18 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 18 Nisan 1939 Son dakika B. Hitler'in Rayhştagda nutku 3 saat sürecek Aman cevabının, Berlin gazetelerinin neşriyatı hilâfına daha az menfi olacağı tahmin ediliyor Paris 18 — Berlinden bildiriliyor: | fına olan Almanyanın B. Roosevelte B. Hitlerin 28 nisanda Rayhştagda söy- Myeceği nutuk 3 saat sürecektir. Al man devlet reisinin Rooseveltin mesâ- Jına, tahriri yerine şifahi bir cevap ver meği tercih edeceği tahmin edilmek- tedir. Rayhştagın içtimaa daveti, B. Hitlerin beynelmilel siyasetinde bir dö- nüm noktası teşkil edeceği zannedil. mektedir, Berlin gazetelerinin neşriyatı hilâ- mesajı daha az menfi olacaktır. Çünkü B. Hitler uzak ve yakın bir istikbalde müstemleke meselesini ve Almanyaya iptidai maddeler verilme- sini ortaya sürmek için müzakere ka- pısımı kapamak istemiyecektir. Vakıa Almanyanın vereceği cevap hakkında Söylenen bu sözler, bir takım tahmin- lerden ibarettir. Fakat salâhiyettar mahafllde, en çok kredi verilen tah- minler de bunlardır. İtalyada altı Alman fırkası bulunuyor İspanyaya son günlerde iki İtalyan dağ taburu daha gönderildi Londra 18 (A.A.) — Evening Standard gazetesinin gayet emin bir men- badan aldığı kaydile verdiği bir habere göre iki İtalyan dağ taburu daha İs- panyaya gönderilmiştir. Esasen iki İtalyan taburu Pyren'lerde bulunmak- tadır. Diğer taraftan altı Alman fırkası İtalyan imparatorluğunun muhtelif yer. lerine gelmiştir. Romanya Hariciye Nazı- bb gi B. Gafenco, hudutların tadi- lini katiyen reddediyor Varşova 17 (A.A.) — Berline git- mekte olan Romanya Hariciye Nazi- ri Gafenco, Karakovada birkaç saat Beck ile görüşmüştür. Paris 17 (A'A.) — Romariya Hari- ciye Nazırı Gafenco, Berlin ve Lon- draya yaptığı seyahatten sonra 25 nisanda Parise gelecek ve üç gün de burada kalacaktır. Berlin 17 (A.A.) — Havas: Yarın Berline muvasalat edecek olan Ro- manya Hariciye Nazırı Gafenco çar- | şamba günü Hitlerle görüşecektir. | Bu mülâkatiz Romanya Hariciye Na- | mrının resmi ziyareti nihayet bula- caktır. Maamafih Gafenco hususi olarak bir gün daha kalacak ve İn- giltere ile Fransa tarafından Roman- yaye. verilen gâranti meselesini AL man Hariciye Nazırı Fon Ribbentorp Me müzakere edecektir. Romanya Hariciye Nazırı, Roman- yanın hududlarının tadilini katiyen reddettiğini söyliyecektir. Sahipleri çıkmayan 9956 kilo şeker satılacak Ankara 11 (Akşam) — Muhtelif tarihlerde gümrük anbarlarına gelip sahipleri tarafından şimdiye kadar Aranılmamış olan 9956 kilo şekerin satılığa çıkarılması Vekiller heyetin. ce kararlaştırılmıştar. 5 >” Ergani istikrazı İkramiye ve altıncı amorti keşidesinde kazananları yazıyoruz Ankara İT (AA.) — İkramiyeli yüzde beş faizli 933 Ergani istikran tahvillerinin bugün Maliye Vekâleti, Merkez bankası ve diğer bankalar mümessillerile noter huzurunda ya- pılan on ikinci ikramiye ve altıncı amorti keşidesinde: 121313 numaraya 30,000 115,770 numaraya 15,000 lira, 11,920 numaraya 3,000 lira, 150,490 numa. raya 3,000 lira, 169,902 numaraya 8,000 lira, 62,738 numaraya 909 lira, 64,636 numaraya 909 Ira, 70,858 nu. maraya 909 lira, 164,292 numaraya 909 lira, 193,295 numaraya 