18 Nisan 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Nisan 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

HABER Tİ Vilâyet ve belediyenin üç senede yapacakları işler tesbit edildi Üç senede hastane, yol, mekteb, stadyom, tiyatro gibi inşaat ve tesisata 6.800.000 lira sarfedilecek Vilâyetin fevkalâde bütçe varidatı 1,302,000 lira, Belediyenin fevkalâde bit. çe varidatı 2,348,264 lira olarak tesbit €- dilmiştir. Umumi fevkalâde varidat ye- künu 3,651,149 liradan ibarettir. Fevkalâ- de muhastasat yekünu da 3,651,149 El dır. Yeni Eminönü meydanında açılması | icab eden yerlerin ve Eminönü - Eyüb is- tikametinde açılacak yolun istimlâki kar- gılığı olarak alınacak paralarla istimlâk olunacak bina enkazı bedelleri, bir taraf.! tan fevkalâde bütçede açılan tertibi mah-| susan irad ve diğer taraftan fevkalâde masraf bütçesinde açılan tertibi muhas-|3 sasat kaydile sarfolunacaktır. Fevkalâde bütçede üç senelik taahhüd ve mesai programı mevcuddur. Bu proğ- rama göre 1939 senesinde bir milyon üç yüz bin lira yol, dört yüz otuz bin lira hastane,“ki yüz bin lira mekteb, üç yüz bin ra stadyom, üç yüz elli bin lira Şe- hir tiyatrosu, Konservatuar, gazino, otel vesaire İnşaatına tahsis edilmiştir. 1940 senesinde ise yol için bir milyon lira, hastaneler için üç yüz bin lira, mek- teblere iki yüz bin lira, stadyorma üç yüz bin lira ve Şehir tiyatrosu vesaire inşaa- tana da üç yüz elli bin lira ayrılacaktır. 1941 senesindeki inşaat masrafı diğer senelerden farksızdır. Böylece inşaat ve tamii fevkalâde bütçeden 1939 sene- sinde fki milyon beş yüz sı 1940 senesi ile 1941 erinde de z elli biner lira ayrılmıştır. de bütçelere üç sened: hastane, kteb, stadyom, Şehir *iyatrozu, atuar, gazino, otel vesair inşaata yon sekiz yüz seksen bin lira tah- sis edilmiş bulunmaktadır. Belediyenin üç senede yapacağı nşant bunlardan ibaret değildir. Bu inşaata Be- lediye bütçesinden mühim miktarda yar. dım edileceği gibi, hükümet alınacak paralar da buralara hareanacaktır. sen bin mi Şehir işleri: Floryada yapılacak gazino üç ayda ikmal edilecek Floryada yapılacak gazinonun inşa- 8ı 65,532 liraya müteahhide ihale edil- miştir, Müteahhid, inşdatı 3 ay zarfın- da ikmal edecektir. Yeniden iki yalı istimlâk edildi Bebekle İstinye arasındaki yolun in- #aatı devam etmektedir. Yolun geçe- ceği sahada yeniden iki yalı istimlâk edilmiştir. Düşkünlerevi teftiş edildi İstanbul Vali ve Belediye Reisi Lüt- # Kırdar, dün sabah Düşkürlerevini! teftiş etmiş, müdürden muhtelif işler hakkında izdhat almıştır. Mezarlıklar tamir ediliyor Belediye şehir içindeki mezarlıkları| esaslı şekilde tamir ettirmektedir. Ba- kırköy mezarlığının dahili yollarının ve bir kısım duvarları, Merkezefendi mezarlığının duvarlarının tamiri bit - şek üzeredir. Merkezefendi mezarlı - ğanın iç yolları yapılmıştır. Mezarlık - Ira servi ve mazi ağacı dikilmiştir. Di- ğer mezarlıklardaki tamirat işleri de Herlemektedir. Mektebler için bütçeye tahsisat konuldu Maarif Vekâleti, Fatihteki 23 inci #Ikmekteb binasında bir ortamekteb açmağa karar vermiştir. Vekâlet, mek- tebleri kira ile tutulan binalardan kur- Müteferrik: Kaçakç lı ın önüne geçmek içm tedbirler alınıyor Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti şeh- rimizdeki alâkadarlara yeni bir emir göndererek, her ne suretle olursa Ol - sun memleketimize girerken ve girdik- ten sonra yakalanan veya memleketi- mizde yetişip kaçdk suretile sarf ve istihlâk edilirken tutulan gümrük ve inhisara tâbi maddeler için muntâa- zam surette kaçak cetvelleri dolduru - larak Vekâlete gönderilmesini bildir - miştir, Ayrıca kaçakçılıkla mücadele| karşı devamlı tedbirler almak ve ka.