19 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ispanyadaki Italyan askerleri İtalyaya dönmeğe hazırla- nıyorlar Almanya Danzig meselesini kendi bildiği gibi hallede- cekmiş Bene 21 — No. 7385 —— Fiati her yerde 5 kuruş Sovyet Rusyanın ÇARŞAMBA 710 Nisan 1039 Londra sefiri dün tayyare ile Moskovaya gitti Ingiliz Başvekili diyor ki: Siyer Rusyada dahil olmak üzere alâkadar dev- letlerle müzakereye devam ediyoruz. Perşembe gününden evvel bu hususta bir şey söyliyemem,, Romanya ve Almanya Hariciye Nazırları dün uzun bir mülâkat yaptılar. Fransa yeniden müdafaa tedbirleri almağa karar verdi Alman ve italyan gazetelerinin hücumları devam ediyor Londra 18 — Avam Kamarası bu gün toplanmıştır. Bazı müdafaa ted- birleri tasvip edildikten sonra Başve- kil B. Chamberlain vaziyet hakkınd kısa beyanatta bulunmuştur. Başve- kil demiştir ki: «— Hükümet, Sovyet Rusya da da- hil olmak üzere, alâkadar devletlerle müzakereye devam ediyor. Maamafih perşembe günü akdedilecek celseden evvel bu hususta bir şey söyliyemem.» Başvekil B, Rooseveltin meşajından büyük bir memnuniyet duyduğunu söylemiştir. Bir mebus Hollanda v8 Danimarka taarruza uğradıkları tak» dirde bunlara yardım -edilip edilmi. yeceğini sormuştur. Başvekil demiştir ki — Bu hususta muayyen bir taah- hüdümüz yoktur. Fakat hükümeti- mizin bu merhleketlerin mülki tams- Mmiyetine ve istiklâline ne derece ehem- miyet verdiğini söylemeğe lüzum gör- müyorum. Tayyare ile Londradan Moskovaya | demiştir: «Bir suale cevapta izah olunmaya- İ cak birçok tedbirlerden başka kabili. yetimizi yeni hâdiselerin icaplarına göre kuvvetlendirmek üzere istihsalâ- tımızı tesri için lüzumlu bütün ted- birler alınmıştır.» Londra 18 (A.A.) — Başvekil Cham- berlain bu sabah Hariciye Nazırı Lord Halifaxı ve müteakiben de Harbiye Nazırı Belishayı kabul etmiştir. Devamı 8 inci sahifede) İzah olunamayacak birçok tedbirlerden başka Londra 18 (A.A.) — Ayam Kama. rasında muhafazakâr mebus Dun- can, İngilterenin yeni taahhütlerini karşılamak üzere ne gibi tedbirler al- dığını Chamberlaindan sormuştur. Chamberlain verdiği cevapta şöyle Cebelüttarık ve Tancaya taarruz ihtimaline karşı tedbirler alındı İngiliz ve Fransız donanmaları hazırlanan plâna göre hareket ediyor İngiliz gazeteleri, Fransız ve İngiliz donanmalarının tahaşşütünün Alman manevralarına cekap teşkil ettiğini ihsas ediyorlar Paris 18 (A.A.) — Fransa ve İn. | nun askeri bir ittifak akdi maksadi. giltere, İtalya ve Almanyanın Cebe- ;| le komintern aleyhindeki misaka iş- Yüttarık ve Tancaya karşı muhtemel | tirak etmesini temine çalışmakta ol- bir taarruz yapılmasına mani olmak | dukları mütaleasında bulunuyorlar. için zaruri olan bütün tedbirleri ak Diğer taraftan Fransa ile İspanya mışlardır. Daha şimdiden 16 Fransız | arasındaki diplomatik müzakereler harp gemisi, Cebelüttariktaki İngiliz | devam etmektedir. İspanyanın Paris filosuna iltihak etmiştir. Bu tedbir. | sefiri B, Leguerica, yeniden B. Bon- ler, İspanyaya gönderilmiş olari İtal. | net'ye İspanyanın tamamile müsta- yan - Alman kuvvetlerile general | kil kalmak arzusunda olduğu hak- Franco üzerinde yapılan tazyik kar. | kında teminat vermiştir. Bununla | şısında bir müvazene temini maksa- D hifedi | dile ittihaz edilmiştir. Ş pm > Parisin iyi malümat alan mahafi- li, Cebelüttarık boğazı statükosunun her ne suretle olursa olsun ihlâl edil- mesinin Fransa ve İngilterenin haya- ti menfaatlerine karşı doğrudan doğ- Bu sabahki en hareket eden Sovyet Rusyanın Londra birlikte sefiri B. Maiski refikasile Amerikan efkârı umumiyesi değişti Gazeteler B. Rooseveltin hareketini tenkide başladılar Vaşington 18 (A.A.) — Bugün- kü öğle gazeteleri, Reisicümhur Rooseveltin hareketini