki, misafirleri Eleni, Ligor, Yagınki, dördüncü katta Makbulenin 5 yaşmda- ki kızı Fikriye ve beşinci katta kapıcı Nikonun karısı Dorma, kızı Frossodur. Yaralılardan şoför Nacinin karısı in- hidamdan 4 sant ve Makbulenin kızı $ yaşında Fikriye de 13 saat enkaz ak tında kaldıktığı sonra, evvelki o gece yarısından sonra saat 2.30 da sağ ola- rak çıkarılmışlardır. e Diğer yaralılar hâdiseden sonr# yarım saat içinde ilk partiler halinde enkaz arasından kur- tarılmışlardır. 13 saat enkaz altında kaldıktan son- ra mucize kabilinden sağ olarak çı - karılan (o Makbulenin kızı 5 yaşındaki Fikriyenin sadece dudağı ve yüzünün diğer ksımları — hafif yaralanmıştır. Yavru, ellerile başmı kapamış bir hal- de bulunmuş ve çıkarılır çıkarılmaz su istemiş ve şaşkınlıktan başka bir şey iyliyememiştir. Hülâsa, facianın kat'i bilânçosu 8 ö lü ve 13 yaralıdır. Yakalılardan ikisi itfaiye neferidir. Beyoğlu ve Haseli hastanelerinde bulunan yaralıların vaziyeti yavaş ya” yaş salah kesbetmektedir. Katina, Pav İo, Eleni ve Donnanın yaralar: olduk - ça ağır ve diğerleri hafiftir. Yangınlar da büyük bir gayret gösteren itfaiye, (Devamı 10 uncu sayfada) Marmara ve Ege denizlerinde vapuru yolcuları bugün geliyorlar Şehrimizdeki alâkadarlara gelen ha - berlere göre, Marmara ve Ege denizleri- Je Akdenizde fırtına şiddetle devam ot- mektedir. Fırtına yüzünden bu denizlerde bazı yeni kazalar vukuu muhtemel görülmek- le beraber dün geç vakte kadar limana bu husuta bir malümat gelmemiştir. Va- purlardan bir kısmı lmanlars sığınmış - lardır. Diğer taraftan birkaç gün evvel Feni- ke civarında karsya oturan (o Sadıkzade vapurunun kurtarılması ameliyesine e - hemmiyetle devam (olunmaktadır. İki gün evvel kazazede vapurun yükünü al- mak üzere limanımızdan hârcket eden Konya vapuru dün akşam kaza mahalli- ne varmıştır, Sadıkzadenin yolcularından bir Mersin bir kısmı da Antalya (vapurları tarafından alınmıştır. Mersin vapuru - nun bugün limanımıza gelmesi beklen - mektedir. Bu vapurda Sadikzade yolcu - larından 150 kişi bulunrnaktadır. Amtalya vapuru da yarın gelecektir. Sadıkzade vepurunun yaraları ağırdır, Vapurun kurtarılmasının heyli güç ola - cağı zarnedilmektedir. Türk Ticaret Bankası Umumi heyet toplantısı bugün yapılıyor 'Türk Ticaret Bankası A. Ş. hissedarla- rının umumi toplantısı bugün Ankarada bankanın merkezinde yapılacaktır. Hissedarların tetkikine vazedilen idare meclisi raporuna nazaran seneden seneye inkişaf gösteren bu milli bankamızın 1938 senesi mesaisinin de geçen senelere Dis - betle daha verimli olduğu anlaşmakta - dır, 1937 senesi sonunda 682,721 lira tutan gayrisafi kâr 1938 senesi nihayetinde 1,026,027 liraya baliğ olmuş, bundan ida- re masrafları, tevdiat faizleri, amortis - man vesaire ayrıldıktan so; kâr fazlası olarak kalan 205,493 lira da muhtelif kar- kısmı «işılıklara ayrılmıştır. Bankaya yapılan tevdiatta mühim bir tezayüd görülmektedir. 