- çakçılığın kökünü kazımak için kaça - ğın hudud ve sahillerimizin neresin - yolları takib ettiği sorulmuş, buna dair bir rapor İstenmiştir. Şişhane maliye şubesinin inşaatı durduruldu Şişhane karakolunda yapılacak ma- Biye şubesinin inşaatı belediye tsrafın- dan durdurulmuştur, Belediyenin id - lediyeye devredilmiştir. Bu bakımdan Defterdarlığın bu arsayı belediyeden satın alması iktiza etmektedir. Dün Defterdar Kâzım belediyeye gelerek izahat vermiştir. Bugün 350 seyyah geliyer Bugün bir İngiliz seyyah gemisi ile tarmak için yeni sene bütçesine tahsi - sat koymuştur. gehrimize 350 seyyah gelecektir. Zabıta teşkilâtı modern vasıtalarla te chiz edilecek Motörlü ve atlı polis kadroları genişletilerek deniz vası- taları artırılacak ve motörlere telsiz telgraf konulacak Aldığımız malümata nazaran, yeni se- ne bütçesinde Emniyet Umum Müdürlü- güne munzam tahsisat verilecektir. Bu tahsisat ile birinci derecede ehem- miyeti haiz bulunan vilâyetlerin poiis kadroları takviye dilecek, yeni polis bü- roları açılacaktır. Bu meyanda polis mekanızması tama- men modern bir hale ifrağ , edilecektir. Türk polisi, ecnebi memleketlerden bir goklarında yeni tatbik mevkiine konan| yeni teknik vasıta ve sistemlerden istifa. | de ettirilecekitr. bulunması, yeni tatbik edilen usullerin teşkilâtımızm kaçak ve kaçakçılığa | den geçtiği ve memleket içinde hangi! Beyoğlunda tam teşkilâtlı bir hastane yapılacak Sıhhiye Vekâleti, memlekette mevcud hastanelerin, hasta adedine karşı kifayet- sizliği yüzünden yeniden hastane tesisi ve mevcud hastaneleri tevsi etmeğe ka rar vermiştir. Bilâhare yurdun her tarafında tatbik edilecek olan bu karar, İstanbulun nüfus kesafetini ve hasla adedi gözönüne alına- rak ilk olarak şehrimizde tatbik edilmesi daha muvafık görülmüş ve yapılacak 9- lan işler tesbit olunmuştur. Bu şekle gö- re, ilk iş olarak Heybeliada sanateryo- munun darlığı ve hasta kabul edememesi dolayısile, 100 yataklı bir pavyon, ayni zamanda, Haydarpaşadaki Nümune has- tanesine de 100 yataklı bir verem pavyo- nu ilâve olunacaktır. Bundan başka, Beyoğlunda tam teşki- lâtlı büyük bir hastane vücude getirile- cektir. Bu hastanenin tesisi için vilâyet idareli hususiyesinden 496 bin Jira ayrıl mıştır. Bu yıl içinde inşasını başlana- caktır. Sıhhiye Vekâleti ayn! zamanda, mev- cud hastanelerin tahsisatını da bir miktar çoğaltacak, doktor ve asistan bakımından da hastaneleri takviye edecektir. gidecek Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar bu akşam Ankaraya gidecektir. Lütfi Kırdar Ankarada Belediyeler Bankasından alı- nacak beş milyon liranın nelere harcans- cağını alâkadar makamlara izah edecek, Vekâletlerle temaslar yaparak İstanbul imar işlerinde muavenetlerini istiyecek- tir. İnhisarlar idaresinin yeni kadrosunda mühim değişiklikler yapılacak İnhisarlar Umum Müdürlüğüne bağb fabrika müdürleri arasında bazı değişik- likler yapılmış, Cibali tütün fabrikası İ Müdür