909 lira ve ayrıca 289 tahvile kırkar lira ik- tahvile de amorti isa, etmiştir, dali e Profesörlük ve doçentlik Yüksek ilim kabiliyeti gös- terenler, lise muallimleri imtihana girebilirler Ankara 11 (Telefonla) — Maarif Vekâleti üniversite ve yüksek mek- tepler profesörlük ve . doçentlikleri hakkında maarif müdürlüklerine bir tamim göndermiştir. Bu tamimde ezcümle şöyle deniliyor. Memlekette en yüksek ilim payesi olan üniversite v8 yüksek mektepler profesörlüklrei münhasıran bunların içinden gelecek olan doçent ve asis- tanlarnmızın varacakları bir paye sa- yılmamalıdır, Onlardan başka ve ge- no meslek içinde bulunup yüksek ilim kabiliyeti gösterenlerin, bilhas- sa lise muallimlerimizin muayyen | kanun ve nizam yollarından üniver. | sitenin ve diğer yüksek mekteplerin | doçentlik imtihanlarına her vakit girebileceklerini hatırlatmağı lüzum- Ju görmekteyim. Nakil ve tahvil edilen polis- lerin harcırahları Ankara 17 (Akşam) — Maliye Vekâleti! tarafından alâkadarlara yapılan bir tamimde polislere de, tayinleri Vekâ- | lete aid diğer memurlar gibi, eski memuriyetlerinin bulunduğu mev- kiden tayin olundukları mahalle ka- dar harcırah verilmesi icab ettiği bil- irilmiştir. Radyo konferansı mesaisini bitirdi Türkiye, Yunanistan ve Rur- ya yeni mukaveleyi imzalamadılar Paris 18 (Radyo) — Yedi hafta. danberi Montreux şehrinde toplan- makta olan beynelmilel radyo konfe- ransı, dün mesaisini bitirmiştir. Kon- feransa iştirak eden 36 hükümetten 31 i radyo dalgalarının yeniden tak. simi için hazırlanan umumi plân im. salamışlardır. Fakat, Türkiye, Yuna. nisyan, Sovyet Rusya ve Lüksemburg hükümetleri, yeni mukaveleye imza Bütçe müzakeresi || Bütçe encümeni tetkiklere Ankara 11 (Akşam) — Büyük Mik let Meclisi bütçe encümeni 1939 ma- E yılı bütçe kanunu projesini müza- kereye başlamıştır. Projedeki İktisad ve Nafla Vekâletlerine aiö masraf fasılları ve kadroları, yeni ihdas olu- nan Ticaret, Münakale ve Muhabere Vekâletleri bütçelerile müştereken tedkik edilmek üzere, yeniden hazır- lanarak Meclise verilecektir. Evvelce de bildirildiği gibi yeni Vekâletlerin yeni kadrolarının mü- him değişiklikler arzeyliyeceği teyid olunmaktadır. Türkiyenin nufusu Bir İsviçre gazetesi: « Türki- ye yeni bir gençliğe kavuştu» diyor Cenevrede çıkan “Tribune de Ge- növe, Türkiyenin nüfusundan bahse- derek, 9277 senesinde Türkiyenin nü- fusu 13,648,000 iken son tahrirde 17,829,000 olduğunu kayd ile di- | yor ki; «Yeni Türkiyede nüfus büyük bir süratle artıyor. Bir'zamanlar «Hasta adam; denilen Türkiye, Cümhuriyet Miz yeni bir gönçllğe kavuşmmuş- Hatay Devlet Reisile Başvekili and içtiler Ankara 17 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi bugün Şemsettin Günaltayın başkanlığında toplanmıştır. Celsenin açılmasını müteakib An- talya mebusluğuna seçilmiş olan Ha- tay Devlet Reisi Tayfur Sökmen ile Gaziantep mebusluğuna seçilen Ha- tay Başvekili Abdurrahman Melek Meclisin sürekli alkışları arasında birbirini takiben kürsüye gelerek and | içmişlerdir. Bundan sonra rüznameye geçile- rek Meclis binası inşaatı masrafları faslından 90 küsur bin lira indirile- rek Millet Meclisi 1938 yılı bütçesine munzam