27 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

27 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Aksaray sıtmadan tamamen kurtuldu Bataklıkların kurutulması Faaliyete bu yılda devam Aksaray Karasüz bataklıklarında Aksaray (Hususi) — Ötedenberi Ak - saray deyince dalma sıtma kaynağı bir yer hatıra gelirdi. Cümhuriyet hükümetimiz kökleşen bu fikri devamlı ve metodlu çalışmalarile sö- küp atmış bulunuyor. Altı senedenberi Aksarayda sıtma ile yapılan mücadele her yıl daha verim- Hi gir hal almış ve bu suretle sıtmanın ö- nü alınmak üzere bulunmuştur. Halen iskân umüm müdürü olan dok- tor Cevdet Könya sıtma mügadele min - takası reisi iken kazanm başlıca sılma bamın bataklıklar olduğu & ne ücadele teşkilâtınm sıtmalıları x tabiatle mü dilip bataklıkların o kurutulması! zemini üzerinde büyük bir faaliyetle baş- lanmış, bu faaliyet hâlâ hizm kaybetme» miş, bilâkis daha çok artmıştır. Aksarayın başında bir belâ rasaz bataklığında sıtma mücadelesince 13903 metre uzunluğunda büyük ana ka- nal, 1730 metre Sıtmalı pınar, 2600 metre uzunluğunda Köremez, unda Kötüöz, 4056 met- re uzunluğunda Dağılkan, şose kenarla - rına B000 e olmak üzere Kerasaz ba- utulması için 31,637 metre uzunluğunda kanal açılmasına muvaffak olunmuştur. Karssaz bataklığının bu suretle kuru - tulmssile 4000 hektar arazi meydana çık- mış ve bu arazi kenarına sağlık köyü inşa edilerek bu arazi göçmenlere tevzi ve bu edildiği gibi arazinin gelen sellerin tehdidine maruz kalmaması için kanalın ıslahına lüzum gi Vekâletince bir sü mühendisi gönderile- rek bu ıslahatım projeleri yaptırılmış ve tçılan büyük kanal üzerinde halkın kar- gıdan karşıya geçmesini teminen üç bi. yük köprü inşa olunmuştur. Sıtma mücadelesi mesaisini yalnız Ka- rasaza hasrelmiycrek etraftaki sıtma kay nakları aranılıp bulunarak Ağaçlı köyde 1000 M 2000 M., Büyük Böleek mahallesinde 2000 M. Demirciköyde 1000 A. Helegülede 5000 M., Çilek u - zartıkta 1910 M, Helvadere köyünde 1780 M., Sinasa köyünde 980, metre uzün- luğunda olmuk *zere 13670 M. uzunlu - ğunda kanal açılarak binlerce hektar a- razi ıslah edilmiştir. Sıtma mücadele teşkilâtının son eser - lerinden birisi de Ulukışla - Kırkıl kana- ladır. Tuz gölüne yakın olan bu havslinin Aksaray Ulurmağının bu köylere kadar akması yüzünden o havali bateklık hali- Ka « uzunluğunda için birçok kanallar açıldı. edilecek açılan kanallardan vir ne gelmekte ve köyleri sıtmanın öldürü- cü tahribatı tehdid etmekteydi. Denebi - ir ki o mantakada sıtmasız kimse yoktu. Bu mıntakada 9600 metre tulünde bir ka nal açılmak suretile Ulurmağın ayağı Tuz gölüne verilmiş ve bu suretle köylü- nün hayatı ve hayvanları kurtarılmıştır. Bu kanalın projesini helen İstanbul Sıt- ma mücadele Reisi olan Dr. Mitat Sü - yev hazırlatmış ve proje (Konya sıtma mücadele reis Dr. Rıdvan Önolun büyük bir gayretile ve teşkilâtın idare memuru İbrahim Aratın mütemadi ve yorulmak İ bilmez mesaisile ve idare âmirlerinin mü- zaheretlerile bu eser başarılmıştır. Yapılacak işler: Hâlen sıtma mücadele teşkilâtı reisi Dr. Rıdvan Önolün teşebbüsile Vekâlet ten bir su mühendisi celbedilerek Kara - saz kanalının ıslahyile beraber Karasazı takiben 20 kilnmetre uzunluğunda büyük bir kanal açılması için tetkikat yaptırıl - maktadır. Yeni kanalım pro'esi Amarat kanalı namile hazırlanmıştır, Bundan baş ka evvelce reis Dr. Mitat Süyevin za - manı idaresinde projesi tanzim (edilen Eşmekaya bataklığı projesine ilâveten daha yukarı kısımdaki bataklığın izalesi için 15 kilometrelik bir proje daha ih - zar edilmiştir. Bu projeler üzerinde bu sene hemen tatbikata geçilerek yirmiden fazla köyü tehdid eden bu bataklıklar or- tadan kaldırılacaktır. Çanakkale ( (Hususi) — Çanskkale Umumi Meclisinin 939 yılı içtima ni - hayet bulmuştur. Bu