Vekili Sami Samsun fabrikası Müdürlüğüne, Samsun fabrikası Müdü- İrü Ekrem İzmir fabrikası Müdürlüğüne, İzmir fabrikası Müdürü Kemal de Cibali fabrikası Müdürlüğüne tayin edilmişler. dir. diasına göre, binanın arsası eski biri İnhisarlar İdaresinin yeni kadrosunun| mezârlıktır. Eski mezarlıklar ise be * |hazırlanması işi bugünlerde bitirilecek! ve Umum Müdür Adnan Halet Taşpınar, birkaç güne kadar bu hususta Vekâletle temaslarda bulunmak üzere Ankaraya İnhisarlar İdaresinin yeni kadrosunda mühim değişiklikler yapılacağı anlaşıl. maktadır. Bu arada bazı servisler birleş- tirilecek ve inşaat şubesi kadrosu daral- tılacaktır. İnhisarlar memurları arasında müddetleri biten 40-50 kadar memur da konsolosu Bay Yabomir Hadji - Cercaviç, İs » tanbul konsolosluğuna tayin edilmiş - tir, Geçen İlkkânundanberi Yugosisk - yanın İstanbul konsolosluğunu vekâ - leten idare etmiş olan Vicbaçki, Yu - goslavyanın Bükreş sefareti başkâ - : Son hafta zarfında limanımızdan mühim miktarda ihracat yapıldı İhrac maddelerimizden A'manya, Fransa, İngiltere ile Nisanın ikinci haftası içinde limanımız- dan mühim miktarda ihracat yapılmıştır. Yapılan ihracatın mühim kısmı Almanya- ya sevkedilmiştir. Almanlar bir hafta içinde İstanbul pi- yasasından 21,199 liralık kilo tif. tik, 19 bin liralık 60 bin kilo yün eskisi, 9 bin liralık tilki derisi, 6 bin biralik bar- sak, 2200 liralık porsuk derisi, 1400 liralık ; pestil. 4400 liralık siyah havyar, 4 bin Ji- ralık balmumu almışlardır. Fransaya da mühim miktarda ihracat yapılmış, bilhassa 105,786 liralık 91,275| kilo yaprak tütün, 25,562 liralık 30,937 ki. lo tiftik, 15 bin liralık 2433 kilo ham af- yon, 3300 liralık kamçıbaşı ve 1500 liralık İp kırıntısı satılmıştır. İngiltereye 10,792 lira değerinde yapak. 1395 lira değerinde sigalayağı, 5 bin lira- ık kepek ihraç edilmiştir. Bu meyanda İtalyaya 4 bir liralık taze balık, 2300 liralık yumurta, Danimarkaya 54,200 kilo 1600 liralık ayçiçeği küspesi, 2294 liralık iç fındık, İsveçe 1380 Ilralık tatlı çekirdek, 10970 Ilralık kirli yapak, Yunanistana 1100 liralık yumurta, 1050 liralık taze balık sevkedilmiştir. Gene hafta içinde Mısırı da mühim miktarda yaprak tütün sevkedilmiş ve bünun miktarı 43,542 lira değerinde 50.992 kiloyu bulmuştur. Cezayire de bir| miktar zırnık ve rastık taşı gönderilmiş- tir. | Bir hafta zarfında yapılan ihracat ev- velee ihracatçılarımızın taahhüd ettikle.| — Halkımıza müjde < 'Trakyanın güzel yollarından istlisde etmek istiyenlere Silivrinin deniz kena- rında, deniz gâzinosunda behemehal din- lenmelerini tavsiye ederiz. Bu güzel ga- zino açılmıştır. TURAN Tiyatrosu Bu geen (PÜSKÜLLÜBELÂ ) wodvil $ perde Konya milli Çöhsei oğulları büyük sx heyeti Alâ Serç ve Miçe varyete grupları Yarın matinelerden itibaren sinema- Şehzadebaşı FERAH “7 Tenzilâtlı bayanlar günü ve gecesi NEŞE YAĞMURU RAY VENTURA CAZININ iştirekile büyük üs DOKTOR SOKRAT POL MUNİ Heyecan ve diğer mem'eketlere ehemmiyetli partiler sevkedildi ri emtia olup siyasi vaziyetteki kararsığ# ık dolayısile yeni siparişler kabul edi İç pıyasalarda muameleler normal şakilie devam ediyor Anadoludan yeni kırkım tiftik ve ku zu, oğlak deriler müvaridatı devam e mektedir, İç piyasalarda muâmeleler normal $€* kilde yapılmakta, ihraç emtinları Ga müs said fatlarla satılmakta