18 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Nisgn 1939 AEŞAM Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA | İSTANBUL HAYATI Dünya sulhü için... Sürünceme mütehassısı ihraç edebiliriz Biz sulhperveriz... Bitarafır... Fakat pasif şekilde değil, aktif tarzda olduğumuz için harp çıkarmak istiyenlere kalbt mey- miz var, Gelgelelim: Harbi kim çıkarmak istiyor? İşte mesele buradadır! 1914 cihan harbi patlağı, söndü; detterleri dürüldü, büküldü, katlan- &, rafa konuldu. HÂlâ Iki taraf, bir. birlerine karşılıklı: — Sen sebeb olmuştun! - der, du- rarlar... Bu sefer de öyle bir vaziyet... Harb- culuk kabahati bir samur kürk ok muş; kimse sırtına almıyor! i “ Noktai nazarlar muhtelif! Bakınız, kaç türlü fikir söyleni- yor: — Demokratların sulhperverlikleri tokluklarından ileri geliyor. Vaktile İngiltere de ayni şekilde hotzotçu idi. Şuna saldırıp, bunun elinden mem- leketini kapmasa nasıl müstemlekeci olurdu? Bugün karm tok, başkaları- nı ayıplıyor. Ne yapsın Almanlar? Doksan milyon nüfus sıkışıp kalmış- lar, müstemleke İstiyorlar; nereye kabilse oraya yayıhyorlar... — Yaşamak için müstemleke mi lâsım? İsviçrenin, İsveçin ne müs- temlekesi var? Mübadele sayesinde paşa gibi geçiniyorlar... Almanya ise, varmı yoğum böyle bir mübadele sistemi kurmağa değil, harp sanayii yaratmağa sarfetti. Hattâ takas su- relinde aldığı gıda maddelerini bile döviz tedariki için harice satıyor; aç kalıyor, silâhlanıyor. — Ne yapsın zavallı”... Gayet fena bir sulh akdetti. Etrafını kuşak kuşak ittifaklarla çevirdiler. Şimdi bu hay- siyeişiken çenberleri kırıyor. — Fakat son teminat yeniden bir çenber hasil etti. Öyle bir çenber ki, elektrik cereyanma bağlı gibi. Do- kunur dokunmaz, harp yıldırımı pat- uyacak... Merkezi Avrupa, dünyanın mütebaki kısmını ezse bile, kendisi de arada helâk olacak... Bütün me deniyetle birlikte... — Demokrat dünyanın aldandığı nokta şudur: Almanya harpten bit kin bir halde çiktığı sırada artık kı- mıldamasın diye çenherlendi. © çen- beri kırabildiğine, © haliyle kırabil- diğine göre da parçalıyacaktır. Zira manen, mağ- deten pek daha kuvvetli. Müttefikleri var; yeni menbaları ele geçirdi; şöyle edecek, böyle edecek; celektrikliz dediğin yeni kuşağı da mutlaka kıra- cak! — Koparması için İlle harbetme- sine lüzum olmadığı görülüyor. Zira işte Rooseveltin teklifleri... Kabul et- sinler... Silâhlar bırakılacak; ticaret ilerliyecek... Dünya güllük gülüstan- lık olacak... — Okumuyor musun? Alman ve İtalyan gazeteleri buna <hile! tuzak!» diyorlarmış. Zira böylelikle Ode mokratlar vakıt kazanacaklar, mü- zakere esnasında silâhlanmalarını ta- mamlayacaklar... Şimdiki vaziyette İngilizlerin o silâhlanma (tempoları daha hızlı... Her geçen gün onların lehine!... Bir kere müzakereye girse ler... Encümenden encümene... Kon- şimdi haydi haydi bunu)» Nisanda yaz Dün termometre 23 dereceye kadar çıktı Dün İstanbulda yaz havası hüküm sürmüştür. Termometre akşama ka- dar 23 derece idi. Güneş battıktan sonra 18 dereceye, saat sekizde on Altıya inmiştir. İki gün evvel sobalar, kaloriferler yakılırken dün her ta- rafta açık pencere ile çalışılmıştır. Havaların ısındığını göz önüne alan Belediye, seyyahların çok gezin- dikleri Topkapı sarayının önü İle Edirnekapı - Mevlevihanekapı ars- sındaki yolu sulamağa karar vermiş- tir. Bu sahaların daimi surette te- miz tutulması için kâfi miktarda te- mizlik amelesi bulundurulacaktır. Büyükadada bir miktar fundalık yandı Dün, Büyükadada eski köprü ci- varındaki fundalıklar tutuşmuş, bir miktar saha yandıktan sonra itfaiye tarafından söndürülmüştür. Belediye makbuzlarında tahrifat Müddeiumumi maznunların cezalandırılmalarını istedi Belediyeye sid tahsilât makbuzla- rında tahrifat yapmak suretile 1600 küsür lirayı ihtilâs etmekten maznun sabık Sarıyer Belediye varidat kâtibi 'Emin ve suç ortaklığından maznun muhasebeci Enverin muhakemeleri- ne dün ağır ceza mahkemesinde de- vam edilmiştir. Dünkü celsede Sarı- yer mal müdür vekili Ahmed şahid olarak dinlendikten sonra müddelu- mumi iddianamesini okuyarık maz- nunlardan Eminin ihtilâs suçundan, muhasebeci Enverin de vazifeyi ih- mal suçundan dolayı cezalandırılma- larını istemiştir. Davacı sılatile mahkemede bulu- nan Belediye vekili B. Rami de maz- nunların tecziyelerile beraber ihtilâs edilen bin altı yüz küsür liranın taz- minine karar verilmesini istemiştir. Mahkeme kararını vermek üzere mu lesi, bir rapor, , ci men daha. Tedkik seyahatleri. Konsey içtima... On senelik sulh dan on sene geçecek... — Desene ki kırtasiyciliğin de kırk yılda bir kere şu beşeriyete bir fay- Karilerimizin mektupları İzmirden eski otobüs- leri getirecek yerde başka tedbirler aramalıdır önüne geçilmek için şimdilik Sultan- hamamı ile Taksim ve Emeinünü (le Cihangir arasında işletilmek üzere İzmirden getirilecek 19 adet olobüse rühsatiye verileceğinden» bahsedili- yordu. Halbuki bu bir yanlış düşünüş addedilebilir. Çünkü, İzmirden gele- cek her hangi bir otobüs harap bir haldedir. Şunuda size kısaca izah edebilirim. Misal: Nisanın 13 tünde saat 10 raddelerinde içinde bulundu- gum Maçka - Beyazıd otobüsünün Sişhane yokuşundan aşağı inerken birdenbire şaftı kopararak âni suret- te bir fren yaptı, durdu. durdu. Yoksa yirmi kişinin hayatına mal olacaktı. Sonra arkasından tram- vaylar durdu ve vesaiti nakliye in- kıtan, uğradı. Tam o esnada İstanbul vali ve belediye relsi geçmekte idi. Her halde not etmişlerdir. İşte İstan- bul belediyesinin ilk yapacağı iş 1 — Eğer ahalisinin ve- #nitsizliğini gidermek ve istirahati düşünülüyorsa şoför cemiyetinin ev- velce olduğu müracaatı ka- bul etmeli, (yani taksilerle 10 veya 125 kuruş gibi insan cüz! bir ücret le muayyen İstasyorllara ahaliyi ta- şımalarına müsaade etmesi). 2 — Senelerdenberi Galata ile Tak- sim arasındaki seyrü sefer münaka- lâtanı inkıtas uğratan ve seyrü seferi meşgul eden iki tramvay hattının bi- risinin Taksimden “Tarlabaşı tarikiy- le Perşembe pazarından Köprüye doğ- Tu İndirilmesi, Bu süretle de izdiha- mm önüne geçilebilir. Taksim Saksı sokak No. 10 Ibrahim bey apartıman 5. İlyas NOT: Taksimden Dolmabahçe yolu ile de bazı otobüslerin sefer etmesini te- menni ederiz. Bu cadde çok daha müsaittir. Beyoğlu İle sahil de böyle- «N bir hatla bağlanmış olur. ilkbahar tarifesi Şirket 21 nisandan itibaren tatbik edecek Şirketi Hayriye ilkbahar tarifesi- nİ 21 nisan gününden itibaren tat- bik edecektir. Yeni tarifede birçok yenilikler yapılmıştır. Boğaza bilhas- a pazar günleri gidip gelenlerin şim- diden