1937 senesinde 689,000 Jirayı bulan mevduat 1938 se - nesi gayesinde 9 milyona yaklaşmıştır. Ticari mahiyette yapılan ve 1937 sene - sinde 4 milyon lirr olan ikrazat 1938 se - nesi sonunda 9 milyonu tecavüz etmiştir. Bankanın umumi muamelâtını gösteren bilânço yekünu 1937 senesine nazaran 9 milyon Uradan fazla bir tezayüdle 32'mil. yon liraya yaklaşmıştır, Memleket iktısadiyatında uhdesine dü şen vazifeleri muvaffakiyetle başaran ve milli bankalarımızın en eskilerinden biri olan bu müessesenin gelecekteki çalışma. larınan da verimli olmasını temenni ede. Hazin bir ölüm Sabık Zonguldak meb'usu Ragıb Özdemir. oğlunun küçük oğlu İnna! dünkü Pazar sa- tahı vefat etmiştir. Cenazesi bugün saat 1130 da Suadiyede Şaşkınbakkal elvarında» | ri evinden kaldırılarak Erenköy caminde namazı kılındıktan sonrâ Krenköydeki aile kabristanına defnedilecektir. | Zahire Borsasında bir haftalık vaziyetin hülâsası Fiatlarda kayda değer bir değişiklik olmadı, Almanya Hafta içinde piyasada ehemmiyetli sa- taşlar olmadığı gibi #latlarda da kayda değer bir değişikik olmamıştır. BUĞDAY: Hafta içinde piyasaya az miktarda mal gelmesi ve Toprak Mahsul- leri Ofisinin de mal arzetmemesi buğday piyasasındaki gevşekliği kısmen izale et- miştir. İzmire külliyetli miktarda buğ- day sevkedilmiştir. Hafta içinde fiatlarda cinslerine göre 3-4 para kadar bir yük- seliş keydedilmiştir. Piyasaya gelen mik- tar 1325 tondur. Fiatlar 1-2 çavaarlı eks tra ekstra Polatlı melları 6.10-6,17, 4-5 çavdarlı Ankara âyarı mallar 3,55-6,03, 1-2 çavdarlı eki Anadolu sertleri 5,19- 5.20, 6-7 çavdarlı mra Anadolu sertleri 5.10.5,13, 9-10 çavdarlı Trakya malisrı 5,07-3,10 kuruştur. ARPA : Piyasaya az m'ktarda mal gelmekte ve yerli istihlâk için satılmak- tadır. Dış piyasalar için satışlar olmamış- tır. Flatlarda değişiklik olmamıştır. Pi « yasaya gelen arpa miktarı 230 tondur. Fiatlar dökme Anadolu mal'srı Haydar- paşa teslimi 4,13-4,14, Marmara ve Trak- ya malları çuvallı iskele teslimi 4,15-4,22 kuruştur. MISIR : Almanya için #hemmiyetli mik tarda satışlar olmuş ve ayni alıcıların müsaid fiatlar teklif etmemesi üzerine pi- yasa durgumlaşmıştır. mısır miktarı 380 tondur. Fiatlar sarı Ka- rabiga, Bandırma malları çuvallı Fob. 4,20-4,26, sarı Adapazarı maları çuvallı Haydarpaşa teslimi 4,07-4.10, beyaz Ada- pazarı malları çuvallı Haydarpaşa tesli- mi 4-4,03 kuruştur. KUŞYEMİ ; Taleb vuku bulmaması do- Jayısile piyasa durgunluğunu muhafaza etmektedir. İngilterenin bu sene kuşyemi mübaysa etmemesi ve 30.35 bin ton mik- tarında stok bulunması piyasanın dür - gunluğunda âmil olmaktadır. PFiatlar “BÜYÜK VALS,, Filminin unutulmaz yıldızı | ROBERT YOUNG » SARAY | BUGÜN İ Tekmili Piyasaya gelen! Matinelerden ŞIK Sinemasında AYNAROZ KADISI Şehir tiyatrosu artistleri tarafından Bugüne kadar çevrilen Türk Filimlerinin en güzeli BAY TEKiN YENi DüNYALARDA BUSTER CRABBE Tarafından Pek Yakında T A K Sa i M Sinemasında için ehemmiyetli miktarda mısır satıldı Trakya malları yeni çuvallı Fob. Tekir. dağı 5,28-5,31 kuruştur. PİRİNÇ : Piyasa sağlamlığını muha » faza etmekte ve gelen mallar derhal sa» tılmaktadır, Fiatlar birinci Tosya malla. rı 26-26,5, orta mallar 23-24, Orhangazi âyarı birinci mallar 30.31 kuruştur. TİFTİK : Hafta içinde kayda değer Dir muamele olmamıştır. İngiliz alıcılarının fiatların gerilemesini bekledikleri tahmin edilmektedir. Alman permi dairesi de tiftik fiatlarını yükseltmemektedir, Haf- ta içinde 67 ton tiftik gelmiş ve anc 320 balye satış vuku bulmuştur. Fi r oğlak malları 135-140, Karahisar âyan mallar 120, Ankara âyarı mal'ar 117.118, Konya damgalı ve Ilgın Ayarları 110-112 Çengelti 105-107, muhtelif deri mallan 73.78 kurmuş srasındadır YAPAK : Fiatlarda değişiklik olmamış, 118 ton mal gelmiş, Anadolu ve Trakya kırkım mallarından 485 balye satılmıştır. Fiatlar: Trakya, Bandırma, Bursa #yarı mallar 63, 64, Çanakkale, Gelibolu, İz- İmir, İzmit âyarı mallar 58.60 kuruştur. | Yıkanmış yün 73.75, tabak yünleri de 50 (55 kuruştur. AV DERİSİ : Epey müddettenberi tilki deriler; üzerine muamele yapılmamakta idi. Son zamanlarda bir Alman firmanı piyasadan birkaç parti tilki derisi müba- yaa etmiştir. Fiatlar zerleva çifti 52-54, sansar çifti 41-43, kunduz çifti 11-12 ira, porsuk çifti 420-430 kuruş, tavşan adedi 17.18 kuruştur. Askerlik işleri: 333 ve 334 bedellilere dair bir tavzih Beyoğlu Yerli Askerlik Şubesinden: | 333 ve 334 doğumlulardan nakdi bedel veren ve verecek olanların bu osibde sskere sevke « dilmiyecekleri dünkü gazetelerle hn edil - mişti. Bunlar da bu celbde askere serkolu « nacaklarından 30 Mart 999 sabahi şubede bulunmaları yeniden ilân olunur. LUİSE RAİNER MELVYN DOUGLAS ile beraber pek nefis bir tarzda yarattıkları ve aşkla oynayan genç kızların cazibe ve şıklık filmi olan GENÇ KIZLAR Fransızca sözlü şaheseri bu Perşembe akşamı Sinemasında Mutlaka görünüz. Biletler evvelden alınabilir. Telefon : 41656 itibaren birden 2 BÜYÜK FİLM BİRDEN Hayatımzda gülmediğiniz kadar gülmeğe hazır olun 1- SAHTE K O N T İz .. a FERNANDEL Dayanılmaz derecede gülünç ve şen sahnelerle dolu bir Fransız filmi 2-KAÇAKÇILAR Amerika hükümeti zabıtasının, memleketi her sene milyonlarca zarara sokan GANGSTER ve KAÇAKÇILARLA müthiş mücadelesini nefis bir aşk mevzuu İle süslenmiş bir şekilde gösteren HEYECAN DOLU BİR PİLM Fransızca sözlü: Baş Rollerde: MARY KARLISLE LOYD NOLAN - EVELYN BRENT Bugün Matinelerden itibaren İPEK Sinemasında 4