ve sevkedilmek” tedir. Dış piyasalar için durgunluk devam ef# mekte ve ihracat için yapılan tekliflet henüz karşılanmamektadır. Bu kararsızlığın hafta içinde tavazzoli * ve yeni bir vaziyet hâsıl olmadığı takdir” de salâh kesbedeceği ümid edilmektedir. Kahve ve gazinoların mahiyeti tesbit edildi Mali vergilerin tahsil ve tahakkukunda kolaylık olmak üzere kahve ve gazinolar rın mahiyetlerinin tesbitine lüzum görül müştür, Alâkadar makamat hangi müesseseler? kahve ve hangilerine gazino denilebilece- ğini Ticaret Odasından sormuştur. Oda bu hususta tetkikat yapar: kahve, çay, lokum satan yerler? kahve* hane ve bunlardan başka her türlü alkol lü ve alkolsüz meştubat satan yerlere de gazino denilebileceğini tesbit etmiştir. ALKAZR sineması Y A R 1 Matinelerden itibaren Yepyeni alna bir mevzu dolu bir fim olan ASLAN ADAM MACERALAR PEŞİNDE 25 kısın tekmili birden Kahramanlar Kahramanı Genç ve Sportmen artist FRANK MERRİWEL tarafından Baştan bâşa heyecan, 8por Gençlik dehşetler filmi Karmende SÜME Ruhu okşayan İspanyol şarkılarile dolu MO Filmine başlıyor. Dans edip şarkı söylediğini görmüştünüz. Yarın Akşam: Sinema- sında KLARA müsbet neticeler verdiği kanaatini tevlid tibliğine tayin edilmiştir. etmiştir. Ayni metodlar dahilinde olmak | A A AAA üzere, hırsızlığın önüne geçmek için daha ; ili ia sişndabı Sehir haberlerimizin devamı cezri tedbirler ittihaz edilecektir. Ayni zamanda motörlü polis kıt'aları, atlı po-| 70 uncu sayfadadır Bs kadroları ve deniz polis vasıtaları ge.| AMMA nişletilecektir. Polis motörlerinin telsiz | #meseemeeereresesememas aranda sunam sanı sanata anana telgraf ile techiz edilmesi için incelemeler MÜeSsSsif bir vefat yapılmış, birkaç ecnebi firma ile temasa! Galatasaray lisesi sabık müdürlerinden | geçilmiştir. ve Mülkiye mektebile Kuleli ve Halıcı- Müzakerat neticesi Dahiliye Vekâletin-| oğlu Askeri İiseleri sabık hocalarından ce de fetkik ve tasvib olunmuştur. Polis! Salih Arif Potamos'un oğlu Şerif Pola- motörlerinin telsiz aletlerile techizine ye. | mos kısa bir hastalığı müteakib pek genç Bilhassa bu takviye ameliyesi Yapılır-| ni mali seneden itiberen başlanacaktır. | bir yaşta dün sabah vefar etmiştir. ken İstanbul zabıtasına mühim bir alâka | gösterilecektir. Yeni sene bütçesinde İstanbul Emniyet teşkilâtı kadrosu tevsi edilmektedir. Son | aylar zarfında hırsızlık vukuatının ta- mamen denecek kadar önüne geçilmiş | Emniyet Umum Müdürlüğünce, zabıta) Namazı bugünkü (18 Nisan 1939 Sah | kuvvetinin daha fazla vilâyet merkezlerin | günü) ikindi vakti Yenicamide kılınarak de teksif edilmesi hakkında tetkikler ya. | Eyübsulanda Bahariye caddesindeki alle pılmaktadır. Bu husus hakkında yakında | kabristanına defnedilecektir. Mevlâ rah- bir rapor hazırlanarak Dahiliye Vekâle.İmet eylesin. (Çelenk gönderilmemesi bil. tine tevdi olunacaktır, hassa rica olunur.) İSPANYOLCA sözlü ve şarkılı filminde Tekrar görecek, dinleyecek ve candan alkışlayacaksınız. EKLER JURNALda — Arnavutluk Hâ- leri halihazır manzaraları ve İlkbahar modaları Yarın Akşam Seven bir kadının müessir aşkı M E L E K Büyük fedakârlığı herkesi” heyecan ve Sinemasında merakla saracak bir film. KIRIK HAYAT (SON PUSE ) Fransızca sözlü, Baş Rollerde: HERBERT MARSHALL - BARBARA STANWICK Ayrca: Paramunt Dünya bhavadisleri, a