tahsisat olarak konulması- naald kanun Jâyihasiyle orman umum müdürlüğü 1938 mali yılı büt- çesine 78 bin küsür liralık munzam | tahsisat verilmesine ald kanun lâyi- hasını müzakere ve kabul etmiştir. Meclis, çarşamba günü &toplana- caktır, Zehirli gaz ve havadan korunma dersleri Ankara 17 (Telefonla) — Lise, öğ- retmen, orta ve muadil mekteplerde fizik ve kimya dersleri ile birlikte okutulmasına başlanan zehirliğaz ve İ havadan korunma derslerinin nazari İ kısımlarına olduğu kadar tatbiketı- İ na da ehemmiyet verilmesi ve ders- lerin alâka ile takib edilmesinin te- mini Maarif Vekâletinden alâkadar. lara tamimen bildirilmiştir. Amerikada kasırga 41 kişi öldü, 170 kişi yaralandı Nevyerk 18 — Dün Texas ve Lulz- yanp'da çok şiddetli bir kasırga kop- muştur. Buraya gelen ilk haberlere göre kasırga neticesinde 41 kişi öl müş, 170 kişi de yaralanmıştır. Mad- di hasarat milyonlarca dolar tutu- yor. Belçika milli bankasi iskonto fiatini yükseltti Brüksel Vi (A.A.) — Mili banka, iskonto faizini yüzde iki buçuktan dörde çıkarmıştır. ey Galatada bir cerh Sabıkalı Abdülkadir, dün gece Galatada anarangoz Cenill kaninde Macar Nazırlarının Roma seyahati Macaristanın Romanya ve Yugoslavya ile münasebetleri de görüşülecek Budapeşte 11 (A A.) — Macar ajan- | # bildiriyor: BB. Teleki ve Csaky, Ro- maya hareket etmişlerdir. Yanların- da İtalya orta elçisi B. Vine ile hari- | | i ciye yüksek memurları vardır. İstas- yonda Romanya ve Yugoslavya orta elçileri tarafından ( selâmlarımışlar- dır. Paris 11 (A.A.) — Gazeteler Ma- car Başvekili Teleki ile Hariciye Na- | rı Csaky tarafından Romaya yapı- lacak olan seyahate büyük bir ehem- | miyet atfetmektedir. Tahmin edildi- ğine göre, tedkik edilecek mühim me- | Selelerden biri de Macaristan, Roman- ya ve Yugoslavya arasındaki müna- | sebetlerdir. Kont Csaky yakında Yugoslav Ha- riciye Nari ile görüşecektir. Bu mü- lükatta Macaristanla Yugoslavya ara- | sındaki müşkilâtın hallinin konuşui- ması muhtemeldir. Budapeşte 17 (A.A) — Bütün Ma câr gâzeleleri ve bilhassa hükümet taraftarı olan gazeteler, diplomatik mahtfillere atfen Macar Başvekili ile Hariciye Nazırının Romaya yapar ları seyahatin sulh lehinde bir ha- rTeket olduğunu ve bu seyahatin Ma- car ve İtalyan devlet adamlarına en mühim meseleleri tedkik ederek Ma- caristanın harici siyasetinin mihver devletlerinin. siyasetile aynı yolu ta- kib ettiğini bir kere daha teyid etmek imkânın: vereceğini yazmaktadır. Gazeteler, bu ziyaretin Macaristan- la İtalya arasındaki dostane münase- betleri derinleştireceğini ilâve eyle- mektedirler. Bütün Amerika Roosevel- tin mesajını tasvib ediyor Mesaj reddedilirse Amerikanın tecavüz aleyhindeki cepheye girmesi muhtemel Nevyork VT (A.A.) — Alman ve ! İtalyan - tefsirleri üzerine Amerika mahfilleri Berlin ve Romanın Roo- ! sevelt teklifini reddetmelerinin müuh- temel olduğunu kaydediyorlar. Bu- nunla beraber, hariciye nezareti her türlü tefsiratta bulunmaktan sakın- maktadır. Diplomatik mahfiller ce- nup Amerikası devletlerinin müza heretini bilhassa kaydetmekte ve B. Roosevelt tarafından derpiş edilen ekonomik kenferans toplandığı tak- Görde, Amrikanın