18 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün sahife Sene 21 — No, 7364 — Fiati her yerde 5 kuruş sahife Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri; 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Ankaradaki maçlar me SALI 18 Nisan 1939 Sovyet Rusya ile Ingiltere arasındaki müzakere çokilerledi Romanyanın Sovyetlerin askeri yardımını da kabul ettiği bildiriliyor İngilterenin Akdeniz filosu Maltada toplandı. Cebelüttarıka 12 Fransız harb gemisi geldi Londra 17 (itadyo) — Sovyetlerle ; müzakereye devam ediliyor. Sovyet sefiri B. Maiski ile Fransız sefiri B. Corbin bugün Hariciye Nezaretine | gelerek Nazırla görüşmüşlerdir. Buraya gelen haberlere göre, Ro- manya, Sovyetlerin askeri yardımını kabul etmiştir. Bu yardım yalnız tay- | yareye ve mühimmat verilmesine in- | hisar etmiyecekitr. Romanya icabın- da arazisinden Sovyet askeri geçme- sini de kabul etmektedir. Görüşmeler ilerliyor Moskova 17 — İngiliz sefiri, dün B. Litvinofla ikinci bir mülâkat yap- mışlır. Londra, Paris ve Moskovada müzakereler hakkında ketum davra- nılmakla berâber görüşmelerin mem | nuniyete şayan bir surette inkişaf | ettiği anlaşılmaktadır. İ | | Halle muhtaç noktalar, Sovyet Rusyanın bir tecavüz vukuunda Po- lonya ile Romanyaya yapacağı yar- dımın şek Yardım şarta mu- allâk, ihtiyari ve bilâvasıta olacaktır, İhtiyari olmsaının sebebi de Bük- reş İle Varşova tarafından bir yar- dım talebinde bulunulmasına mü- allâk bulunmasıdır. Bu yardım, harp malzemesi, yiye- cek ve salre gönderilmesine taallük edeceğine göre bilâvasıtadır. Sovyet | Rusyanın bu suretle, Romanya ve Lehistanın istiklâl ve tamamiyetine verdiği garanti, karşılıksız olacaktır, Romanya ile Lehistan, Sovyet Rus- yanın istiklâl ve bütünlüğünü tekef- füle mecbur olmıyacaklardır. Bu suretle güya bir çemberleme teşebbüsüne vaki olacak itiraz, evvel den ortadan kalkmış olâcaktır. Sovyet Rusyanın, komşularının hududlarını bir an evvel garanti al- tına almakta menfaati vardır. Zira bu komşular, kendisi için bir siper teşkil ediyorlar. Binâenaleyh karşı- lıklı taahhüdlerin hiç bir mânası yoktur. Cebelüttarıka 12 Fransız harp gemisi geldi Londra 17 — İngilterenin Akdeniz filosu Maltada toplanmıştır. Cebelüt. tarıka 12 Fransız harp gemisi gelmiş tir. (Devamı 13 üncü sahifede) Akdeniz emniyeti ve Türkiye İngiliz menabii yapılan müzakereler hak- kında B. Chamberlain'in bu hafta içinde beyanatta bulunacağını bildiriyor Londra 17 (Radyo) — Türkiye ile İngiltere ve Fransa arasındaki siya- | si müzakereler devam ediyor. Başve. kilin bu müzakerat hakkında bu haf- ta içinde ve ağlebi ihtimal yarın top- lanacak olan Avam Kamarasında be yanatta bulunması muhtemeldir, Timesin makalesi Times gazetesi, «Müşterek cephe» serlavhası altında yazdığı başmaka- lede İngilterenin Yunanistan ve Ro- rek Balkan devletlerinin (“birleşik olurlarsa emniyetlerini temin edecek- lerini, halbuki ayrı ayrı hareket eder- lerse mütecavizler için kolayca yutü- labilecek birer lokma olacaklarını