bidayette müsait bir tarzda karşılayan ef. kârmumumiyede birdenbire bir de- Gişiklik hasıl olduğunu gösteren makaleler neşrediyorlar ve Roose- veltin mezkür hareketini tenkit eyliyorlar. Almanyanın yeni Ankara büyük elçisi Berlin 18 (A.A.) — Hitler, büyük elçi Franz von Papeni, Almanyanın Ankara büyük elçiliğine tayin etmiş. tir. Hitler bugün von Papeni kabul ede- rek kendisine yeni vazifesinde mu- | de yeni bir hamlesi üzerine muhasa- Telefon; Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Italya, Balkan Antantını dağıtmak, yeni bir blok kurmak istiyormuş Macar Başvekilile Hariciye Nazırının Roma ziyaretlerinde bu hususta görüşülecekmiş Roma 18 (A.A.) — Macar Nazırla. rı B. Teleki ve Csaky Romaya varmış» lardır. B. Mussolini ile ilk mülâkat öğleden sonra cereyan edecektir, Roma 18 (A,A.) — Resmi mahfil ler, Macar Nazırlarının ziyaretlerine büyük bir ehemmiyet atfelmektedir- ler. Bu mahfiller bu suretle iki mem- leket arasındaki bağların takviye edi. & leceğini zannetmekte ve Roma « Ber. lin mihveri çerçevesi dahilinde ve Ro- manın idaresinde doğu - cenup Avru- pası organizasyonu için müsbet ne- ticeler ummaktadırlar, Balkan antantını dağıtmak üzere, Macaristan, Yugoslavya, Arnavutluk ve Bulgaristandan mürekkep bir blok tesisi İtalyan politikasının hedefle. rinden biridir. Roma, İtalyan - Ma- car görüşmeleri arasında Yugoslav. ya ile Macaristanı yaklaştırmak emö- lindedir. Roma 18 (A.A.) — Kont ve Kontes Teleki ile Kont Csaky ve malyetleri sa- Macar Başvekifli (Macar Hariciye Kont Teleki Nasri B. Osaky at 11,50 de saraya gitmişlerdir. Ma- Sovyet tayyareleri Temps gazetesine göre harp olursa bunlar mühim rol oynıyacaklar 'Temps gâzetesinin Londra müha- biri, İngiltere ile Fransa ve Sovyet Rusya arasında cereyan eden müza, kerelerden mahsederek diyor ki: «Almanyanın, Avrupanın şarkın- da, yahut cenubu şarki istikametin- mât patlak verince, tayyarelerin mü- him bir rol oynaması çok muhtemel dir. Polonya ile Romanya, Rus ordu- larının kendi topraklarına girmeleri- | ne razı olmamakla beraber, mükem- | mel Rus tayyareciliğinin yardımına itiraz etmiyeceklerdir. Derhal yapıla- cak bu muavenet şeklile, taarruza | uğrıyacak olan memleketlere bol mal- | zeme ve mühimmat gönderilmesi, şimdi düşünülmekte olan tedafüt bey- nelmilel hareketin yasıtalarından bi- ri olacaktır. İngiliz mahafili, Sovyet tayyarecili- | ğine büyük bir kıymet ve ehemmiyet veriyorlar, Rus tayyarecileri, son 8e- nelerde Kutup denizinde Çelyuskin buzkıranının mürettebatını kurtar mışlar ve Sibirya tarafından kutuplar üzerinden uçarak bir hamlede Ame- rikaya varmışlardı. vaffakiyet temenni etmiştir. süğa dir dü akl Glieğici De son haberler yân etmektedirler. Bu mahafil, böyle bir ihtimalin ta- hakkukunu tahmin etmemektedirler, Fakat İtalya ile Almanyanın Franco *| İkinci sahifemizde Sovyet tayyare kuvvetlerinin zabit ve efrad kadrosu ve ihtiyat küvvet- leri hakkında alınan malümat, İngi- Hiz mahafilinde derin bir intiba uyan» dırmıştar. Geniş mikyasta bir Alman taarru- zuna karşı İngiltere ile Fransa, Ren muntakasında sınai merkezlere hü- cum etmek suretile mukabele edebi- irler, (Devamı $ nci sahifede) mikkatler: ———. Artık kabahat bizimdir Gene meydanlarda, caddelerde boş paketler, buruşmuş kâğullar, tram» vay ve otobüs biletleri, kabuklar... Eskiden haydi oluyordu: «Ne yapa- um? Nereye atalım?» deniyordu. Şimdi, Belediye mükemmel demir sepetler yaptırdı. Her tramvay durak yerinde bunlardan var. Hattâ bam yerlerde ikişer, üçer tane... Bundan sonraki savrukluğun, pisliğin kaba- hati bizdedir. Hemşerimiz medeni insanlardır. Ye- re atmak alışkanlıklarını elbette ye- neceklerdir; yenmeleri de elzemdir. nimel REP RR ERP PMPRRRRRRRRRRRRR RR elekler ara