yılın muhammen varidatı tesbı: edilmiş, sarfedilecek pa ranın tevziatı yapılmış ve daimi encü * men üyeleri seçilerek içtima sona'er - miştir. Hususi muhasebenin 939 yılı varidat 50.000 nüfuslu bir kazada doktor yok! Bursa (Hususi) — Orhaneli 58 bin nüfoslu bir kazadır. Bursaya 69 kilo - metredir. Yaz mevsiminde hemen şeh- rimizin sayfiyesi olacak kadar güzel, Uludağın şahikalarında yerleşmiş . şi. rin bir kasabadır. Bununla beraber iki senedenberi, be güzel yurd parçasın - da dokter yoktur. Bundan dolayı yal- nız evlenme işi bir hayli geri kalmak» tadır. Bundan başka iş güç sahibleri- ne sıhhat tezkeresi almak ve buna beneer işler için bebemehal Bursaya gelmek icab etmektedir. Elli bin mü - fusun böyle senelerce doktorsuz kal ması bu yurd parçası İçin elim vazi yetler husule yetirmektedir. Konuş maya fırsat bulduğum Vilâyet Umu mi Meclisi âzalarından Orhaneli de - legesi ilk iş olarak bu hususta nazarı dikkati celbedeceğini söylemiştir. Alâkadarların biz de nazarı dikka - tini celbederiz. Adapazarlı bir sabıkalı Bursada yakalandı Bursa (Hususi) — İzmit hapishane - sinde 3 seneye mahküm olan Adapa - zarlı Murad adındaki sabıkalı, hapis » hane duvarlarını delerek kaçmıştı. Şeh rimiz zabıtası “bununla hayli zaman ” danberi alâkalanmakta idi. Bugün Tuz Pazarında bir alış veriş üzerinde iken sivil memurlardan birisi şüphe ederek elini tahkike kalkmış, Murad ke kelediği için de şüpheler artmış, sabı - kalı kendisini yakalamak isteyen po - Tisin önünden kaçmaya teşebbüs etmiş ve nihayet Demirtaş istasyonunda ya - kayı ele vermiştir. Samsunda ağaç bayramı Samsun (Hususi) — Ağaç bayramı mü- nasebetile şehrimizde büyük bir merasim yapılmıştır. İlkönce Odunpazarında topla mimış ve Halkevi bandosunun İstiklâl İmarşile tören başlamşıtır. Marşı mütea- İkib ormen müdürü Mitat Sezer tarafın. İdan bir söylev verilmiştir. Söylevden son- ra Bağdad caddesine gidilmiş, bando ulu- sal havalar çalarken fidanlar dikilmiştir. Susığırk elektrik tesisatı Balıkesir (Hususi) — Susığırlığı yap. tırılacak elektrik tesisatı işi üzerinde be lediye lâzım gelen hazırlıklarla meşgul olmaktadır. Tesisat, makine kısmı hariç İ (7039) liraya çıkacaktır. Tesisatın makine aksamı da ayrıca bir şirket tarafından Avrupaya sipariş edilmiştir. ( Çanakkale umumi meclisinin toplantıları ) muhamraenatı (452,113) liradır. Daimi Encümen o âzalarının, geçen sene (100) lira olan maaşları, bu sene (129) liraya çıkarılmıştır. Daimi Encümen üyeliğine seçilenler şunlardır: Bn. Muazzez Saltık, Mehmed Imrak, Hamdi Gür ve Ahmed Uygur. Pazar Ola Hasen Bey Diyorki: — Hasan Bey bir müddet ıpada esen harb k şükür, şakınledi. sulh güvercini yuvasını yap- t. her tarafta sükün başladı. üstünde gene benzedi hani... — tapkı bu iş de Nasreddin Hocenin yorgan hikâyesine Hasan Bey — Evet Çekos- lovakya gitti, kavga da bitti Cenubun en modern müessesesi Enstitüsü Adana (Hususi) — Adana erkekleri - nin eşlerine karşı hürmet ve muhabbeti her gün biraz daha büyümekte ve Ada - nadakl aile ocaklarının nizam ve saadeti artmaktadır. Bunun yegâne”âmili Adana ev kadınının, Adâna kızının artık i almağa başlamış olmasıdır. Ona bu bil - giyi, Adana İsmet İnönü kız enstitüsü veriyor, Ötedenberi yalnız pamuk toplamağa çalışan Adana kadınının elleri, bu mo - dern müessesede bir hüner daha öğren - mekte ve ince san'at eserlerini ne büyük zevkle başaracağını isbat etmektedir. Tam üç yıl önce açılan enstitü, bu müd det içinde Adana kadınlığına birçok fay- dalı şeyler öğretti, İki devreli olan İsmet İnönü kız ensti - tüsünde nazari derslerden başka, şapka- «ılık, moda, dikiş, çiçek, çamaşır, nakış, çocuk bakımı, yemek pişirme, ütü, kola dersleri verilmektedir. Enstitünün ikinci devresinde bu ders- lerin binaz basiti gösteriliyor. Türkçe ve | Fransızca ile beraber burada diğer ders- lerden de muhtasar bir program tatbik e- dilmektedir. Bu, modern kadın yetiştirici müeste - senin çatışı altında hali hazırda 600 den İazla Adana kadını ve kızı bulunuyor. Çukurova kadını burada çok nefis e » serler meğdana getiriyor, Atölyelerin vitrinlerinde, 'en zarif bir kadının müşkülpesend ruhunu okşıyacak her şey var, Ve bütün bunları Adana kı. zın, Adana kadınının elleri meydana getirmektedir. 