kaydediyor ve diyor ki: «Vaziyet o kadar aşikârdır ki itti. hada ve sulha vardıracak olan mu- kabil imtiyazlar yolunu tutmamanın müşkül olacağını tasavvur etmek im. kânsız geliyor. Bahusus Balkan Ya- Tımadasının talihini elinde tutan de- hiz yolunun bekçisi yeni Türkiye ol- duğu dikkate alınırsa. Türkiyenin burada kati bir rol oy- hayacağına ve hem boğazların mu. hafızı, hem de Balkan dostluğunun bitaraf müsebbibi sıfatile bunu yap- Mağa muktedir olacağına şüphe yok- tur. Müşterek tehdit: müşterek bir Mukabeleyi icap ettirir.» Daily Herald ne diyor? «Daily Herald. gazetesi İngiliz Baş- Vekilinin beyanatında Romanya İle Yunanistandan bahsedildiği halde 'kiyenin de zikrolunmaması hak- ıda diyor ki: «Türkiyenin vaziyeti bilfiil tama- Mile vazıhtır. Yunanistana teminat Yerilmekle Türkiye de sıyrılmış olu- Yor. Türkiye, Yunanistana vuku bu- her türlü tecavüzü kendisine Yapılmış gibi telâkki edecektir. © Fakat Türkiye ile kati anlaşmanın Londra sefirimiz B. Rüştü Aras İngil- tere Hariciye Nezaretinden çıkarken metni Ankara ile yapılmakta olan telgraf muhabereleri neticesinde anla- şılacaktır. Bu muhabere İş'aratta bu- lunmağa müsaade edecek derecede ilerlememiştir. (Devamı 13 üncü sahifede) Bu sabahki en son haberler İkinci sahifemizde Evvelki gün Ankara stağdmda yapılan müsabakaları takip eden Cümhurrelsimiz İsmet İnönü ve muhterem refi- kaları, Hariciye ve Dahiliye Vekillerile birlikte Italyan tiyatro- suna tecavüz Tunustaki Italyan kolonisi İ infial içinde Roma 17 (A.A.) — Stefani ajansı. nın Tunustan bildirdiğine gör, dün gece İtalyan tiyatrosuna tecavüz ol- muş ve beş el silâh atılmıştır. İki İtal. yan atılan kurşunlardan yaralanmış- tır. 'Tunustaki İtalyan kolonisi infial içindedir. A Dikkatle r: ——— Çekirge yolunda apartıman... Bir gazetenin Bursa muhabiri yazı yor: «Çekirge yolunda yüz kadar ev yi kılmıştır. Bunların yerlerine süratle betondan apartımanlar inşa edilmek- tedir» Eminönü meydanını yaparken İs- tanbul: «Yeni binalar vaminin üslü- bile uygun olsun!» kaygusuna düş- mâştür. Öyle şehirler vardır ki, baş- tan başa bir âhenk gibidirler, Bunlara üslüb yamalı bohçası hiç te elvermez. Gözümüzü kapayıp düşünüyorüz da Bursaya - hele o canım ferah Çekirge yoluna - kazubet beton apartımanlar rin düşüncesi ve zevksiz «imar» larla ne boğucu hale getirildikleri. bütün Türkiyenin kulağına küpe olmalıdır. Bursadaki yapıların üle fena olaca- ğını iddia etliğimiz yok. Sadece ihti- yaten üslüb cihetine ihtimam tavsi- ye ediyoruz. İş işten geçmeden... AKDENİZ HAKİMİYETİ İngiliz ve Fransız filoları İtalyan filo- suna nazaran kahir hakimiyeti haizdir İngilterenin hava kuvvetle- ri de asgari olarak İtalya- dan aşağı değildir. Yazan: M. Şevki Yazman Bugün yedinci sahifemizde Rayhştag 28 nisanda toplanmağa çağrıldı B. Hitler, B. Rooseveltin mesajı hakkında malümat verecek Alman gazeteleri Roosevelt'e şiddetle hücum ediyorlar. Maamafih Almanyanın mukabil tekliflerde bulunması muhtemeldir. İtalya şiddetli bir cevab verecekmiş