çoğaldığı göz e tutula- rak halkın Boğazda daha fazla za- man kalabilmesini temin maksadile son vapurların hareketi mümkün ol- duğu kadar geç saatlere alınmşıtır, Ne zaman kurtulacağız? Ada suyu Hemen faaliyete geçilmezse bu yaz su verilemiyecek Büyükadaya verilmek üzere Sirkeciye ininceye vnübali Şanlşamiğ: iliki kadar dokuz dilenci ile göğüsleştim. den veya Nizam tarafında yapılma, | Kilot pantalenlu, kar sakallı, sol gönü- dürlüğünden sorulduğunu yazmıştık. Vali ve Belediye Reisi doktor Lütfi Kırdar baziranın on beşine kadar Büyükadaya behemehal su vermek için Sular idaresine kati surette emir verdiğine göre, iskelenin yerini tayin edinceye kadar geçecek zaman nazarı dikkate almırsa Adaya su vermek işi- nin ancak sonbahara yetişeceğinden korkulur. Binaenaleyh iskele inşa- alına başlanıncaya kadar Kazoğlu Su deposunun tamiri, Adada tesis edilecek şebekenin yapılması ve di- ğer tesisat vücuda getirmesi gibi işlere hemen başlandığı takdirde bu yaz Adaya su vermek mümkün ola- caktır. Bu hususla sayın Valinin ehem- miyetle nazarı dikkatini celbederiz. — Oğlum! Affedersin, malül maaşı- mı almak için maliye şubesine gidece- fim. Tramvay param yok. Bana beş kuruş verirsen büyük sevaba girersin, Dilenci zannetme beni, Eh, makul bir mazeret. Onu saydım, Biraz ileride siyah çarşaflı bir kadın karşıma dikildi. Kadın değil, âdeta bir dişi kanguru. Bir çocuk kundağını bü- du, Yılışık bir tavırla boynunu büktü; Sultanhamamı yangını Seki ei tahkikatı anla — ün leo İğne izlayanil beş on kuruş ver. Çocukların babasın- dan sana ne? Daha aşağıda, sekiz dokuz yaşların- Yangına trikotaj fabrikasi idare memurunun dikkatsiz- liği sebep olmuş Sultanhamamında Atabek Hanı yangını etrafında bir müddettenberi müddelumumilik tarafından yapilan tahkikat dün ikmal edilmiştir. Şim- diye kadar yapılan tahkikat netice- sinde bu yangının, Atabek Hanının üst katında Fahriye aid Trikotaj fab- rikasından ve dikkatsizlik yüzünden çıktığı tesbit edilmiştir. Yangının zuhurunda fabrikanın idare memuru Suavinin dikkaisizliği meydana çikarılmışlır. Müddeiumu- milik Suavi aleyhine dikkatsizlik ve da üç kız çocuğu etrafımı sardılar. — Abiy, bir karamela alsana... Ellerindeki mukavva kutuları uza- tarak eteklerime sarıyorlar, ayakla- rıma dolaşıyorlar, Zorlukla başımdan saydım. Köşeyi döner dönmez başka birile göğüsleştim. Kır sakallı, iri gözlü bir adam elini uzatarak yolu kesti: — Evlâdım. Hastaneden yeni çik- tam. Bana bir çorba parası ver. Çehresindeki sıhhati, vücudündeki zindeliği göre göre bunun, hastaneden yeni çıkmak şöyle dursun ömründe tedbirsizlikle yangına sebebiyet ver- mek suçundan dolayı âmme davası bir defa hasta yattığına bile inanmak imkânsız. Zaten kendisini senelerden- açmış ve evrak ikinci- sorgu hâkim- bel Hep ayni ile her * gün, ve günde beş altı defa karşıma dikilir. — Cağaloğlu yokuşunun başından cad. deye kadar üç tanesini daha savdım, Öğleden sonra tekrar Çemberlitaşa çıkarken gene subalıki ihtiyar karşıma dikilmez mi? Ayni ca'li çekingenlikle yolu kesti; — Oğlum. Ben dilenci değilim. Ma- lül maaşımı almağa gidiyorum. Ba- röeKiye İŞ MANASI Cemal Refik Yeni Yalova kaymakamı Münhal bulunan Yalova kayma- 'kamlığına Çorlu kaymakamı B. NI yanı tayin edilmiştir. ağ All Elya imiz amm nr m