azimet noktası ola- | rak Hull tarafından ekseriya teşrih | edilmiş ve muhtelif ticaret muahe- | delerine konulmuş olan prensipleri İ yani liberal ekonomiye avdeti ve otar- | şinin ilgasını"ileri süreceği bildirik | mektedir, İ Vaşingion V1 (A.A.) — Kongre | mahfillerinin B. Rooseveltin mesajı hakkındaki intibaları, en hararetli tecerrüt taraftarları nezdinde dahi mükemmeldir. Siyasi mahfiller, Amerika efkân umumiyesi tarafından iyi karşılan- mış olan mesajın Cümhurreisinin bi- taraflık kanununun tadili uğrundaki gayretlerini kolaylaşlıracağı kanaa- tindedir. Bahusus ki bu mesaj, tecer- rüd taraftarlarının Roosevelt dış po- Mitikasına karşı olan endişelerini de bir dereceye kadar teskin etmiştir. Londra 17 — Deyli Ekspres gazete- sine göre B. Roosevelt mesajı redde- dilecek olursa Birleşik Amerikayı, de- mokrasilerin tecavüz aleyhindeki cep- hesine girmeğe davet edecektir. Vaşington 17 — Bütün Amerika cümhuriyetleri Rooseveltin mesajını tamamile tasvib ettiklerini bildirmiş- lerdir, Polonya ve Baltık) hmerikalaki Arnavutlar devletleri | Estorva baş kumandanının Varşovayı ziyaretine ehem- miyet veriliyor Varşova 17 (A.A.) — Beck, bugün mareşal Smigiy - Rydz'in misafiri olarak buraya gelmesi beklenen Es- tonya ordusunun şefi general Lai- dower'in ziyareti programının tefer- rüstını hazırlamak için Estonya'nın Varşova elçisi Hans Markus'u dün Kabul etmiştir. Polonya'nın bütün Baltık devlet- lerile sıkı münasebetler tesis ederek bu memleketleri ve bilhassa Eston- ya'yı muhtemel bir Alman taarruzü- na karşı korumak için sarfettiği gay- retler malüm müşahid- ler bu ziyarete büyük bir ehemmiyet atfetmektedir. Terkosta facia Dört köylü Terkos gölünde boğuldu Çatalcanın Balaburnu köyünden Hüsnü, kardeşi Hüseyin, Şevki ve Şev- ket isimlerinde dört kişi, evvelki gün, kömür yüklü bir kayıkla Terkos gö- inün bir tarafından diğer tarafına geçmekteler iken, kayık su alarak bat- mış ve dört köylü de boğulmuşlardır. Hâdiseden haberdar olan mahalli jandarması, derhal gölde araştırmala- ra girişmiş, boğulanlardan yalnız iki İstiklâl mücadelesine devam edeceklerini bildirdiler Netyork 17 (A.A.) — 200 Arnavut, 20 şer kişilik gruplar halinde Arna- yutluk konsolosluğuna giderek, aşağır daki karar suretini vermişlerdir: sİstiklâlimizin ilgasını hiçbir 2a- man gönül arzusile kabul etmiyece- giz Mücadeleye devam edeceğiz.» 200 polis âsayişi muhafazaya me mur edilmiş bulunuyordu. Yeni postahane binaları Ankara VI (Akşam) — Posta ve telgraf ve telefon idaresi Rumelihi- sar, Payas, Edremid, Nazilli, Ağn, Kırşehir, Eskişehir, İzmit, Anadolu- * hisarı ve Adapazarında yeni postaha- ne binaları yaptırmağı kararlaştır- mış ve bunun için yeni yıl bütçesine Radyo aboneleri artıyor 937 de 25,510 iken 938 de 46,250 oldu Ankara 17 (Akşam) — Posta ve telgraf ve telefon idaresince yapılan bir istatistiğe göre memleketimizde radyo aboneleri her sene artmakt- dır. 1937 de 25,510 olan abone adedi 1938 birineikânununda bir mis le yakın artarak 46,250 ye çıkmıştır. Halk tipi radyoları satışa tan sonra bu yekünun birkaç misli | daha artacağına şüphe edilmemekte e SE BI Bİ1USE EFSELEU e ZEFBİB 8BSE5 TEA EE İRTZESEEREF Pa