7 İ Muhakkak ki önümüzdeki yıl, bu mü- Kazamız Çocuk Esirgeme Kurumu 939 yıl umumi heyeti genel merkez müfettişi Bay Neş'et Boranın başkan - lığında toplanmış ve Kurumun mesa - isi takdirle karşılanmıştır. Yeni idare| heyetine belediye reisi Ahmed Bayrak, | tahrirat kâtibi Salih Güneri, nüfus me| muru Mehmed Ergin, maarif memuru| Ragıb Eci, Halkevi Başkanı Rıza Taş - kıran, tahsil memuru Oo Rauf Güngör, başöğretmen Abdülkadir Ayker seçil-| Küçük Memleket Haberleri İneboluda kiğd oyunları İneboluda, iskambil kâğıdı oyunu, gelen emir Üzerine emniyet komiserliğince Mart 839 tarihinden itibaren yasak edilmiştir. Lüleburgazda yol faaliyeti Lüleburgaz - Küleli asfalt yolu inşaatı 1 lerlemekledir. 1000 küsur amelenin çalış - tırılması neticesi toprak hafriyatı ve tesviye işi Bebaeskiye yaklaşmaktadır. İzmitte et ihtikârı İzmitleki et ihtikân devam etmektedir Koyun etinin kilosu 65 - 70 kuruştur. Manisa adliye sarayı Manisada yeniden inşa edilecek olan adii- ye sarayının 40 bin liralık birinet kısım inşa- atı münakasaye muştur. Hükümet içe -| risine sıkışmış olan adliyenin bu yapılacak olan binaya de hükümet diğer daire. leri daha geniş bir surette vazife görecek tir, Yeni adliye sarayı İzmir - Akhisor yolu! müsaii bir yerde yapılacaktır. ük müamelesi de bitmiştir. Sındırtıda tütün ekimi Bugünden itibaren Bındırzı 939 yıt tütün ekmeğe başlamıştır. Fideler gayet ç rel yetişmiştir. Baş gün sonra süratle caktır, On gündür karlı ve fırti- | Karla, Adanada İnönü Kız çalışıyor Bu büyük müessese çatısına ilâveten iki büyük bina daha yapıldı, enstitüde kızlarımız muvaffak oluyorlar Enstitünün salonlarından bir köşe yıl enstitünün binasma ilâve edilen iki büyük binanın inşaatı da tamamlandı. Bu iki yer, tamamen ameli işlere, bilgilere tahsis edildi. Şimdiye kadar İsmet İnönü enstitürü 500 den fazla bilgili ev kızı ve ev kadı yetiştirdi. Enstitüdeki bütün dersler, ay- pri aym öğretmenler tarafından, her mu- allimin ihtisasına göre verilmektedir. Adananın aile ocaklarına medeni ka dın reisler yetiştirer bu müessesenin hiz. meti büyüktür. Yetişen bilgili ev kadım sayesinde Adana erkekleri de mütehssir essesede talebe sayısı bini aşacaktır. Bu | olduğu saadete kavuşmuş bulunuyor amaaa K Devrek Çocuk Esirgeme Kurumunda Ta al yet 3 mişlerdir, Kurum beş yıl içinde 160 çocuğa el- bise, 42 çocuğa ayakkabı, 175 çocuğa iaşe, İ çocuğa para yardımı, 59 ço - cuğa mekteb levazımı, 3 çocuğa tedavi yardım: mak suretile 429 lira 6 ku- ruş sarletmiştir. 939 yılı bütçesi 1075 bra varidat ve 1075 lira masraf olarak bağlanmıştır. Resim Kurumun giydir- dili kimsesiz çocukları göstermekte * di isi Bursa umumi me: toplantıları bitti Bursa (Hususi) — Vilâyet Meclisinin yıllı toplanmı ir bu münasebetle Vali Şefik Soyer Çe - Vikpalasta azalara mükellef bir ziya fet vermiştir. Valinin verdiği öğle y Umumi ık olmak üzere âzalar t rafından gene Çelikpalasta bir £ şam ziyafeti tertib edilmiştir. Her eemekte samimi hasbıhaller olmuş üzel bir gün ve gece geçirilmi meğine kai çok lenberi açılmış ve mıştır. 938 mahsu: lünden zürra elinde salılmamış tütün kal - mamıştır. Gındırgı zürrei bu sene tütün fi- izel ihzar etmiş ve âtiden ü - r olarak faaliyete başlamıştır. areli Tialkspor klübünün müsameresi Halkspor ki ası salonunda ösamere verilmiş» nah giden havalar yaz kokusü gelme Geçen Parar